Toon posts:

4 gb ramgeheugen geinstaleerd waarvan 2.5gb beschikbaar.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo

ik heb sinds vanmiddag een 2 gb geheugen reepje van kingston erbij ingezet.
maar nu zegd hij dat er maar 2.5 gb beschikbaar is wat eigenlijk niet mijn plan was..
ik heb al in msconfig veranderd naar maximaal geheugen en op 4096 gezet, maar dat helpt niks.
de onboard videokaart heb ik al uitgeschakeld maar lost ook niks op.

Ik draai op windows 7 ultimate 32 bits, die zou 4 gb aan moetten kunnen.
zelf mijn laptop draait op het zelfde met 4 gb heugen waarvan 3.75 gb beschikbaar. dat lijkt me meer logisch.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Alvast bedankt!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2011 @ 15:08:
hallo

ik heb sinds vanmiddag een 2 gb geheugen reepje van kingston erbij ingezet.
maar nu zegd hij dat er maar 2.5 gb beschikbaar is wat eigenlijk niet mijn plan was..
ik heb al in msconfig veranderd naar maximaal geheugen en op 4096 gezet, maar dat helpt niks.
de onboard videokaart heb ik al uitgeschakeld maar lost ook niks op.

Ik draai op windows 7 ultimate 32 bits, die zou 4 gb aan moetten kunnen.
zelf mijn laptop draait op het zelfde met 4 gb heugen waarvan 3.75 gb beschikbaar. dat lijkt me meer logisch.

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Alvast bedankt!
Het geheugen van je videokaart telt ook mee met de geheugen adresserings limiet voor een 32bit OS. Je zult dus moeten upgraden naar een 64bit OS voordat je het volledige geheugen kan benutten.

https://discord.com/invite/tweakers

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:26

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-12-2025
Hoe kom je erbij dat een 32 bit OS 4 GB aan geheugen zou moeten kunnen aanspreken. Je hebt maar een bepaalde range van addressen die een 32 bit OS kan aanspreken, helaas houd dat op bij zo'n 2.5 gig.

Je zult dus moeten upgraden naar een 64 bit OS.

Verwijderd

Topicstarter
Dan zit er helaas niks verder op dan over te stappen op een 64 Bit os.
ik neem aan dat dan alles is te gebruiken en een 64bit os sneller werkt?

• redfoxert
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2011 @ 15:12:
Het overgrote deel van applicaties draait op een 64bit OS, met uitzondering van 16bit applicaties. Een 64bit OS zal niet heel erg merkbaar sneller zijn dan een 32bit OS, je hebt voornamelijk meer geheugen tot je beschikking wat een versnelling kan zijn.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Net werkt niet automatisch sneller. 64 is niet sneller dan 32. Maar je RAM is dan wel te gebruiken en die snelheid merk je dan wel.

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2011 @ 15:12:
Tegenwoordig is alles wel te vinden voor 64bit :) In tegenstelling tot twee jaar terug...
Qua perfromance zul je het niet echt merken, het ene programma is iets sneller het ander iets trager, maar het verschil merk je niet, pas als je je GB's mem die je met 64bit beschikbaar maakt gaat gebruiken dan merk je het wel. Voor mijzelf geld dat vooral bij virtualisatie

Teven's zijn je frame-drops in games iets minder laag :D Dat ligt meer aan het extra geheugen dan aan die 64 bit, maar toch een leuke bijkomstigheid.

Het enige wat echt iets sneller gaat van 64bit is encryptie, stel je doet een 128bit encrypt dan splitst je CPU dat in twee 64bit berekeningen, voorheen moest je CPU dat omzetten naar vier 32-bit berekeningen.

[ Voor 11% gewijzigd door Toettoetdaan op 17-04-2011 15:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
okee bedankt allemaal.

dan weet ik mijn probleem.
zonet direct even win7 ultimate 64Bit besteld.
is toch maar 17.50.

• redfoxert
  • Niet online
Ik weet niet hoe het zit met de studenten versies maar een regulier Windows 7 installatie key werkt op zowel de 32bit als de 64bit uitvoering.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waarom een nieuwe Windows bestellen? Je 32 bits license key werkt ook op een 64 bits editie. Dit geldt ook voor studentenversies die van MSDNAA komen.
Dus enkel installatiemedium nodig :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
dan heb ik tenminste 64bit op cd :)

maar is maar 17.50. dus is de moeitewaard.

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:48
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2011 @ 17:09:
dan heb ik tenminste 64bit op cd :)

maar is maar 17.50. dus is de moeitewaard.
Je kunt hem ook gewoon downloaden en branden. Als je een legale licentie hebt, is dat geen probleem.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

OK13 schreef op zondag 17 april 2011 @ 15:10:
Hoe kom je erbij dat een 32 bit OS 4 GB aan geheugen zou moeten kunnen aanspreken. Je hebt maar een bepaalde range van addressen die een 32 bit OS kan aanspreken, helaas houd dat op bij zo'n 2.5 gig.

Je zult dus moeten upgraden naar een 64 bit OS.
Je kan gewoon 4GB aan geheugen adresseren hoor, dat houd echt niet op bij 2,5GB.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op zondag 17 april 2011 @ 17:13:
[...]

