Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snrg_Paco
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08-2023
Mijn configuratie:
Router: TP-link tl-wr1043nd
Wireless: 2x TL-WN821N (versie 2)
zitten aan een:
laptop 1,6 celeron (windows 7) en;
pentium 3 pc (windows XP)

Allemaal nieuwste drivers

Ik krijg mijn download niet sneller dan 2,2MB per seconde. Daar waar ik dacht echt over de 10MB te scoren lukt het mij niet om de snelheid te verhogen.

Ik heb vrij veel configuraties geprobeerd.
Router heb ik in stock firmware gehouden
Router heb ik DD-WRT opgeladen (stable 14896)
Computer bedraad met CAT5E

Router instellingen:
Channel 1, 6 of 11
In 20Mz of 40Mz met en zonder turbo
Ik heb de TX omhoog gezet naar 24db

Niet hoger te krijgen dan 2,2MB/s

Is er iets wat ik over het hoofd zie. Misschien een protocol, (software)instelling, software wat belemmerend werkt. Het zou zonder geavanceerde instellingen goed en snel moeten werken maar ben nu erg teleurgesteld.

Hopelijk weten jullie iets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Veel andere netwerken in de buurt? Overweeg dan eens een 5ghz capable router in te zetten, scheelt bij mij een factor 4 qua snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je gebruikt WPA(2) met alleen AES?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:11
Je haalt 2.2MB/s zeg je, maar waarmee haal je die snelheid? Dat kan ik namelijk niet terugvinden?
Is dat intern van PC naar PC gebruikmakend van ftp of een of andere benchmark? Over Windows filesharing?
Of is het vanaf internet?

Ik heb zelf ook een TL-WR1043ND waar ik OpenWRT op draai.
Met mijn laptop, waar net als de router een Atheros chip in zit, haal ik intern met 80% bereik gemiddeld 8,5MB/s. Dus hij zou het wel aan moeten kunnen.

Je hebt ook mooi matchende stickjes, waar ook een Atheros WiFi-N chipset op zit, dus dat is prima.
Wat betreft die Pentium3 laptop, die zal ook maar USB 1.1 hebben verwacht ik, waardoor je sowieso gelimiteerd bent tot een theoretisch maximum van 48 Mbit.
Die Celeron 1.6GHz zal wel USB2.0 hebben verwacht ik, of het moet een van de eerste uit die serie zijn?

Kijk ook eens wat je haalt als je beveiliging uit zet en gewoon even Open test. Soms kan dat wat schelen.
Het bereik is wel in orde?
Op welke kanalen zitten andere WiFi APs in je omgeving?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:00
Download inSSIDer en check voor andere AP's in de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snrg_Paco
Ultraman schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 15:59:
Je haalt 2.2MB/s zeg je, maar waarmee haal je die snelheid? Dat kan ik namelijk niet terugvinden?
Is dat intern van PC naar PC gebruikmakend van ftp of een of andere benchmark? Over Windows filesharing?
Of is het vanaf internet?

Met mijn laptop, waar net als de router een Atheros chip in zit, haal ik intern met 80% bereik gemiddeld 8,5MB/s. Dus hij zou het wel aan moeten kunnen.

Je hebt ook mooi matchende stickjes, waar ook een Atheros WiFi-N chipset op zit, dus dat is prima.
Wat betreft die Pentium3 laptop, die zal ook maar USB 1.1 hebben verwacht ik, waardoor je sowieso gelimiteerd bent tot een theoretisch maximum van 48 Mbit.
Die Celeron 1.6GHz zal wel USB2.0 hebben verwacht ik, of het moet een van de eerste uit die serie zijn?

Kijk ook eens wat je haalt als je beveiliging uit zet en gewoon even Open test. Soms kan dat wat schelen.
Het bereik is wel in orde?
Op welke kanalen zitten andere WiFi APs in je omgeving?
Ik haal die snelheid van pc naar pc via file sharing
benchmark is enigzins de downloadmeter op windows XP en de details van windows 7 van laptop

Pentium 3 heeft een pci kaartje erin met drie usb2.0 sloten. Hij is de enige die er in zit.
Laptop heeft inderdaad usb2.0

Meeste kanalen van netwerken in de buurt zit op channel 6 en 11. Nu zit ik op channel 1.
Het bereik is prima in orde. Zit in de dezelfde kamer. PC en laptop staan niet te dicht op de router.

