Beide aansluiten of juist niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.247 views

• megatronic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11-2024
Hallo mede-tweakers,

Ik heb sinds kort een GTX460 in mijn systeem hangen.
Nu heb ik maar één PCI-e stekker aan mijn voeding zitten, terwijl de videokaart er twee nodig is.
Moet ik nu aan elk vrouwtje een molex stekkertje zetten of juist maar aan eentje?

Afbeeldingslocatie: http://www.com-tra.de/img/p/06759_o.jpg

Bedankt alvast!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47

Tazzios

..

aan je voorbeeld te zien beide aangezien anders maar de helft van de stekker stroom krijgt.

Of je voeding het werkelijk aankan is echter een tweede. Wat zijn rest van je specs?

• megatronic
Tazzios schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 17:02:
aan je voorbeeld te zien beide aangezien anders maar de helft van de stekker stroom krijgt.

Of je voeding het werkelijk aankan is echter een tweede. Wat zijn rest van je specs?
CPU: AMD Phenom x4 955
MoBo: Asus M3N-HT Deluxe/Mempipe
2x Sata 250GB in Raid0
1x Sata 1tb schijf
DVDRom brander
Linksys draadloze netwerk kaart
HKC USP-5580 580 watt voeding

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-02 10:26
aan allebei moet 1tje, dit om genoeg stroom te kunnen leveren. :)

en idd zoals hiervoor al gemeld werd, dan krijgt de stekker maar voor de helft stroom :)

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Lukt wel met die specs. Gewoon, zoals al gezegd, beiden molexen aansluiten voor PCI-e 1 en PCI-e 2 van je voeding gebruiken.

• megatronic
Hm, ik had er eerst eentje op aangesloten maar dit moet natuurlijk geen probleem zijn.
Tijdens het installeren van een CPU koeler zag ik dat ik er maar eentje had aangesloten, en toen heb ik er dus twee aangesloten.
Vanaf toen begon de videokaart ineens zoemende geluiden te maken, wat wil zeggen dat er ergens iets mis gaat met de spanning die de videokaart krijgt.
Met eentje deed hij het wel goed trouwens. (nu ook niet meer)

Gelukkig heb ik nog garantie en mag ik de kaart retour sturen.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:17

D4NG3R

kiwi

:)

Je hebt toch niet terwijl de PC aanstaat de 2e aangesloten? Want dan kan het wel eens zo zijn dat je PC gefrituurd is..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• megatronic
D4NG3R schreef op maandag 18 april 2011 @ 18:54:
Je hebt toch niet terwijl de PC aanstaat de 2e aangesloten? Want dan kan het wel eens zo zijn dat je PC gefrituurd is..
Natuurlijk niet... ik ben ICT-er, ik weet heus wel waar ik mee bezig ben.
De Pc zelf doet het nog uitstekend, zelfs de voeding werkt nog goed.

[ Voor 10% gewijzigd door megatronic op 22-04-2011 13:20 ]

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:15
*knip*

Om even duidelijkheid te scheppen. De beiden molex stekkers moeten aangesloten worden. Echter kan je je afvragen waarom doet hij het dan ook op 1 of geen. De standaard Pci-e levert ook stroom, deze in combinatie met geen of 1 aansluiting van de molexen kan genoeg zijn om de kaart te laten draaien. Als je ook goed kijkt zie je dat beide molexen op andere pins aangesloten zitten (op de pci-e voedings stekker)

Wel erg vreemd dat hierbij de videokaart kapot gaat bij het aansluiten van de 2de molex. Bij mijn hd2900xt's moesten ze wel beiden aangesloten worden. Anders bootte het systeem niet eens 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Kid Jansen op 01-05-2011 09:06 ]

• megatronic
*knip*

Omdat na het aansluiten van de tweede molex connector de videokaart moeilijk begon te doen, begon ik aan mezelf te twijfelen en was ik bang dat het toch aan me zelf lag. Door dit topic weet ik nu dat dit niet zo is en dat de videokaart waarschijnlijk vanaf het begin al niet goed was. Nuttige info voor mij toch?

