Vreemd en onlogisch netwerkprobleem

Pagina: 1
Acties:

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 11:04
Ik kan de titel helaas niet anders omschrijven.

Het is allemaal heel vreemd.

Er zijn 3 fysieke locaties.

Locatie A heeft een internetabonnement en daar staan alle servers
Locatie B is met glasvezel verbonden met locatie A
Locatie C is met glasvezel verbonden met locatie B

Locatie A en B werkt prima onderling.

Locatie C geeft sinds gisteren problemen. Dit uit zich in timeouts, sommige pc's wel verbinding, mijn laptop aangesloten maar krijg bijna helemaal geen verbinding. Krijg wel na enige tijd een ip-adres toegewezen, maar gaat geen data overheen verder, kan niets pingen. De printers die er staan geven ook veel timeouts.

Op locatie B staat een switch, daarop zitten uiteraard alle pc's verbonden van locatie B en 2 netwerkkabels voor de 2 glasvezelkastjes. Het ene kastje is voor verbinding met locatie A en de ander voor de verbinding met locatie C. Verder staat er daar niets.

Het is dus 1 netwerk, 1 router op locatie A.

Switch op locatie C is al als test vervangen door een andere, tevens daar als enige mijn laptop op aangesloten --> geen verbinding.

Dan denk je dat het de glasvezelverbinding is tussen locatie B en C, maar die is ook goed. Op locatie B en C beide een pc neergezet, direct aangesloten op het glasvezelkastje met een ip-adres in een andere range.
Verbinding is dan hartstikke stabiel.

Het vervelende van dit verhaal is dat e.e.a. niet consequent is. Pingen van locatie B naar C naar een printer geeft regelmatig timeouts, printen werkt ook niet. Pingen vanaf een nog werkende pc op locatie C naar een pc op locatie B gaat goed. Echter een aantal pc's doet helemaal niets, waaronder mijn laptop. Er zijn nog genoeg vrije ip-adressen. Ook al geprobeerd met een vast ip-adres op mijn laptop. Ook geprobeerd met een vast ip-adres van een nog werkende pc te gebruiken voor mijn laptop, geen verbinding.

Glasvezelkastjes, switches, router, servers allemaal al een keer opnieuw gestart. Arp cache is gewist. Het ip-adres van mijn laptop komt daarna direct in de lijst terug.

Ik weet even geen opties meer. Enige dat ik morgenochtend nog wil proberen is de switch van locatie B even ter vervangen voor een andere. Wat er nu staat is een managed switch, heb daar nog niet op ingelogd en kan ook niet van afstand. Wil hem even vervangen door een eenvoudig switchje.

Heb er niet heel veel vertrouwen in want alles werkt verder goed op locatie B.

Iemand nog tips ?

Pay peanuts get monkeys !

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-02 16:55
Je hebt het over glasvezel kastjes. Heb je het hier dan over die goedkope Ethernet naar Fiber kastjes of heb je een nette oplossing in de vorm van een Switch met glasvezel modules. Waar als het goed is LC pigtail ingaat.
Verder omdat je veel drops hebt zou het kunnen zijn dat je glas patchkabel misschien toch iets beschadigd is. (ook al kunnen ze best wel scherpe bochten hebben ;) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Dutch_guy
Het zijn op beide locaties Zyxel kastjes, geleverd door de glasvezelaanbieder.

Direct van pc naar pc in een eigen ip range is wel stabiel. Dus iets met de kabels zelf zou ik willen uitsluiten. Is ook op een plek waar niemand verder komt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Dutch_guy schreef op donderdag 14 april 2011 @ 22:52:
Het zijn op beide locaties Zyxel kastjes, geleverd door de glasvezelaanbieder.

Direct van pc naar pc in een eigen ip range is wel stabiel. Dus iets met de kabels zelf zou ik willen uitsluiten. Is ook op een plek waar niemand verder komt.
Wat voor model en waarom 2 kastjes? De Zyxel spullen die ik ken hebben of 1 glaspoort (consumentenspul) of 2 (2108 en mes series, of de grotere switches).
Zoals ik het nu begrijp heb je dus internet op lokatie A, en tussen A/B een darkfiber. Verder een darkfiber tussen B en C.

Verder vind ik het wel een wat vreemde oplossing. Mijn voorkeur zou zijn om beide lokaties in een apart subnet te gooien richting lokatie A. Je hebt nu feitenlijk dus 1 groot netwerk. (En op lokatie B 1 switch, met beide vezels hierop, en 1 link naar de lokatieswitch. Ellende op lokatie B hebben dan geen impact meer op lokatie A en C.

Nu heb je problemen, maar doordat alles aan elkaar hangt kun je eigenlijk moeilijk debuggen.

Heb je al eens met (bv) wireshark gekeken of er niet ergens een loop ofzo in je netwerk zit?

Eventueel kun je ook eens kijken naar duplexsettings, maar goed, het heeft wel gewerkt zeg je.

Ook niet een bandbreedteprobleem? 100m of 1gbit sfp's? Monitored je glasleverancier ook de switches, en zien hun rare dingen?

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 14-04-2011 23:30 ]

• Dutch_guy
2 glasvezelkastjes op locatie B. Want van 2 verschillende aanbieders en dus zo geplaatst.

Duplexsettings staan goed, hebben we al eens problemen mee gehad toen dat niet goed stond.

De glasleverancier zegt dat alles goed is. Ook vanwege het feit dat de pc naar pc test goed werkt.

Waar moet ik op letten met Wireshark ? Heb daar niet eerder mee gewerkt.

