harde schijf+sterke magneet=??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian1454
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-06-2017
Ik vroeg me af... wat gebeurd er als je een sterke magneet langs je harde schijf haalt?
in een film zag ik hoe een hacker die met 2 magneten blijkbaar in één keer al zijn harde schijven leeghaalde voordat de politie binnen wist te komen.
is dit een broodje aap verhaal?, hoeveel is hier van waar? en bij welke soorten harde schijven zou dit dan werken?

is zo een sterke magneet ook schadelijk voor overige hardware? zoals moederbord, cd-drive of een lcd-monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWBzz
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06 11:49
Het zou in principe wel kunnen, maar dan heb je zeer (lees enorm!) sterke magneten nodig... Zelf heeft een harde schijf al 2 neodymium magneten in huis om de schrijfkop te sturen. Dit zijn ook erg sterke magneten en de harde schijf heeft hier al geen last van, terwijl deze behoorlijk dicht op de harde schijf zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:45

Compizfox

Bait for wenchmarks

Er zitten idd 2 hele sterke neodymiummagneten in de hardeschijf, maar die zitten naast de platters. Waarschijnlijk zitten de platters niet in het magnetische veld van die magneten.

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 14-04-2011 21:49 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt in ieder geval een sterke elektromagneet nodig, een simpel magneetje zal niet voldoen vrees ik.
Immers, data wordt magnetisch op een schijf geschreven, met genoeg magnetische kracht kan je dit dus verstoren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Probeer het gewoon... Ik heb van een aantal ex-acer gebruikers gehoord dat die last hadden van die neodymiummagneten en hun laptop hardeschijven. Mogelijk dat 2.5" het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Half-half waar. Hdd's zijn gevoelig voor magnetisme. Dus het heeft wel invloed op je hdd's. Maar heden ten dage zijn je hdd's steeds beter beschermd tegen magnetisme.

Sowieso als de politie erbij betrokken is en die is bereid om redelijk wat kosten te maken ( door bijv een hdd-repair bedrijf in te schakelen ) dan moet je met redelijke big ass magneten komen die zeker ook de rest van je setup beschadigen.

Maar sowieso is het gewoon een kwestie van testen, theoretiseren over zoiets is leuk maar als de politie binnenvalt en je theorie blijkt toch onvolledig te zijn dan heb je een stevig probleem...
En puur praktisch zou ik toch eerder voor explosieven gaan als ik het echt zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mwah als alle bitjes niet meer kloppen gaat een recovery bedrijf ook niet meer helpen. Moderne hardeschijven hoef je slechts eenmaal te overschrijven met een set random data en voila, recovery bedrijf kan niks meer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tsurany schreef op donderdag 14 april 2011 @ 21:34:
Mwah als alle bitjes niet meer kloppen gaat een recovery bedrijf ook niet meer helpen. Moderne hardeschijven hoef je slechts eenmaal te overschrijven met een set random data en voila, recovery bedrijf kan niks meer.
Dat klopt dus niet, maar wel voor de meeste recovery bedrijven die gewoon leuke software gebruiken. Het is mogelijk om de vorige bit toestand te achterhalen echter is dit een belachelijk dure operatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
wordt er in de koppen niet een enorm dicht magnetisch veld op een klein oppervlak opgewekt?

denk dat je van magneten weinig last zal hebben tenzij je ze direct op de platter drukt ofzo. Ik meen een artikel gelezen te hebben waarbij iemand met een industriele electromagneet het niet voor mekaar kreeg data te wissen van de platters (wel de schijf onklaar).

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

analog_ schreef op donderdag 14 april 2011 @ 21:37:
[...]

Dat klopt dus niet, maar wel voor de meeste recovery bedrijven die gewoon leuke software gebruiken. Het is mogelijk om de vorige bit toestand te achterhalen echter is dit een belachelijk dure operatie.
Tegenwoordig lukt dat niet meer, huidige dichtheid van hardeschijven is zo groot dat het geen zin meer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

niet met een gewone magneet maar bijv http://www.datalinksales.com/degaussers/hd1.htm

Ofwel een apparaat wat 1KW slikt en die 10 minuten bezig is

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Er zijn commerciële apparaten om harddisks door middel van degaussing "leeg" te maken. Deze apparaten genereren een puls van zo'n 30000 gauss. een MRI scanner genereert zo'n 20000 gauss.

Niet echt iets wat je thuis hebt staan dus.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:56
[...]