*knip*
BurnerT schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 15:50:
Het begint wel een afzijk/flame topic te worden.

Om even duidelijkheid te scheppen. De beiden molex stekkers moeten aangesloten worden. Echter kan je je afvragen waarom doet hij het dan ook op 1 of geen. De standaard Pci-e levert ook stroom, deze in combinatie met geen of 1 aansluiting van de molexen kan genoeg zijn om de kaart te laten draaien. Als je ook goed kijkt zie je dat beide molexen op andere pins aangesloten zitten (op de pci-e voedings stekker)

Wel erg vreemd dat hierbij de videokaart kapot gaat bij het aansluiten van de 2de molex. Bij mijn hd2900xt's moesten ze wel beiden aangesloten worden. Anders bootte het systeem niet eens 8)7
Ik had inderdaad gezien dat beide molexen aangesloten zijn op andere pins, daarom leek het mij ook niet meer dan logisch beide aan te sluiten.
En dat vond ik dus ook vreemd, vandaar dit topic.
Ik twijfelde even aan me zelf en was bang dat ik toch iets verkeerds had gedaan.

Nu is mij duidelijk dat dit niet het geval is, en dat hoogstwaarschijnlijk de videokaart (met name de elco's) vanaf het begin al niet goed waren.

Nu maar afwachten wat Informatique hier mee gaat doen, wacht inmiddels al een week...

[ Voor 19% gewijzigd door Kid Jansen op 01-05-2011 09:07 ]

Verwijderd

Als je slim bent haal je zo snel mogelijk een nieuwe voeding, voordat die de PC sloopt. ;)

• megatronic
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 14:26:
Als je slim bent haal je zo snel mogelijk een nieuwe voeding, voordat die de PC sloopt. ;)
Al gedaan zelfs, vertrouw de oude inderdaad niet meer, hij werkte trouwens nog wel.

Verwijderd

Wat heb je? De XFX Pro 450W zou een erg goede vervanger zijn bijvoorbeeld.

• megatronic
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 14:52:
Wat heb je? De XFX Pro 450W zou een erg goede vervanger zijn bijvoorbeeld.
OCZ ModXStream Pro 600W 8)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

*knip*

Heb je toevallig de videokaart al in een ander systeem kunnen proberen?
Altijd handig om bepaalde zaken uit te kunnen sluiten.
Mocht deze in een ander systeem óók niet werken dan kun je dit ook vermelden in je schrijven naar Informatique. Sta je direkt sterker aangezien je dan vrijwel zeker kunt zeggen dat het aan de videokaart ligt.

[ Voor 44% gewijzigd door Kid Jansen op 01-05-2011 09:11 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

*knip*
Er is niks mis met mijn OCZ voeding, en ik kan er toch echt wel van uit gaan dat deze mijn Pc niet zal slopen tenzij deze voeding al verkeerd uit de fabriek is gekomen OF ik zelf iets verkeerd doe.
In het laatste geval zal ik handmatig kortsluiting moeten maken of zal er andere hardware in mijn Pc kortsluiting moeten maken.
Onderdelen kunnen ook prima stuk gaan door slijtage, slechte voeding gebruikt slechtere componenten en heeft hier dus veel sneller last van.
Maar andere manier is slechte spanningsstabiliteit of hoge rimple/noise op de spanningen beide verkorten de levensduur van de PC aanzienlijk.
Ik heb genoeg positiefs gelezen over de voeding, en je hebt nog altijd niet beargumenteerd waarom jij dit een matige voeding VIND.
Het is geen mening, iedereen met verstand van voedingen zal dit zeggen.

De voeding is gemaakt door Sirtec welke sowieso al bekend staan om hun matige voedingen.
Maar zou zeggen lees een goede review, hier is er één van het 700W exemplaar.
http://www.hardocp.com/ar...xstream_pro_power_supply/
megatronic schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 15:50:
[...]

