Keuze receiver Yamaha RX-V667, RX-V567, RX-V467,...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:06
Ik ben bezig een home cinema set aan te schaffen. Voor de speakers heb ik gekozen voor de Quadral Aluma 1160. Op termijn wil ik de front speakers vervangen voor grotere speakers voor beter stereo geluid. Nu wil ik graag vanaf mijn receiver slechts één hdmi kabel naar de tv leggen. Alle aangesloten apparatuur is verbonden met HDMI (geen component of analoog). Mijn tv ondersteunt HDMI v1.3 (geen 1.4). Welk van de Yamaha receivers kan het geluid uit de HDMI kabel halen en alleen het beeld doorsturen naar de tv? Ik kan dit in de specificaties slecht terug vinden. Bij Hifi Corner vertelde ze mij dat een HDMI 1.4 compatible receiver dit altijd goed doet. Dit lijkt mij niet juist als je tv geen HDMI 1.4 ondersteunt.

Welke receiver moet ik kiezen:

Yamaha RX-V667
Yamaha RX-V567
Yamaha RX-V467
......

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 17-04-2011 01:23 . Reden: Omdat het een Yamaha RX-V is.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-07 12:28
Volgens mij hgebben ze gelijk bij hifi corner, elke fatsoenlijke receiver moet dit kunnen. HDMI 1.4 heeft hier geen invloed op, alleen op je Audio Return Channel (ARC). Als je tv dit ondersteunt dan is een hdmi kabel van je tv naar receiver voldoende voor beeld + geluid van TV naar de receiver. Anders moet je er nog een extra kabel (digital rca of optisch) bij gebruiken.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Mijn tv heeft hdmi 1.3 en ondersteunt geen ARC. Mijn doel is om slechts een hdmi kabel naar de tv aan te leggen en geen aparte audio kabel. Ik weet dat sommige receivers het geluid uit de hdmi kabel kunnen halen en het beeld doorsturen. Dit heet volgens mij HDMI processing. Alleen is deze functionaliteit erg moeilijk in de specificaties terug te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:45

FeaR

In GoT we trust

Het heet inderdaad HDMI Processing wat jij zoekt. En het klopt ook dat niet altijd even goed staat aangegeven, zeker omdat elke fabrikant er een andere naam aan geeft. Elke receiver met HDMI 1.4 beschikt inderdaad over HDMI Processing, is ook wel logisch aangezien je anders geen gebruik van ARC kan maken. Andere manier om te ontdekken of de receiver HDMI Processing heeft is door te kijken of deze zelf DTS HD en Dolby TrueHD kan decoderen. Al heeft Yamaha ook receivers met HDMI Processing welke geen HD Audio ondersteunen. Lekker handig allemaal. Maar genoeg houvast om te zien of een receiver HDMI Processing heeft.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lethargy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-07 05:17
Yamaha komt eind mei met nieuwe modellen receivers. Vanaf de RX-V671 hebben ze een netwerk aansluiting. Misschien ook wel leuk om naar die serie te kijken en anders volgende maand de oude serie met korting kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-07 12:17
HEY_DUDE schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 21:22:
Ik ben bezig een home cinema set aan te schaffen. Voor de speakers heb ik gekozen voor de quadral aluma 1160. Op termijn wil ik de front speakers vervangen voor grotere speakers voor beter stereo geluid. Nu wil ik graag vanaf mijn receiver slechts één hdmi kabel naar de tv leggen. Alle aangesloten apparatuur is verbonden met hdmi (geen component of analoog). Mijn tv ondersteunt hdmi v1.3 (geen 1.4). Welk van de yamaha receivers kan het geluid uit de hdmi kabel halen en alleen het beeld doorsturen naar de tv. Ik kan dit in de specificaties slecht terug vinden. Bij hifi corner vertelde ze mij dat een hdmi 1.4 compatible receiver dit altijd goed doet. Dit lijkt mij niet juist als je tv geen hdmi 1.4 ondersteunt.

