Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdtThys
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-09 17:23
Wou net even een foto van mijn kat trekken toen ik merkte dat het beeld door de zoeker zeer donker was. Had niets abnormaals met de camera gedaan, en ook niet laten vallen. Toen ik de lens van de body probeerde te halen kreeg ik wat weerstand (niet veel, maar meer als anders) waarna ik een krak hoorde. Een deel van de kitlens was afgebroken. Voor de rest leek er geen schade te zijn.

Echter ben ik niet zeker of het metalen uitsteeksel (weet niet hoe je het moet noemen) wel zo scheef stond.
Iemand enig idee wat voor problemen dit geeft? Is de lens goed voor de vuilbak en heeft nog iemand dit al meegemaakt. Ben de eerste dagen niet meer thuis dus kan geen foto's trekken om eventueel te kijken naar de impact op de kwaliteit...

Dit valt zeker niet onder garantie? Heb hem 100% zeker niet laten vallen maarja dat kan je toch niet bewijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 12:45
Mijn glazen bol laat ook een zwarte vlek zien, ik weet dus niet hoe de lens eruit ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Inderdaad, plaatje van de achterkant, desnoods met je telefoon, zodat we kunnen zien wat er aan de hand is.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdtThys
Hmmm blijkbaar zijn mijn copy/paste skills nog niet je van het aangezien ik dacht de url hier al gepost te hebben...

http://m.flickr.com/#/photos/drazr/sets/72157626401061627/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 12:45
Ik denk dat het geen problemen met je lens oplevert, maar juist met je camera... Hij kan het diafragma niet meer instellen, daardoor is de zoeker zo donker.. Als je opzoek gaat naar een plaatje van een willekeurige Nikon F-mount zie je dat het 'metalen uitsteeksel' niet zo zit zoals het hoort.

[ Voor 30% gewijzigd door MPeek op 18-04-2011 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdtThys
Idd, diafragma werkt niet meer. Foto's met f5 zien er juist hetzelfde uit als op f32 met alle instellingen hetzelfde... Is wel balen, ging er nog van uit dat de body wel intact zou zijn... Iemand enig idee wat die kan veroorzaakt hebben en wat dit eventueel zou kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27
Weet niet hoe oud het beestje is, maar zou er sowieso even mee terug gaan naar de winkel en als die er niets mee willen/kunnen doen even contact opnemen met Nikon.

Dit zou niet mogen kunnen / gebeuren.

Je had hem ook niet 'losjes' erop gedraait? (niet goed naar beneden gedrukt voor het vastdraaien)

Zuur man. Gecondoleerd alvast, ben bang dat het niet echt helemaal gezond is / nog 1 2 3 kan presteren.

[ Voor 14% gewijzigd door LinuX-TUX op 18-04-2011 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdtThys
Toestel is 8 maanden oud, heb hem gekocht bij cameranu.nl dus zal hun eens mailen betreffende garantie. Langsgaan meteen is nogal ver vanuit belgie :)

Lens zat er naar mijn weten goed opgedraait, heb er een paar uur ervoor nog foto's zonder problemen mee zitten nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Volgens mij is een gedeelte van de lensmount afgebroken (de foto's zijn heel erg klein) en heeft dat stuk misschien een beschadiging in je camera veroorzaakt..

BTW: dat stuk van de mount van je objectief breekt niet spontaan af.. Ik zeg niet dat er bij onze vrienden uit Urk moeilijk over gedaan gaat worden maar ik geef wel aan dat dit soort schade vaak voorkomt door zijwaartse druk op de lens uit te oefenen.

Dit kan ook geleidelijk zijn gegaan: een tas waarin de cam + lens verkeerd gepositioneerd was. Ik zou dit i.i.g. als verkoper / innemer van spullen bij een camerawinkel (een rol die ik bijna tien jaar vervuld heb) niet zo maar onder garantie innemen helaas..

[ Voor 64% gewijzigd door mennovanw op 19-04-2011 00:57 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Die lensmount is in ieder geval naar z'n grootje. Ik ben 't met Menno eens, dit zou ik ook niet zomaar innemen.

De lens laten repareren is niet echt een economische optie ben ik bang. Verkoop 'm als defect op ebay en je vangt er nog wat voor. Een nieuwe 18-105 van marktplaats is je beste optie.

De camera zelf lijkt, maar dat is moeilijk te zien zo, ook een tik gehad te hebben. Zoek 's een andere lens en schroef die heel voorzichtig op de camera en kijk of dat allemaal nog goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:12
Die link verwijst naar de mobiele site van flickr, onderstaande link geeft wat grotere foto's :)
http://www.flickr.com/photos/drazr/sets/72157626401061627/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat voelding van het diafragma zit volgens mij ook niet lekker.

Als ik niet beter zou weten, zou ik zeggen dat iemand heeft geprobeerd om de lens scheef te mounten. Toen dat "gelukt" was, werd er geconstateerd dat de lens niet goed zat en is die vervolgens netjes recht gedrukt.

(Nee, ik zeg niet dat het zo gebeurd is, ik zeg dat het er voor mij zo uitziet.)

Inderdaad, dit mag niet zo maar kapot gaan, maar het is natuurlijk wel spul dat is gemaakt om er voorzichtig mee om te gaan. Aan het losse randje kan ik zo ook verder niets zien.

