• Actinide
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-03-2018
Hallo,

Op het moment doe ik MBO niveau 4 Applicatieontwikkeling. Hierna wil ik nog HBO Software engineering doen en mischien universitair een opleiding.
Wat ik daarna van plan ben is om eerst een tijdje bij een bedrijf te werken en games te programmeren en ook een bedrijf om gewoon te programmeren. (Groot bedrijf hoeft niet, het is gewoon een passie)
Vervolgens wil ik mischien na een paar jaar hiermee stoppen en games gaan reviewen. Ik weet dat dit mischien heel gek klinkt maar zou ik dan met die ervaring een baan in het reviewen kunnen krijgen?

GReeTZ.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Games programmeren is een compleet andere discipline. Alhoewel je wel in hetzelfde domein zit, heeft het reviewen van een game meer journalistiek te maken dan met het bouwen ervan.

Ik denk niet dat iemand kan zeggen of je een baan als reviewer kan krijgen, dat ligt nogal aan je persoon, kennis en ervaring. Ik zou zeggen, zoek op LinkedIn o.i.d. een aantal reviewers op en kijk wat ze gedaan hebben in het verleden om een indicatie te krijgen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:08
Om games te reviewen heb je geen enkele programmeer ervaring nodig, snap niet zo goed hoe je die link hebt gelegd? Affiniteit met games en wat creatief schrijverstalent zijn belangrijker (en mazzel, zoveel reviewer baantjes zijn er niet waar je ook nog een leuk salaris mee verdiend).

Roomba E5 te koop

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Een baan als game reviewer, ik denk dat heel veel gamers dat wel willen! Maar ga er maar vanuit dat de meeste sites met vrijwilligers werken, die hooguit de game na de review zelf mogen houden.

Daarbij zul je eerder dienen te beschikken over goede journalistieke ervaring, dan over programmeerkennis.

• Actinide
Standeman schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:09:
Games programmeren is een compleet andere discipline. Alhoewel je wel in hetzelfde domein zit, heeft het reviewen van een game meer journalistiek te maken dan met het bouwen ervan.

Ik denk niet dat iemand kan zeggen of je een baan als reviewer kan krijgen, dat ligt nogal aan je persoon, kennis en ervaring. Ik zou zeggen, zoek op LinkedIn o.i.d. een aantal reviewers op en kijk wat ze gedaan hebben in het verleden om een indicatie te krijgen.
Ik zal er straks thuis even naar kijken. Verder denk ik juist dat het mischien handig is omdat het geprogrammeerde gedeelte toch de kern van een game is. Door zelf ervaring daarmee te hebben is het ook makkelijker om opbouwende/afbrekende (:P) kritiek te hebben.

Verder ben ik echt een perfectionist en iemand waarbij de kleinste details opvallen. Ik denk dat ik sowieso binnenkort ga oefenen en wat reviews ga schrijven.

Alvast bedankt voor deze tip :)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Actinide schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:17:
[...]

Ik zal er straks thuis even naar kijken. Verder denk ik juist dat het mischien handig is omdat het geprogrammeerde gedeelte toch de kern van een game is. Door zelf ervaring daarmee te hebben is het ook makkelijker om opbouwende/afbrekende (:P) kritiek te hebben.

Verder ben ik echt een perfectionist en iemand waarbij de kleinste details opvallen. Ik denk dat ik sowieso binnenkort ga oefenen en wat reviews ga schrijven.

Alvast bedankt voor deze tip :)
Het stuk code wat de game laat werken is imo verre van wat de kern is. Genoeg games met prachtig ontworpen engine die je na drie maal spelen in de hoek gooit. De kern is in mijn ogen veel meer het verhaal, de sfeer en het balans in de game. De werkelijke programmatuur voegt er bijzonder weinig aan toe. De enige onderdelen waar de code invloed op heeft is FPS en physics.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Bigfoot
Actinide schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:17:
[...]

Met die instelling denk ik dat je een slechte reviewer gaat worden. Een reviewer schrijft een stukje voor de consumenten, die zit niet op kritiek te wachten rondom de gebruikte engines e.d. maar wil gewoon weten of het een leuk spel is.
Ik denk dat ik sowieso binnenkort ga oefenen en wat reviews ga schrijven.
Dat is een goed plan! Als je goede stukjes schrijft gaan ze vanzelf wel opvallen.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:45

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Het lijkt me ook niet dat 'game reviewer' een fulltime baan is. Het is gewoon iets waar je waarschijnlijk wat geld voor vangt. Er zijn weinig game reviewers die 40 uur per week games reviewen. Dat zijn gewoon een soort schnabbelwerkers, die er allerlei journalistieke baantjes bij hebben. Het verdient overigens ook geen ene ruk. Dat is ook een vaststaand feit ;)

-edit-
Eerste link na een google zoekactie:
http://www.gamecareerguid...u_want_to_be_a_games_.php

:D

[ Voor 15% gewijzigd door FunkyTrip op 15-04-2011 16:53 ]

Dit dus.

