VLAN en IP telefoons

Pagina: 1
Acties:

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-02 00:08
Ik wil graag 2 netwerken maken waarbij 1 voor de ip telefonie en 1 voor de normale data dit wil ik dus doen met behulp van vlans alleen wilt het niet echt lukken..

De computers worden op de telefoons ingeplugt met een utp kabel en vervolgens in de switch(2 apparaten op 1 poort dus).

Ik heb het nu zo ingesteld:

VLAN1:
192.168.100.x
255.255.255.x

VLAN2:
192.168.28.x
255.255.255.x

De computer heeft een 100.x adres maar kan wel apparaten uit de 28.x vlan pingen en bereiken(andersom ook).

Dit zijn de vlan instellingen die ik heb gemaakt:
DEFAULT_VLAN: port 1 tagged - 2 t/m 24 untagged
TELEFONIE_VLAN: port 1 untagged - t/m 24 tagged

Het overigens om een hp procurve 2510-24 en tiptel 286 telefoons.

Ik zie door de bomen het bos even niet meer |:( Wie kan hier wat duidelijke informatie over verstrekken? _/-\o_

Als er meer info nodig is hoor ik het graag!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan routeert je router tussen die twee VLANs.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Consequator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10-2025
Idd zoals CyBeR zegt moet je een router hebben die op alle vlans zit en daar tussen kan routeren.

Dit is dan gelijk je default gateway voor je PC's en telefoons (het ip van de router op de vlan waar je op zit)

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-02 00:08
Klopt helemaal! De router voor de telefonie en de data zitten bij de provider op het moment nog in dezelfde ip-vpn vandaar dat alles bereikbaar was..
Maar ik was echt super lang bezig geweest met uitzoeken hoe die vlans werkte waardoor ik nogal twijfelde over de instellingen die ik had gemaakt en ook totaal was vergeten dat dit ook nog kon ipv dat ik daadwerkelijk de vlans juist had ingesteld!

Thx voor de snelle reactie :)