Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Beste Tweakers,

Vandaag viel het me ineens op dat mijn speakers zoemen. Het ligt niet aan mijn speakers, want als ik andere speakers aansluit krijg ik precies hetzelfde gezoem.

Nu vindt ik op internet veel problemen van mensen waarvan hun computer gaat zoemen als ze hun muis bewegen. Ik heb precies het tegenovergestelde: Als ik mijn muis stilhoud hoor ik een zeer irritant, hoog gezoem door mijn speakers, en zodra ik mijn muis blijf bewegen of ga scrollen op een website houdt het juist op.

Ik maak gewoon gebruik van mijn on-board geluidskaart. Mijn computer en mijn speakers zijn goed geaard via de randaarde. Ik heb het probleem zelfs nog als ik mijn geluid mute!

Dit zijn mijn specs:

MSI P43 Neo
Intel E5300 @ 3,9 GHz
Club3D HD4870

Iemand enig idee wat dit veroorzaakt (Ja, interferentie, maar waarvan?) en hoe ik het kan verminderen of oplossen?

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 17-04-2011 15:21 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 10:02

SupremeRick

Muse Fan

ik had hier voorheen ook last van.. met mijn socket 775 moederbord, zal wel aan het chipset liggen of zo. maar beter dat die stroom niet via de aarde wegloopt anders ging de aardlekschakelaar om.. en ik heb het eigenlijk nooit kunnen verminderen.

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Harrie

NederVlaming

Misschien de muis in een andere USB poort steken, iets verder weg van de audio uitgangen? Geen idee of dit enige invloed heeft, maar denk dat dat het enigste is wat je kan doen aan interferentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerdemon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-09 16:32
Dit lijkt op een bug in de energiespaarstand van iets. (de USB controller bij geen data transfer oid)

Probeer eens wat powersavings uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik weet exact wat je bedoelt, en hoe het komt.
Als je je muis even niet beweegt, dan gaat hij in een soort "energiebesparingsstand" en dan dimt de rode LED onderaan je muis. Hoe dimt je muis het licht ? Door je LED héél snel te laten aan-en-uitgaan. Dit is wat je hoort in je speakers. De enige manier om dus van je gepiep af te raken is door een nieuwe muis te kopen, of te zorgen voor betere aarding in je PC. Ik heb er hier ook last van, al is het hier door gedimde background leds van mijn toetsenbord. Je kan ook proberen om een geluidskaartje aan te schaffen, al heb ik hier geen ervaring mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Mavamaarten op 17-04-2011 16:14 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07 04:15
Schaf een goedkope geluidskaart aan. Je heb heel vaak brom en zoemproblemen van allerlei aard met onboard geluid. Ik heb hier een irritante piep erin, heel zacht. Wat ik eraan kan doen? Geen idee, maar ik heb het ding gewoon uitgezet en een SoundBlaster Live die ik over had erin gezet. Probleem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! _/-\o_

Ik heb trouwens het idee dat het niet alleen aan de muis ligt. In sommige programma's, waaronder Firefox, houdt het probleem op als ik scroll of mijn muis beweeg (scrollen is trouwens effectiever, dan is het stiller dan alleen muis bewegen), maar in andere programma's (zoals Thunderbird bijvoorbeeld) werkt dat ook niet en heb ik altijd gezoem.

Als ik klik tijdens dat ik mijn muis beweeg krijg ik trouwens een zoem met een andere frequentie. En oja, het gezoem verdwijnt ook helemaal als Firefox bijvoorbeeld een website laad.
SupremeRick schreef op zondag 17 april 2011 @ 15:59:
ik had hier voorheen ook last van.. met mijn socket 775 moederbord, zal wel aan het chipset liggen of zo. maar beter dat die stroom niet via de aarde wegloopt anders ging de aardlekschakelaar om.. en ik heb het eigenlijk nooit kunnen verminderen.
Mijn PC is gewoon geaard en er gaat ook geen aardlekschakelaar om.
Harrie schreef op zondag 17 april 2011 @ 16:01:
Misschien de muis in een andere USB poort steken, iets verder weg van de audio uitgangen? Geen idee of dit enige invloed heeft, maar denk dat dat het enigste is wat je kan doen aan interferentie.
Dat wordt dan een front-USB-poort, want al mijn USB-poorten zitten vlak boven de audio jacks op mijn moederbord ...
killerdemon schreef op zondag 17 april 2011 @ 16:05:
Dit lijkt op een bug in de energiespaarstand van iets. (de USB controller bij geen data transfer oid)

