Overklokken behuizing

Pagina: 1
Acties:

• Cutiecutest
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-02-2023
Beste tweakers,

Ik ben opzoek naar een kast die een goede airflow heeft en die goed veel mogelijkheden geeft tot koeling.

Mijn computer bestaat uit de volgende hardware:
Grafische kaart: Asus EAH4870/HTDI/1GD5 | 90-C1CLGP-L0UAY00Z
MOBO: Asus Rampage II GENE | 90-MIB850-G0EAY00Z
Voeding: Cooler Master Silent Pro M600 | RS-600-AMBA-D3
RAM: Corsair XMS3 DHX DDR3 2x 2GB 1600Mhz | TW3X4G1600C9DHX
Processor: Intel Core I7 920 2,66Ghz Boxed | BX80601920
Brander: LG GH22NS DVD Rewriter SATA Bulk
Kast: Thermaltake Soprano VX VD6000BNS | VD6000BNS
hardeschijf: Western Digital Caviar Black 1000GB 7200RPM 32MB

Ik wil mijn intel core i7 920 gaan overclocken. momenteel gaat dit niet met de huidige kast die ik nu heb. als ik nu mijn pc die op stock setting draait onder load zet van prime 95 dan stijgt de temp na 100 graden celcius na een half uur. Dit is met stock fans en met de crappy kast die ik nu heb. Ik heb hier bij de aankoop op bezuinigd en dit is iets waar ik nu spijt van heb. De kast is niet praktische een koeler op de proccesor past gewoonweg nog niet eens. Vanwege uitstekende attachments in de kast etc.

Waar ben ik dus na opzoek.

1.) een goede degelijke solide kast (afmeting doesn't matter)
2.) een goede airflow in de kast
3.) een kast die ook op de toekomst is gericht dus met watercooling ready.
4.) Prijs tot 230 euro +/-

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En in de Pricewatch kan je niks vinden?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:07

D4NG3R

kiwi

:)

De behuizing is geheel persoonlijk, en met de bovenstaande waarden kan je alvast perfect in de http://tweakers.net/pricewatch/ zoeken.

Ik zal je nu al zeggen: 230 euro is een ovedreven budget voor deze PC, koop liever voor een euro of 80 eeen CoolerMaster CM690 Advanced II. En besteed de rest in wat meer RAM, een SSD of een fatsoenlijke CPU koeler (Scythe Mugen II bijv, werkt heerlijk in de CM690 Adv II door de hoge airflow)

Edit, en behalve dat had je topic hier thuis gehoord: Cooling

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 18-04-2011 18:14 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Cutiecutest
Tsurany schreef op maandag 18 april 2011 @ 18:10:
En in de Pricewatch kan je niks vinden?
Gast, ik vraag gewoon netjes om advies. Als ik nutteloze replies wil dan gaat ik wel naar www.nuttelozereplies.nl
Natuurlijk heb ik wel gekeken maar ik wou ook nog wat input hebben van de meer ervaren tweakers. Ik zelf zat te denken aan een HAF X.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Sja, als je advies wil zal je eerst zelf ook wat werk er in moeten steken.
Valt na te lezen in de FAQ. Dus ik kan Tsurany niet anders dan groot gelijk geven.

Ga eerst zelf eens op zoek, en als je dan iets gevonden hebt maar er niet zeker over bent, dan kunnen we de vragen hier prima beantwoorden.
Op dit moment is het gewoon gooien met antwoorden die enigzinds in de richting zouden kunnen zijn, en dat schiet zowel voor jou als ons niet op.
Voor jou omdat je dan allerlei gemixte info krijgt waar je nogsteeds niks duidelijk uit zal worden, en voor ons omdat het verspilde tijd is om info te geven waar je mogelijk niet eens iets aan hebt.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cutiecutest schreef op maandag 18 april 2011 @ 19:29:
[...]