Terminaal kaduuk? Dat lijkt me wel ja, dit is niet eenvoudig te repareren, want ik denk dat het diafragma of de aansturing van je diafragma in de lens ook is beschadigd.

Wat mij betreft mocht dit trouwens best in het Grote Nikonmount topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Verwijderd schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 12:50:
Inderdaad, dit mag niet zo maar kapot gaan, maar het is natuurlijk wel spul dat is gemaakt om er voorzichtig mee om te gaan. Aan het losse randje kan ik zo ook verder niets zien.
Tja, ik vraag me dan af wat bij sommige mensen de definitie van voorzichtig en hardhandig is.

Om die onderdelen van de lens en de camera om die manier kapot te maken moet je volgens mij toch aardig hardhandig te werk gaan...

(maar ja, in de IT weet ik ook van mensen die een sub-D stekker op de kop kunnen vastzetten zonder dat ze het volgens hunzelf geforceerd hebben)

[ Voor 12% gewijzigd door mjtdevries op 19-04-2011 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdtThys
Ben er echt nooit hardhandig mee omgegaan hoor, ding is altijd met zorg behandeld. Heb de lens er ook nooit op "geforceerd", ding is altijd gewoon soepel vastgeklikt :s toen de zoeker donker werd en ik de lens wou losdraaien was er wel iets van weerstand maar echt niet veel. Waarna ik de krak hoorde.

Het aansturen van het diafragma is inderdaad kapot. Jullie spreken hier dat de mount EN de aansturing van het diafragma kapot is. Waaraan zien jullie dat de mount zelf kapot is? Of bedoelen jullie hier alleen de aansturing van het diafragma?

edit: Ik bedoel dan wel betreffende de body.
Dat de lens kapot is kan me op dit moment niet al te veel schelen aangezien die relatief goedkoop is maar voor een nieuw body heb ik op dit moment geen beschikbaar budget :(

EDIT2:

Ok, juist thuis aangekomen, en heb meteen een andere lens geprobeerd... Hier werkt het diafragma weer wel.
Het totaal niet werken van het diafragma van de kitlens lag dus deels aan de kitlens zelf. Echter, het diafragma werkt wel (als in f22 is een pak donkerder als f1.8) maar hoe nauwkeurig werkt dit? Het ding wat het diafragma moet besturen is toch duidelijk geraakt dus zal wel gerepareerd moeten worden.

Iemand enig idee om te testen of de diafragma aansturing nog volledig werkt?

[ Voor 40% gewijzigd door SdtThys op 19-04-2011 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online

bobcom

Dedicated dabbler

Als ik het zo zie dan is dat stuk dat afgebroken is een deel van de tab die de informatie over de diafragma-opening van de lens doorstuurt naar de body. Werkt puur mechanisch, maar doordat het er niet meer is denkt je body dat de minimum diafragma-opening van je lens ergens in de buurt van de 22 zit - en dan wordt de boel al gauw donker. Body zelf is wschl nog wel OK , zoals ook blijkt uit de test met andere lens. Al met al zou ik zeggen (of hopen): geluk bij een ongeluk -misschien is zelfs je lens nog te redden door alleen de mount te vervangen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
[b][message=35897

Ok, juist thuis aangekomen, en heb meteen een andere lens geprobeerd... Hier werkt het diafragma weer wel.
Het totaal niet werken van het diafragma van de kitlens lag dus deels aan de kitlens zelf. Echter, het diafragma werkt wel (als in f22 is een pak donkerder als f1.8) maar hoe nauwkeurig werkt dit? Het ding wat het diafragma moet besturen is toch duidelijk geraakt dus zal wel gerepareerd moeten worden.

Je hebt stront mazzel dat je body intact is. Lens dumpen en nieuwe zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:12
SdtThys schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 21:31:
[...]
Steeds een foto van hetzelfde maken onder dezelfde lichtomstandigheden. En dan bijvoorbeeld dit rijtje afwerken:
f/5.6 en 1/200 s
f/8 en 1/100 s
f/11 en 1/50 s
f/16 en 1/25 s
Dus steeds het diafragma 1 stop verder dicht en de sluitertijd dan 2x zo lang om dezelfde belichting te houden. De belichting van de foto zou dan gelijk moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:57
Ik heb het ook gehad dat bij de kitlens één zo'n stukje is afgebroken. Naar mijn weten ook totaal geen verkeerde kracht uitgeoefend. Heb er verder geen problemen mee. Soms is het contact tussen de camera en de lens wat minder maar dat komt 1 keer per 1000 foto's voor en dan moet je hem er even anders tegenaan drukken. Dus het is jammer dat hij nu wat kwetsbaarder is maar ik kan er mee leven. Bij jou blijkt er nog iets anders verkeerd te gaan dus dat zal ik inderdaad met bovenstaande even uitzoeken. Succes in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:53
PowerUp schreef op woensdag 20 april 2011 @ 11:31:
[...]

Steeds een foto van hetzelfde maken onder dezelfde lichtomstandigheden. En dan bijvoorbeeld dit rijtje afwerken:
f/5.6 en 1/200 s
f/8 en 1/100 s
f/11 en 1/50 s
f/16 en 1/25 s
Dus steeds het diafragma 1 stop verder dicht en de sluitertijd dan 2x zo lang om dezelfde belichting te houden. De belichting van de foto zou dan gelijk moeten blijven.
Strak blauwe lucht en spotmeting. Vignetting gooit namelijk roet in het eten als je evaluative metering gebruikt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1