Welke receiver moet ik kiezen:

tx-v667
tx-v567
tx-v467
......
Het is RX en niet TX, dat terzijde voldoen ze allemaal aan je eisen :)
Zo uit mijn hoofd hebben alle hdmi 1.3 receivers de mogelijkheid om de geluidsstream eruit te halen. Dus je zou ook nog naar receivers van 1 a 2 jaar oud kunnen kijken. Sommige winkels hebben nog wat oudere modellen liggen voor een prikje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ossi schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 23:04:
[...]
Zo uit mijn hoofd hebben alle hdmi 1.3 receivers de mogelijkheid om de geluidsstream eruit te halen.
Zeker niet waar. Genoeg receivers met HDMI 1.3 welke HDMI Switching hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJdaBOMB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-07 23:51
lethargy schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 21:58:
Yamaha komt eind mei met nieuwe modellen receivers. Vanaf de RX-V671 hebben ze een netwerk aansluiting. Misschien ook wel leuk om naar die serie te kijken en anders volgende maand de oude serie met korting kopen.
goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

HEY_DUDE schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 21:40:
Mijn tv heeft hdmi 1.3 en ondersteunt geen ARC. Mijn doel is om slechts een hdmi kabel naar de tv aan te leggen en geen aparte audio kabel. Ik weet dat sommige receivers het geluid uit de hdmi kabel kunnen halen en het beeld doorsturen. Dit heet volgens mij HDMI processing. Alleen is deze functionaliteit erg moeilijk in de specificaties terug te vinden.
Je bent overigens wel een paar dingen door elkaar aan het halen: als je echt maar één HDMI kabel naar de TV wilt hebben dan zit je over het algemeen op wat men onder ARC verstaat. Als je TV HDMI 1.3 en geen ARC heeft én je kijkt nog TV via de analoge tuner of via een interne CI-module dan gaat het met één kabel van de TV al niet werken. Je zal in dat geval nog een aparte audiokabel moeten leggen van de TV naar de receiver. Als je een externe (HD) Tuner hebt dan kan je gewoon alle apparaten naar de receiver linken en dan met één HDMI kabel naar de TV omdat er in dat geval niet één bron rechtstreeks op de TV binnen komt.

Daar zit dus waarschijnlijk ook denkfout of het probleem: want over het algemeen wordt er gesproken over "met één HDMI kabel naar de TV" als de receiver ook analoge bronnen moet converten en up moet kunnen scalen. Echter is dat hier minder van belang aangezien je alleen digitale bronnen hebt en er niets van conversie plaats hoeft te vinden.

Dus als je nog gebruikt maakt van een interne tuner van de TV dan gaat het met één enkele HDMI kabel tussen receiver en TV sowieso niet werken.

Lang verhaal kort:
TV met HDMI 1.3 waarop gekeken wordt via de analoge antenne of een interne CI-module: dan is het niet mogelijk om met één HDMI kabel te werken.
TV met HDMI 1.3 waarop niet gekeken wordt via de analoge antenne of een interne CI-module, maar via een externe decoder: dan is het wel mogelijk om met één HDMI kabel te werken aangezien je de externe decoder dan rechtstreeks op de receiver aan kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-07 12:17
FeaR1986 schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 23:14:
[...]

Zeker niet waar. Genoeg receivers met HDMI 1.3 welke HDMI Switching hebben.
Voorbeelden?

Volgens mij gaan die receivers het doel helemaal voorbij.
1.3 was juist voor dts hd en true hd.

Zonder dat heeft het geen zin om 1.3 te voeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Even snel uit mijn hoofd: Onkyo TX-SR306, Onkyo TX-SR307, Onkyo TX-SR506, Harman Kardon AVR155 (alles onder de AVR255 eigenlijk bij Harman Kardon, uitgezonderd de AVR160) en zo zijn er nog wel een paar. Dus genoeg receivers die met HDMI 1.3 uitgerust waren en nog steeds HDMI Switching (of HDMI Thru) hebben. Maar er zijn wel meer aparte dingen: zo heeft Yamaha een receiver met HDMI Processing alleen kan deze geen DTS HD en Dolby TrueHD coderen, alleen de gewone non-HD formaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Bedankt voor de info. Het wordt een yamaha rx-v467 of een onkyo tx-sr508, welke beide hdmi processing hebben. Ik ga de set alleen gebruiken voor 5.1 surround en later de front speakers upgraden voor beter stereo geluid. In de specs staat dat de onkyo meer vermogen heeft 130watt t.o.v. 105watt per kanaal. Geeft de onkyo kwalitatief beter geluid? En ga ik het verschil horen met geupgrade stereo speakers van rond de 200 euro per stuk? Ik vermoed dat het voor kleine surround boxen sowieso geen verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-07 21:33
Het vermogen wat receivers per kanaal kunnen leveren wordt tegenwoordig redelijk overdreven. Dat wordt gemeten met slechts 1 speaker en dan alleen onder bepaalde omstandigheden. De voedingen in deze receivers zijn niet eens in staat om 130 watt per kanaal te leveren, of zelfs maar 100 watt.
edit: sterker nog, de Sony 2400es die wij thuis hebben haalt slechts 20 watt per kanaal ipv de geclaimde 100... is nog steeds genoeg om flink hard te gaan, maar goed

staar je niet blind op vermogen.

