Kpn hoofdkabel? Of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 12:56
Poosje geleden heeft een goede vriend een huis gekocht , nu wil hij graag kpn abbo aanvragen voor digitale tv en internet+bellen. Zijn op zoek gegaan naar het ISRA-punt , deze is nergens te bekennen. Het enigste wat terug te vinden is , is de dikke blauwe kabel op de foto. Vraag is , is dit de kpn hoofdkabel welke in het ISRA-punt hoort te zitten?

Vorige eigenaar had hier direct zijn telefonie op aangesloten , zit te twijfelen of dit geen 'hoofdkabel' is , aangezien er voor de rest geen ISRA-punt aanwezig is. Deze kabel ligt in de kelder , en komt ergens buiten het huis vandaan.

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/i2odqg.jpg

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-12-2025
Dat zijn inderdaad je twee aderparen en een aardedraad. Als je geen IS/RA hebt moet je de KPN bellen. Je mag zelf niets aan het IS/RA doen, de vorige eigenaar is dus goed fout bezig geweest. Laat het sowieso even fixen door een KPN monteur. Mag niets kosten, KPN is verplicht het eerste IS/RA aan te leggen, en jij hebt er geen :D

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Dat is inderdaad de KPN kabel.
Deze hadded noout een ISRA maar een wandcontact doos.
Dit is een kabel uit een stap 68 net.

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Waarom zou je KPN willen bellen? Als dit de goede kabel is en je sluit netjes aan wat je wilt aansluiten dan is e toch geen probleem?
Overigens zit er wellicht ergens een inbouwdoos in de buurt als ik het verhaal hierboven lees.

[ Voor 26% gewijzigd door JvW op 15-04-2011 20:51 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• OK13
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-12-2025
JvW schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 20:50:
Waarom zou je KPN willen bellen? Als dit de goede kabel is en je sluit netjes aan wat je wilt aansluiten dan is e toch geen probleem?
Overigens zit er wellicht ergens een inbouwdoos in de buurt als ik het verhaal hierboven lees.
Omdat die kabel eigendom is van KPN. Je mag er zelf niets aan doen. Ik kan er even geen bron van vinden maar ik geloof zelfs dat het strafbaar is om zelf aanpassingen te maken aan de telefooninfra voor het IS/RA.

• tlpeter
  • Nu online
Daar zou ik me niet zo druk om maken.
Ze komen echt niet aan de deur controleren of je een ISRA hebt.
Als je er pas woont dan kunnen ze al helemaal niets.
Je zou de kabel kunnen wegstoppen en een storing melden.
Met een beetje geluk zetten ze er een ISRA aan.

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10-2025
tlpeter schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 11:38:

Je zou de kabel kunnen wegstoppen en een storing melden.
Met een beetje geluk zetten ze er een ISRA aan.
je zou natuurlijk ook gewoon KPN kunnen bellen en netjes vertellen hoe de vork in de steel zit

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik snap ook niet waarom je de kabel zou moeten wegstoppen. Hij heeft zelf niks met die kabel gedaan, dus dat kan je gewoon tegen KPN ook zo vertellen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Ja, gewoon stekkertje op knijpen en in je modem prikken. Dan heb je zelfs een betere verbinding dan wanneer je er allerlei kastjes en wandcontactdozen tussen gaat zetten. :P

Verwijderd

.

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2011 01:51 ]

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Een week of drie geleden heb ik voor een kennis contact gehad met de KPN en een ISP over een dergelijke situatie werd mij niet bevestigd of ik zelf iets mocht doen aan de "hoofdkabel" het werd echter ook zeker niet verboden.
Ze wilde niet graag een monteur sturen en er werd mij min of meer verteld dat ik maar een zwakstroom installateur moest inschakelen. Ik heb het toen maar zelf opgelost.

Ik zou dus in deze situatie gewoon een abbo bestellen en de spullen proberen aan te sluiten.
Als het niet werkt afknippen wat je zelf hebt aangepast en inderdaad storing melden.

@Hierboven:
Wat kan de KPN dan ontdekken aan zelf prutsen in dit geval ?
Juiste aders aansluiten en dan is er niets aan de hand, het is pas kwalijk wanneer iemand verhuist en vanaf de hoofdkabel alles verwijderd uit de meterkast zoals bij mijn kennis was gebeurd. DAt is wat de KPN eigenlijk onder zelf prutsen verstaat. In dit geval is het volgens mij inderdaad zoals tlpeter al zegt een type aansluiting waar je probleemloos zelf direct een modem of telefoon aan kan verbinden.

[ Voor 30% gewijzigd door dutch_warrior op 19-04-2011 23:21 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Heel simpel: als jij 't nu voor jezelf fixt en er gaat niets mis en je hebt dus nooit een monteur van KPN o.i.d. nodig, dan komen ze daar niet achter. Tot je verhuist en de volgende bewoners minder technisch onderlegd zijn, dus wél de KPN inschakelen en KPN de kosten voor de monteur op jou laten verhalen.

Even netjes een IS/RA laten aanleggen dus, en de kosten verhalen op de prutser die 't gesloopt heeft.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Meestal zijn er hoge kosten aan het plaatsen/vervangen van een IS/RA punt gebonden, als je geen directe klant van KPN bent. Als je een telefoonabonnement bij KPN afneemt (of gaat nemen) dan is het gratis.

Kan je beter voor 20 euro zelf zo'n ding kopen: http://link.marktplaats.nl/439203475

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:27
Wat een drama wordt er hier gemaakt van een doosje waar enkele aders van een binnenkomende kabel netjes op worden afgemonteerd. Het is bijna lachwekkend hoe een en ander kracht wordt bijgezet met "verboden" tot aan "strafbaar" aan toe.

Er is niets magisch aan. Gewoon netjes oplossen, hetzij zelf, hetzij laten doen.

• tlpeter
  • Nu online
Rukapul schreef op woensdag 20 april 2011 @ 00:56:
Wat een drama wordt er hier gemaakt van een doosje waar enkele aders van een binnenkomende kabel netjes op worden afgemonteerd. Het is bijna lachwekkend hoe een en ander kracht wordt bijgezet met "verboden" tot aan "strafbaar" aan toe.

Er is niets magisch aan. Gewoon netjes oplossen, hetzij zelf, hetzij laten doen.
Inderdaad.
Om het kracht bij te zetten, ik heb zelf voor KPN gewerkt en dit soort kabels afgewerkt.
Een storings monteur is echt niet te beroerd om even een ISRA te plaatsen.
Denk je nou echt dat men je een boete geeft omdat deze kabel los ligt???
Ik stelde het storings melden voor omdat men blijkbaar bang is.
Even een RJ11 of RJ 45 op deze kabel knijpen gaat je echt niet lukken.
Daar is de blauwe mantel veel te dik voor.

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 12:56
F4T4L_3RR0R schreef op woensdag 20 april 2011 @ 00:47:
Meestal zijn er hoge kosten aan het plaatsen/vervangen van een IS/RA punt gebonden, als je geen directe klant van KPN bent. Als je een telefoonabonnement bij KPN afneemt (of gaat nemen) dan is het gratis.

Kan je beter voor 20 euro zelf zo'n ding kopen: http://link.marktplaats.nl/439203475
Inderdaad , abbo bij KPN afgenomen en ze kwamen gratis het IS/RA punt monteren. IS/RA punt was het niet te noemen , er is een wandcontactdoosje geplaatst.
Pagina: 1