• Actinide
Bigfoot schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:40:
[...]

Met die instelling denk ik dat je een slechte reviewer gaat worden. Een reviewer schrijft een stukje voor de consumenten, die zit niet op kritiek te wachten rondom de gebruikte engines e.d. maar wil gewoon weten of het een leuk spel is.
Ik bedoelde het niet zo van dat ik alleen over de engine ga lopen zeuren :+ Maar aangezien je dan ook veel debugged enzo lijkt het me dat je ook meer op bugs let en niet zo snel denkt dat alles even makkelijk op te lossen is. Zo kun je je kritiek niet TE afbrekend maken.
Gameplay-wise let ik ook erg op, ik speel een spel meer voor de fun dan voor de graphics. Het beste is natuurlijk een gulden middenweg maar die is soms moeilijk te vinden.

Verder is het ook niet zo dat ik denk dat je de hele dag spelletjes loopt te spelen... communicatie is ook belangrijk. Ik denk dat ik het beste gewoon inderdaad kan oefenen en zien of ik het kan of niet.

@funky

Mooie link, ik ben hem aan het doorlezen.

@stan

Sorry, nu ik het nalees zie ik dat het er inderdaad een beetje raar staat. Maar verhaal is inderdaad ook heel belangrijk. Sterker nog, ik speel een spel eerder voor een verhaal dan voor graphics. Maar dat neemt niet helemaal weg dat de engine niet de kern is van een spel. Het laat je wel kennis maken met wat mogelijk is en wat grote prestaties zijn. De engine kan ook de sfeer bepalen aan de hand van de physics bijvoorbeeld. Als er iemand half door de grond zakt lijkt me dat niet echt sfeervol.
hoeveel reviews hebben ook niet een stukje er in staan over dat deze nieuwe engine mooi is en soepel loopt, of deze juist helemaal afkraken. Als men meer inzicht heeft daarop lijkt het me makkelijker om tot een goede conclusie te komen daarover.
Ook kun je kritiek op bugs beter toepassen omdat je weet wat makkelijk op te lossen is en wat niet lijkt me. Dit zal inderdaad niet altijd het geval zijn, en ik ben het dan ook deels met je eens. Mischien ben ik toch iets te technisch gericht voor reviewen.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:10

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat heb je zelf al gedaan aan gamedevelopment? Want het meest ingewikkelde punt in je hele verhaal lijkt me niet zozeer het reviewen, maar aan de bak komen als gamedeveloper. Het aantal arbeidsplaatsen in en rond NL is nou niet echt bepaald om over naar huis te schrijven.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Actinide
.oisyn schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 09:42:
Wat heb je zelf al gedaan aan gamedevelopment? Want het meest ingewikkelde punt in je hele verhaal lijkt me niet zozeer het reviewen, maar aan de bak komen als gamedeveloper. Het aantal arbeidsplaatsen in en rond NL is nou niet echt bepaald om over naar huis te schrijven.
Ik heb een aantal games (lees: vooral engines) gemaakt in Flash,Java, C++ (ogre 3d) en eerder in C# (XNA).
Op het moment ben ik assembly aan het leren en probeer ik games te maken op een ZX Spectrum 48k+ (computer uit 1982, maar assembly kennen is de sleutel tot het snappen van hoe je computer van binnen werkt als programmeur).
Ik maak maps voor DooM 1 en 2 (ook gamedesign lijkt me) en ik mod af en toe andere games. Maar meestal maak ik gewoon zelf games in verschillende programmeer talen.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
Een platform waar je als solo game developer mee uit de voeten zou kunnen is IOS. Met een kleine investering in tijd en geld kan je al games bouwen, deze in de App Store zetten en zo al een beetje naam / geld verdienen waardoor je dan in feite al professioneel bezig bent met games.

De manier om er in te rollen is vooral het maken van kleine, maar toch leuke indy games.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-11 18:35
Om eerlijk te zijn ben ik van mening dat je geen enige vorm van realistisch toekomstperspectief hebt. Los van dat ik betwijfel of je na je MBO inderdaad nog HBO én WO zult gaan doen (ken eigenlijk niemand die dat heeft gedaan, en is denk ik ook simpelweg niet haalbaar... Je gaat het als MBO'er extreem moeilijk krijgen met wiskunde) is er ook gewoon simpelweg nauwelijks werk in gamedevelopment. Games maken is helemaal een hot item de laatste jaren en echt de állerbesten komen er in. Als jij met MBO bent begonnen ben je denk ik al per definitie afgeschreven. Tegen de tijd dat je klaar bent met WO ben je een stuk ouder dan mensen die gelijk zijn begonnen met WO.

