Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Topicstarter
Ik zit met een uitdaging en wellicht herkennen jullie dat of kunnen jullie handvatten geven ?

Backstory:
Op dit moment ben ik systeembeheerder. Ik zit op een klus die ik niet leuk vind (elke dag bijna 250km rijden) en zit me al wat langer af te vragen of ik wel IT'er wil blijven.
Daarnaast ben ik hulpverlener EHBO en chauffeur (er zijn aanvullende instructies voor het rijden met dat voertuig) bij het Nederlandse Rode Kruis wat ik met veel plezier doe.
Zit er zelfs over te denk om de SIGMA (Wikipedia: Snel Inzetbare Groep ter Medische Assistentie) training te doen.
In mijn vrije tijd doe ik van alles:
  • dansfotografie
  • werken in een dansschool (feesten begeleiden, vrijdansen draaien, personeel aansturen) eigenlijk alles ter ontlasting van de eigenaars
  • af en toe een website bouwen
  • bedrijfjes adviseren over hardware
Ik ben ook een tijd freelance IT'er geweest (2 jaar) wat me ook wel beviel (het freelancen anzich). Heb ook nog een KvK nummer dus al die werkzaamheden zijn helemaal legaal.

Ik heb de afgelopen 10 jaar gedanst (tot NADB C klasse Latin) en was gisteren weer op een wedstrijd en merk dat het dansen toch wel diep in mij zit...

Recentelijk heb ik een huis gekocht wat ik nu nog volop aan het verbouwen ben (3/4 klaar).

Nu mij dilemma:
Zoals aangegeven weet ik niet zeker of ik wel IT wil blijven doen. Opleidingen als Informatica (alleen maar programmeren) en Bedrijfskundige Informatica (consult/adviseur/pennenlikker/bureaucratisch geneuzel) lijken me helemaal niets, maar dit zijn m.i. wel de opleidingen die het dichtst bij mijn vakgebeid staan.

Er zijn een hele hoop studie's maar veel die me interessant lijken worden alleen voltijd of duaal met werkervaring gegeven wat om financiële redenen niet kan.

Dit zelfde geld voor een carriereswitch aangezien dat waarschijnlijk een terugval in salaris betekent, wat ik momenteel met mijn huis niet op kan brengen (kleine schommelingen daar gelaten).
Voor de beeldvorming:
  • Waarde van het huis (WOZ) € 202.000
  • Hypotheek last bruto (ex hypotheekrente aftrek) ongeveer € 950,- p/m
  • Bijtelling auto € 250/300 p/m
  • Salaris bruto € 3500 p/m
Wat me ook steeds meer tegen staat is dat IT'er m.i. weinig waardering krijgen voor het werk wat ze doen terwijl iedereen volgens mij een gemeend "dank je wel" of iets dergelijks wel op prijs stelt.

Wellicht is de titel niet helemaal goed en zit er een dieper probleem, namelijk onvrede over mijn huidige carriere richting, maar kunnen jullie hier iets van brouwen ?

Aanvulling werkervaring en certificaten/opleidingen
In de verschillende, behulpzame, reacties werd terecht aangegeven dat mijn huidige niveau hier niet bij staat.

Opleidingen:
VMBO electrotechniek
MBO Electrotechniek (niet afgerond)
MBO ICT Niveau 4 (niet afgerond)
HBO Digitale Communicatie aan HvU (niet afgerond)

Certificaten
MCSE 2003
Softgrid Certified Professional
VMWare Certified Professional
CCNA1

Werkervaring
6 jaar bij veel verschillende partijen (projecten) oa: T-Mobile, gemeentes en andere grote bedrijven.

Alvast heel erg bedankt...

[ Voor 9% gewijzigd door Mike2k op 18-04-2011 15:49 . Reden: Aanvullig n.a.v. topic reacties ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:50
Ik denk dat je ten eerste in het verkeerde forum zit? Werk en Inkomen is denk ik beter.

Tevens een studie opnieuw doen, het is geen IT maar een andere richting, zit je dan niet met een financieel gebrek als in weer studeren dus geen tijd voor werk. Ik ken de opleiding Informatica niet heel goed maar ik weet dat Technische Informatica idd alleen maar programmeren is, Informatica is een mix van BI & TI zover ik weet, en alle IT opleidingen kom je programmeren tegen. Maar iets meer achtergrond info, wat voor opleidingen, certificaten heb je al gedaan en/of afgerond.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:36

Bob Popcorn

Plop!

Denk nooit dat iets te ver van je vakgebied af staat. Als ergens anders je passie ligt kun je daar moeiteloos instromen. :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-11 18:06
Netwerk Infrastructuur Design aan de Hogeschool Zuyd? Doe hem zelf en als je echt wilt is dat een erg leuke opleiding. Nadeel, hij zit in Zuid-Limburg.

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-11 21:48

Sorbo

Uw hulp in huis!

Edit: Tot zover het goeie advies, de opleiding die ik aan wou raden heb je al afgerond :+

[ Voor 84% gewijzigd door Sorbo op 18-04-2011 14:24 ]

Verwijderd

Zoals aangegeven weet ik niet zeker of ik wel IT wil blijven doen. Opleidingen als Informatica (alleen maar programmeren) en Bedrijfskundige Informatica (consult/adviseur/pennenlikker/bureaucratisch geneuzel) lijken me helemaal niets, maar dit zijn m.i. wel de opleidingen die het dichtst bij mijn vakgebeid staan.
Die is lekker paradoxaal kerel ;). Ik denk dat je voor jezelf eerst een heldere keuze moet maken, te weten: "wil ik in de IT blijven of niet". Als je deze knoop heb doorgehakt zullen vervolg beslissingen een stuk gemakkelijker zijn. Tuurlijk snap ik je punt dat de waardering in de ICT soms erg laag is (als het werkt hoor je niets en als het stuk is, is het altijd de k*t ICT) maar dat ligt deels in de aard van het werk (infrastructuur is onzichtbaar) en deels ook aan de mensen voor wie je het doet. En aan die laatste groep kan je zelf natuurlijk dingen veranderen.