Je word gesponsord door XFX ofzo?
Als je bij elke voeding die je verkoopt zo'n 10 euro onder de prijzen van een vergelijkbaar model van de concurrentie zit dan kun je er gewoon niet omheen en dat is dus nu het geval bij zo goed als elke XFX voeding. Maar als jij voedingen weet met een betere prijs/prestatie dan hoor ik dat graag.

[ Voor 26% gewijzigd door Kid Jansen op 01-05-2011 09:17 ]

• megatronic
En toch heeft mijn HKC voeding het langer als 5 jaar uit gehouden...

Ik heb trouwens ook genoeg positieve dingen gelezen over de OCZ voeding, o.a. in de reviews op de tweakers pricewatch.
Maargoed, we zullen zien hoelang de OCZ voeding het uit houd :) het zal allemaal wel meevallen.

Ik ben 25 jaar oud en heb nog nooit een verhaal gehoord dat een voeding letterlijk een Pc sloopt, laat staan dat MIJN voeding MIJN Pc sloopt.
Ik heb zelfs sweex voedingen gebruikt vroeger...

En natuurlijk weet ik dat de onderdelen slijten, maar dit is dus op langere termijn.
Moderne voedingen zijn allemaal beveiligd en zullen echt niet zomaar je Pc slopen.

Ohja! ik heb gisteren reactie gehad van Informatique;
Beste Arjan,

Wij hebben uw videokaart uitvoerig getest door middel van bechmarks en (zware) games, maar hier geen zoemende elco's geconstateerd. Omdat wij uw klacht uiteraard serieus nemen, zullen wij deze dinsdag verder gaan testen.

Met vriendelijke groet,
Informatique computers en componenten BV
Nu denk ik dus meteen aan mijn voeding of mijn moederbord.
Gelukkig heb ik mijn oude voeding al vervangen voor een nieuwe omdat ik deze sowieso niet meer vetrouwde.
Is het mogelijk dat mijn moederbord een tik heeft gehad en deze voor problemen met de videokaart zorgt?
Dit bericht is vanaf de desbetreffende Pc getypt, hij doet het dus nog altijd goed...

Nouja, ik hoop in elk geval dat het dan mijn voeding was :*)

[ Voor 6% gewijzigd door megatronic op 24-04-2011 14:59 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-02 15:34
Ben ik nu de enige die denkt: ik heb 2 aansluitingen, waarom zou ik ze niet allemaal aansluiten dan?
Ow ik twijfel... Dan pak ik de manual erbij.

Het kan goed zijn dat er door maar 1 molex aan te sluiten bepaalde gedeelten van de spanningsregelaars op je videokaart niet goed gewerkt hebben, waardoor er delen beschadigd kunnen raken. Bij aansluiting van de 2e is het daarna helemaal kapot gegaan.

Hetzelfde, maar iets simpeler uit te leggen:

In een auto zitten bougies.. als je er maar 3 van de 4 aansluit, start de auto wel maar loopt je motor niet lekker, doe je dit lang genoeg, dan gaat je motor kapot.
Bij een motor kan dat dan wel veel langer duren voordat hij kapot gaan dan bij elektronica.

