Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:55

BiLo

PSN: toiletcleaner

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik ben voor mijn Stiefpa een simpele pc aan het bouwen waarvan de specs hieronder zijn vermeldt. Ik wil daar ook een ssd in plaatsen maar ik maak me zorgen over de combatibilty van de chipset icm een ssd (Intel of OCZ).

wenslijst: Ron Def.

Ik heb al her en der gezocht naar eventuele problemen maar ik kan zo niks vinden.. Ik heb ook geen idee welke sata controller erin verwerkt zit..

Is er hier iemand die mij hier wat meer over kan vertellen of aanraden..? Is het verstandiger om een gewone HDD te kopen?

Mijn insteek om juist voor een SSD te gaan is omdat m'n stiefpa nogal ongeduldig is, (wachten op opstarten van programma's etc.) en ik wilde hem laten zien dat het doormiddel van een SSD echt wel anders kan..

Ik hoor graag jullie meningen.. :)

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:08
Als ik eerlijk moet zijn vind ik het een rare combinatie gezien vanuit het standpunt dat je nu allemaal onderdelen hebt van rond de 40 euro per onderdeel. Het is nogal raar om daar een ssd van de 100-200+ euro tussen te zetten (vanuitgaande van een minimum van 80gb).

Ik zou eerder zeggen dat je voor de prijs van de SSD een partitie maakt op de dataschijf (waarvan ik uitga dat je die er nog bij ging zetten) waarop het systeem komt te staan en voor de prijs van die ssd een krachtigere processor/moederbord pakt en een mooi kastje.

SSD's zijn naar mijn mening goed onderweg om zichzelf te plaatsen in de huis tuin en keuken pc. Maar op dit moment is dat het nog niet waard voor een "simpele internet browser".

In conclusie: SSD's zullen wel een boost geven en deze combinatie zal voor zover ik het weet ook gewoon werken maar of het het waard is om een SSD in zo'n pc te stoppen is maar de vraag, ik ben van mening dat het verloren geld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Topicstarter
Misschien moet ik het nog iets uitgebreider toelichten:

Het is de bedoeling dat de PC alleen zakelijk gebruikt wordt, dus Win7 erop met de laatste office en thats it.

Extra opslag zal niet nodig zijn omdat mijn stiefpa (na het verliezen van 2 hardeschijven) geen vertrouwen meer heeft in deze manier van opslag. Hiervoor gebruikt hij een USB stick (+ backup USBstick) welke zijn 'harde schijf' voorstelt. In mijn ogen was het dan ook niet nodig om meer dan een 60GB SSD te plaatsen misschien wel 30GB.

Mijn vraag gaat dat ook meer om de compatibility en de snelheidswinst welke hier mee behaalt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 13:50

yzx

Je zal wat seconden bij opstart winnen en bij openen van programma's zal het ook wel sneller gaan, maar een SSD in een 'goedkoop' systeempje, vreemde combinatie.

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Zo vreemd vind ik het helemaal niet. Een HDD is eigenlijk gewoon achterhaald, en zelfs in een "goedkoop" systeem al gauw een bottleneck. Betrouwbaarheid tussen SSD en HDD valt over te twisten natuurlijk, zeker aangezien de techniek relatief nieuw is.

Een SSD kan IMO prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:44
usb stick is wel minder te betrouwen dan harde schijven vrees ik. Kan je hem geen RAID1 van 2 harde schijven + usb sticks verkopen?

Persoonlijk zou ik ook voor een triple of quad core gaan. Prijsverschil is relatief.

Snelheid: dingen openen gaat sneller gaan, maar je hebt wel écht een trage processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Ik zou toch een paar tientjes investeren in een duurder moederbord met een recente chipset. Hierdoor heb je nieuwe functies (misschien usb3.0 wel handig als je stiefpa veel gebruikt maakt van usbsticks icm een usb3.0 usb stick) die handig kunnen zijn en in ieder geval compatible zijn met je ssd. Gooi je er nog een triple core bij voor 15 euro extra en je hebt gewoon een degelijk systeem.
Er zijn niet veel mensen die die oude chipsets gebruikt met ssd's, daarom is daar ook niet makkelijk info over te vinden (hoewel het gewoon zou moeten werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Topicstarter
ja wat is echt traag vraag ik me dan af? 2.8GHz valt toch wel mee? en daarbij ook nog de kans dat er een core extra te unlocken valt..?