Probeer eens wat powersavings uit te zetten.
Wat bedoel je, in Windows of in de BIOS? In Windows kan ik alleen "USB selective suspend setting" vinden maar het helpt niet om dat uit te zetten.
Mavamaarten schreef op zondag 17 april 2011 @ 16:12:
Ik weet exact wat je bedoelt, en hoe het komt.
Als je je muis even niet beweegt, dan gaat hij in een soort "energiebesparingsstand" en dan dimt de rode LED onderaan je muis. Hoe dimt je muis het licht ? Door je LED héél snel te laten aan-en-uitgaan. Dit is wat je hoort in je speakers. De enige manier om dus van je gepiep af te raken is door een nieuwe muis te kopen, of te zorgen voor betere aarding in je PC. Ik heb er hier ook last van, al is het hier door gedimde background leds van mijn toetsenbord. Je kan ook proberen om een geluidskaartje aan te schaffen, al heb ik hier geen ervaring mee.
Aha, dat klinkt logisch. Maar het verklaart nog niet waarom het gezoem per programma verschilt. Ik heb trouwens geen muis met een LED maar ik heb een lasermuis. Maar daar geldt hetzelfde denk je?
lezzmeister schreef op zondag 17 april 2011 @ 16:17:
Schaf een goedkope geluidskaart aan. Je heb heel vaak brom en zoemproblemen van allerlei aard met onboard geluid. Ik heb hier een irritante piep erin, heel zacht. Wat ik eraan kan doen? Geen idee, maar ik heb het ding gewoon uitgezet en een SoundBlaster Live die ik over had erin gezet. Probleem weg.
Ik heb een Creative Audigy 2 in mijn computer zitten, maar die haal ik er alleen maar niet uit om de firewire-poort die erop zit. Ik heb meerdere redenen om die Audigy 2 niet als geluidskaart te gebruiken:

- Hij clipt verschrikkelijk. Ik hoef het geluid ook maar een beetje op een normaal volume te zetten en hij gaat clippen als een gek. Dat klinkt niet alleen verschrikkelijk maar is ook nog eens erg slecht voor je speakers.
- Gebrek aan fatsoenlijke drivers voor Linux. (Dual-boot hier)
- Mijn on-board geluidskaart heeft 6 audiojacks waarvan je zelf kunt bepalen wat ze zijn (front audio output, microfoon input, line in, enz). Mijn Audigy 2 heeft er ook 6, maar daar ligt hun functie vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:00
Check ook even of de front-end geluid kabel niet langs onderdelen op je moederbord ligt, dat kan ook voor ruis zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Oh, ik denk dat ik de bron al heb gevonden. Als ik mijn Bluetooth-dongle eruit haal is het gezoem weg. Het ligt dus niet aan de muis.

Ik hoor (met die dongle eruit) nu nog alleen maar een zacht geruis op de achtergrond, waar ik op geen enkele manier invloed op lijk te hebben. Maar ik ben bang dat ik dat niet weg kan krijgen? Is ook niet zo erg, je hoort het haast niet ;)

Het lag dus niet aan de muis. Maar heel erg bedankt voor jullie suggesties! Ik zocht het meer in de buurt van interferentie van de CPU clock generator of iets dergelijks, maar het blijkt dus gewoon aan randapparatuur te liggen :P

EDIT: Ik heb het probleem nog verder weten te lokaliseren! Ik had die bluetooth dongle aangesloten via zo'n USB-hubje. Als ik de dongle direct aansluit is er ook niets aan de hand.

[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 17-04-2011 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-06 20:13

_AvA_

en dat ben zo.

Hmm, zoek eens uit in de bios of je geluidskaart en de poort waar je muis op aan is gesloten een IRQ sharen. Probeer vervolgens een ander IRQ toe te wijzen of gebruik een USB poort op een ander IRQ blok.

Droogkloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Ik heb een gelijkaardig probleem eens opgelost door de line-in te muten. (als er niks op aangesloten is natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerdemon
Alle onboard en goedkope kaarten ruisen als de gekte.

Vandaar dat ik vroeger al een SoundBlaster 16 had, daarna een SbLive (ja met VIA mobo chipset, lekker kloten maar werkte wel goed) en nu een X-Fi :)

Mooi geluid ftw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
_AvA_ schreef op zondag 17 april 2011 @ 16:56:
Hmm, zoek eens uit in de bios of je geluidskaart en de poort waar je muis op aan is gesloten een IRQ sharen. Probeer vervolgens een ander IRQ toe te wijzen of gebruik een USB poort op een ander IRQ blok.
Ik weet niet of je mijn laatste reactie niet hebt gelezen en niet weet dat het probleem al (grotendeels) is opgelost, of dat je doelt op de ruis die er nog is?
Maar die ruis ligt dus niet aan de muis aangezien die er geen invloed op heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerdemon
Het is wel degelijk de USB controller die het veroorzaakt, aangezien het aanwezig zijn van een USB hub met BLTH de ruis veroorzaakt, en verminderd als je je muis beweegt en die dus een stukje datatransfer opeist.

Misschien dat de USB hub niet goed is oid, maar je USB controller is toch echt de verbinding die je geluid laat ruisen. :)

Misschien works as designed oid. Is het een self powered hub of niet eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Kan best, maar ik ben tevreden nu. Het is geen probleem om de dongle direct aan te sluiten op een USB-poort :)

Is een passief hubje met een mogelijkheid voor actief (zit een DC-aansluiting op, maar ik heb er nooit een adapter bijgekregen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerdemon
Lol, dus het apparaat wat het meeste stroom gebruikt had je op een non self-powered hub. :D

Probeer dat ding trouwens eens aan te sluiten zonder iets of met een simpele usb stick eraan. Hoor je het dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07 04:15
Ik heb hier een Belkin hub, 7 poorten. Zender van een muis, toetsenbord en bluetooth er in. Ik rommel en rommel en de adapter van de hub zit er niet in en het is geen enkel probleem. Niks beter of slechter met het geluid.

En wat betreft dat clippen: als ik mijn windowsvolume gewoon op 100 laat staan, heb ik er ook last van als de pest. Als ik het tussen de 40 en 60 hou is het al stukken beter. Weet niet hoe jij dat heb staan? Niet dat ik zeg dat je dat maar beter kan proberen of zo maar gewoon in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerdemon
Ja dat is altijd bij Onboard Geluidskaarten ;) Ruis als de pest.

Mijn X-Fi kan op 100% volume zonder ruis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
killerdemon schreef op zondag 17 april 2011 @ 19:08:
Ja dat is altijd bij Onboard Geluidskaarten ;) Ruis als de pest.

Mijn X-Fi kan op 100% volume zonder ruis. :)
Valt best mee hoor, de ruis. Je hoort het alleen als ik het volume van de geluidskaart op 100% zet en het volume van mijn receiver die daarachter hangt ook.

Dus zo erg is het niet.
lezzmeister schreef op zondag 17 april 2011 @ 18:51:
En wat betreft dat clippen: als ik mijn windowsvolume gewoon op 100 laat staan, heb ik er ook last van als de pest. Als ik het tussen de 40 en 60 hou is het al stukken beter. Weet niet hoe jij dat heb staan? Niet dat ik zeg dat je dat maar beter kan proberen of zo maar gewoon in het algemeen.
Met mijn onboard geluidskaart kan ik hem wel redelijk hard zetten zonder dat hij gaat clippen. Hij clipt eigenlijk nooit.

Mijn Audigy 2 daarin tegen ...
Ik weet zo 1 2 3 niet op hoeveel % ik hem meestal had staan toen ik hem nog gebruikte, maar ik weet nog wel dat hij enorm ging clippen bij het volume dat nodig was op die kaart om een beetje geluidsniveau te bereiken.

Pagina: 1