vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
.
Ik zou er van af blijvenSt@m schreef op maandag 18 april 2011 @ 21:00:
Ok, echt een noob vraag, ik weet het, maar ik kan het gewoon niet vinden op google.. dus sorry.
Een klant van ons heeft een HP Proliant DL380 G5 staan met daarin 16 schijven. Deze server valt niet in ons beheer, maar nu zijn er van de week twee schijven gecrashed en is de vraag of wij deze kunnen vervangen. Natuurlijk kunnen we dat, de vraag is echter. Wissel je eerst 1 schijf om om daarna te rebuilden, of kun je direct beide schijven omwisselen. Ik heb echt geen idee, en omdat het nogal een eindje rijden is wil ik het liever in 1x laten gebeuren.
Note: Ik heb de omgeving nog nooit gezien, en kan ook niet inloggen op de omgeving.
Alvast bedankt!
Maar goed breng eerst in kaart welke schijf bij welke array hoort en zie dan of beide schijven niet uit dezelfde zijn. (dan heb je een uitdaging) Daarna kijken of je moet rebuilden via OS of via de controller. Maar breng alles eerst in kaart voor je begint.
Meh ...
Bedankt in ieder geval
[ Voor 3% gewijzigd door St@m op 18-04-2011 21:17 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Als het 1 array is met 2 defecte disks, dan zijn ze screwed...
Daarnaast vind ik 16 schijven in een DL380 G5 ook knap.Nielson schreef op maandag 18 april 2011 @ 21:03:
Hopelijk zitten die 16 schijven dan niet in één raid5 array want anders heb je ws een probleem met 2 defecte schijven.
De standaardcontroller P400 doet hotswap. De vraag is of deze week twee schijven gecrashed zijn of deze week de 2e schijf gecrashed is en daarom nu iemand er achter komt dat er een issue is. Zoals aangegeven raid 5 heeft één spare disk. is het systeem up en running, dan zijn er hoogstwaarschijnlijk twee arrays. Zo niet, dan is het hopen dat er goede backup ingeregeld is.Maximum Internal Storage Hot Plug SAS 4.0TB 8 x 500GB with standard internal hot plug SFF SAS drive cage
Als er twee arrays zijn, dan kan je de disks probleemloos swappen. brand als het goed is een rood lampje op de bracket van de defecte disk.
Start eventueel de HP array configuration tool eens (als die geïnstalleerd is) en bekijk de status van de array, of start IML view om de integrated management log te bekijken. (Ook HP tooling)
[ Voor 5% gewijzigd door PROnline op 18-04-2011 21:35 ]
Ik krijg een licht voorgevoel dat het niet om een server gaat maar om een SAN overigens (dat heb ik mijn collega ook horen roepen vorige week bedenk ik me net (al staat in de documentatie dat het om een server gaat)). Ik zal het morgen wel horen
RAID5 als techniek geeft standaard geen failover schijf hoor.PROnline schreef op maandag 18 april 2011 @ 21:31:
[...]
Daarnaast vind ik 16 schijven in een DL380 G5 ook knap.
De standaardcontroller P400 doet hotswap. De vraag is of deze week twee schijven gecrashed zijn of deze week de 2e schijf gecrashed is en daarom nu iemand er achter komt dat er een issue is. Zoals aangegeven raid 5 heeft één spare disk. is het systeem up en running, dan zijn er hoogstwaarschijnlijk twee arrays. Zo niet, dan is het hopen dat er goede backup ingeregeld is.
Als er twee arrays zijn, dan kan je de disks probleemloos swappen. brand als het goed is een rood lampje op de bracket van de defecte disk.
Start eventueel de HP array configuration tool eens (als die geïnstalleerd is) en bekijk de status van de array, of start IML view om de integrated management log te bekijken. (Ook HP tooling)
Het kan wel, en veel fabrikanten zullen de optie dan ook wel in de controller hebben zitten, maar het is geen vereiste voor RAID5.
Ik ken de betreffende server niet, dus het kan zomaar dat het op dat ding standaard is, maar het hoeft dus niet.
RAID5 heeft (het equivalent van) 1 schijf waar error correctie data op staat. Valt 1 schijf weg, kan de inhoud teruggerekend worden.
Als je online failover hebt (dus 1 disk die permanent paraat staat om in te vallen voor een gecrashde), dan heeft de controller al automatisch ge-rebuild. Dan kan er nog een tweede schijf sterven voordat je echt moet gaan wisselen.
Heb je dat niet, en is de tweede disk binnen dezelfde array, dan ben je fucked.
[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 18-04-2011 21:39 ]
Volgens de specs bij HP zouden deze servers oorspronkelijk compleet geleverd zijn met (sets van?) 8 schijven van 146GB. Als die er nog steeds inzitten vraag ik mij af of het niet hoognodig vervangen moet worden. Er wordt daar gesproken over een "1,16TB model". Dat zijn naar hedendaagse maatstaven onzinnige capaciteiten om in een 8 schijfs array te stoppen tenzij je evt. een supersnel array moet hebben. Als het systeem nu operationeel is zal het door de degraded state ook langzamer zijn en als dat ook niet tot klachten leidt vraag ik me af of een paar 2 of 3 TB schijven in RAID-1 niet geschikt zouden zijn. Evt. met hot spare. Als er meer snelheid nodig is desnoods RAID-10.
Ik zou dus ook eerst willen weten wat voor schijven er in zitten. Verder lijkt me dat HP een business support heeft die je kunt bellen over dit model. Daar zullen ze je allicht relevante informatie kunnen geven.
Wel potentieel riskant want als alle schijven heel veel draaiuren hebben is de kans dat er een tweede schijf in een array de geest geeft zeer reëel.
[ Voor 64% gewijzigd door CaptJackSparrow op 18-04-2011 21:53 ]
Schijven waren gecrashed in array A en C, geen probleem dus.
Array A is inmiddels hersteld (hotswap, begon te rebuilden), Array C is niet gelukt helaasch, wij gaan hier verder geen tijd instoppen en gaan adviseren om het bedrijf te contacteren die alles ook heeft ingericht, ik neem ook de iput van CaptJackSparrow mee, de array's zijn zeer verouderd (2006/7). Dit zal ik aangeven bij het bedrijf.
Bedankt voor jullie tijd en input. Ik en mijn collega's zijn weer een stukje wijzer geworden.
Das nogal discutabel of dat het veiligste is.Mr Alfabet schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 18:15:
Server uitzetten om de schijven te swappen is nog altijd het veiligste. Als 5 minuten downtime geen probleem is zou ik geen risico nemen.
blijkbaar is het een server die al jaren draait zonder dat er iemand naar omgekeken heeft.
Met daarnaast ook nog eens heel reele kans is dat ie een degraded array heeft,
Dan is het laatste wat ik zou doen die server uitzetten.
De meeste HD's blijven vrolijk 5 jaar draaien. Maar als ze dan een keer uitgezet zijn, dan is er een een goede kans dat ze niet meer allemaal opkomen
Al met al zou ik er eerder van af blijven, of iig de klant duidelijk maken dat het zijn risico is
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d