Ik heb zon 200-250 euro afgesproken, een kast is al aanwezig evenals een DVDspeler..

Wat raden jullie mij anders aan..?

Ik zal wel ff een andere wenslijst maken en kijken hoe de meningen daarover gestemt zijn

wenslijst: pc r

Nu met beter mobo en triplecore.

Wat vinden jullie van de hardeschijf?

[ Voor 20% gewijzigd door BiLo op 18-04-2011 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Ik zou nog het geheugen aanpassen naar kingston valueram. Is goedkoper en heeft over het algemeen de beste compatibiliteit met verschillende moederborden (altijd QVL checken voor aanschaf). Zelf zou ik investeren in een MB met een 880G chipset, de HDD is prima, als alternatief zou je nog voor een spinpoint F3 kunnen gaan. Overigens vind ik het idee om een SSD te plaatsen voor Windows + Office geen slecht idee. Zeker wanneer iemand niet van een traag aanvoelend systeem houdt. Besparen op overige componenten als een moederbord en geheugen is alleen een slecht idee.

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 18-04-2011 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo

BiLo

Topicstarter
jaapsander schreef op maandag 18 april 2011 @ 14:44:
Ik zou nog het geheugen aanpassen naar kingston valueram. Is goedkoper en heeft over het algemeen de beste compatibiliteit met verschillende moederborden (altijd QVL checken voor aanschaf). Zelf zou ik investeren in een MB met een 880G chipset, de HDD is prima, als alternatief zou je nog voor een spinpoint F3 kunnen gaan. Overigens vind ik het idee om een SSD te plaatsen voor Windows + Office geen slecht idee. Zeker wanneer iemand niet van een traag aanvoelend systeem houdt. Besparen op overige componenten als een moederbord en geheugen is alleen een slecht idee.
ja dat ben ik ook met je eens, het snelheids verschil wat de ssd maakt wordt waarschijnlijk te niet gedaan door en tragere proc of mobo..

Ik heb zelf overigens betere ervaringen met corsair vandaar dat ik daar voor ga.. (staat ook in de QVL)

edit:

dit wordt hem.. denk dat het een behoorlijke pc is voor 229,95

1160095 Corsair ValueSelect DDR3,1333-4GB KIT 1 € 39,99

--------------------------------------------------------------------------------

271062 Asus M4A78LT-M,sAM3 1 € 51,99

--------------------------------------------------------------------------------

292963 Seagate Barracuda 500GB 1 € 35,99

300020 AMD Athlon II X2 265, sAM3 1 € 60,99

309542 Corsair CX 430WATT 1 € 40,99

Totaalbedrag: € 229,95 (incl. BTW)

[ Voor 29% gewijzigd door BiLo op 18-04-2011 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
Corsair is alleen wel 50% duurder... Heeft corsair niet een goedkoper setje? Overigens is kingston zeker een A-merk die ik zonder meer aan kan bevelen. Dual core vs tripple is vooral afhankelijk hoeveel gebruik wordt gemaakt van multitasking. Overigens zou ik of een 60GB SSD nemen of de windows installatie flink te tweaken. 30GB is redelijk krap wanneer er iemand mee werkt die weinig verstand heeft van software/hardware en windows.

Ik zou voor 59 euro deze nemen pricewatch: AMD Athlon II X3 450

[ Voor 20% gewijzigd door jaapsander op 18-04-2011 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat over een compleet systeem, niet enkel een moederbord(chipset).

Move PMG->CSL

Bovendien is het een wat rare vraag - de SSD support SATA, de chipset support SATA, en je kunt opzoeken welke versies het betreft (aangezien je nalaat in je topic te melden welke SSD het betreft kan ik dat niet voor je zien).

Aangezien de harde schijf in een gemiddeld systeem die niet voor gaming gebruikt wordt verreweg de grootste bottleneck is, vind ik het helemaal niet gek om in een low-end bak toch een SSD te prikken omwille van de performance.
Omwille van de betrouwbaarheid moet je het nadrukkelijk niet doen, SSD's zijn gemiddeld minder betrouwbaar dan harde schijven. Als je stiefvader daar zorgen om maakt moet hij bovenal zorgen voor redundancy - op schijfniveau RAID, maar vooral op dataniveau goede en regelmatige backups. Een simpele oplossing zou zijn om een grote externe schijf te nemen en een scriptje draaien die dagelijks alle veranderingen aan persoonlijke/zakelijke data naar die schijf schrijft.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1