Zal het straks proberen zonder beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snrg_Paco
Ultraman schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 15:59:

Welke firmware van openwrt heb je draaien op je router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

2,2MB/s of 2,2Mb/s ?
(het eerste vind ik namelijk best wel mee vallen)

Met welke snelheden zijn de nics verbonden?
Welke snelheid haal je als je een kabeltje gebruikt tussen beiden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddebraak
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-01-2024
Ik heb dezelfde problemen, router is erg traag. Haal op speedtest.net snelheden van 0.5MB/s, terwijl dat met mn oude router makkelijk over de 5MB/s gaat.
veel routers in de buurt maar die zitten niet in de buurt van mijn gakozen kanaal, ook zonder beveiliging aan is hij traag. Zou het kunnen dat de router stuk is? hoe kan ik dit goed testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:41

lier

MikroTik nerd

teddebraak schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 13:08:
Ik heb dezelfde problemen, router is erg traag. Haal op speedtest.net snelheden van 0.5MB/s, terwijl dat met mn oude router makkelijk over de 5MB/s gaat.
veel routers in de buurt maar die zitten niet in de buurt van mijn gakozen kanaal, ook zonder beveiliging aan is hij traag. Zou het kunnen dat de router stuk is? hoe kan ik dit goed testen?
Een keertje met een draadje testen...lijkt me redelijk logische eerste stap om draadloze deel uit te sluiten

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snrg_Paco
lier schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 11:54:
2,2MB/s of 2,2Mb/s ?
(het eerste vind ik namelijk best wel mee vallen)

Met welke snelheden zijn de nics verbonden?
Welke snelheid haal je als je een kabeltje gebruikt tussen beiden?
Het is 2,2MB en ik vind het echt tegen vallen. Nu zie ik dat mijn signal quality niet hoog is.
Mijn pentium 3 staat 8 meter van de router op dezelfde vloer. Geen betonnen dingen er tussen dus zou het makkelijk moeten redden. Signal strength 50%
Mijn laptop staat anderhalve meter van de router en signal strength is 60%

Zijn er instellingen op de router te verzinnen om dit te verbeteren?
Ik heb een hogere TX power geprobeerd maar in de status wordt aangegeven dat het op 19dBm staat
Hogere antenna gain heb ik geprobeerd tot 7 dBi maar had geen invloed op de signal quality.

Ik heb nu dd-wrt 14311 draaien. Dit omdat een hogere versie geen verbeteringen gaf.
help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze zijn al bij build 16785, maar goed ik zou eerst proberen met stock firmware fatsoenlijke snelheden te krijgen.
Wat is de verbindingssnelheid die Windows aangeeft bij de status van je verbinding, terwijl je niet al te ver van je router zit? En nogmaals:
Nivk schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 15:53:
Je gebruikt WPA(2) met alleen AES?
Zie ook hier dd-wrt wireless N config pagina en aparte Atheros settings pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddebraak
met build 16785, wpa(2) met enkel aes en een rebbot of 5 werkt het! snelheid is nu waarvoor ik deze router gekocht heb! Bedankt allemaal! Nu hopen op wat stabiliteit!
http://www.speedtest.net/result/1258215071.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het je alleen om wireless snelheid gaat, kun je beter voor stock firmware gaan.
Je hebt toch een 80+Mbps verbinding? Dan is die 25Mbps niet echt geweldig lijkt mij, tenzij je vrij ver weg was van de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snrg_Paco
Met draadje getest maar daar sloeg ik van achterover. Snelheden lager dan mijn Internet verbinding en dat is ook niet heel snel... :(

Ik kwam niet verder dan 300Kbit/s

wireless weer aan en dat ging tot 2,2MB

Ik ga vanavond eens kijken naar de nieuwe build van dd-wrt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddebraak
Nivk schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 00:23:
Als het je alleen om wireless snelheid gaat, kun je beter voor stock firmware gaan.
Je hebt toch een 80+Mbps verbinding? Dan is die 25Mbps niet echt geweldig lijkt mij, tenzij je vrij ver weg was van de router.
Mijn UPC abo gaat maar tot 25mb per seconde. Ik zit vrij dicht bij mn router, maar hij zit wel verstopt in een lade van van een kastje tussen een modem, een nas, een upc box, een ir verlenger en onder een tv. Dus qua verstoringen had ik al geen 25Mb/s meer verwacht, maar werkt dus prima nu.
Met de stock firmware is het mij niet gelukt om hem aan de praat te krijgen, ik bleef steken rond de 0.5 mb per seconde. Zelfs firmware upgraden en beveiliging op open zetten maakte geen verschil. Na installatie van dd-wrt werkte alles zoals gezegd prima. was overigens niet moeilijk om te doen, iig een makkelijkere menustructuur t.o.v. stock firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 14:30
snrg_Paco schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 09:57:
Met draadje getest maar daar sloeg ik van achterover. Snelheden lager dan mijn Internet verbinding en dat is ook niet heel snel... :(