Tot slot is games reviewen over het algemeen maar een slechtverdienende baan. Een baan die voor een MBO'er of HBO'er misschien leuk is, maar voor een WO'er zeker niet op niveau is. Daarnaast is je pad richting 'games reviewer' echt verre van logisch, dan zou je eerder (zoals eerder gemeld) een journalistieke opleiding moeten volgen. Daar rol je alleen in door veel te schrijven, niet door zelf te programmeren. Programmeurs zijn vaak ook geen mensen die geweldig creatieve artikelen kunnen schrijven imho.

Ik weet dat mijn post een hoop stereotypen en vooroordelen bevat, maar ik dénk dat het in dit geval toch de realiteit is.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Avalaxy schreef op maandag 18 april 2011 @ 00:22:
Om eerlijk te zijn ben ik van mening dat je geen enige vorm van realistisch toekomstperspectief hebt. Los van dat ik betwijfel of je na je MBO inderdaad nog HBO én WO zult gaan doen (ken eigenlijk niemand die dat heeft gedaan, en is denk ik ook simpelweg niet haalbaar... Je gaat het als MBO'er extreem moeilijk krijgen met wiskunde) is er ook gewoon simpelweg nauwelijks werk in gamedevelopment. Games maken is helemaal een hot item de laatste jaren en echt de állerbesten komen er in. Als jij met MBO bent begonnen ben je denk ik al per definitie afgeschreven. Tegen de tijd dat je klaar bent met WO ben je een stuk ouder dan mensen die gelijk zijn begonnen met WO.

Tot slot is games reviewen over het algemeen maar een slechtverdienende baan. Een baan die voor een MBO'er of HBO'er misschien leuk is, maar voor een WO'er zeker niet op niveau is. Daarnaast is je pad richting 'games reviewer' echt verre van logisch, dan zou je eerder (zoals eerder gemeld) een journalistieke opleiding moeten volgen. Daar rol je alleen in door veel te schrijven, niet door zelf te programmeren. Programmeurs zijn vaak ook geen mensen die geweldig creatieve artikelen kunnen schrijven imho.

Ik weet dat mijn post een hoop stereotypen en vooroordelen bevat, maar ik dénk dat het in dit geval toch de realiteit is.
vreemd, want ik ken wel degelijk mbo'ers die eerst hbo hebben gedaan en daarna nog een wo :) Dat je een stuk ouder bent dan mensen die met WO beginnen in 1 keer is niet erg als je je hbo netjes afsluit. Jij hebt dan meer te bieden ;) (inhoudelijk verschil tussen hbo en wo, qua werkwijze ed. is groot, totaal andere wijze van werken en hoe je naar iets kijkt).

Anyways: de ts moet gewoon proberen erin te rollen door wat stukjes te schrijven voor een of andere site en op die manier proberen naam op te bouwen. Al denk ik dat het een baantype is waarbij je de juiste mensen moet kennen, wat geluk moet hebben en vooral niet moet verwachten dat je er een groot huis aan gaat overhouden.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:10

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Als jij met MBO bent begonnen ben je denk ik al per definitie afgeschreven.
Da's ook weer niet waar. Er werken hier twee MBO'ers, eentje die we aan hebben genomen na z'n stage, en eentje die is doorgestroomd naar HBO. En dat voor een bedrijfje van momenteel 16 man dat aan AAA titles werkt. Als MBO'er kun je best aan de bak komen, maar net als voor HBO'ers en WO'ers geldt dat eigen inzet heel erg belangrijk is (en natuurlijk gewoon de skills).

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-11 14:13

Tuxie

En WeL nU!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Om eerlijk te zijn ben ik van mening dat je geen enige vorm van realistisch toekomstperspectief hebt. Los van dat ik betwijfel of je na je MBO inderdaad nog HBO én WO zult gaan doen (ken eigenlijk niemand die dat heeft gedaan, en is denk ik ook simpelweg niet haalbaar...
Kan wel een of twee docenten aan de TU/e noemen die aan dat profiel voldoen. Maar dat is wel verre de norm. ;)

