Ik ben onlangs begonnen met het boek Leer Jezelf Professioneel PHP5 en MySQL van Van Duuren Media.
De begeleidende website is inmiddels uit de lucht (www.leer-php.nl) dus ik hoopte hier wat hulp te kunnen krijgen.
Ik ben nu bezig met de allereerste stapjes in PHP, maar krijg het al niet voor mekaar om één van de eerste scripts na te bouwen.
Dit is het script uit het boek, wat ik op een locale server probeer uit te voeren (via XAMPP):
Het probleem is dat de html code die uitgevoerd moet worden op het moment dat de variabele 'verzendbutton' niet bestaat of één van de velden niet is ingevuld, niet wordt uitgevoerd. Ik krijg de volgende meldingen tussen het formulier door:
Notice: Undefined index: verzendbutton in C:\Program Files\xampp\htdocs\mailform.php on line 7
Notice: Undefined index: verzendbutton in C:\Program Files\xampp\htdocs\mailform.php on line 11
Notice: Undefined index: verzendbutton in C:\Program Files\xampp\htdocs\mailform.php on line 17
Notice: Undefined index: verzendbutton in C:\Program Files\xampp\htdocs\mailform.php on line 23
Deze waarden worden ook in het formulier ingevuld.
In php.ini heb ik display_errors = Off, en display_startup_errors = Off.
Wat doe ik verkeerd?
Ik heb het idee dat het boek nogal wat aannames doet over de voorkennis in php, gezien ook nergens uitgelegd werd dat je de mailserver in php.ini moet instellen.
Alvast bedankt voor elke tip.
De begeleidende website is inmiddels uit de lucht (www.leer-php.nl) dus ik hoopte hier wat hulp te kunnen krijgen.
Ik ben nu bezig met de allereerste stapjes in PHP, maar krijg het al niet voor mekaar om één van de eerste scripts na te bouwen.
Dit is het script uit het boek, wat ik op een locale server probeer uit te voeren (via XAMPP):
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
| <head> <title>Mailformulier</title> </head> <body> <?php if ($_POST['verzendbutton'] != "verzenden" || !$_POST['naam'] || !$_POST['mailadres'] || !$_POST['reactie']) { ?> <form action="mailform.php" method="post"> <?php if ($_POST['verzendbutton'] && !$_POST['naam']) { echo "<font color=\"red\">U hebt geen naam ingevuld!</font><br>"; } ?> Naam: <input type="text" name="naam" value="<?php echo $_POST["naam"] ?>"><br> <?php if ($_POST['verzendbutton'] && !$_POST['mailadres']) { echo "<font color=\"red\">U heeft geen mailadres opgegeven!</font><br>"; } ?> E-mail adres: <input type="text" name="mailadres" value="<?php echo $_POST["mailadres"] ?>"><br> <?php if ($_POST['verzendbutton'] && !$_POST['reactie']) { echo "<font color=\"red\">Vul hier uw reactie in.</font><br>"; } ?> Uw reactie: <textarea cols="30" rows="4" name="reactie"><?php echo $_POST['reactie'] ?>"></textarea> <input type="submit" value="verzenden" name="verzendbutton"> </form> <?php } else { $boodschap = "naam: ".$_POST['naam']."\nCommentaar: ".$_POST['reactie']; mail($_POST['mailadres'], "Uw reactie van de website", $boodschap); echo "Bedankt ".$_POST['naam'].", fijn dat u mee wilde doen!"; } ?> </body> </html> |
Het probleem is dat de html code die uitgevoerd moet worden op het moment dat de variabele 'verzendbutton' niet bestaat of één van de velden niet is ingevuld, niet wordt uitgevoerd. Ik krijg de volgende meldingen tussen het formulier door:
Notice: Undefined index: verzendbutton in C:\Program Files\xampp\htdocs\mailform.php on line 7
Notice: Undefined index: verzendbutton in C:\Program Files\xampp\htdocs\mailform.php on line 11
Notice: Undefined index: verzendbutton in C:\Program Files\xampp\htdocs\mailform.php on line 17
Notice: Undefined index: verzendbutton in C:\Program Files\xampp\htdocs\mailform.php on line 23
Deze waarden worden ook in het formulier ingevuld.
In php.ini heb ik display_errors = Off, en display_startup_errors = Off.
Wat doe ik verkeerd?
Ik heb het idee dat het boek nogal wat aannames doet over de voorkennis in php, gezien ook nergens uitgelegd werd dat je de mailserver in php.ini moet instellen.
Alvast bedankt voor elke tip.