Gast, ik vraag gewoon netjes om advies. Als ik nutteloze replies wil dan gaat ik wel naar www.nuttelozereplies.nl
Natuurlijk heb ik wel gekeken maar ik wou ook nog wat input hebben van de meer ervaren tweakers. Ik zelf zat te denken aan een HAF X.
Nou je noemt werkelijk waar helemaal niks in je startpost wat je zelf gevonden hebt, alleen dat je een kast wilt met een goede airflow en waar in de toekomst waterkoeling in kan. Dan heb je het over praktisch elke grote tower.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Cutiecutest
McKaamos schreef op maandag 18 april 2011 @ 19:40:
Sja, als je advies wil zal je eerst zelf ook wat werk er in moeten steken.
Valt na te lezen in de FAQ. Dus ik kan Tsurany niet anders dan groot gelijk geven.

Ga eerst zelf eens op zoek, en als je dan iets gevonden hebt maar er niet zeker over bent, dan kunnen we de vragen hier prima beantwoorden.
Op dit moment is het gewoon gooien met antwoorden die enigzinds in de richting zouden kunnen zijn, en dat schiet zowel voor jou als ons niet op.
Voor jou omdat je dan allerlei gemixte info krijgt waar je nogsteeds niks duidelijk uit zal worden, en voor ons omdat het verspilde tijd is om info te geven waar je mogelijk niet eens iets aan hebt.
Prima maar zo kan het dus ook en niet ''ga naar pricewatch''

Om even terug op het topic te komen. Ik ben al 1 1/2 week alles aan het aflezen over cases. Ik wou dit echter als checkpoint gebruiken. Anyway ik ben tot de conclusie gekomen dat een paar kasten mij wel aanstaan.

Coolmaster High Air Flow - X
NZXT Phantom
Coolmaster HAF 932
Corsair 600T

NZXT Phantom schijnt een probleem te vormen als ik een koeler op de processor zet met de fans op de verwijderbare side plate. Die zouden tegen elkaar aankomen dan dus dat zag ik niet meer zo zitten.
De rest

Haf x heeft usb 3.0 dus dat is mooi toekomst gericht. Voor de rest worden al deze kasten goed aangeprijst dus daarom wou ik eigenlijk wat feedback wat jullie nu voorstellen als goede kasten voor overclocking.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je zult nogsteeds op eigen onderzoek moeten uitgaan, enige adviezen hierbij:
Zoek in de pricewatch een paar (mooie) behuizingen die je aanstaan: http://tweakers.net/pricewatch/cat/61/behuizingen.html

Zoek van deze behuizingen een of meerdere reviews op google. Een aantal sites die (vrij) goede reviews maken:
www.hardwaresecrets.com
nl.hardware.info
www.tweakers.net zelf (Niet heel veel reviews van behuizingen, wel gebruikerservaring)
www.hardwarecanucks.com
www.legitreviews.com
www.3dgameman.com
En plaats dan uiteindelijk 1 tot 3 behuizingen waarvan je zeker bent dat ze mooi zijn en goed functioneren hier. Dan kunnen we er eventueel over discussiëren welke nou echt net wat beter is.

Je huidige topic is gewoon "Ik wil een goede kast en ik heb er 230 euro voor, doe AUB het zoekwerk voor mij want ik ben te lui"

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 18-04-2011 20:08 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cutiecutest schreef op maandag 18 april 2011 @ 19:58:
[...]

Prima maar zo kan het dus ook en niet ''ga naar pricewatch''
Alleen waarom zou ik moeite doen als jij het niet doet?
Om even terug op het topic te komen. Ik ben al 1 1/2 week alles aan het aflezen over cases. Ik wou dit echter als checkpoint gebruiken. Anyway ik ben tot de conclusie gekomen dat een paar kasten mij wel aanstaan.

Coolmaster High Air Flow - X
NZXT Phantom
Coolmaster HAF 932
Corsair 600T

NZXT Phantom schijnt een probleem te vormen als ik een koeler op de processor zet met de fans op de verwijderbare side plate. Die zouden tegen elkaar aankomen dan dus dat zag ik niet meer zo zitten.
De rest

