Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phillipos
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-02 13:11
Dag Medetweakers,

Ik heb hier een laptop liggen van mijn vriendin waarvan het moederbord defect is, de laptop is nog niet zo oud dus ik vind het zonde om er niets meer mee te doen. Type: Toshiba A300-13i, PSAJ4E-00P001DU.
Link naar specs.

Bij verschillende winkels waar ze reparaties uitvoeren voor laptops hebben ze mij verteld dat de reparatie (vervangen) van het moederbord rond de €300,- gaat kosten... Ik denk dat ik daarin dezelfde mening heb als jullie: "Dit is dikke vette oplichting cq. bullshit!"

Ik heb gezocht naar een vervangend moederbord maar ik kan het exacte moederbord voor het genoemde type niet vinden op sites van spareparts leveranciers en ook niet op eBay.

Nu is mijn vraag: Zou elk moederbord van de A300 serie in de laptop passen?

Met name het eBay verhaal is interessant want daar worden wel moederborden van andere A300 typen aangeboden.

Graag jullie mening/advies/etc.

Alvast bedankt!

Greetz,

Philipos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Wellicht zullen er modellen zijn met dezelfde moederborden, er zijn echter ook A300 met AMD cpu's en die zullen iig niet te gebruiken zijn met je huidige CPU.

Overigens is 300 euro prijzig, maar zeker geen oplichting. Notebook moederborden zijn een stuk duurder als die van gewone pc's, en er gaat ook veel meer tijd zitten in het vervangen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:41
€ 300 is nog een mooie prijs. Mobo zelf is duur, en werkuren van technieker buiten garantie zijn pokkeduur... Reken daarbij nog transport, nieuwe garantie, etc... en € 300 vind ik echt meevallen

No Gillette, No Minette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Phillipos schreef op maandag 18 april 2011 @ 14:53:
Bij verschillende winkels waar ze reparaties uitvoeren voor laptops hebben ze mij verteld dat de reparatie (vervangen) van het moederbord rond de €300,- gaat kosten... Ik denk dat ik daarin dezelfde mening heb als jullie: "Dit is dikke vette oplichting cq. bullshit!"
Dit is voor veel laptops vaak zo rond de €300,-. Hier zit meestal alles op:
- Geluidskaart
- Videokaart
- Processor
...

Je denkt toch niet dat ze alles gaan lossolderen en weer op het nieuwe moederbord gaan solderen? Het is geen "computah" ;).

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phillipos
tnx voor jullie reacties, ben zelf een beetje laat maar erg druk de laatste tijd:$

Maar jullie vinden €300,- dus nog redelijk begrijp ik, maar daar koop je dus ook makkelijk een nieuwe laptop voor. Nu zal die misschien ook niet denderend zijn, maar dan heb je in ieder geval wel een stuk nieuwere met waarschijnlijk al een grotere harde schijf en meer geheugen.

@Ventrigo: Weet je het zeker dat je bij het mobo vaak ook de gpu en cpu krijgt meegeleverd? Lijkt mij sterk.

@Mental: op die site heb ik al eens gekeken inderdaad, maar daar was in ieder geval niet exact dezelfde laptop te vinden.

Maargoed, zou het moederbord van een andere A300 qua afmetingen etc. passen? Want als ik dan gewoon een vergelijkbare A300 zoek met dezelfde socket kan ik dus alles overlepelen (cpu, gpu, geheugen, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Phillipos schreef op woensdag 27 april 2011 @ 20:18:
@Ventrigo: Weet je het zeker dat je bij het mobo vaak ook de gpu en cpu krijgt meegeleverd? Lijkt mij sterk.
GPU meestal wel, CPU hangt af van je systeem, maar borden waarbij de CPU op het bord is gesoldeerd komen wel voor.

Verder is €300 voor de complete vervangen heus niet zo heel duur inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:39
300 euro is misschien niet veel gezien de reparatie, maar het is een stuk meer dan wat die laptop 2e hands op brengt als ie wel werkt. 2e hands kun je voor 300 euro qua specs al heel wat beters vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gosse adema
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:59
KAdrifter schreef op donderdag 28 april 2011 @ 01:00:
300 euro is misschien niet veel gezien de reparatie, maar het is een stuk meer dan wat die laptop 2e hands op brengt als ie wel werkt. 2e hands kun je voor 300 euro qua specs al heel wat beters vinden.
300 euro voor een laptop uit 2008/2009 is inderdaad veel geld. Je kunt proberen de laptop als defect op marktplaats/tweakers te zetten (voor onderdelen). Denk hierbij aan het scherm / toetsenbord / brander / accu / lader / behuizing. Afhankelijk van de (verwachte) opbrengst kun je dan alsnog besluiten een andere laptop te kopen.

Wellicht overbodig maar vergeet dan niet al je data van de harde schijf te halen.

DIY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:19
Duidelijk weer iemand die niet weet hoe de wereld in elkaar zit en voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. Moederbord vervangen is dus een tijdrovende klus. Voor 300,- krijg je geen nieuwe laptop met de zelfde specs als je oude, dus verdiep je eens in hoe de werled in elkaar zit. Er zijn ook nog mensen die een boterham willen en moeten verdienen.
Phillipos schreef op maandag 18 april 2011 @ 14:53:... Ik denk dat ik daarin dezelfde mening heb als jullie: "Dit is dikke vette oplichting cq. bullshit!"
En neem niet zo maar aan dat jou mening ook die van ons is.

[ Voor 28% gewijzigd door Rieverst op 28-04-2011 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:39
sorry, maar kijk eens bij de V&A hier:
V&A aangeboden: Asus X61SL-6X024C
op alle fronten beter en die krijg je al niet voor 300 euro verkocht...(ik kan het weten, ik heb zo'n laptop ook proberen te verkopen maar uiteindelijk besloten om mijn asrock ion te verkopen omdat die meer opbracht).
Het aanbod 2e hands laptop's is echt gigantisch maar er zijn maar bar weinig mensen die er ook een willen (macbook's uitgezonderd, maar zodra die markt een beetje verzadigd is zakt dat ook in elkaar denk ik).

Kort samengevat: fijn dat er mensen een boterham moeten verdienen, maar het is gewoon niet zinvol om nog meer dan 100 euro in deze laptop te steken, dat zal ongeveer het verschil zijn tussen 'm nu verkopen en 'm werkend verkopen. Leg dan wat bij en koop een 2e handsje of een nieuwe laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phillipos
Ben er ondertussen achter dat het repareren van het beestje geen optie is. Ook al past een moederbord van een dergelijke A300 serie van Toshiba erin, dan nog kom je veel te hoog uit qua prijs. Ik sluit me daarom ook volledig aan bij het verhaal van KAdrifter. Je zou toch gek zijn als je het apparaat toch gaat laten repareren voor +/- €300,- als je daarvoor een tweedehandsje hebt met betere specs.?

N.B.: Blijkbaar verschillen hierover de meningen ;-) @ Rieverst. Misschien dat je dan beter laptops kunt gaan verkopen ipv repareren. Of trek ik nu ook een voorbarige conslusie?
Pagina: 1