Beste,
Ik heb een zelfbouw nas met een Areca 1120 raid controller.
7 harddisk in raid5 (6 gebruikt en 1 hot spare)
Het os is FreeBSD 6.2
De nas heeft altijd goed gewerkt maar sinds een paar dagen kreeg ik een storing.
Er viel een schijf uit die daarna weer opstartte. Beetje zitten prullen en plots gevonden wat er loos was.
De voeding is uitgebrand.
Resultaat nieuwe voeding zoeken. Toestel terug opstarten raid set is unavailable.
Backup controleren. Deze is van een jaar oud (mijn eigen schuld ik weet het)
Dus hoe kan ik die data terug van de schijven halen.
Doordat de schijven op willekeur zijn uitgevallen (zonder stroom) heeft de raid controller de data niet kunnen goed verwerken denk ik.
Doordat deze terug actief kwamen (wel terug stroom) zag hij van hé. De schijf is terug in het systeem en oké.
In elk geval ik kan enkel nog in de bios en in het bios van de raid controller. Deze meldt dat alle schijven intact zijn.
Hoe kan ik de data van de individuele schijven terug koppieren.
Ik heb een harddisk van 2TB gekocht om de individuele images op te kopieren.
Het Filesystem dat FreeBSD gebruikt is denk ik XFS.
iemand ideeën ???
Ik heb een zelfbouw nas met een Areca 1120 raid controller.
7 harddisk in raid5 (6 gebruikt en 1 hot spare)
Het os is FreeBSD 6.2
De nas heeft altijd goed gewerkt maar sinds een paar dagen kreeg ik een storing.
Er viel een schijf uit die daarna weer opstartte. Beetje zitten prullen en plots gevonden wat er loos was.
De voeding is uitgebrand.
Resultaat nieuwe voeding zoeken. Toestel terug opstarten raid set is unavailable.
Backup controleren. Deze is van een jaar oud (mijn eigen schuld ik weet het)
Dus hoe kan ik die data terug van de schijven halen.
Doordat de schijven op willekeur zijn uitgevallen (zonder stroom) heeft de raid controller de data niet kunnen goed verwerken denk ik.
Doordat deze terug actief kwamen (wel terug stroom) zag hij van hé. De schijf is terug in het systeem en oké.
In elk geval ik kan enkel nog in de bios en in het bios van de raid controller. Deze meldt dat alle schijven intact zijn.
Hoe kan ik de data van de individuele schijven terug koppieren.
Ik heb een harddisk van 2TB gekocht om de individuele images op te kopieren.
Het Filesystem dat FreeBSD gebruikt is denk ik XFS.
iemand ideeën ???