Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedva
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 14:16

Hedva

Blobfish

Topicstarter
Ik vind panorama foto's maken leuk om te doen. Maar in kleine ruimtes moet ik echt een stuk of 16 foto's maken om een beetje panorama te maken. En dan heb ik alleen nog maar een 360 grade panorama.

Nu zat ik op te zoeken hoe ik een 360x180 graden pano moest maken. Kwam er achter dat het sowieso makkelijker is om pano's te maken met een fish eye lens. En met die lens zou ik dus ook grond + plafond makkelijk erbij kunnen maken. (want op deze manier nu is het stitchen als een gek, niet te doen).

Maar ik ben zachtjes gezegd een 'noob' in de foto wereld. Ik weet nog net de termen panorama, fish eye, focus en lens.
Ik heb een fotocamera, een Parasonic DMC-FZ50. Nu zat ik zo te zoeken dus voor zo'n fish eye lens maar ik heb echt geen idee welke ik moet hebben. Hoe kom je er dus achter wat voor lenzen er op je foto camera kunnen?

En, hoe zet ik zo'n fish-eye lens er dan op? Haal ik de lens die er nu op zit er dan af? Of moet ik die fish eye lens er boven op plakken ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-09 14:19
Kijk hier eens: http://www.raynox.co.jp/english/digital/fz30/index.htm

Raynox maakt diverse soorten voorzetlenzen die van een behoorlijke kwaliteit zijn.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-09 12:59
De DMC-FZ50 heeft geen verwisselbare lenzen. Ik vrees dus dat jouw zoektocht snel zal eindigen.

edit: ik was niet bekend met het fenomeen voorzetlenzen... Kan idd een oplossing zijn!

[ Voor 32% gewijzigd door metteko op 19-04-2011 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:22

Sjaak_Afhaak

Bleh!

metteko schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 10:02:
De DMC-FZ50 heeft geen verwisselbare lenzen. Ik vrees dus dat jouw zoektocht snel zal eindigen.
Zoals vandijk zegt: voorzetlenzen :)

òf een nieuwe cam + fisheye. Maar een testje met een raynox is financieel misschien een betere optie.
Overigens: voor een 360 graden foto zonder al teveel stitchwerk is een panoramakop ook nog eens essentieel. Ik heb op m'n werk hier een combi liggen met een gecalibreerde manfrotto 303 kop, een sigma 8mm fish en een canon 1000D. Ik hoef niet meer te stitchen, de software herkent het allemaal automatisch, en de gevonden stitchpunten komen allemaal overeen.

[ Voor 34% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 19-04-2011 10:08 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Wat ik op dpreview lees over deze camera heeft 'ie een 55mm schroefdraad voor filters. Daar heb je redelijk mazzel aan, er zijn genoeg cameras zonder schroefdraad. Een raynox is een optie, als kwaliteit niet zo nauw luistert is een of ander goedkoop prutsding van ebay ook een mogelijkheid.

Sowiso gaat wat je wilt een stuk makkelijker met een statief en panorama kop.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedva
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 14:16

Hedva

Blobfish

Topicstarter
Ah dank jullie wel :D !

Er zit inderdaad een schroefdraad op kom ik nu net achter. Zit een of ander UV-filter op geschroefd. Wat is daar het nut van? Zodat die niet verbrand? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-09 14:19
Drie redenen voor een UV filter:
- bescherming van de lens
- UV licht (vooral op het strand / in de bergen kan een kleur zweem veroorzaken
- UV licht kan de AF minder vlot maken.

Maar het nut van een UV filter is een heet topic. Zeker slechte UV filters doen meer kwaad dan goed.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Even een wijziging in je titel, het was wel erg vaag zo

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Pagina: 1