Verwijderd

megatronic schreef op zondag 24 april 2011 @ 14:58:
En toch heeft mijn HKC voeding het langer als 5 jaar uit gehouden...
Leuk maar dat zegt natuurlijk helemaal niks.
Ik heb trouwens ook genoeg positieve dingen gelezen over de OCZ voeding, o.a. in de reviews op de tweakers pricewatch.
Kom op zeg, dat zijn toch geen reviews. Een fatsoenlijke review moet de efficiëntie, spanningsstabiliteit, rimple/noise en kwaliteit erin hebben anders weet je nog niks over de prestaties en kwaliteit van de voeding. Heb je de review van HardOCP gelezen?
Maargoed, we zullen zien hoelang de OCZ voeding het uit houd :) het zal allemaal wel meevallen.
Zegt weer niks, je kan niet zeggen of de voeding goed of slecht is door hem gewoon in de PC te hangen.
Ik ben 25 jaar oud en heb nog nooit een verhaal gehoord dat een voeding letterlijk een Pc sloopt, laat staan dat MIJN voeding MIJN Pc sloopt.
Dat jij het niet weet zegt niks, vraag de mensen maar die het hebben gehad.
En natuurlijk weet ik dat de onderdelen slijten, maar dit is dus op langere termijn.
Moderne voedingen zijn allemaal beveiligd en zullen echt niet zomaar je Pc slopen.
Je kan nog steeds anders voedingen zoals deze hieronder kopen, is een Linkworld zie je hier ook wel vaak komen bij goedkope behuizingen.
http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=123
Goed lezen en dit stukje niet vergeten.
...we get to see new records for suck being established with 12V ripple hitting 3V. Seriously! Three volts! That's twenty five times higher than the ATX spec!!! And look, 5V isn't much better at 1.3V by test four. Do you have any idea what that would do to attached hardware? Bye-bye hard drive. Bye-bye CPU. Bye-bye, motherboard. Nice knowing you. Only the 3.3V stays clean at all loads, but that's small consolation for that 12V based video card this thing just smoked. Heck, I could see this kind of ripple taking out a fan or two.

The only time we get ripple fully in spec, in fact, is test one. You get fifty watts clean on this thing, people. Good luck staying under that.
En hier werkt de voeding nog gewoon, zo'n voeding zorgt er dus voor dat je hardware geen lang leven zal hebben en dat is nog voorzichtig uitgedrukt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2011 13:40 ]

• daantjer94
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-12-2025

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

Ik heb een voeding gehad die mijn PB pc sloopte, het enige wat het nog deed was de optische drive, toen voorgoed er van afgestapt.

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:17

D4NG3R

kiwi

:)

De kans dat een kwalitatieve voeding kapot gaat is echter veel lager.. Wat koop jij liever? Een PSU waarvan er gemiddeld 50% kapot gaan, of een PSU waarvan er gemiddeld 1% kapot gaan? Daarnaast hebben kwalitatief goede voedingen ook betere bescherming, zodat MOCHTEN ze kapot gaan. Niet de rest van je systeem meegaat.

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 25-04-2011 17:10 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Ik denk dat de meeste problemen ontstaan door een te lichte voeding.
En dan zal zelfs de beste voeding op zeker moment stuk gaan.
Een kwalitatief mindere voeding, maar met ruimschoots voldoende kapaciteit zal het dan langer volhouden dan een topvoeding die het eigenlijk maar net trekken kan.

• megatronic
Zo kan ik het ook wel.. Er word altijd vaker geklaagd, positieve verhalen komen vaak minder vaak naar buiten. Denk bijvoorbeeld aan internet providers; je zal vaker geklaag horen en lezen over storingen dan positief nieuws van klanten die nooit problemen hebben met hun verbinding.

Waarom zou ik geld uit geven aan NOG een voeding als ik al 100x heb gezegd dat de OCZ mij goed bevalt?

En dat mijn HKC voeding het 5 jaar heeft uitgehouden zegt in dit geval juist wel wat. Maar het was meer bedoelt als "ik zie wel hoe hij het doet" daarom zette ik dat er ook letterlijk bij...

Er zal altijd iemand de pech hebben dat er een slechte/onbetrouwbare voeding tussen zit, dit kan net zo goed bij de betere merken gebeuren.

Maargoed, dit begint een beetje op een welles/nietes discussie te lijken.
Het is wel duidelijk dat de meningen verdeelt zijn en dat we hier nog eeuwig OFF-TOPIC over door kunnen gaan, maar laten we dat niet doen.

