Toon posts:

Raid set uitgevallen hoe data recoveren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb een zelfbouw nas met een Areca 1120 raid controller.

7 harddisk in raid5 (6 gebruikt en 1 hot spare)
Het os is FreeBSD 6.2

De nas heeft altijd goed gewerkt maar sinds een paar dagen kreeg ik een storing.
Er viel een schijf uit die daarna weer opstartte. Beetje zitten prullen en plots gevonden wat er loos was.
De voeding is uitgebrand.

Resultaat nieuwe voeding zoeken. Toestel terug opstarten raid set is unavailable.
Backup controleren. Deze is van een jaar oud (mijn eigen schuld ik weet het)
Dus hoe kan ik die data terug van de schijven halen.

Doordat de schijven op willekeur zijn uitgevallen (zonder stroom) heeft de raid controller de data niet kunnen goed verwerken denk ik.
Doordat deze terug actief kwamen (wel terug stroom) zag hij van hé. De schijf is terug in het systeem en oké.

In elk geval ik kan enkel nog in de bios en in het bios van de raid controller. Deze meldt dat alle schijven intact zijn.

Hoe kan ik de data van de individuele schijven terug koppieren.
Ik heb een harddisk van 2TB gekocht om de individuele images op te kopieren.
Het Filesystem dat FreeBSD gebruikt is denk ik XFS.
iemand ideeën ???

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 21:41
misschien dat je kunt forceren die array als optimal te zetten en dan READ ONLY te mounten.

Ik geef je weinig kans veel nuttigs terug te kunnen halen, maar als het idd zo is dat door een defecte voeding schijven aan het klapperen zijn geweest, kan de array op een bepaald moment als foutief zijn komen te staan.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

Screenshot van je RAID set? Hoeveel schijven zijn eruit geschopt?

Je kunt in principe alles terughalen, tenzij je zelf die mogelijkheid verprutst, wat niet zo moeilijk is in zo'n geval. Wees dus voorzichtig en als de data echt kritiek is dan maak je een raw backup met dd van alle individuele disks aangesloten op een non-RAID controller, alvorens je andere dingen gaat proberen. Dat vereist wel extra schijfruimte, die je denk ik niet hebt.

Andere opties hebben meer risico in zich, maar zijn uit te voeren zonder backup te maken van je disks. Je kunt software recovery overwegen, in FreeBSD zelf met geom_raid5 of in Windows met RAID reconstructor. Of je kunt in Areca BIOS een zelfde array maken met dezelfde instellingen als eerst. Dat laatste is extreem gevaarlijk; verkeerde schijfvolgorde of stripesize betekent weg data, omdat de controller begint met een 'rebuild'. Als de verkeerste instellingen zijn gekozen zal die rebuild je échte data overschrijven en dan kun je de kans dat je dingen terug krijgt wel vergeten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen er foto's opzetten.
Er zijn 3 schijven uit het systeem geschopt maar niet gelijktijdig.
Elk om beurt.

Verwijderd

Heel belangrijk: heb je tijdens dat de array DEGRADED was (één schijf missend maar nog functionerend) er ook mee geboot en schrijfacties mee uitgevoerd? Dat betekent dat je de toen missende schijf niet meer mag gebruiken voor recovery, anders loopt het in het honderd.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Neem contact op met Kevin Wang van Areca, hij is een guru op het gebied van vern**kte raidarrays.
Grote kans dat je met het opnieuw aanmaken van de array met je hdd's in de juiste volgorde en de juiste settings je je array weer terug hebt.

PS: probeer ABSOLUUT niet zelf dingen uit...

[ Voor 9% gewijzigd door Mr Alfabet op 19-04-2011 18:31 ]

Pagina: 1