Zelfbouw sub maken met auto subwoofer?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.563 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Nou zit ik rond te kijken voor subwoofers, alleen heb ik nog 2 subwoofers liggen die eigenlijk in een auto thuishoren. Ik heb ook even zitten zoeken, alleen word dit zo te zien niet veel gedaan. Ik vroeg me af waarom niet, zijn die woofers niet "goed" genoeg voor in de huiskamer? Het zijn woofers van Alpine(250rms) en kicker (125rms) dus volgens mij niet echt slecht spul.

Het leek me wel leuk om zelf een subwoofer te maken en daarbij 1 van deze woofers te gebruiken namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zulke woofers worden weinig gebruikt omdat vaak bij de goedkopere woofers de T/S-parameters niet bekend zijn; die heb je nodig om de kast te berekenen en je kan ermee voorspellen of de woofer geschikt is. Als ze wel bekend zijn, zijn ze soms niet geschikt voor huisgebruikt (bijv. te hoge qts of fs).

Welke woofers heb je precies? Wat zijn de T/S-parameters daarvan?

[ Voor 20% gewijzigd door TBTL op 20-04-2011 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Zoals je zelf al aangeeft: 250 watt RMS, waarschijnlijk op 4 ohm.
Als je een aktieve sub wil maken wordt het lastig om daar een goede versterker voor te vinden.

Ook is niet iedere woofer geschikt om zomaar in eender welke behuizing geschroefd te worden.
Autosubwoofers zijn specifiek ontworpen voor in de (jawel) auto, vaak met de bedoeling zoveel mogelijk decibels te produceren. Ook omdat de subwoofer vaak in de kofferbak zit.
Het is wel mogelijk om een dusdanige kist te maken dat de subwoofer ook zuiver is maar dan zul je met de exacte specificaties aan het rekenen moeten gaan voor de afmetingen.
Er zijn op het internet wel wat tooltjes voor die je daarmee kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
centr1no schreef op woensdag 20 april 2011 @ 00:34:
Zoals je zelf al aangeeft: 250 watt RMS, waarschijnlijk op 4 ohm.
Als je een aktieve sub wil maken wordt het lastig om daar een goede versterker voor te vinden.
Waarom? De meeste plate amps zijn gemaakt voor 4 ohm. Bijv. de '150W' plate amp van Conrad levert 240W bij 4 ohm. Heb 'm zelf ook (gehad). :)

[ Voor 9% gewijzigd door TBTL op 20-04-2011 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Ik bedoelde te zeggen dat stevige versterkers voor weinig geld moeilijk te vinden zijn.
En met een versterker van 50 watt zal er ook wel geluid uit komen.
Hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe 'serieus' je het aan wil pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-06 21:06
Welke types zijn het, want je kan uiteraard op internet nog wel vinden hoeveel liter behuizing en wat voor behuizing je nodig hebt. Of die sub nu in de auto of in huis staat, als hij in een 20 liter gesloten behuizing moet, moet hij in een 20 liter gesloten behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Zo makkelijk is het niet, als er een kast is gegeven is die bedoeld om in de auto te gebruiken. Die kast is dan zo ontworpen dat de hij klein is en dat de boel goed klinkt in de auto (dus rekening houden met cabin gain enz.).

Als je de woofer in diezelfde kast in huis laat spelen zal hij niet zo diep gaan en waarschijnlijk ook dreunen.

[ Voor 6% gewijzigd door TBTL op 21-04-2011 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als ik tijd heb dan schroef ik ze wel even eruit maar ik had gezien dat je voor een leuke prijs ook wel een REL Quake kan scoren (goedkoper als alleen die losse versterker al) dus misschien kan ik beter dat doen ;), want ik vrees dat je niet veel informatie over die woovers kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
TBTL schreef op donderdag 21 april 2011 @ 11:00:
Zo makkelijk is het niet, als er een kast is gegeven is die bedoeld om in de auto te gebruiken. Die kast is dan zo ontworpen dat de hij klein is en dat de boel goed klinkt in de auto (dus rekening houden met cabin gain enz.).

Als je de woofer in diezelfde kast in huis laat spelen zal hij niet zo diep gaan en waarschijnlijk ook dreunen.
Zo simpel is het wel, want die woofer is ook bedoeld voor een auto en daar zijn de parameters ook op aangepast. Het is verder zinloos om een kast dan opnieuw door te rekenen voor in een huiskamer, die wordt dan waarschijnlijk enorm groot. Je moet in dit geval gewoon aanvaarden dat het minder klinkt dan met een subwoofer die wel bedoeld is voor grotere ruimtes.

