Toon posts:

Router, hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het zal wel een domme vraag zijn voor de meeste gebruikers van deze site, maar hoe werkt een router? Ik heb een Scarlet 3-in-1 abonnement (althans, er wordt aan gewerkt) en daar zit geen draadloze modem bij. Naar ik heb begrepen, heb je een router nodig als het toch draadloos moet. Ik wist niet eens wat dat was... Vandaar dat ik enkele vragen heb.

- Zijn alle routers geschikt voor elk netwerk\modem? "Past" alles (elk merk, type e.d.) aan elkaar?
- Twee pc's moeten toegang hebben tot het internet. Kan dat bij elke router?
- De prijsverschillen tussen verschillende modellen zijn behoorlijk pittig. Is een goedkope voor een normale internetter goed genoeg?

Wie kan helpen?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-02 16:23

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2011 @ 18:35:
- Zijn alle routers geschikt voor elk netwerk\modem? "Past" alles (elk merk, type e.d.) aan elkaar?
Ja, of je moet er mee gaan zitten prutsen. Maar gezien je aangeeft een "Gewone internetter" te zijn neem ik dit niet aan.
- Twee pc's moeten toegang hebben tot het internet. Kan dat bij elke router?
Ja.
- De prijsverschillen tussen verschillende modellen zijn behoorlijk pittig. Is een goedkope voor een normale internetter goed genoeg?
Ja.

Lekker simpel voorbeeld welke out-of-the-box werkt: pricewatch: Conceptronic C300BRS4A

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoogst waarschijnlijk héb je allang een router en heb je alleen een draadloos accesspoint nodig.

En nee, niet elke router is geschikt voor elk netwerk/modem. Zo heb je ook routers met ingebouwd ADSL-modem en niet alle routers met die functie kun je op bijv. een kabelmodem aansluiten.
Het hele idee van een router is verder dat je meerdere PC's kunt aansluiten, dus ja, 2 PC's gaat wel lukken ;) Eventueel via een switch als je ook nog TV afneemt welke meestal op een aparte aansluiting van je router aangesloten moet worden. En afhankelijk van je router houd je dan genoeg of te weinig aansluitpoorten over voor 2 PC's.
Niet elke router heeft verder ondersteuning voor VoIP, as in, analoge telefoons aansluiten aan je router. Dus dat moet je ook meenemen in je beslissing.
D4NG3R schreef op maandag 18 april 2011 @ 18:38:
[...]

Ja, of je moet er mee gaan zitten prutsen. Maar gezien je aangeeft een "Gewone internetter" te zijn neem ik dit niet aan.
En toen kocht de TS met z'n 3-in-1 (internet, telefoon en televisie in één) een Sweex-routertje welke geen ondersteuning geeft voor de TS z'n VoIP en televisie, joy oh joy!

[ Voor 20% gewijzigd door Osiris op 18-04-2011 18:40 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-02 16:23

D4NG3R

kiwi

:)

Osiris schreef op maandag 18 april 2011 @ 18:39:
Hoogst waarschijnlijk héb je allang een router en heb je alleen een draadloos accesspoint nodig.

En nee, niet elke router is geschikt voor elk netwerk/modem. Zo heb je ook routers met ingebouwd ADSL-modem en niet alle routers met die functie kun je op bijv. een kabelmodem aansluiten.
Het hele idee van een router is verder dat je meerdere PC's kunt aansluiten, dus ja, 2 PC's gaat wel lukken ;) Eventueel via een switch als je ook nog TV afneemt welke meestal op een aparte aansluiting van je router aangesloten moet worden. En afhankelijk van je router houd je dan genoeg of te weinig aansluitpoorten over voor 2 PC's.
Niet elke router heeft verder ondersteuning voor VoIP, as in, analoge telefoons aansluiten aan je router. Dus dat moet je ook meenemen in je beslissing.
[...]

En toen kocht de TS met z'n 3-in-1 (internet, telefoon en televisie in één) een Sweex-routertje welke geen ondersteuning geeft voor de TS z'n VoIP en televisie, joy oh joy!
De TS ontvangt alleen maar een modem, zelfs zonder router behoort alles te werken. Dus het lijkt mij zeer stug dat dit zal gebeuren :+ .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Osiris schreef op maandag 18 april 2011 @ 18:39:
Zo'n modem heeft toch separate uitgangen voor VoIP, IPTV en internet?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Oké, hartelijk voor de supersnelle reacties.

Ik heb geen router, wordt ook niet door Scarlet geleverd.

Misschien is een kleine aanvulling nuttig\verstandig (want ik weet niet of dit relevant is). Het gaat om Scarlet Family. Dat is weliswaar 3-in-1, maar op basis van Digitenne. Dat gaat toch via de ether? Wordt dus ook niet op\via het modem aangesloten...?

Als dat klopt, is voor internet en telefonie (ADSL) de gesuggereerde Conceptronic dan voldoende? Ik mag het hopen, want qua prijs is het dan allemaal nog prima te overzien. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2011 19:30 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 18 april 2011 @ 18:44:
[...]

Zo'n modem heeft toch separate uitgangen voor VoIP, IPTV en internet?
Oh :+ Ik ken alleen modem-routers die dat hebben :P

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:19

lier

MikroTik nerd

Ik denk dat de meeste routers geschikt zijn, heb me wel een beetje verbaasd over dit verhaal. En hier wordt dat nog een keer bevestigd...

Zoek eens op topics over routers, de grote namen (Linksys, Netgear, D-link) hebben in ieder geval snelle en stabiele oplossingen). Hoe veel wil je er ongeveer voor uit geven?

Anno 2011 lijkt het mij voor Scarlet een beetje tijd worden dat ze beseffen dat een breedband Internet verbinding niet alleen door één pc gebruikt wordt...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil er zo min mogelijk aan spenderen. Zo te zien kun je voor ongeveer 30 Euro al bij veel merken terecht. Ervan uitgaande dat goedkoper niet betekent technisch inferieur (de verbinding moet goed zijn), is dat zo ongeveer wat het mag kosten.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:19

lier

MikroTik nerd

Dan kan je het beste hier kijken en dan op basis van de reviews een keuze maken...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je het over ADSL hebt, is een 2e hands router van 5 jaar terug doorgaans ook nog prima.

Een Linksys WRT54G v2-v4 is meer dan goed genoeg daarvoor (kan zo'n 45Mb/s routeren en dmv OpenWRT zelfs dingen als IPv6 ondersteunen) en kun je voor buitengewoon weinig op de kop tikken.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1