ipv6 en ipv4 compatibiliteit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-08 15:18
Na het lezen van het nieuwsberichtje op de frontpage kwamen er een paar detail vragen bij me naar boven. Ik heb me wat zitten inlezen over ipv4 en ipv6 en snap nu waarom ze niet met elkaar kunnen praten, tenzij er een tunnel wordt gemaakt (wat we niet willen).

Wat ik me nu echter wel afvraag is als straks de routers ipv6 geschikt zijn en het internet ook. Blijft je thuisnetwerk achter de router dan wel ipv4?

Of gaat dit dan betekenen dat je met je nostalgische windows 98 niet meer kan internetten?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Je moet het zien als twee compleet afzonderlijke protocollen, en de router zal je, indien het een dual-router is, zowel een IPV6 als een IPV4 adres geven.

Sommige websites zitten mogelijk alleen achter IPV6 (of 4), en kun je dan niet krijgen met het andere protocol. En als je ISP alleen een IPV6 adres geeft, heb je al helemaal een probleem. In andere woorden:

Je nostalgische W98 machine zal niet kunnen werken met IPV6-only websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-08 12:28
Daarnaast, een ipv4 getal is een 32 bits getal, wat betekent dat er (ongeveer) 2^32 adressen zijn. Dit aantal blijkt dus niet genoeg te zijn om iedereen van voldoende ip adressen te voorzien. /Als/ men ipv4 adressen gewoon wat groter gemaakt had, a la 10.11.12.13.14.15.16.17.18 dan zouden alle ip packets die deze nieuwe ip adressen gebruiken in een keer een andere grootte hebben, en zou alle ipv4-only apparatuur van de oude garde keihard crashen (of packets droppen, maar dan heb je er nog niets aan).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Umbrah schreef op zondag 17 april 2011 @ 15:07:
Je moet het zien als twee compleet afzonderlijke protocollen, en de router zal je, indien het een dual-router is, zowel een IPV6 als een IPV4 adres geven.

Sommige websites zitten mogelijk alleen achter IPV6 (of 4), en kun je dan niet krijgen met het andere protocol. En als je ISP alleen een IPV6 adres geeft, heb je al helemaal een probleem. In andere woorden:

Je nostalgische W98 machine zal niet kunnen werken met IPV6-only websites.
Do Windows 95/98/NT support ipv6?
Microsoft itself does not support IPv6 for Windows 95/98 or NT4. There is however an IPv6 implementation from Trumpet by the name of Winsock which can be installed on these Windows versions (and even on Windows 3.1). The software is not free. There is also a try-out version availabe for a 30 day trial period, downloadable on their website.

Unfortunately the authors of this Howto have no experience with using this software and would like to refer the interested reader to the documentation that comes with Trumpet's Winsock implemenation itself.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
Ja dus dan is het ook zo dat je Intern de router communiceert met de pc via ipv6.

Niet dat dan alles op de lan poorten ipv4 blijft, en dat je naar de buitenwereld toe een ipv6(en als de router het ondersteunt) ipv4 bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen eigenlijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Even voor de duidelijkheid: op je LAN kan je dus ook weer 16.4 miljoen devices aan het IPV4 protocol hangen, dus IPV6 voegt intern (erg) weinig toe momenteel. Echter word het later wel handig bij 10Gb/s Ethernet, gezien het IPv6 protocol wat efficiënter omgaat met packets, en dit voor een (nog) grotere snelheidsboost zorgt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:48

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
D4NG3R schreef op maandag 18 april 2011 @ 17:48:
Even voor de duidelijkheid: op je LAN kan je dus ook weer 16.4 miljoen devices aan het IPV4 protocol hangen, dus IPV6 voegt intern (erg) weinig toe momenteel. Echter word het later wel handig bij 10Gb/s Ethernet, gezien het IPv6 protocol wat efficiënter omgaat met packets, en dit voor een (nog) grotere snelheidsboost zorgt.
Ook voor normale snelheden (100mbit) hebben routers al een voordeel, domweg omdat ze geen checksums over de packets hoeven te berekenen.

Het bijzonder grote nadeel van geen dualstack draaien intern, is dat je geen ipv6-only websites kan bezoeken, dus je moet wel ook ipv6 intern gaan draaien in de toekomst. Voorlopig blijft het wel bij dualstack, maar op den duur zal het wel meer naar ipv6-only gaan ook, puur omdat je ipv4 nergens meer voor nodig hebt dan.

Ik zou wel afraden om ipv6 intern te gebruiken zonder extern ipv6 te hebben, dat voegt weinig toe.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Kees schreef op maandag 18 april 2011 @ 20:14:

Ik zou wel afraden om ipv6 intern te gebruiken zonder extern ipv6 te hebben, dat voegt weinig toe.
Is "omdat het kan" niet reden genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
hmm, dus als ik het goed begrijp heb je nu (bij de meeste routers) intern een ipv4 netwerk, en naar buiten heb je dan ipv4 en ipv6 (als je router dual stack ondersteunt)

dus dan zorgt de router dat het ipv6 verkeer via het lokale ipv4 netwerk aankomt?