Nu weet ik verder je complete kwalificaties natuurlijk niet, maar is het niet een optie om binnen een wat groter bedrijf te starten (in je eigen vakgebied) en van daaruit (met cursussen e.d.) door te groeien naar een andere en/of overkoepelende functie. Eensch, het kost wat meer tijd en moeite, maar dan heb je allicht minder financiele problemen / risico's.

Tevens een vraagje:
Er zijn een hele hoop studie's maar veel die me interessant lijken worden alleen voltijd of duaal met werkervaring gegeven wat om financiële redenen niet kan.
Wat bedoel je met het dikgedrukte? dat werkervaring vereist is voor het duaal volgen van de studie?

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
The Realone schreef op maandag 18 april 2011 @ 14:17:
Netwerk Infrastructuur Design aan de Hogeschool Zuyd? Doe hem zelf en als je echt wilt is dat een erg leuke opleiding. Nadeel, hij zit in Zuid-Limburg.
Ik wilde precies hetzelfde posten. :)

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

HK --> WI :)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
@goldman: TS is aangepast...dank je wel..

@therealone en marshallq: nu ben ik geen netwerkman, maar al zou dat wel zo zijn denk ik dat Limburg ,vanuit Alphen aan den Rijn, toch wel wat ver is...wel bedankt though...alle ideeën zijn welkom!

@Joost B
Daar heb je gelijk in....het probleem is niet zozeer het studieaanbod maar mijn gebrek aan richting...

Duaal met werkervaring betekent dat je relevante werkervaring moet hebben om de opleiding te mogen starten, anders moet je, volgens mij, de voltijd opleiding doen...
En duaal is dan werken en leren..het vroegere BBL

[ Voor 4% gewijzigd door Mike2k op 18-04-2011 15:56 ]

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10 07:34
Voor iemand met alleen een VMBO papiertje verdien je toch aardig goed :)
Ik neem even voor het gemak aan dat als professioneel wil gaan dansen of bij het Rode Kruis wil werken je een inkomens duikeling maakt. Eigenlijk heb je dus geen keus, je moet in de IT blijven anders krijg je een te grote terug val qua inkomen. Waarom ben je gestopt met freelance werk? Optie om dit nieuw leven in te blazen?

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Fotografie, website bouwen en IT ervaring..is media niet iets voor jou? Zoiets als interactieve media/ media en communicatie, dat soort grappen. Ik probeer de opleiding Interactieve Media aan de HvA af te ronden en 't was erg leuk..of ik er uiteindelijk echt iets van geleerd heb is een tweede :/

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Op zich kan het wel verstandig zijn om even een tijdje wat anders te proberen, als je de mogelijkheden hebt. Zo heb ik een jaartje geschiedenis gestudeerd, omdat ik niet meer zeker wist of ik in de IT wilde blijven werken. Achteraf gezien weet ik nu wel 100% zeker dat de IT de juiste plek is voor me en dat geeft wat geestelijke rust en tevens heeft dat nieuwe toekomstplannen voor me opgeleverd. Het mooie is dat je vaak best makkelijk een compleet andere HBO studie of zelfs Universitaire studie kan doen als je de juiste vooropleiding hebt of als je door een aantal testen heen komt. In jouw situatie lijkt het me dus niet onverstandig om iets geheel anders als IT te doen, mocht je dat bevallen, dan kan je misschien je ervaringen in de IT met het nieuwe vakgebied combineren of wellicht volledig op je nieuwe vakgebied storten. Mocht het je niet bevallen, dan ga je gewoon na een jaar weer verder in de IT.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Verwijderd

Mike2k schreef op maandag 18 april 2011 @ 15:55:
Duaal met werkervaring betekent dat je relevante werkervaring moet hebben om de opleiding te mogen starten, anders moet je, volgens mij, de voltijd opleiding doen...
En duaal is dan werken en leren..het vroegere BBL
Vreemd, ben bekend met duaal, maar duaal met ingangseis 'relevante werkervaring' schiet imho zijn doel een beetje voorbij...

Zou het niet eerder zijn dat ze ermee bedoelen dat je, om te starten, een baan in die richting moet hebben ipv dat ze dat via de opleiding faciliteren? de meeste duale opleidingen die ik ken hebben namelijk een half jaar full-time waarin de school het zoeken naar een geschikte baan ook faciliteerd... maar goed, dat is een gokje. Ik zou wat dat betreft gewoon informatie aanvragen hoe het precies zit.

• Mike2k

Mike2k

Topicstarter
@loev: dank je...ben er zelf ook wel tevreden over...heeft alleen in dit geval wel nadelen...Rode kruis is vrijwilligerswerk en professioneel dansen is ook geen optie aangezien de opleiding daarvoor een voltijd opleiding is...heb inderdaad het gevoel een beetje tussen wal een schip te zitten...

Ik ben gestopt met freelancen omdat ik een huis wilde kopen...de economie is me wat te onzeker op dit moment om dat weer op te pakken...

@Nedra: ik heb al eens de opleiding Digitale Communicatie gedaan bij de HvU, maar vond dat niet echt een goeie opleiding...teveel theorie...

@MacWolf: dat zou ik inderdaad wel willen doen...gewoon eens wat anders proberen...opleidingen verkennen...

@Joost B: hmm goed punt...ik zal het wel verkeerd begrepen hebben denk ik...

Pagina: 1