Of dat erg is laat ik in het midden, er zijn ook zat SQ auto-subwoofers die je gewoon in huis kan gebruiken, echter de genoemde merken vallen daar IMHO niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Alpine en kicker zijn niet de minste merken en ik zou in het geval van de TS een paar testkistjes maken; eentje gesloten, eentje gepoort. Spaanplaat kost het geld niet.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
teacher schreef op donderdag 21 april 2011 @ 18:46:
Alpine en kicker zijn niet de minste merken en ik zou in het geval van de TS een paar testkistjes maken; eentje gesloten, eentje gepoort. Spaanplaat kost het geld niet.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens, Alpine maakt goede radio's, de speakers, afgezien van de F1 lijn, zijn niet heel fantastisch. Kicker is zeker niet slecht, maar in mindere mate gericht op SQ en meer op SPL.

Testkist maken/kopen, blijft sowieso een idee natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-06 13:28
ConZito schreef op donderdag 21 april 2011 @ 18:28:
[...]

Zo simpel is het wel, want die woofer is ook bedoeld voor een auto en daar zijn de parameters ook op aangepast. Het is verder zinloos om een kast dan opnieuw door te rekenen voor in een huiskamer, die wordt dan waarschijnlijk enorm groot. Je moet in dit geval gewoon aanvaarden dat het minder klinkt dan met een subwoofer die wel bedoeld is voor grotere ruimtes.

Of dat erg is laat ik in het midden, er zijn ook zat SQ auto-subwoofers die je gewoon in huis kan gebruiken, echter de genoemde merken vallen daar IMHO niet onder.
Zo simpel is het niet (niet per definitie). Er valt zeker winst te halen uit het herberekenen van een kast voor een auto sub. Zoals TBTL al zei is de cabin gain voor het kastontwerp van een autosub een belangrijke factor. Kasten voor in de auto zijn over het algemeen wel erg compact. Een paar liter erbij (wel berekend ) zou kwa formaat geen probleem moeten zijn denk ik. Als je achter de parameters kunt komen zou ik hem zeker eens in WinISD gooien om te kijken of er meer uit te halen valt.

Test kistjes maken vind ik wat ver gaan. Met simuleren kun je vrij goed voorspellen hoe de sub gaat presteren (als je de parameters kunt vinden natuurlijk).

[ Voor 6% gewijzigd door weetikveel! op 21-04-2011 20:34 ]

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Ik doe al jaren car-audio en geloof me, voor de meeste maakt een paar liter extra amper verschil. Gooi je er 200 liter tegenaan, dan kom je pas ergens, maar dat is natuurlijk onzin.

Maar wat ik zeg, er zijn er ook die wel fatsoenlijk in huis kunnen spelen, maar daar is de prijs dan ook naar. Ik moet in ieder geval de eerste alpine subwoofer nog tegenkomen die op dat gebied meekan.

Gesloten testkistje is 30 euro met verzending, ik heb er hier nog wel een staan ook, kan zo misbruikt worden.

[ Voor 12% gewijzigd door ConZito op 21-04-2011 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

ConZito schreef op donderdag 21 april 2011 @ 19:01:
[...]

Daar ben ik het dan weer niet mee eens, Alpine maakt goede radio's, de speakers, afgezien van de F1 lijn, zijn niet heel fantastisch. Kicker is zeker niet slecht, maar in mindere mate gericht op SQ en meer op SPL.

Testkist maken/kopen, blijft sowieso een idee natuurlijk.
ligt er aan wat de ts wil. een compomisloze sq sub of een leuk ht ding die nog een beetje budgetvriendelijk is...

rev! heb je al t/s parameters gevonden? en wat voor subje zoek je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Nee, maar dan is ook de discussie zinloos natuurlijk, want dan is het simpelweg de manual opsnorren en de sub in een voorgeschreven behuizing schroeven ;)

Ik sta er ook zeker niet negatief tegenover en bij dit soort ideetjes ga ik ook niet uit van de ultieme SQ oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 584226

goedendag

ik wil voor een vriend een versterker en subwoofer aansluiten maar lukt niet

gaat over een pioneer sub en een versterken van pioneer 350w staat er op

we hebben voeding van 350w en hadden gele kabel gebruikt en zwarte van hdd maar werkt niet

ik hoop dat iemand onze kan helpen

(de watt can sub weten we niet zo goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Goedendag!

Zou je een nieuw/eigen topic willen maken?

En, zou je in dat nieuwe topic een klein beetje duidelijker kunnen zijn? Misschien even spellchecken, en een paar merken/types noemen, paar fotos erbij.... Betere vragen krijgen betere antwoorden. :Y

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.