Haf x heeft usb 3.0 dus dat is mooi toekomst gericht. Voor de rest worden al deze kasten goed aangeprijst dus daarom wou ik eigenlijk wat feedback wat jullie nu voorstellen als goede kasten voor overclocking.
Ah, nu ben je tenminste concreet bezig, maar als je informatie over kasten kan vinden kan je toch ook reviews vinden over de koelprestaties? Dat wordt bij enorm veel kasten meegenomen. Daarnaast, je overclock zal, mits een goede cpu koeler op je processor, niet snel stoppen omdat je kast te weinig airflow geeft.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

precies het is niet zo dat tussen de kasten 15 graden verschil zit mits ze dezelfde hoeveelheid fans hebben. De ene fabrikant stopt er standaard meer in dan andere.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-01 17:29
Wat dacht je van een 800D. Valt binnen het budget. Even de fans vervangen door noctuas oid, en je bent klaar. Wil je goedkoper gaan, neem de 600t.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Cutiecutest schreef op maandag 18 april 2011 @ 19:29:

Het was misschien wat kortaf, maar desalniettemin geheel terecht dat je naar de Pricewatch werd verwezen. Verder mag je ook wel wat beleefder reageren op iemand die de moeite neemt je te helpen.

Inmiddels heb je al wat bruikbare tips gekregen, dus daar kun je mee aan de slag. Ik verplaats dit topic nog even naar Cooling omdat het daar meer thuishoort. :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-01 16:06
Ik heb zelf ook de HAF X. Het is een grote kast met veel opties. Maar zoals ik al zei. /grote/ kast.
360MM radiator past erin, 2 fans exhaust aan de bovenkant, er wordt trouwens maar 1 meegeleverd, 1 sidefan, een rearfan en een front fan. Die zijn allemaal intake.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ok, interessant lijstje.
Als ik er iets uit zou moeten kiezen, dan zou ik de HAF 932 kiezen. Voor mij zijn ze wat koeling betreft allemaal gelijkwaardig, maar d 932 heeft een fillport bovenin de kast, wat me verdomd handig lijkt met waterkoeling.

Wat me alleen opvalt is dat geen van allen meerdere front fans hebben. Persoonlijk ben ik een voorstander van het "bottom-front in, top-rear out" princiepe om zoveel mogelijk gebruik te maken van thermiek (natuurlijke luchtstroming, warmte gaat automatisch omhoog).
Ik zou dan ook liever een kast zien met meer fans voor-in, zoals de Antec Nine Hundred of Twelve Hundred. Enige nadeel is dat daar geen slang doorvoer op zit, maar het is wel een grote kast en een paar gaatjes er in boren voor de slangen zou opzich geen probleem mogen opleveren.

Edit: Twelve Hundred heeft wel slang doorvoer, Nine Hundred niet.

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 18-04-2011 21:05 ]

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 20:31

Twarp

just grin...

Als je nou gevraagd naar ervaringen van kasten met een hoge airflow en wat iedereen daarbij kan vertellen met tips en tricks was je al een heel eind verder gekomen ;)

Maar goed de Antec Skeleton is ongeveer de meest open kast die je kan krijgen ;) Ik heb zelf een sharkoon Rebel 12. Deze heeft voldoende ruimte en koelopties. Mijn HD4870X2 in crossfire lopenniet warm in de kast en ik kan naar hartelust overclocken ;)

Meh ...

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Twarp, denk dat het topic dan knetterhard op slot zou gaan ;) Te generiek, teveel wildgroei/offtopic. Dat loopt de eerste 50 replies misschien, maar daarna wordt zoiets al snel een zooitje.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

McKaamos schreef op maandag 18 april 2011 @ 20:54:
Ik zou dan ook liever een kast zien met meer fans voor-in
In principe zijn meer outtake (Rear/Top) fans beter voor je koeling, aangezien de warme lucht uit de kast word geperst, en koele lucht langs alle gaten en kieren wel naar binnen komt. Echter is dit dus ook het grootste nadeel: Er bouwt zich sneller stof op on de kast.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

is ook weer zo idd.
Overpressure is beter om stof uit de kast te houden. Gefilterde intakes met meer CFM's inlaat dan dat je uitlaat hebt, zorgt dat alle inkomende lucht altijd door de filters komt, en houd de kast schoon.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

D4NG3R schreef op maandag 18 april 2011 @ 21:22:
[...]