Zodra ik meer weet over mijn videokaart kom ik met een update, daarna mag er van mij een slotje op dit topic.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Modbreak:Mag ik de heren er aan herinneren dat wij ons hier bevinden in een Videoplanken & Beeldkanonnen forum, niet in een "Welke voeding moet ik kopen? Deel x".
De discussie over wat nou een goede en slechte voeding is wat mij betreft dan ook gesloten bij deze. Ieder heeft zijn zegje kunnen doen, het is aan de TS wat hij daar mee wilt doen en al helemaal welke voeding hij besluit te halen. Het credo is "adviseren", weet of leer waar de grens daarvan ligt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• megatronic
*knip*

De videokaart word vandaag weer mijn kant opgestuurd en volgens Informatique is er niks mee aan de hand.
Grote kans dat het dus toch aan mijn voeding lag, maar gelukkig heb ik die dus al vervangen voor een voeding met 1x6pins pci-e en 1x6+2pins pci-e.

Wat er nou precies verkeerd is gegaan weet ik nog steeds niet...
Mijn 1TB HD is hierdoor trouwens ook defect geraakt, heeft iemand hier misschien een verklaring voor?
De videokaart en de HD moeten dus toch op de één of andere manier een tik hebben gehad van mijn voeding.
De HD heb ik trouwens nog niet weer getest met mijn nieuwe voeding.

[ Voor 35% gewijzigd door Kid Jansen op 01-05-2011 09:23 . Reden: het is niet nodig om de modbreak volledig te citeren ]

• megatronic
Update;

Ik heb de videokaart weer terug gekregen van Informatique en inmiddels in mijn Pc hangen.
Volgens Informatique is er niks mis mee.

Het zoemende geluid van de elco's is met mijn nieuwe voeding een stuk minder geworden, maar toch hoor ik het gezoem nog wel een beetje.

Is dit tegenwoordig normaal met de modernere videokaarten of is er toch echt iets mis met mijn Pc? (bijvoorbeeld mijn moederbord)

update 2;

Battlefield Bad Company 2 lijkt goed te draaien, met de kast dicht hoor ik geen gezoem.

[ Voor 11% gewijzigd door megatronic op 29-04-2011 10:06 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:22
*knip*

Ik zeg coil whine, of iets in die richting, is vrij weinig aan te doen, kan aan heel veel dingen liggen (combinatie voeding/videokaart/moederbord)

[ Voor 82% gewijzigd door Kid Jansen op 01-05-2011 09:24 ]

• megatronic
Is dat verder schadelijk voor mijn pc of niet? Wanneer ik de Windows prestatie index uivoer met de kast open hoor ik het gezoem. wanneer ik BFBC2 speel met de kast dicht hoor ik niks.

Verder zou ik nog willen weten of het veilig is wanneer ik mijn 'defecte' 1TB harde schijf probeer aan mijn nieuwe voeding.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:22
megatronic schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 12:53:
Is dat verder schadelijk voor mijn pc of niet? Wanneer ik de Windows prestatie index uivoer met de kast open hoor ik het gezoem. wanneer ik BFBC2 speel met de kast dicht hoor ik niks.

Verder zou ik nog willen weten of het veilig is wanneer ik mijn 'defecte' 1TB harde schijf probeer aan mijn nieuwe voeding.
Voor zover mij bekend kan het geen kwaad nee, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Modbreak:Ik heb zojuist even een bezem door dit topic gehaald en maar liefst 20 reacties getrashed. Ik zou jullie vriendelijk doch dringend willen verzoeken om het van nu af aan toch echt on-topic te houden.

• megatronic
Eigenlijk mag er van mij een slotje op dit topic.
Na meerdere dagen testen heb ik er toch echt wel vertrouwen in dat mijn videokaart nog gewoon goed is.
Helaas is mijn 1TB schijf wel echt defect, maar deze gaat mijn vader voor me repareren.

Iedereen bedankt voor de hulp en inbreng!
En uiteraard Informatique ook bedankt voor de goede service!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Normaal gaat een topic niet zomaar op slot nadat het probleem is opgelost, maar aangezien dit topic toch wel de nodige problemen gaf zal ik je verzoek bij deze inwilligen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.