Of is het dus gewoon dat je intern dan wel een ipv 4 netwerk hebt, maar dat als je op 1 computer een ipv6 website opzoekt de computer ook direct een ipv6 verbinding toegewezen krijgt?

(kortom, zet je router het ipv6 verkeer dan voor de pc om in ipv4 of ben je dan gewoon aan het dual stacken en heeft je pc dan een ipv6 verbinding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Umbrah schreef op maandag 18 april 2011 @ 20:32:
[...]

Is "omdat het kan" niet reden genoeg?
Veel applicaties (Denk aan games) vinden IPv6 nog niet zo heel leuk.. Dus voor de gewone gebruiker voegt het zeer weinig toe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-07 08:48
Je thuis netwerk krijgt juist je computer een IPv6 adres, anders heeft het geen enkel nut. Je zal niet zien dat je thuis een private (RFC1918) IPv4 adres gebruikt en dan NAT gebruikt om naar een IPv6 adres te vertalen net als nu met private IPv4 naar 1 public IPv4. Het protocol werkt end-to-end vanaf host naar host.

Je router moet IPv6 ondersteunen, maar ook nog eens op de manier zoals jouw ISP dat in eerste instantie in gebruik zal nemen. Omdat nog veel ISP netwerken IPv4 als transport ondersteunen kan er gekozen worden om IPv6 eerst over IPv4 te laten communiceren tussen je router en de gateway bij de ISP. Andere ISP's gebruiken PPP en zullen dual-stack gaan gebruiken met PPP wat niet alle routers ondersteunen nog.

Er is nu niet zo iets als 'IPv6 ondersteuning ja/nee' voor routers. Kunnen veel implementaties en methodes zijn die wel/niet ondersteund worden door fabrikanten op bepaalde producten. Of sommige pas later gemaakt worden in de firmware en die kan jij precies nodig hebben.

[ Voor 85% gewijzigd door bjck op 18-04-2011 23:06 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-08 01:29
Speeddragon schreef op maandag 18 april 2011 @ 21:29:
hmm, dus als ik het goed begrijp heb je nu (bij de meeste routers) intern een ipv4 netwerk, en naar buiten heb je dan ipv4 en ipv6 (als je router dual stack ondersteunt)
Dit is niet juist. Qua ipv6 krijgt je meerdere ip-adressen van je provider (een paar honderd) zodat al je computers een uniek ip-adres op het internet hebben.
dus dan zorgt de router dat het ipv6 verkeer via het lokale ipv4 netwerk aankomt?
Nee. Voor ipv6 is geen router nodig. .
Of is het dus gewoon dat je intern dan wel een ipv 4 netwerk hebt, maar dat als je op 1 computer een ipv6 website opzoekt de computer ook direct een ipv6 verbinding toegewezen krijgt?
Zodra je je pc opstart krijg je een ipv6 adres. Net als bij ipv4
(kortom, zet je router het ipv6 verkeer dan voor de pc om in ipv4 of ben je dan gewoon aan het dual stacken en heeft je pc dan een ipv6 verbinding)
Ik weet niet wat je met "dual stacken" bedoelt maar er wordt geen verkeer omgezet van ipv4 naar ipv6. Ik heb niet gehoord of dit uberhaupt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Hulkiedulkie schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 01:22:
Zodra je je pc opstart krijg je een ipv6 adres. Net als bij ipv4
Of wanneer je hem statisch instelt (Net als bij IPv4)
Ik weet niet wat je met "dual stacken" bedoelt maar er wordt geen verkeer omgezet van ipv4 naar ipv6. Ik heb niet gehoord of dit uberhaupt kan.
Met Dual Stack word er bedoelt dat je zowel IPv4 als IPv6 websites kan bezoeken vanaf dezelfde PC, mocht je alleen een IPv6 adres hebben kom je niet meer op IPv4 sites (en andersom dus ook). Het is IDD lulkoek dat het ene protocol word omgezet in het andere.

Wikipedia: IPv6

Edit: Het betekend niks meer of minder als dat de gebruikte Router zowel IPv4 als IPv6 packets accepteerd (en doorstuurt naar je PC). En niet alleen IPv4 of Alleen IPv6.

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 19-04-2011 02:01 ]

• Speeddragon
hmm oke,

ik heb altijd gedacht dat het zo ging:

Ik tik op mijn pc www.google.nl in, die stuurt dit dan naar de router, en de router stuurt dit naar ''het internet''

Vervolgens antwoord de website en zend data terug naar de router. De router ziet dat dit voor mijn pc bedoelt is en stuurt het naar mijn pc.

Vandaar dat ik dacht dat alleen je verbinding naar buiten ipv6 moest zijn, maar dat het op lokaal thuis niveau nog gewoon ipv4 worden.

Maar als ik dus een IPV6 site bezoek is het dus (ligt aan de ISP) zo dat het vanaf mijn pc, via de router, naar de server waar de site staat IPV6 is...

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-08 13:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dat zou kunnen als je router een webproxy is. Je vraagt dan aan de proxy doe mij maar www.google.nl. Je proxy haalt dan die data op via ipv4 of ipv6 maar stuurt de data door naar jouw pc via ipv4.
Pagina: 1