In principe zijn meer outtake (Rear/Top) fans beter voor je koeling, aangezien de warme lucht uit de kast word geperst, en koele lucht langs alle gaten en kieren wel naar binnen komt. Echter is dit dus ook het grootste nadeel: Er bouwt zich sneller stof op on de kast.
Is dat niet andersom ook zo? Als je genoeg koele lucht aanzuigt wordt de warme lucht er vanzelf uitgeperst? Zeker als je kijkt naar front intakes (die gaan langs je hardeschijven) is dat ideaal om koele lucht de kast in de blazen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nee, de koele lucht probeert zich dan overal een weg naar buiten te banen, dus ook langs je videokaart ect heen. En dat wil je liever voorkomen.

Het beste blijft om een lichte overdruk (voor zover mogelijk) in je kast te houden, maar wel een strakke airflow te behouden. Dus bijv 2x140mm voor/onder, 2x140mm achter/boven volstaat gewoon goed.

[ Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 18-04-2011 21:39 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

D4NG3R schreef op maandag 18 april 2011 @ 21:37:
Nee, de koele lucht probeert zich dan overal een weg naar buiten te banen, dus ook langs je videokaart ect heen. En dat wil je liever voorkomen.

Het beste blijft om een lichte overdruk (voor zover mogelijk) in je kast te houden, maar wel een strakke airflow te behouden. Dus bijv 2x140mm voor/onder, 2x140mm achter/boven volstaat gewoon goed.
Vind het altijd appart hoe tweakers op een of andere manier natuurkundige theorien gaan toepassen op cases :)

Lijkt me echt sterk dat je ook maar iets van een meetbare onder of overdruk kunt genereren met een paar fans in een case die wel 100 kieren heeft waar lucht uit kan.

En iig bij mij case met 1 120mm intake en de koeller op de mugen die meteen de out take doet is het verschil tussen de temperatuur van de ingaande en uitgaande lucht echt te verwaarlozen. maar toch heeft iedere tweaker daar weer andere theorien over ;)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-01 17:33

aap

heuveltje schreef op maandag 18 april 2011 @ 23:36:
[...]

Vind het altijd appart hoe tweakers op een of andere manier natuurkundige theorien gaan toepassen op cases :)

Lijkt me echt sterk dat je ook maar iets van een meetbare onder of overdruk kunt genereren met een paar fans in een case die wel 100 kieren heeft waar lucht uit kan.
Misschien dat je niet moet oordelen als je er geen verstand van hebt? Natuurlijk ontstaat er over- of onderdruk als je met meerdere fans lucht verplaatst. Je krijgt wel snel een "dynamisch evenwicht", d.w.z. dat er evenveel lucht instroomt als eruit; anders zou de druk blijven toe- of afnemen. Het verschil zal geen barren zijn, maar zeker wel meetbaar. Houd maar eens een papiertje voor een zuigende fan. Die blijft gewoon plakken en dat is geen magie maar gewoon middelbare-schoolnatuurkunde.

• Avalaxy
  • Laatst online: 21-01 22:19
Ik vind zelf de CoolerMaster 690 II Advanced een fijne kast. Passen met gemak 10 fans in (meer zelfs geloof ik), prima mogelijkheden voor airflow :)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

heuveltje schreef op maandag 18 april 2011 @ 23:36:
[...]

Lezen is 1 ding:
D4NG3R schreef op maandag 18 april 2011 @ 21:37:
En ja, er is wel degelijk een lichte onder of bovendruk. Zonder druk kan je geeneens lucht verplaatsen..

Plaats voor de gein maar eens 1 fan in je kast (Intake), elk gat in je kast zal een lichte luchtstroom hebben. Dit kan je meten door er bijv een papiertje of touwtje voor te hangen. En ja, het maakt wel degelijk een verschil, weliswaar niet zo zwaar tellend voor je temps. Maar een lichte overdruk in je kast zorgt ervoor dat er zich minder stof ophoopt.
En iig bij mij case met 1 120mm intake en de koeller op de mugen die meteen de out take doet is het verschil tussen de temperatuur van de ingaande en uitgaande lucht echt te verwaarlozen. maar toch heeft iedere tweaker daar weer andere theorien over ;)
Die is gek :+ Ik heb hier een CM690 Adv II met 4 fans (1x140mm voor, 1x20mm onder, 1x120mm achter 1x140mm boven). Zowel idle als onder load kan je zonder moeite voelen hoe warm de outtake is. Na een spelsessie is het gewoon zelfs onprettig om je hand er lang achter te houden. Echter blijven de temps intern netjes stabiel en laag. (45c CPU, 71c GPU)