[ Voor 21% gewijzigd door accountabc op 17-04-2011 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Waar moet ik wel opletten om de geluidskwaliteit van de onkyo tx-sr508 en de yamaha rx-v467 te vergelijken? Qua aansluitingen, functionaliteit en prijs voldoen ze beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Eigenlijk is er maar één manier om dit te testen en dat is gaan luisteren. Maar in deze klasse is het veelal lood om oud ijzer. Met dit budget zou je ook gewoon kunnen vergelijken op looks van de receiver. Qua kwaliteit zal het allemaal niet zo veel schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:06
Ik heb de yamaha v667 en hij bevalt me erg goed. Houdt er wel rekening mee dat als je de tv uitschakelt (bijv. stroom eraf met klikaan-klikuit) dat de receiver dan uitschakelt. Opnieuw aanzetten dan... Ik heb dit probleem nog wel eens met het afspelen via de PS3. Aanzetten en dan hoef ik dit wereldbol niet perse te zien. Uitzetten van de tv leidt dan ertoe dat ik de receiver opnieuw aan mag zetten. Volgens mij hebben alle receivers dit trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Paultje3181 schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 13:00:
Ik heb de yamaha v667 en hij bevalt me erg goed. Houdt er wel rekening mee dat als je de tv uitschakelt (bijv. stroom eraf met klikaan-klikuit) dat de receiver dan uitschakelt. Opnieuw aanzetten dan... Ik heb dit probleem nog wel eens met het afspelen via de PS3. Aanzetten en dan hoef ik dit wereldbol niet perse te zien. Uitzetten van de tv leidt dan ertoe dat ik de receiver opnieuw aan mag zetten. Volgens mij hebben alle receivers dit trouwens.
Komt dit niet omdat je HDMI CEC aan hebt staan? Want ik hoef mijn TV zeker niet aan te hebben staan om mijn receiver te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215072

Paultje3181 schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 13:00:
Even de trigger output uitzetten en je hebt dit probleem niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 398557

even een aanvulling

als ik eerlijk mag zijn zou ik dan voor de yamaha RXv467 gaan ik heb deze zelf.
welliswaar niet op een fullhd flatscreen tv maar op een philips cineos type even onbekend.

ik heb via eerdere gelezen topics begrepen dat de die onkyos erg warm worden en als ik eerlijk mag zijn als ze warmer worden dan de yamaha rx-v467 zou ik zowieso voor een yamaha gaan aangezien (naar mijn mening) het niet veel warmer mag worden dan de yamaha al doet.

ook het instellen en verdere gebruiksgemak ben ik zeer tevreden over heb er totaal geen boekje voor nodig gehad om alles werkend te krijgen.

mijn setup

yamaha rx-v467
subwoofer jamo sub 210
sateliets nu nog mijn oude van me samsung set.
geluid gaat via een zelfbouw pc en digi opti kabel
beeld via dvi naar hdmi goldplated direct to tv in.

maar goed je zult zelf moeten kiezen misschien helpt het

groeten

7w1273d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
Bedankt voor alle jullie input! Na lang wikken en wegen had ik voor de Yamaha rx-v467 gekozen, mede omdat de onkyo's erg warm worden en er vaak problemen met een ps3 op internet gemeld werden (en ik ze toch erg lelijk vind). Maar bij het opmeten van mijn TV meubel bleek de Yamaha niet te passen. Uiteindelijk ben ik nu eigenaar van de Marantz NR1501 icm Quadral Aluma 2060. Ik vind het geluid fantastisch, zeker voor films. Bij muziek vind ik de subwoofer nog niet erg mooi klinken, maar ik ben nog bezig met het tweaken van mijn setje.
Pagina: 1