• Dutch_guy
Het blijkt dat als ik locatie C loskoppel van de switch van locatie B en ik sluit mijn laptop aan de verbinding helemaal stabiel is.

Ook even geprobeerd met een andere switch en dan alleen netwerkkabel naar locatie A, locatie C en laptop erop en ziet er ook stabiel uit.Maar dat heb ik niet heel lang kunnen testen, want dan ligt locatie B eruit.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn, ik denk een apparaat dat hier conflicteert of de switch die gekke kuren heeft.

• Dutch_guy
Update

Als ik de switch er tussenuit laat, zelfde probleem.

Als ik echter de verbinding met locatie A en locatie B loskoppel en dus alleen B met C verbind dan is alles hartstikke stabiel. Pingen vanaf locatie B naar C gaat prima en omgekeerd ook, geen timeouts. Dit heb ik een tijdje laten lopen en gaat echt goed.

Zodra A weer in het spel is begint de gekkigheid weer.

Wat zou dit toch kunnen zijn ?

Hoe kan ik testen waar het misgaat ? Waarom kan ik vanaf locatie C wel de DHCP server pingen, maar refreshen van het ip-adres lukt niet.

Iemand een gouden tip ?

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02 14:57

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Wat mij te binnenschiet is een ip adres conflict.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dutch_guy schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 16:06:
Hoe kan ik testen waar het misgaat ? Waarom kan ik vanaf locatie C wel de DHCP server pingen, maar refreshen van het ip-adres lukt niet.
Extra dhcp server (zoals een verkeerd aangesloten routertje) ergens in het netwerk die conflikteerd? kijk eens goed naar de log van de dhcp server.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Dutch_guy
Wat ik bijvoorbeeld zie in de DHCP log als ik het ip-adres wil vernieuwen van een pc op locatie C is het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
31,04/15/11,15:59:30,DNS Update Failed,10.0.0.225,OUDBVH-thin-02.,2,
30,04/15/11,15:59:30,DNS Update Request,225.0.0.10,OUDBVH-thin-02.,,
11,04/15/11,15:59:30,Renew,10.0.0.225,OUDBVH-thin-02.,00607210FAAD,
31,04/15/11,15:59:34,DNS Update Failed,10.0.0.225,OUDBVH-thin-02.,2,
30,04/15/11,15:59:34,DNS Update Request,225.0.0.10,OUDBVH-thin-02.,,
11,04/15/11,15:59:34,Renew,10.0.0.225,OUDBVH-thin-02.,00607210FAAD,
31,04/15/11,15:59:42,DNS Update Failed,10.0.0.225,OUDBVH-thin-02.,2,

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Daar is allen te zien dat hij zijn dns updates niet kwijt kan. (niet het probleem dat jij beschrijft). Dat wordt pas van belang als je het pingen/ requesten van ip's hebt opgelost en je pc;s op naam wilt gaan benaderen.

Ik denk aan 3 dingen:
-Routering gaat verkeerd. (enige wat dat onderbouwd is dat jij 10.* adressen gebruikt, niet routeerbaar).
-2e dhcp server in je netwerk. : start een pc met wireshark actief en kijk wat er gebeurd als je ipconfig /renew doet. Daar heb je wel wat kennis van ip protocoleln voor nodig, helpdesken hiervan via forum werkt niet.
-Je kabel is rot. dan zou je wel ping pakketen verlies moeten zien, dat zich conaequent gedraagd.

/disclaimer: ik weet niet wat voor smaak je dhcp server is, dus ik kan die log niet helemaal onderbouwen...

[ Voor 10% gewijzigd door leuk_he op 15-04-2011 17:50 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Dutch_guy
Met dhcploc gekeken voor meerdere dhcp servers, komt keurig terug met de enige dhcp server. Rotte kabel lijkt mij niet, dan hadden andere locaties ook last moeten hebben.

• Dutch_guy
Vandaag weer aan de slag geweest. Wat een raar verhaal blijft dit.

Uiteindelijk alles losgekoppeld, laptop op locatie A direct op de glasvezel, vast ip-adres gegeven.

Op locatie B, beide glasvezelkastjes op 1 switch gezet zonder iets erbij.

Vervolgens nog steeds timeouts.

Daarna weer alles aangesloten zoals het was.

Nog een keer een test gedaan. laptop op ip-adres gezet in een andere range, op locatie C stond al een pc in die range. Die verbinding is hartstikke stabiel.

En nu wordt het nog vreemder. Een pc op locatie C waarbij het vernieuwen van het ip-adres niet werkt eens op een vast ip-adres gezet, hetzelfde ip-adres als die hij nog had toen dhcp op die locatie wel werkte.

En wat schetst mijn verbazing, een stabiele verbinding tussen locatie A en locatie C met die pc.

Echter toen ik op locatie C was kreeg ik met geen mogelijkheid mijn laptop en een paar andere pc's op het netwerk, vast of dhcp.

Bovendien de printer die daar staat op locatie C is nog steeds instabiel vanaf locatie A, Intern op locatie C is de printer prima te bereiken.

Ook nog die printer een ander ip-adres gegeven, maar zelfde resultaat. Gateway, dns weggehaald, zelfde resultaat.

Koppel ik locatie A los vanaf locatie B, dan is die printer stabiel vanaf locatie B naar C.

Iemand nog een suggestie, kunnen die glasvezelkastjes iets beinvloeden/ limiteren of wat dan ook ?

Ik zat nog te denken aan de router te vervangen op locatie A, maar als ik nu zie dat die ene pc op locatie C wel goed werkt dan geloof ik dat ook niet.

Pagina: 1