Nieuwe videokaart = bootproblemen

Pagina: 1
Acties:

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Beste tweakers,

Wat is het probleem?
Vorige week heb ik een Sapphire HD5870 aangeschaft en sindsdien wilt mijn PC, als deze een groot aantal uur uit heeft gestaan, niet booten. Ik krijg simpelweg gewoon een zwart scherm, geen piep te horen dat er een fout is, geen POST scherm, gewoon helemaal niets. En de ene keer gaat de ventilator van de videokaart op 100%, de andere keer blijft hij gewoon op idle stand. Doe ik dan de PC uit en weer aan dan boot hij wel meteen.

Mijn moederbord heeft een Phase led indicator van 4 ledjes, die elk groen, oranje of rood kunnen branden. Deze geven tijdens het booten hoeveel CPU load er is. Als de PC niet POST dan heb ik 2 groene leds, 1 oranje led en 1 rode led. Maar dat lijkt mij raar, want het probleem is gekomen sinds de nieuwe videokaart...

Wat heb ik zelf al geprobeerd?
- Verschillende bios versies uitgeprobeerd --> heeft niets geholpen
- Batterij uit moederbord --> heeft niet geholpen
- Een volledige stresstest van GPU en CPU voor een aantal uur --> PC is hardstikke stabiel
- Mijn oude videokaart --> probleem weg!

Systeem specs
Moederbord: Gigabyte H55M-USB3 rev1.0
Processor: i7-860
Geheugen: Corsair 4GB DDRIII
Voeding: Antec Earthwatts 500Watt
Videokaart: Sapphire HD5870
Harddisks: 1x OCZ SSD Vertex II, 2x Western Digital Green, 1x Samsung F3

Ik snap er dus helemaal niks meer van. Voeding is sterk genoeg, PCI-E connectors zijn gewoon aangesloten, en het systeem is retestabiel. Enkel dus het boot probleem. En ik heb er eerlijk gezegd zelf niet zoveel last van, want zoveel moeite is het niet om de pc uit en aan te doen, maar mijn harddisks krijgen er natuurlijk wel een opdonder van. En aangezien ik zeker 2x per dag last heb van het probleem, starten mijn harddisks dus minstens 4x per dag op i.p.v. 2x. Oftewel de levensduur wordt verminderd met 2x en daar heb ik wel veel problemen mee.

Dus als iemand dit probleem herkend of de oplossing weet, brand los! Ik zit er aan te denken om de kaart terug te sturen, vandaag is sowieso de laatste dag voor de afkoelingsperiode.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 13:44
Denk dat je voeding toch niet genoeg stroom geeft aan je videokaart.
Lijkt erop dat hij niet altijd genoeg spanning kan leveren op die aansluitingen.

Heeft volgens mij dus niets met de kaart zelf te maken.

Computer says no

• Mick1990
  • Niet online
Denk je? Want ik heb wel mijn volledige systeem voor een aantal uur gestresst op 100% en het totaal komt uit op gemiddeld 380 Watt. En mijn PC is dan gewoon stabiel. Als mijn PC niet wilt booten dan blijft hij op 120 Watt hangen.

• steareth
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-01 10:46

steareth

professionele epibreerder

hoeveel pci-express slots heb je?
ik heb dit ook eens gehad, mijn voeding is meer dan sterk genoeg voor het geheel maar toch had ik boot problemen.
ik heb de kaart in een andere pci-express slot gezet en hij werkte perfect, daarna nooit meer last gehad van dat ding.

ik weet niet waar je huis woont.

Verwijderd

Voeding lijkt mij heel sterk, zou het moederbord kunnen zijn. Al het nieuwste bios erin?

• Mick1990
  • Niet online
Ik heb twee sloten, maar in de andere gaat hij helaas niet passen omdat de kaart er veel te lang voor is... Was al blij dat hij in de huidige past, want het scheelt maar enkele millimeters.

