Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VelhaChica
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-11-2020
Ik beheer het netwerk van een kleine vereniging. Zij hebben tien werkplekken. Nu is er nog gestandaardiseerd op Windows XP, maar dat wil ik graag gaan veranderen.

Mijn plan is om dit te veranderen in Terminal Server. Kostentechnisch is dat het meest interessant. De licenties kosten bijna niets, omdat wij deze via Techsoup mogen kopen. Alleen voor de hardware moet betaald worden. Er moet alleen een nieuwe server gekocht worden. De oude desktops kunnen dan gebruikt worden als terminal. Zoals gezegd, er zijn tien werkplekken. Er wordt standaard kantoorwerk gedaan. Uit de documentatie van Microsoft word ik niet veel wijzer. Er worden wat richtlijnen gegeven, maar geen exact antwoord op wat ik wil weten.

De applicaties die gebruikt worden zijn:
  • Microsoft Internet Explorer
  • Mozilla Firefox
  • Mozilla Thunderbird
  • Libre Office
  • Adobe Acrobat Reader
  • Adobe Flash
  • Microsoft Silverlight
  • Microsoft Media Player
Er wordt niet heftig gebruik gemaakt van multimedia. Af en toe moet er een filmpje worden bekeken via Youtube of Uitzendinggemist.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hier is geen standaard antwoord op te geven. Ligt heel sterk aan het type gebruiker en wat ze doen binnen hun applicaties. Ik zie wel dat Flash opgenomen staat in de lijst met gebruikte apps en da's wel redelijk killing zonder "trucage".

Als het echt zeker wilt weten zul je een opstelling moeten gaan bouwen en met loadtest tools aan de slag moeten gaan.

Weet je verder zeker dat je alle medewerkers op één single point of failure wil laten gaan werken?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Question Mark schreef op maandag 18 april 2011 @ 11:13:
Hier is geen standaard antwoord op te geven. Ligt heel sterk aan het type gebruiker en wat ze doen binnen hun applicaties. Ik zie wel dat Flash opgenomen staat in de lijst met gebruikte apps en da's wel redelijk killing zonder "trucage".

Als het echt zeker wilt weten zul je een opstelling moeten gaan bouwen en met loadtest tools aan de slag moeten gaan.

Weet je verder zeker dat je alle medewerkers op één single point of failure wil laten gaan werken?
Wat bedoel je met trucage voor Flash ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 11-09 22:50
Tenzij die werkplekken oud en bijna afgeschreven zijn, zou ik niet inzien waarom je van deze fat clients dan veredelde terminals gaat maken. Tenzij je ze ook daadwerkelijk gaat vervangen voor thin clients.

Daarnaast is elke vorm van grafische hardware acceleratie een issue op terminal server en sterk afhankelijk van je netwerk, dus ook daarom eigenlijk af te raden. Wil je wel performance op dat gebied, zul je naar andere oplossingen moet kijken maar of die nog interessant zijn voor de organisatie die je beschrijft...

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

bgrr schreef op maandag 18 april 2011 @ 12:01:
[...]
Wat bedoel je met trucage voor Flash ?
Speciale technieken voor accelleratie van dergelijke content zoals Citrix HDX of RemoteFX (Microsoft).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VelhaChica
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-11-2020
De clients zijn ook afgeschreven. Dat is de reden dat ik die voor nu wil inzetten als terminal. Ik begrijp dat Flash nogal een draak is onder Terminal Server. RemoteFX is wel iets waar ik mij in ga verdiepen.

Nogmaals, het gaat om een vereniging. Het enige wat deze server zou moeten doen is het kantoor van een desktop-omgeving voorzien. De applicaties draaien buiten de deur. Wij werken met ongeveer 50 vrijwilligers. Daarvoor is het niet handig als deze moeten werken met applicaties die enkel op kantoor te bereiken zijn. Het is fijn als de server werkt, maar deze is ondersteunend. Een downtime tot een dag is geaccepteerd door het bestuur. Er kan namelijk ook op vervangende laptops gewerkt worden.

[ Voor 14% gewijzigd door VelhaChica op 20-04-2011 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noeandee
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-05 17:57
Hallo VelhaChica,

Ik zie niet echt een probleem met het inzetten van een nieuwe server voor jullie vereniging. Kostentechnisch kan ik niet goed inschatten wat je gaat besparen, omdat ik niet weet wat je licentie kosten zijn en ik kan niet echt inschatten wat nu je kosten zijn natuurlijk. En of je misschien over wilt gaan naar thinclients e.d. En je noemt dat er ook vervangende laptops zijn? Wil je je server outsourcen of zelf beheren? Allemaal vragen die je helder moet hebben, om een goede vergelijkende situatie te maken.

Je moet wel een server betalen, mogelijk een onderhoudscontract als je dat wilt. Licenties moet je wel even kijken of je daarbij voor cal per user wilt gaan, of voor cal per device. Verschil is, dat als een gebruiker meerdere devices gebruikt, CALpU wat goedkoper is. Als er meerdere gebruikers op 1 machine werken, dan is een CalpD weer goedkoper. Bekijk ook eventjes hoeveel gebruikers je verwacht op de server. Ik lees dat je uitgaat van 50 vrijwilligers?

Flash is trouwens geen enkel probleem, ik neem aan dat je Flash player bedoelt. Dat is echt geen draak en werkt precies zoals je zou verwachten op een normale desktop machine. Ook de rest van de applicaties zie ik geen problemen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Noeandee schreef op donderdag 21 april 2011 @ 14:23:
Flash is trouwens geen enkel probleem, ik neem aan dat je Flash player bedoelt. Dat is echt geen draak en werkt precies zoals je zou verwachten op een normale desktop machine.
Gek dat bij de meeste real-life benchmarks flash een apart te testen component is. Dat zou echt niet gedaan worden als Flash geen enkel probleem zou zijn ;)

Virtual Session Indexer 3.0
New, improved, turn-key VSI workloads
  • New default VSI workload will alternate between 2 medium workloads variants. The first loop is with Flash video presented in Internet Explorer, the second loop without. Once one loop variant is finished, the other will start, alternating throughout the test.
  • The flash app GetTheGlass is replaced by the “Kick-Ass” 480p movie trailer in flash format (.flv) which is run within IE.

Pagina: 1