Al staat het op het naam van het kind, tot zijn 18e heb jij als ouder zeggenschap over de rekening, zie je dat je kind niet met geld om gaat boek je die rekening toch om naar je eigen naam?
Ik zal mijn situatie uitleggen hoe het bij mij ging,
mijn ouders zijn gescheiden toen ik 4 was.
Ik heb altijd bij mijn moeder gewoond en we moesten het doen van een sociale dienst uitkering.
Ik heb hierdoor zeer vroeg met geld om leren gaan, kadootjes zaten er bij mijn moeder nooit in.
Mijn vader had het wel iets breder en kreeg hier ook wel wat meer, maar hier was ik maar 2x in de maand een weekendje.
Vanaf me 12e ben ik gaan werken (folders rondbrengen) en heb sindsdien voor me eigen geld gewerkt, kreeg wel wat van me ouders aan kleren maar puur het noodzakelijke, wilde ik sportschoenen moest ik het zelf betalen.
Toen ik 16 was heeft mijn vader mijn schoolgeld en boeken wel betaald, maar vanaf me 18e moest ik het zelf betalen (studiefinanciering).
op mijn 16e had ik 3 baantjes (smorgens kranten, s'avonds schoonmaken en in het weekend bij 2 kroegen glazenhalen of bar) , ik had toen ongeveer 1500 gulden per maand te besteden. later ook nog volle pond aan studiefinanciering 500 gulden extra
Kort gezegt, ik heb vanaf me 12e bijna alles zelf moeten betalen (op het eten en school na) en heb zodoende goed met geld om leren gaan.
Toen ik 21 was ben ik het huis uit gegaan en had 40.000 gulden gespaard, mijn vader kwam bij me en zij ook nog een zakje geld te hebben (5000 gulden)
Ik heb hier toen mijn flat van opgeknapt en ingericht. ook heb ik mijn eerste autootje ervan gekocht omdat ik die nodig had voor mijn werk.
Ik zal mijn kind proberen dezelfde opvoeding te geven, ze hoeft niet te werken met 12 jaar (tenzij ze het zelf wil) maar zal wel leren dat ze moet werken voor luxe.. bv papa helpen met de auto wassen voor een paar euro. of meehelpen in de tuin voor een paar euro.
Geld moet niet vanzelfsprekend worden..
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 18-04-2011 08:53
]