HEY_DUDE schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 21:40:
Mijn tv heeft hdmi 1.3 en ondersteunt geen ARC. Mijn doel is om slechts een hdmi kabel naar de tv aan te leggen en geen aparte audio kabel. Ik weet dat sommige receivers het geluid uit de hdmi kabel kunnen halen en het beeld doorsturen. Dit heet volgens mij HDMI processing. Alleen is deze functionaliteit erg moeilijk in de specificaties terug te vinden.
Je bent overigens wel een paar dingen door elkaar aan het halen: als je echt maar één HDMI kabel naar de TV wilt hebben dan zit je over het algemeen op wat men onder ARC verstaat. Als je TV HDMI 1.3 en geen ARC heeft én je kijkt nog TV via de analoge tuner of via een interne CI-module dan gaat het met één kabel van de TV al niet werken. Je zal in dat geval nog een aparte audiokabel moeten leggen van de TV naar de receiver. Als je een externe (HD) Tuner hebt dan kan je gewoon alle apparaten naar de receiver linken en dan met één HDMI kabel naar de TV omdat er in dat geval niet één bron rechtstreeks op de TV binnen komt.
Daar zit dus waarschijnlijk ook denkfout of het probleem: want over het algemeen wordt er gesproken over "met één HDMI kabel naar de TV" als de receiver ook analoge bronnen moet converten en up moet kunnen scalen. Echter is dat hier minder van belang aangezien je alleen digitale bronnen hebt en er niets van conversie plaats hoeft te vinden.
Dus als je nog gebruikt maakt van een interne tuner van de TV dan gaat het met één enkele HDMI kabel tussen receiver en TV sowieso niet werken.
Lang verhaal kort:
TV met HDMI 1.3 waarop gekeken wordt via de analoge antenne of een interne CI-module: dan is het niet mogelijk om met één HDMI kabel te werken.
TV met HDMI 1.3 waarop niet gekeken wordt via de analoge antenne of een interne CI-module, maar via een externe decoder: dan is het wel mogelijk om met één HDMI kabel te werken aangezien je de externe decoder dan rechtstreeks op de receiver aan kan sluiten.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.