Je kan gewoon 4GB aan geheugen adresseren hoor, dat houd echt niet op bij 2,5GB.
dan mag je mij dat uitleggen? bij 2.5 stopt die.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

X_lawl_X schreef op zondag 17 april 2011 @ 17:12:
Je kunt hem ook gewoon downloaden en branden. Als je een legale licentie hebt, is dat geen probleem.
Waar wil je hem dan gratis vandaan downloaden?
Want in de Microsoft Store zul je eerst moeten dokken alvorens je een ISO kunt downloaden. Of kun je daar ook je huidige key invoeren, waarna je eenzelfde download voor je neus krijgt?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Avalaxy
  • Laatst online: 00:15
Verwijderd schreef op zondag 17 april 2011 @ 17:14:
[...]

Hij bedoelt gewoon dat je met 32-bit 4GB aan geheugen kunt adresseren, maar dat dat geldt voor al het geheugen in je hele systeem, niet alleen voor je werkgeheugen. Qua werkgeheugen zal het dus inderdaad stoppen bij circa 2,5GB.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op zondag 17 april 2011 @ 17:14:
[...]

Een 32 bits processor gebruikt 32bit om naar elke byte in het geheugen te verwijzen, dat betekent dat er 4GB (4294967296 bytes) aan geheugen geadresseerd kan worden.
Avalaxy schreef op zondag 17 april 2011 @ 17:19:
Qua werkgeheugen zal het dus inderdaad stoppen bij circa 2,5GB.
En daar gaat het altijd mis, iedereen roept stomme zelf verzonnen getallen die nergens op slaan. Het is eenvoudig uit te rekenen. Je pakt 4GB, trekt al het geheugen er af wat er in je systeem zit en wat je overhoud is de maximale capaciteit aan RAM wat het OS kan gebruiken.
Dat is dus niet een standaard getal van 2,5GB of 3,2GB, dat verschilt dus per pc.

[ Voor 44% gewijzigd door Tsurany op 17-04-2011 17:22 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:28

Pixeltje

Woo-woohoo!

Tsurany schreef op zondag 17 april 2011 @ 17:20:
[...]

Een 32 bits processor gebruikt 32bit om naar elke byte in het geheugen te verwijzen, dat betekent dat er 4GB (4294967296 bytes) aan geheugen geadresseerd kan worden.
Klopt, maar er is simpelweg geen 4GB beschikbaar voor het OS door MMIO. dat gebeurt voordat het OS bij het geheugen mag, en dus zie je in windows staan dat er van je 4Gb maar een deel beschikbaar is. Windows 7 32-bit zegt ook dat er 4GB geinstalleerd is, en 3,12 GB beschikbaar is. Het overige geheugen gaat naar andere dingen (zoals videokaart en meer van zulks.)

Edit nav post boven mij: die 3.12GB is in mijn geval ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Pixeltje op 17-04-2011 17:24 ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Avalaxy
  • Laatst online: 00:15
Tsurany schreef op zondag 17 april 2011 @ 17:20:

[...]

En daar gaat het altijd mis, iedereen roept stomme zelf verzonnen getallen die nergens op slaan. Het is eenvoudig uit te rekenen. Je pakt 4GB, trekt al het geheugen er af wat er in je systeem zit en wat je overhoud is de maximale capaciteit aan RAM wat het OS kan gebruiken.
Dat is dus niet een standaard getal van 2,5GB of 3,2GB, dat verschilt dus per pc.
Dat snapt iedereen hier denk ik wel, maar dat doet er voor de TS niet toe. Ik zeg niet voor niks "circa", het varieert inderdaad tussen 2GB en 3,5GB (daarbuiten is natuurlijk ook mogelijk).

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als mensen dat snappen moeten ze het gewoon correct uitleggen. Als ik zie hoe OK13 het uitlegt slaat het nergens op.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Als je een GPU van 4GB hebt, heb je dan geen beschikbaar RAM meer?

• redfoxert
  • Niet online
Beatboxx schreef op zondag 17 april 2011 @ 17:41:
Als je een GPU van 4GB hebt, heb je dan geen beschikbaar RAM meer?
Daar komt het wel op neer ja

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:13

Thomg

Aww yiss

nvm...

[ Voor 97% gewijzigd door Thomg op 17-04-2011 17:47 ]

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Ultraman schreef op zondag 17 april 2011 @ 17:15:
[...]

Want in de Microsoft Store zul je eerst moeten dokken alvorens je een ISO kunt downloaden. Of kun je daar ook je huidige key invoeren, waarna je eenzelfde download voor je neus krijgt?
Ik heb 3 licenties op Windows 7 met 3 bijbehorende dvd's.
Geen van de DVD's wil installeren op sommige systemen. Ik krijg fouten tijdens het installeren, meestal zegt Windows 7 dan tijdens de installatie dat er een driver voor de cd/dvdrom ontbreekt.

Als ik ergens een illegale ISO download met bijvoorbeeld service pack 1 slipstreamed dan heb ik dit probleem niet en installeert de dvd zonder problemen. Raar hé, maar die eerste installatie DVD's van windows 7 stonden vol met fouten en ontbrekende drivers.

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Verwijderd

Ultraman schreef op zondag 17 april 2011 @ 17:15:
[...]

Je mag van microsoft gewoon een iso via torens binnen halen.
Je mag zelf de disk van je buurman lenen.

De disk is niks waard het gaat om de key die je los kan kopen .
Ja je kan ook gewoon een key bij kopen via microsoft online.
Pagina: 1