Optibay hardeschijf gaat nooit slapen

Pagina: 1
Acties:

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-01 20:21
Ik heb laatst een Macbook Pro gekocht en er een Optibay in geïnstalleerd. Het viel me vandaag op dat de hardeschijf constant blijft draaien. Het maakt niet uit hoe lang ik mijn laptop aan laat staan, de Optibay hardeschijf blijft steeds draaien. Ook op volle toeren. In activity monitor zie ik dat hij constant 18-20MB/s data leest.

Daardoor maakt mijn Macbook Pro meer lawaai dan nodig is, maar vooral vervelend: de batterij houdt het maar 3 uur vol, zelfs als ik niks doe met mijn brightness op de helft, omdat hij de hardeschijf constant laat draaien.

Nu ben ik er achter gekomen dat als ik de Optibay hardeschijf eject hij ophoud met draaien, dan gaat in de activity monitor de data read ook gewoon weer naar 0 bytes/s, en gaat mijn batterij gewoon weer naar 7-8 uur.

Het probleem is: als ik mijn mac laat slapen en dan weer wakker maak, dan wordt de optibay hardeschijf ook weer wakker. Ook al is hij niet mounted. Dus: ik heb in de finder geen toegang tot de hardeschijf maar hij draait wel. Als ik hem opnieuw mount en weer eject dan blijft hij gewoon draaien.

Heeft iemand enig idee hoe ik het kan fixen?

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-11-2025

crizyz

ne.t.weaker

Ik heb absoluut geen idee wat een optibay is, en ik weet ook echt niks van mac's. Maar euhm, wat leest constant 18-20MB/s van je optibay? Misschien als je dat weet, dat je ook kan voorkomen dat dit bezig blijft.
Nu ben ik er achter gekomen dat als ik de Optibay hardeschijf eject hij ophoud met draaien, dan gaat in de activity monitor de data read ook gewoon weer naar 0 bytes/s, en gaat mijn batterij gewoon weer naar 7-8 uur.
Ja dat lijkt me logisch, als je het echt eject (geen idee of dat feitelijk zo is, of virtueel, doet er verder ook niet echt toe hier) dan valt er niet veel meer te lezen he ;)

Edit: Net je verhaaltje nog eens gelezen, denk dat ik er toch minder van snap dan ik dacht :+

[ Voor 7% gewijzigd door crizyz op 16-04-2011 03:17 ]

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-01 13:55
Je kan op de plek van je DVD drive een extra harddisk plaatsen, dat is een optibay.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:33

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat voor schijf heb je in de optibay gestopt?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:28
Systeemvoorkeuren -> Energiestand -> Staat hier 'Plaats harde schijven in sluimerstand indien mogelijk' aangevinkt?

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:36

Krizzie

Progressive Music \o/

Heeft Mac OS een index optie toevallig?

Geluidswolk

• BurrowedLurker
breinonline schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 07:53:
Wat voor schijf heb je in de optibay gestopt?
De HDD die standaard in mijn MBP zat. Die heb ik van de gewone HDD bay naar de optibay verplaatst.
Fuwor schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 11:21:
Systeemvoorkeuren -> Energiestand -> Staat hier 'Plaats harde schijven in sluimerstand indien mogelijk' aangevinkt?
Yup, ook al de sluimerstand timer op 1 minuut gezet ipv 10 minuten maar dat helpt niet.

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-01 15:59
Hoezo heb je je HDD naar de optibay verplaatst? Die kun je namelijk beter gewoon op zijn originele plek houden, die is namelijk ook trilling gedempt en daar werkt de sudden motion sensor op.
Je SSD werkt gewoon prima in de optibay, je moet alleen het wegschrijven van hibernation file uitzetten. (= kopie van je werkgeheugen bij slaapstand)

• BurrowedLurker
vdkleijn schreef op zondag 17 april 2011 @ 10:13:
Hoezo heb je je HDD naar de optibay verplaatst? Die kun je namelijk beter gewoon op zijn originele plek houden, die is namelijk ook trilling gedempt en daar werkt de sudden motion sensor op.
Je SSD werkt gewoon prima in de optibay, je moet alleen het wegschrijven van hibernation file uitzetten. (= kopie van je werkgeheugen bij slaapstand)
Omdat ik een Vertex 3 heb, en de Optibay kan geen SATA 6gb/s connectie aan.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:16
Zet dit eens in je Terminal:
sudo fs_usage -f filesys

Dan krijg je een beter overzicht van alle lees en schrijfacties die gebeuren.

[ Voor 42% gewijzigd door Malantur op 17-04-2011 16:27 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1