Ik kwam niet verder dan 300Kbit/s

wireless weer aan en dat ging tot 2,2MB

Ik ga vanavond eens kijken naar de nieuwe build van dd-wrt
Zelf heb ik ook deze router en ben na 2 maanden van DD-WRT afgestapt, omdat het te veel problemen gaf met deze router. Na een aantal dagen zakte de snelheid enorm in, bij een reboot waren soms alle instellingen helemaal weg en nog meer gekke problemen (zoals wireless wat stopte met werken). Hierna ben ik overgestapt op OpenWRT (wat iets lastiger te configureren is dan DD-WRT), maar sinds dien werkt alles als een trein en heb ik geen gekke problemen meer.

Wellicht is het iets om te overwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snrg_Paco
Nivk schreef op zondag 17 april 2011 @ 02:12:
Ze zijn al bij build 16785, maar goed ik zou eerst proberen met stock firmware fatsoenlijke snelheden te krijgen.
Wat is de verbindingssnelheid die Windows aangeeft bij de status van je verbinding, terwijl je niet al te ver van je router zit? En nogmaals:

[...]

Zie ook hier dd-wrt wireless N config pagina en aparte Atheros settings pagina.
Ik gebruik WPA2 personal met alleen AES.

Ik heb inSSIDer geinstalleerd en zit als enige op channel 6.
Mijn max rate staat in inSSIDer op 130 (N).

Ook als ik op de router instel dat het op 40 (turbo) moet dan geeft hij 130 (N) aan.
Beetje vreemd

Ik ben overgestapt naar de nieuwste DD-WRT.
Maakt allemaal nog geen verschil. Ik ben trouwens van 2,2MB naar 1,5MB gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[b][message=35876802,noline]Wat betreft die Pentium3 laptop, die zal ook maar USB 1.1 hebben verwacht ik, waardoor je sowieso gelimiteerd bent tot een theoretisch maximum van 48 Mbit.
Dat gedeeld door 2 (upload en download) is ongeveer de snelheid uit de TS.

Welke snelheid haal je zonder die router met een kabeltje?

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 19-04-2011 23:12 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snrg_Paco
Marzman schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 23:10:
[...]

Dat gedeeld door 2 (upload en download) is ongeveer de snelheid uit de TS.

Welke snelheid haal je zonder die router met een kabeltje?
Ik heb een laptop (DELL D600) met windows 7. Hierin zitten 2 USB 2.0 sloten)
en een pentium 3 desktop (PCI-kaart met 3 USB 2.0 sloten). hierop is alleen WIFI op aangesloten

Snelheid moet ik dus wel redden alleen kom niet verder 2,2MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
snrg_Paco schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 23:04:
Ik heb inSSIDer geinstalleerd en zit als enige op channel 6.
Mijn max rate staat in inSSIDer op 130 (N).

Ook als ik op de router instel dat het op 40 (turbo) moet dan geeft hij 130 (N) aan.
Beetje vreemd

Ik ben overgestapt naar de nieuwste DD-WRT.
Dat is niet vreemd, dat is het probleem van DD-WRT met deze router (en andere soortgelijke Atheros)... Overigens dat inSSIDer die max rate aangeeft zegt natuurlijk niets over welke link rate je PC haalt met je router, zie daarvoor de status van je wireless verbinding.

Ga gewoon terug naar stock firmware en probeer daar eerst fatsoenlijke snelheid te halen. Terug naar stock is redelijk simpel...

[ Voor 3% gewijzigd door Nivk op 20-04-2011 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snrg_Paco
Nivk schreef op woensdag 20 april 2011 @ 19:43:
[...]

Dat is niet vreemd, dat is het probleem van DD-WRT met deze router (en andere soortgelijke Atheros)... Overigens dat inSSIDer die max rate aangeeft zegt natuurlijk niets over welke link rate je PC haalt met je router, zie daarvoor de status van je wireless verbinding.

Ga gewoon terug naar stock firmware en probeer daar eerst fatsoenlijke snelheid te halen. Terug naar stock is redelijk simpel...
Ook op de stock firmware kan ik geen normale snelheden halen.
Als ik verhalen lees op Internet dan kan de oorzaak de laptop zijn waar Windows 7 op staat.

Nu draait het toch al niet zo heel snel dus zal XP er weer op zetten. Eens kijken wat het verschil zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 07:15

Brazza

Byte me!

Sorry voor de kick, maar er is een nieuwe firmware uit die mijn 1043ND stukker sneller en stabieler heeft gemaakt die echt de moeite waard is. hier is de link

offtopic:
misschien handig om je direct messaging aan te zetten in je profiel
Pagina: 1