Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakura
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-10 12:18
hallo,
ik heb ubuntu op mijn usb stick gezet,
maar als ik op installeren druk kan ik niet kiezen uit een partitie die ik ervoor aangemaakt heb ( 200GB ) op mijn HDD maar gaat het automatisch beginnen op de USB wat dus niet mijn bedoeling is ... kortom ik snap het weer eens niet. iemand mischien een ideetje hoe het wel kan? want bij computer en de device of file manager ofzo ( zit momenteel op windows ) zie ik ook mijn SSD en HDD niet staan.
dus wie weet hoe ik het kan installeren op partitie 2, en moet ik in windows eerst die schijf formatteren? want heb windows net her geïnstalleerd en moet dus nog formatteren voor ik het kan gebruiken.

Niels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:47

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Welke versie Ubuntu wil je op je computer zetten? Ik weet wel van 10.10 toen ik het installeerde dat er ergens bij de installatie ook op iets van geavanceerde opties kon kiezen ipv wat de installer zelf voorstelt. Daar zou je partitie bij moeten staan. Daarnaast maakt ie nog een paar extra partities aan voor swap en root als ik me niet vergis en dat doet ie met ext3 als filesystem. Het is ook verstandiger om eerst Windows te installeren en daarna Ubuntu omdat anders als je Windows pas na Ubuntu installeert hij je MBR overschrijft waar dus je grub info staat om te dual booten. :) Maar ik ben zelf ook nog niet zo lang met Linux bezig maar kijk ff in de opties van de installer wat ie nog meer te bieden heeft.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakura
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-10 12:18
heb ook al windows op mijn SSD staan, maar wil op 200gb van mijn HDD linux zetten en is idd 10.10 maar bedankt voor de hulp zal is gaan kijken morgen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Je moet helemaal geen andere programma's gebruiken om ruimte vrij te maken ofzo. Gewoon de USB-stick erin, en "installeren naast bestaande systemen" kiezen. Dan kun je een harde schijf kiezen, en door het balkje te slepen kiezen hoeveel ruimte Ubuntu inneemt. De rest gaat allemaal vanzelf.

Als je het liever moeilijk wilt doen kan ook natuurlijk. Dan moet je zelf op zijn minst 2 partities maken:
1) root-partitie, minstens 10GB, geformatteerd als EXT4 en aangehecht op /
optioneel*): home partitie, geformatteerd als EXT4, aangehecht op /home
2) swap-partitie, zo groot als je RAM-geheugen en geformatteerd als linux-swap (niet aangehecht).

*deze is niet noodzakelijk maar wel verrekte handig om te hebben. Hier staan al je instellingen en bestanden in, als je ooit opnieuw installeert ofzo kun je je /home partitie gewoon bewaren en opnieuw gebruiken. Als je de "makkelijke" manier doet en de installer de partities laat kiezen, wordt deze overigens niet aangemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 16-04-2011 21:46 ]