Siemens LOGO 24RC inzetten voor generatorsturing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 20:15
Hallo ik ben LEX en zoek wat ondersteuning bij het programmeren van een Siemens LOGO 24RC module.

Loop al maanden te zoeken naar een oplossing voor mijn generator probleem.

Het gaat om een Diesel motor met een zware 24volt dynamo van 75 ampère. Voor deze generator is het belangrijk dat het toerental op een redelijke stabiele snelheid blijft draaien, zowel bij volle belasting als bij afnemende belasting.

Als de dynamo nu in boost, bulk mode draait word er veel kracht van de motor gevraagd. Als ik hier het gas op afstel draait de motor weer veel te snel als de dynamo een stap terug gaat naar de absorptie mode.

Zie link hieronder voor foto generator.

Generator

Kreeg een TIP om LOGO te gebruiken voor mijn probleem. Kreeg tevens de TIP dat er een te-koop werd aangeboden op marktplaats voor €50,- deze is nu dus onderweg.

1e Taak is het meten van de rotatiesnelheid van de dieselmotor tellen van impulsen? Wat voor sensor heb ik hier voor nodig?
2e Taak is het het corrigeren van de snelheid als deze te hoog of te laag is.Denk dat er twee relais nodig zijn voor een actuator die op de gashandel en de motor word gemonteerd.

Bijkomstige toekomstige taken is het controleren van de Temperatuur en de oliedruk stoppen van de motor als deze waarden worden overschreden.

Ook zou het mooi zijn als de motor gestart word als de accuspanning te laag word <23.5 volt. Hier zijn dan weer twee uitgangen nodig een voor het gloeien en een voor het starten.

Bedrijfsuren telling schijnt simpel te programmeren zijn.

Belangrijkste is het regelen van de rotatiesnelheid.

Tja hoe programmeer je zo iets, via de pc gaat dit veel simpeler alleen is die USB datakabel prijzig. Nu kwam ik een schema tegen voor RS232 zonder print lay-out, goede USB RS232 interface kost ook €30,- . Via internet is wel gratis de software te vinden.

Graag u mening en ideeën voor dit project.

Alvast bedankt voor het mee denken.

Lex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ten eerste: ik denk dat een eigen topic wel gerechtvaardigd is. Noem ook de exacte typenummers die Siemens gebruikt van de hardware, omdat Logo alleen een productserie is.

Ten tweede: voor de gasregeling zou ik geen relais gebruiken.
In het geval van digitale uitgangen: Gebruik een actuator die je direct vanuit de Logo kunt aansturen, of solid state relais. Bij een regeling wisselt de uitgang heel vaak van toestand, en dan zie je je relais bijna wegslijten. Heeft de Logo transistoruitgangen? Ik vermoed van wel. Ik weet overigens niet hoe geschikt een Logo is voor dergelijke regelingen. (ik ken de Logo niet echt)
Nog beter zou zijn als je het gas met een analoge uitgang zou kunnen regelen. Er zijn uitbreidingsmodules met analoge uitgangen (4...20mA) verkrijgbaar.

Voor het afschakelen / vrijgeven van de motor aan de hand van voorwaarden zou je eens op het begrip "interlock" kunnen zoeken.

Ik weet dat er een Logo module bestaat waar je een PT100 element aan kan sluiten; dit zou je kunnen gebruiken om de temperatuur te meten.

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 14-04-2011 12:25 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 05:43

Sprite_tm

Semi-Chinees

Met stom ^^, posts zijn afgesplitst naar een nieuw topic, dan kijken mensen er waarschijnlijk ook wat sneller naar.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:18

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Gisteren toevallig op de site van Siemens gekeken (support.automation.siemens.com als je info zoekt over een siemens component), en de uitgangen lijken overal relais-uitgangen te zijn.

Ik zou dus echt overwegen een analoge actuator (aansturing met 4...20 mA) te gebruiken voor de gasregeling, in combinatie met een analoge uitgangsmodule. Als je dat niet doet, krijg je hetzelfde effect als in je auto als je alleen plankgas of geen gas geeft: dat rijdt niet prettig. :P

Maar begin ook eerst met de simpele dingen te programmeren. Een regeling programmeren is niet zo makkelijk als het lijkt, als het überhaupt goed kan met een Logo.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 09:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

Volgens mij zijn hier ook wel kant en klare modules voor verkrijgbaar, 'generator controllers'. Deze kunnen zowel inschakelen onder een bepaald voltage als wel het toerental en gas in de gaten houden.

Verder moet je zeker een regelbare gasactuator hebben, anders loopt het niet fijn. Het liefst ook eentje die een beetje snel kan reageren. Misschien dat je iets met een servo kan.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-05 09:07
Als ik even zo naar die foto kijk, wil je meer als die éénpitter je kan geven. Ik denk dat hij 500 toeren loopt ongeveer? Doordat het een langzaamlopende ééncylinder is zal hij nooit mooi smooth reageren op veranderingen van de gashendel. Zit er überhaupt een regel-iets op (gashendel, afstelschroef op dieselpomp, wat dan ook)?

Zoals LauPro zegt zijn er GenSet controllers zoals die van DeepSea. Maar degenen die het toerental kunnen zijn de duurdere synchro controllers, de simpele zijn alleen voor starten en temp/olie controle. En daarnaast zijn de synchro controllers voornamelijk voor 3 fasen 208V/60Hz of 400V/50Hz.

Mag ik vragen waarvoor je deze motor/alternator combi voor gaat gebruiken? De foto doet vermoeden dat het iets met een boot te maken heeft. En dat de motor vroeger gebruikt werd om een boot aan te drijven...

Geef even wat info over je doelen en de dingen die je al geprobeerd hebt. Een foto van de dieselpomp zou ook een toevoeging zijn. Dan gaan we kijken of we er een werkend projekt van kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:11

I've GoT a solution

Pagina: 1