Toon posts:

Thuisnetwerk goed beveiligen tegen 'mensen' van buitenaf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik mijn thuisnetwerk beveiligd met een WPA2 wachtwoord.
Ook is er geen enkele poort (door mij dan) open gezet.

Nu ben ik opzoek naar een programmatje die monitort of er extern verbinding gemaakt wordt met ons IP adres/ modem.

Wij hebben een standaard Tele2 modem.

Wie kan mij helpen om ons netwerk nog veiliger te maken?

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Een firewall?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik op alle computers al aan staan.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

De meeste modems loggen standaard hun clients, vaak kun je die log ook dagelijks laten doormailen (of als hij vol is). Maar als je een goed WPA2 wachtwoord hebt zou ik me niet zo'n zorgen maken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:25
Wat Marzman zegt. Als je echt iets te verbergen hebt kun je het ook nog lokaal encrypten.

[ Voor 6% gewijzigd door japie06 op 16-04-2011 11:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
japie06 schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 11:34:
Wat Marzman zegt. Als je echt iets te verbergen hebt kun je het ook nog lokaal encrypten.
Op de mac's hier in huis heb ik FileVault aan staan.

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 11:32:
De meeste modems loggen standaard hun clients, vaak kun je die log ook dagelijks laten doormailen (of als hij vol is). Maar als je een goed WPA2 wachtwoord hebt zou ik me niet zo'n zorgen maken.
Hoe kan ik dat instellen op een Tele2 modem, ik heb het hele controle paneel al doorgelopen maar kan daar niks van vinden..

^Loran

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-02 17:23
Je zou de 'Shields Up' service van http://www.grc.com/default.htm eens kunnen proberen (=1e item van het SERVICES dropdownlistboxmenuitem). Daarmee kun je diverse testen van evt. openstaande porten op je machine(s) afwerken.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-02 23:14
Denk je dat je daar iets mee op gaat schieten dan? Je zult zoveel vage IP adressen langs zien komen als je dat allemaal gaat loggen maar als je alles dicht hebt zitten maakt dat toch niet uit? Het idee is natuurlijk leuk, maar als jij 100 IP's op een dag aan jouw deur hebt kloppen denk ik niet dat jij er nog veel aandacht aan zult besteden.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Een volgende stap zou kunnen zijn dat je op de PC de windows advanced firewall(of soortgelijk produckt) zo instelt dat je ook uitgaande poorten filtert.

Waarom? Stel dat je een programma als logmein (of een virus met de zelfde functionalteit) hebt, dan komen de verbindingen van binnen je netwerk naar buiten, en kan de evil buitenwereld toch invloed hebben op je PC.

Alle verbindingen van binnen naar buiten kunnen in theorie slecht zijn ... wat je toestaat ligt aan je level van paranoia. (en enige paranoia kan goed zijn) .

/edit: Johnkeates hieronder beschrijft een best hoog beveiligings nivo. Vraag die je jezelf moet stellen is: WAAROM wil ik dit nivo. Je bent een organisatei waar veel geld in omgaat? Of je lhebt een conflict met iemand en wil je netwerk net iets meer beveiligen. (Hint: in dat 2e geval moet je alle PC's zodanig instellen zalof ze zich in een publiek netwerk bevinden)

[ Voor 25% gewijzigd door leuk_he op 16-04-2011 13:20 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Alle windows en macosx systemen hebben netstat, daar mee kan je gewoon je ip en socket verkeer in de gaten houden.

Het standaard tele2 modem kan een aanval van buiten af niet aan, die crasht dan gewoon. De software is brak en de interface maakt het niet mogelijk de configuratie aan te passen (behalve 802.11 en NAT).

Om dat je een NAT gateway hebt is het zonder portmapping niet mogelijk om van buiten af in je netwerk te komen. Als je van binnen uit naar buiten verbinding maakt met een publiek VPN, dan kunnen mensen van buiten via dat VPN wel naar binnen op de systemen die verbinding hebben met dat VPN.

Uiteindelijk kan je met de hard en software die je nu hebt niet meer doen dan je al doet. Ook met tele2 zal je niet verder komen dan dit.

Leuke consumer/prosumer producten zoals ZoneAlarm, Symantec software, McAfee software, Sophos enz enz is allemaal afhankelijk van je systeem en ernstig eenvoudig uit te schakelen met malware.

