• Hedva
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-12 10:35

Hedva

Blobfish

Topicstarter
Hoe kan dit zo snel gaan..
Er zijn 8 resultaten, verdeeld over 1 pagina.

Er is gezocht op: MSI FX600
Woord frequenties: MSI: 45.533, FX600: 13
Database van 1.417.559 topics doorzocht in 0,007s.
Zocht net dus naar een notebook die ik gister heb besteld. (ja meestal doe je research vooraf maarja :9 )

Hoe is het ooit mogelijk dat mijn ingevoerde gegevens, "MSI" en "FX600" in bijna ander half miljoen topics is doorzocht in 0,007 (wtf) seconde.
En dan niet eens gesproken over de reacties in die ander half miljoen topics.
Ik ben er overigens natuurlijk hartstikke blij mee dat het zo snel gaat:P maar ik snap niet echt hoe dat kan. Ja, ik snap dat er een database is, en dat die die woorden zoekt in een database. Maar zo snel? 7 duizendste van een seconde. Als die 1 of 2 seconde had gezegd, had ik me er wel iets meer bij kunnen voorstellen. Alsnog super snel, maar 0.007 seconde is (voor mij dan) onbegrijpelijk snel.

Dus, hoe de fck kan dat? Is het dat ze iets speciaals hebben gedaan bij tweakers, of standaard iets speciaals. Of is het gewoon een feit. "omdat het gewoon zo is." en moet ik het maar gewoon accepteren en het me maar niet meer afvragen?

Wist overigens niet precies waar ik dit moest plaatsen maar dit leek me meest logische.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Hedva schreef op zondag 17 april 2011 @ 00:01:
Hoe kan dit zo snel gaan..
[...]
Dus, hoe de fck kan dat? Is het dat ze iets speciaals hebben gedaan bij tweakers, of standaard iets speciaals. Of is het gewoon een feit. "omdat het gewoon zo is." en moet ik het maar gewoon accepteren en het me maar niet meer afvragen?
Als iets standaard is, is het niet meer speciaal. ;)
Verder is het gewoon zo. Snelle hardware, genoeg geheugen, snelle I/O en een goed ontworpen database (en dan met name de indexen) zijn een recept voor f*cking snel zoekresultaat.
Kan ook zijn dat veel gebruikte zoekworden reeds vooraf zijn geprocessed, waardoor het oplepelen van jouw resultaat niets meer was dan een cache aanspreken.
Wist overigens niet precies waar ik dit moest plaatsen maar dit leek me meest logische.
Huiskamer lijkt mij een aardige. Maarja, daar kan niet iedereen in.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 17-04-2011 00:43 ]

Alles kan stuk.

• jagana
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11 00:31
Vooraf de woorden in een database zetten en die gebruiken zodat je niet steeds hetzelfde doet?

Indexen dus, zoals hierboven gemeld.

[ Voor 17% gewijzigd door jagana op 17-04-2011 00:43 ]

Verwijderd

Computers werken op een nanoseconde schaal. Dus in die bijna honderdste van een seconde kun je dus, als je N servers hebt met C cores ongeveer N*C*3000 operaties doen.

Het aantal "woorden" dat op Tweakers voorkomt is misschien maximaal een miljoen.

Om iets in een binaire zoekboom te vinden kost ongeveer log(1miljoen) = 20 operaties * een of andere kleine constante. Dat past dus makkelijk. Ik denk eigenlijk dat ze niet eens een fantastisch ingewikkelde oplossing nodig hebben.

Je kunt inderdaad afleiden dat het niet op een harde schijf kan staan (ik heb nl. even een paar queries gedaan die never nooit in een cache of iets dergelijks zullen staan). Zoeken op een hardeschijf duurt nl. ongeveer 9ms en je gaat het dus never nooit redden om meer dan 1 seek te doen in die tijd.

De hoeveelheid geheugen die je nodig hebt voor zo'n applicatie is ook behoorlijk weinig. Op een computer van de media markt kun je dat al net zo snel doen.

Conclusie, geen magie te zien. Eigenlijk vind ik 0.007 nog best langzaam ;)

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-12 16:58

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dit heeft niets met W&L te maken en TS kan nog niet in Stuffis Generalis, vandaar op slot.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Dit topic is gesloten.