Edit: En na eigen testen kan ik zelfs zeggen dat de exhaust meer als 2x zo hoog ligt als de intake (kamertemperatuur)
18c intake. 42c outtake (~10cm achter de rear fan)
Avalaxy schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 00:13:
Ik vind zelf de CoolerMaster 690 II Advanced een fijne kast. Passen met gemak 10 fans in (meer zelfs geloof ik), prima mogelijkheden voor airflow :)
8, of je moet met 80mm fans gaan werken (= no-go voor het geluid en de prestaties :P)

1x140mm voor
2x140mm onder (Officieel kan er maar 1 onderin, maar je kan er 2 plaatsen. Echter zal de 2e dan maar met 3 schroeven vastzitten, zorg er dus voor dat de 2e niet voluit draait. Anders ga je last krijgen van vibraties == geluid)
2x140mm boven
1x120mm achter
2x140mm zij

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 19-04-2011 00:26 ]

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:01

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Als je een kast wilt met goed (regelbare airflow) en goede kwaliteit:

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1257519918.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://img833.imageshack.us/img833/8643/imag0318.jpg (plaatje gejat van review: productreview: Cooler Master Sniper Black Edition review door SimD

200mm fans..
betaalbaar..
goede kwaliteit
degelijk (beetje zwaar zelfs)
geen scherpe rantjes
hele hoop extra's (fancontroler+led aan/uit, drive and click bays, 3x 200mm fan, noem maar op)
naja smaken verschillen, ik heb em nu een paar maanden en wil nooit meer een andere..

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

K vind hem tbh wat lomp, en betaalbaar gaat daar niet voor op. Een kast van 80 a 90 euro is al duur voor 9/10 consumenten, laat staan eentje van 100+ euro.

Hij presteert daarentegen wel goed ja. Echter is de pricewatch: Cooler Master CM 690 II Advanced nogsteeds een betere prijs/prestatieverhouding. (En daarnaast ziet hij er niet zo vreemd uit qua vorm)

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:01

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

zoals ik al zei: smaken verschillen, ik vind de cm 690 spuuglelijk

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-01 11:32

faust2016

You yes have my shirt

Cutiecutest schreef op maandag 18 april 2011 @ 19:58:
[...]

De HAF 932 Advanced heeft ook USB 3.0 hea, en die is zwart gespoten van binnen i.t.t. de gewone HAF 932.
Als het mijn keus was, zou ik, zeker omdat je aangeeft te gaan waterkoelen, voor de HAF 932 Advanced gaan.

Verwijderd

Ga je nou echt een behuizing overklokken....te gek man!!

Edit: Ontopic: Waarom moet je een goede kast hebben met zn oude videokaart? ongeacht de airflow zal je meer snelheidswinst en temp daling zien als je deze vervangt voor een nieuwer model, snap ook niet dat op een site als tweakers waar nu 100.000k reviews staan je nog deze vraag moet stellen... 8)7

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2011 12:56 ]

• gillegun
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-11-2025
Coolermaster Haf X
Xigmatek Elysium (wordt verwacht mid-eind mei)

• Cutiecutest
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 12:54:
Ga je nou echt een behuizing overklokken....te gek man!!

Edit: Ontopic: Waarom moet je een goede kast hebben met zn oude videokaart? ongeacht de airflow zal je meer snelheidswinst en temp daling zien als je deze vervangt voor een nieuwer model, snap ook niet dat op een site als tweakers waar nu 100.000k reviews staan je nog deze vraag moet stellen... 8)7
Dat is ook de bedoeling op termijn. Ik wil mijn computer in fases upgrade. Er zit zoiezo een nieuwe videokaart in als BF 3 uitkomt. En om even terug te komen op die 100.000K reviews dat is ook net het probleem het zijn er veel te veel. En wat extra informatie inwinnen kan toch geen kwaad?

Ik heb BTW gekozen voor de HAF 932 Advanced dank aan iedereen die mij geholpen heeft.
Pagina: 1