Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed800
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:47
Tijdens het schoonmaken van de ventilatoren van mijn pc kwam ik erachter dat er een stuk van mijn retention bracket gebroken was(De kant met de "haak" waar de koeler zich mee vastmaakt was het stuk waar hij zich op vast klikt gebroken) omdat ik veel last had van het warm worden van de pc besloot ik de retention bracket te vervangen met eentje die ik van een oud moederbord heb afgehaald.

Nadat alles goedvast zat en ik de pc weer naar boven wilde brengen hoorde ik ineens een "tik" en wat bleek,ook deze retention bracket was bezweken onder de druk van de koeler. En nu komt het grote probleem : de PC doet geheel niets meer. Enkel als ik de 4-pin stekker loshaal en de CPU dus geen toevoer meer krijgt wil er wat gebeuren.

Dus in het kort :

- Als alles aangesloten is gaan de leds van mijn ventilatotren misschien net een seconde aan, maar daarna gelijk weer uit.
-Als ik de 4-pins stekker bij de CPU los haal gaan alle ventilatoren draaien en dus tracht hij dan wel te starten.
-Bios reset heeft zoals verwacht niets opgeleverd

Persoonlijk denk ik dat ik misschien niet voorzichtig genoeg ben geweest en dat mijn CPU nu defect is, of mijn moederbord defect is en misschien zelfs wel allebei.

De specs van mijn pc zijn alsvolgt :
CPU : AMD Phenom II 920
Moederbord : Gigabyte m720-us3
RAM: Ben niet helemaal zeker maar het is 4 * 1 GB Kingston Valueram op 667 Mhz.

Alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 17:25

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik vrees dat je moederbord kapot is,heb hier al meer gevallen gehad met het zelfde euvel.
9 van de 10 keer is het toch wel je moederbord...

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed800
Speedy-J schreef op zondag 17 april 2011 @ 15:36:
Ik vrees dat je moederbord kapot is,heb hier al meer gevallen gehad met het zelfde euvel.
9 van de 10 keer is het toch wel je moederbord...
Misschien dat de druk die de koeler(Gewoon de stock koeler) uitoefende op de bracket ook het moederbord kapot heeft getrokke.
Zou het mogelijk zijn dat de cpu ook defect is? Deze zit nu muurvast in de socket terwijl hij er zonder moeite inging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

ed800 schreef op zondag 17 april 2011 @ 15:40:
[...]

Misschien dat de druk die de koeler(Gewoon de stock koeler) uitoefende op de bracket ook het moederbord kapot heeft getrokke.
Zou het mogelijk zijn dat de cpu ook defect is? Deze zit nu muurvast in de socket terwijl hij er zonder moeite inging.
Dus als je de hendel overhaalt van de cpu socket zit je cpu dan nog vast ?
Het kan zijn dat de bracket idd het moederbord krom heeft getrokken waardoor er intern kopere banen breken in het pcb.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed800
Als ik de hendel omhoog\open zet zit de CPU echt vast. Ik denk dat ik hem eruit kan trekken maar ik vrees dat hij defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:44
Een AMD processor kan vaak maar luttele seconden zonder koeling, dus kan ook dat deze is doorgebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Normaal moet het ding zo uit de socket vallen als de pc nog recht staat ,ik vrees dat de cpu ook kapot is.
Je kan proberen hem eruit te halen en dan kijken of alle pinnetjes nog recht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

SCIxX schreef op zondag 17 april 2011 @ 15:52:
Een AMD processor kan vaak maar luttele seconden zonder koeling, dus kan ook dat deze is doorgebrand.
Dat was in de Athlon thunderbird tijd dat ze zeer snel doorbranden.
Tegenwoordig schakeld het moederbord zichzelf uit bij een te hoge cpu temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed800
Speedy-J schreef op zondag 17 april 2011 @ 15:54:
Normaal moet het ding zo uit de socket vallen als de pc nog recht staat ,ik vrees dat de cpu ook kapot is.
Je kan proberen hem eruit te halen en dan kijken of alle pinnetjes nog recht zijn.
Hij zit echt extreem vast, ik ben bang dat het huwelijk tussen de cpu en zijn pinnetjes over is als ik hem eruit haal met kracht.
Pagina: 1