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Actinide
Vreemd dat ik afgeknald word op dat ik niet naar het HBO zou kunnen... ik doe nu niet voor niets een versnelde MBO opleiding (niveau 3 en 4 in 3,5 jaar, normaal duurt dit 8 jaar) en kan over anderhalf jaar al naar het HBO. MBO is voor mij sowieso zo al een gebakken eitje... (Hoe ik toch daarop zit is een lang verhaal, en persoonlijk so dont ask) Ben nog nooit blijven plakken en wiskunde leer ik mezelf ook. Ik koop regelmatig boeken over dingen die ik nog niet weet in de wiskunde, mijn hobby is niet voor niets games programmeren en dan heb je dat nodig.
Leraren bij mij op het MBO hebben al aangeraden om het HBO te doen aan de hand van mijn prestaties.
Eerlijk gezegd maakt het toch niet uit wat er gezegt word want HBO ga ik doen, hoe hard iedereen mij ook tegen wil houden. Verder kan ik van MBO > HBO meteen een half jaar overslaan vanwege kennis van het MBO.
En tjah... dat ik mischien iets wil doen UITEINDELIJK wat van lager niveau is dan mijn opleiding... so what? Wat boeit een ander het zelfs als ik putjesschepper word. Ik wou alleen weten of dat mogelijk is qua ervaring wat je dan hebt.
Toch vind ik het aardig lullig om te zeggen dat ik zoiets niet zou kunnen halen, het gaat hier om inzet niet om wat je al wel en nog niet weet. Alles is te leren.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Actinide schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:25:
Vreemd dat ik afgeknald word op dat ik niet naar het HBO zou kunnen... ik doe nu niet voor niets een versnelde MBO opleiding (niveau 3 en 4 in 3,5 jaar, normaal duurt dit 8 jaar) en kan over anderhalf jaar al naar het HBO. MBO is voor mij sowieso zo al een gebakken eitje... (Hoe ik toch daarop zit is een lang verhaal, en persoonlijk so dont ask) Ben nog nooit blijven plakken en wiskunde leer ik mezelf ook. Ik koop regelmatig boeken over dingen die ik nog niet weet in de wiskunde, mijn hobby is niet voor niets games programmeren en dan heb je dat nodig.
euh, er staat in dit topic welgeteld 1 reactie die de stap van MBO naar HBO in twijfel trekt. Naar mijn mening is dit ook prima te doen. Tijdens mijn opleiding scoorden de MBO'ers vaak beter dan de Havisten, vooral door gewoonweg meer ervaring en interesse. Ik ken zelfs enkele MBO'ers die doorgestroomd zijn naar de UvA.

Meeste hier vinden de stap games development -> games reviewen nogal vreemd. Including me ;)

• Bigfoot
Actinide schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:25:
Vreemd dat ik afgeknald word op dat ik niet naar het HBO zou kunnen...
dat wordt je helemaal niet en ik denk dat je het zeker kan.....
ik doe nu niet voor niets een versnelde MBO opleiding (niveau 3 en 4 in 3,5 jaar, normaal duurt dit 8 jaar)
huh, 8 jaar doen over MBO????

• Actinide
Bigfoot schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:43:
[...]

dat wordt je helemaal niet en ik denk dat je het zeker kan.....

[...]

huh, 8 jaar doen over MBO????
Als je in niveau 3 begint en helemaal af wilt ronden en dan nog 4 erbij dacht ik... 4 jaar per niveau... kan ook zijn dat het 3 jaar was. In dat geval excuses :P

En ja de stap lijkt vreemd, maar het lijkt me leuk werk :P Maar als ik ECHT werk vind in games programmeren (Buitenland, nederland, maakt mij niet uit) denk ik dat het moeilijk word om er weer weg te gaan voor mij. ;)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Actinide schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:53:
En ja de stap lijkt vreemd, maar het lijkt me leuk werk :P Maar als ik ECHT werk vind in games programmeren (Buitenland, nederland, maakt mij niet uit) denk ik dat het moeilijk word om er weer weg te gaan voor mij. ;)
Ik zou in ieder geval een keuze maken. Games reviewer: journalistiek studeren, Games developer: informatica studeren.

• Actinide
EddoH schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:02:
[...]

Ik zou in ieder geval een keuze maken. Games reviewer: journalistiek studeren, Games developer: informatica studeren.
Ik denk dat ik software engineering ga doen n_n heb begrepen van een aantal personen met ervaring dat dat het beste is als je wilt programmeren voor games. (beter dan game design)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

....
de vraag was toch of je als game reviewer aan de slag kon gaan, niet tussen de keuze design en engineering?

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 11:21
Je kan als hobby uiteraard gewoon vrijwillig schrijven, bijvoorbeeld reviews voor GameFAQs.com. Zo kom je er achter wat het review schrijven allemaal inhoudt (het is moeilijker dan het lijkt) en bouw je een portfolio op. Journalistiek is zeker geen vereiste voor het schrijven van reviews, Informatica/SE is wel een vereiste voor game development.

• Actinide
EddoH schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:17:
....
de vraag was toch of je als game reviewer aan de slag kon gaan, niet tussen de keuze design en engineering?
Nee maar ik beantwoorde de vraag uitgebreid XD

@Phoenix

Vrijwillig lijkt me zekers ook leuk als "bijbaantje"...

[ Voor 11% gewijzigd door Actinide op 28-04-2011 14:32 ]

Pagina: 1