Toon posts:

Intel PRO 1000/PL op 100mbit netwerk is traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb een klein probleempje waar ik niet uit kom.
Op de zaak heb ik een 100 tal Acer L460 pc's met een onboard Intel Pro 1000/PL netwerkkaart.
De pc is een small form factor pc.
Mijn netwerk draait op 100mbps.
Alles is aangesloten via cat5.
Op de werkstations draait WindowsXP

Als ik een snelheids test doe, haalt deze kaart echter geen hogere snelheid als 60mbps.
Diverse instellingen en drivers geprobeerd, maar niets helpt. Ook bios update van de machine werkt ook niet.
Aangezien we in de toekomst ook applicaties willen streamen is het belangrijk dat de netwerksnelheid maximaal is (100mbps)
Andere werkstations halen op de zelfde netwerk aansluiting wél 100mbps. Het moet dus iets met de NIC of de instellingen van de NIC te maken hebben.
Weet iemand toevallig een oplossing hiervoor?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Al geprobeerd om de betreffende machine op de plek van een andere te zetten en eens te kijken wat je dan haalt? Kabel kan zomaar gaar zijn, of langs een plek liggen waar hij last heeft van interferentie.
En wat gebruik je om de snelheid te testen?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie

Verschillende pc's van dit type op verschillende vestigingen en in verschillende kantoren hebben allemaal dit probleem.
In de huidige testopstelling zijn de kabels al verwisseld.
Sommige zitten achter 3com switches, mijn test pc nu achter een HP
Ik denk dus niet dat het in het netwerk/bekabeling zit.
Enige wat ik kan bedenken is dat CAT6 misschien beter gaat, maar dat lijkt me sterk. Deze kabels heb ik ook niet liggen.

Wat mij opvalt is dat Intel Pro management software mij verteld dat de lengte van de kabel 255 meter is, terwijl dit in feite 1 meter is (richting de switch).
Wat mij ook opvalt is dat de verbindingssnelheid via autonagotiate op 100FD staat, maar als ik de switch op 100FD zet (in plaats van auto), dan zegt de pc dat het 100HD is.
Standaard staat alles op auto en zou de 100FD verbinding gewoon moeten werken.

Ik gebruik Racoonworks Speedtest om een Client/Server verbinding te testen. Er wordt dan een bestand opgehaald van de Server en er wordt gemeten hoe lang daar over gedaan wordt. Aan de hand daarvan berekent hij de doorvoersnelheid. Ik gebruik daar standaard een bestand van 150 MB
Deze tool gebruik ik regelmatig en altijd met hetzelfde testbestand. Over het algemeen meet ik dan gewoon 100mpbs.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:56
Wat mij ook opvalt is dat de verbindingssnelheid via autonagotiate op 100FD staat, maar als ik de switch op 100FD zet (in plaats van auto), dan zegt de pc dat het 100HD is.
Dat is normaal gedrag. Als jij de switch op 100FD zet weet de andere kant niet met welke duplex instelling je draait. Je hebt immers de negotiation hiervoor uitgezet. Uit veiligheid zet hij dan zijn verbinding op half-duplex (want dan staat CSMA/CD aan)
Dus: BEIDE kanten op autonegotiation of BEIDE kanten op 100FD configureren.

Wat zegt het programma iperf van deze verbinding?
zie je verder met 'netstat -e' veel errors op de verbinding na n grote download?

[ Voor 7% gewijzigd door FatalError op 15-04-2011 11:50 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Oke dat wist ik niet, maar de uitleg van HD en FD klinkt idd erg aannemelijk.

Ik heb 4x een iperf test gedaan:
Bandwith varieerde tussen de 60 en 64mbps. Dus dezelfde waarden als Racoonworks Speedtest mij gaf.

Na het downloaden van een bestand van 2GB zie ik met netstat -e geen foute of geweigerde pakketjes.

De verbinding lijkt dus wel goed te zijn, maar waarom benader ik op deze machine dan toch geen 100mbps?
Het probleem is alleen met dit type pc met Intel Pro/1000 PL als NIC.