Ik heb al verschillende BIOS versies geprobeerd, de nieuwste, en weer terug geflashed naar de versie waarmee hij geleverd werd. Geen verschil helaas...

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:45
Wat gebeurt er als je je harde schijven afkoppelt?

Heeft hij ook problemen om uit deep sleep/hybernation te komen?

Hoe oud is je voeding?

• steareth

steareth

had je de 5870 overgeclocked?
als je dat doet zuipt ie zoiezo meer stroom dan normaal.
is iets anders in je pc ook overgeclocked?

• Mick1990
  • Niet online
Afkoppelen van harde schijven heb ik nog niet geprobeerd, kan ik nog proberen inderdaad.

Voeding is nauwelijks een jaar oud.

Nu je het zegt trouwens over de sleep modus, ik heb met mijn oude videokaart (GT 240 van nVidia) soms wel heeeeeeel af en toe gehad dat hij niet meer uit sleep modus wilde komen en ik dan de PC uit moest zetten. Dit is zo'n 3x voorgekomen vorige maand waarbij ik sleep modus zo'n 10x gebruikt hebt...

Videokaart heb ik niet overgeclocked, geldt ook voor de rest van het systeem.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 13:44
Voeding kan wel sterk genoeg zijn, maar het kan ook zijn dat hij niet altijd even stabiele voltages afgeeft op die extra PCIE stekkers.
Dat zou meteen verklaren waarom het de ene keer wel werkt en de andere keer niet.
Dit kan slijtage zijn, of productie fout noem het maar op.
Die 240 verbruikt maar een fractie van wat een 5870 verbruikt, 5870 gebruikt onder load zo'n 300W(total system consumption) dat is bijna 3x zoveel als een GT240. Tijdens booten is er een kort moment dat hij op hoogste clock speeds draait en PWM nog niet initialised is. Daar verbruikt hij dan tijdelijk veel stroom.

[ Voor 36% gewijzigd door Meekoh op 15-04-2011 11:17 ]

Computer says no

• Mick1990
  • Niet online
Als de PC niet POST dan zit hij op 120 Watt, dus het lijkt wel of de videokaart dan gewoon niet mee opstart.
En ik heb zeker 6 uur lang mijn pc op 100% load gehad, zou hij dan niet moeten crashen als er een grote schommeling optreedt in de voeding?

Maar nogmaals: het probleem komt als de PC lang heeft uitgestaan. Bijvoorbeeld na een nachtje slapen. Dus zo'n 9 uur. Op dit moment kan ik hem zo veel uit en aan zetten als ik wil, dan heb ik er geen last van. Het is dus niet willekeurig, maar eerder na een bepaalde tijd.

• steareth

steareth

kijk, dit probleem heb ik met mijn ram geheugen, dat ie 2 van de 6GB niet vind. gelukkig is dit bekend bij de i7 serie.
ik weet niet hoe dit komt maar ik hou me lekker voor dat het komt omdat ie moet opwarmen :P O-) 8)7

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:09

Nemesizz

Untouchable

Ik denk de voeding, heb zelf al een paar van die gevallen gehad dat een PC niet wilde booten als de voeding nog koud was. Eenmaal warm zijn ze gewoon weer stabiel.

Zelf starte ik de PC dan (kwam uiteraard geen beeld) en dan gewoon een tijdje laten draaien zodat het spul een beetje opwarmt en dan vervolgens een keer uit/aan en start ie meestal door.
Beetje omslachtig (metname als je een keer haast hebt), en anders word het toch een nieuwe voeding.

Maar goed, het is een vermoeden, zeker kan ik niet zeggen.

• Mick1990
  • Niet online
Beste mensen,

Ik wil jullie bedanken voor de reacties. Heb toch besloten om de kaart retour te sturen en deze eventueel te ruilen voor een lichtere kaart. Hopelijk keert het probleem dan niet terug.

Pagina: 1