Stel dat je alles wil beveiligen, dan moet je een schone WAN link nemen en zelf een losse modem, gateway (met NAT, firewall, deep packet inspection e.d. - pfSense bijvoorbeeld) nemen. Daarna RADUIS gebruiken voor je wifi, zodat je meteen AAA goed geregeld hebt (Wikipedia: AAA protocol).

Uiteindelijk heeft dit TOTAAL geen zin. Als je dit soort dingen gaat doen trek je mensen aan die willen weten wat je dan te verbergen hebt, en dan moet je aan fysieke beveiliging gaan denken. Dus behalve als je al in een bunker woont is het aan te raden om gewoon alles te laten zoals het nu is.

Monitoring van netwerken wordt trouwens vooral met SNMP gedaan, maar dat zal davolink's hardware (tele2 modem) vast niet ondersteunen.

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-02 00:07
johnkeates schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 13:11:
[...]
Uiteindelijk heeft dit TOTAAL geen zin. Als je dit soort dingen gaat doen trek je mensen aan die willen weten wat je dan te verbergen hebt, en dan moet je aan fysieke beveiliging gaan denken. Dus behalve als je al in een bunker woont is het aan te raden om gewoon alles te laten zoals het nu is.
Klopt helemaal. Ik heb al sinds 4 jaar een centrale firewall. Inderdaad al van heel veel terroristen last gehad, mijn huis is meerdere keren middels driveby-attacks beschoten, en heb al heel wat glazenzetters over de vloer gehad. Ook mensen die de voordeur in willen rammen zijn niet mis, daarom heb ik nu 24/7 Politie bewaking.

Even ontopic.
Je hoeft niet bang te zijn voor indringers. Als je op je computers in het netwerk netjes firewalls hebt staan hoef je je niet druk te maken. Het ergste wat je allemaal ziet zijn verdwaalde portscans en basic attacks van hackers om snel te kijken wie de beveiliging niet op orde heeft. Dit word ook wel internetruis genoemd.

Ik vind het echter leuk om dat allemaal te zien, en de centrale firewall/gateway bied mij functies die ik leuk vind, en geen enkele consumentenrouter heeft.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken! Ik zou hoogstens naar een andere router kijken, en die met WPA2-Enterprise+RADIUS beveiligt, zoals mijn bovenbuurman zegt. Je hoeft echt geen Linux expert te zijn, er zijn heel makkelijk te gebruiken RADIUS servertjes voor Windows. :)

Edit: Dan nog niet te vergeten dat het meeste gespuis waar jij over praat niet eens voorbij de NAT komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Joseph op 17-04-2011 13:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik ook een beetje raar vindt is dat Tele2 zo alles bij ons kan uitlezen....
Ze kunnen precies vertellen welke computer en er is verbonden met ons netwerk en wat hij aan MB's trekt...

Dat zou dus betekenen dat er toch nog een poort open staat...

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Tjah, Tele2 voorziet in je verbinding en verzorgt je modem/router...

Uiteraard hebben ze ingebouwd dat ze kunnen zien wat er aan hangt, dat is voor hen essentieel bij troubleshooting. Zeker de snelheid waarmee je download is bekend bij hen. Je neemt ten slotte die dienst bij ze af. Dat is net zoiets als klagen dat Shell weet hoeveel je tankt...

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je het tele2 modem niet vertrouwd kan je natuurlijk altijd nog een tweede router er achter hangen die jij alleen beheert. Gebruik hiervoor een software matige router en zet er ook radius op voor je WIFI doe op je wifi aan MAC filtering en laat natuurlijk ook je wifi lan verkeer over de firewall lopen. Als je dat allemaal hebt dan is het wel veilig verwacht vervolgens alleen niet dat je nog een HD film over je wifi kan trekken want dat gaat waarschijnlijk niet meer zo lekker.
Het kan natuurlijk maar hoe paranoia ben je. Sorry hoor maar voor thuis heb ik gewoon WEP in gebruik vindt ik genoeg, ik vertrouw mijn buren en gezien de hoeveelheid signalen kunnen ze hooguit voor de deur nog inloggen, succes en veel plezier ermee denk ik dan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1