Tegenwoordig hebben omliggende sectoren al zo'n invloed op elkaar dat ze nauwelijks stabiel zijn, met een willekeurige schrijfactie eroverheen valt er helemaal niks meer van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

2,5" inch platters zijn bijv van glas. als je die hard tegen de grond aansmakt ligt de platter in 1000 stukjes, veel effectiever.

Als je er een stokje aanmaakt heb je gelijk sambaballen Afbeeldingslocatie: http://www.spelendwijzer.nl/shop/images/T/0495%20sambaballen%20rood%201%20130.jpg

3,5 inch boor ik meestal 3 gaten door klaar.

[ Voor 47% gewijzigd door Fish op 14-04-2011 21:50 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
fish schreef op donderdag 14 april 2011 @ 21:43:
niet met een gewone magneet maar bijv http://www.datalinksales.com/degaussers/hd1.htm

Ofwel een apparaat wat 1KW slikt en die 10 minuten bezig is
En wat gegarandeert is tot 250 GB en waarbij je nog als brugman moet kunnen praten ook (houd jij de politie even 10 minuten aan de praat als die weten dat elke seconde telt qua datarecovery)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je wel het voordeel dat er bij de politie nog steeds vrij weinig kennis over is, die moeten vaak met kleine folders te werk waar in staat wat ze moeten doen.
Zo haalt de politie rustig hardeschijven uit de sloot om ze netjes af te drogen en in het busje te leggen, absoluut niet verstandig natuurlijk maar het gebeurt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:24
Tsurany schreef op donderdag 14 april 2011 @ 21:53:
[...]
Zo haalt de politie rustig hardeschijven uit de sloot om ze netjes af te drogen en in het busje te leggen, absoluut niet verstandig natuurlijk maar het gebeurt wel.
Ach ja, beter maar dat er niet in elke squad een politietechnicus zit. Laat ze maar lekker achterdochtig zijn ;)

Zoals eerder gezegd, als de politie voor de deur staat, je computer het raam uit smijten of als het kan alleen de harde schijf. Meestal effectief zat. Tenzij je echt een grote misdadiger bent zullen ze waarschijnlijk al geen moeite meer doen als het circuit gebroken is. En wanneer een plaater ook maar een stukje mist, een brokje van de rand, start hij al niet meer op.

En, bevind ook in de buitenste rand zich de MBR, dan heb je helemaal geluk, want dan is de harde schijf gewoonweg onleesbaar geworden. Maar ik weet niet eens zeker of de MBR op de platter zit of niet.

Dus, ben je een misdadiger? no SSD for u!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:21

Harrie

NederVlaming

Tsurany schreef op donderdag 14 april 2011 @ 21:53:
Heb je wel het voordeel dat er bij de politie nog steeds vrij weinig kennis over is, die moeten vaak met kleine folders te werk waar in staat wat ze moeten doen.
Huh, waarom is dat niet verstandig? Iemand moet ze toch naar het containerpark brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

naarden 4ever schreef op donderdag 14 april 2011 @ 21:58:
[...]

Ach ja, beter maar dat er niet in elke squad een politietechnicus zit. Laat ze maar lekker achterdochtig zijn ;)

Zoals eerder gezegd, als de politie voor de deur staat, je computer het raam uit smijten of als het kan alleen de harde schijf. Meestal effectief zat. Tenzij je echt een grote misdadiger bent zullen ze waarschijnlijk al geen moeite meer doen als het circuit gebroken is. En wanneer een plaater ook maar een stukje mist, een brokje van de rand, start hij al niet meer op.

En, bevind ook in de buitenste rand zich de MBR, dan heb je helemaal geluk, want dan is de harde schijf gewoonweg onleesbaar geworden. Maar ik weet niet eens zeker of de MBR op de platter zit of niet.

Dus, ben je een misdadiger? no SSD for u!
Als je een crimineel bent moet je gewoon alles encrypten en je huis voorzien van kortsluitspunten zodat je pc op elk moment uit kan krijgen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Omdat ze dan gaan oxideren als de pest. Je moet ze samen met het water waar ze oorspronkelijk in liggen transporteren zodat ze de gehele tijd in hetzelfde water blijven en niet de kans krijgen te oxideren.
fish schreef op donderdag 14 april 2011 @ 22:04:
Als je een crimineel bent moet je gewoon alles encrypten en je huis voorzien van kortsluitspunten zodat je pc op elk moment uit kan krijgen
Indeed, stikstof is theoretisch leuk maar de politie moet maar eens zo snel zijn, lukt ze niet hoor.

[ Voor 46% gewijzigd door Tsurany op 14-04-2011 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-08 00:53
[...]

De vraag is natuurlijk wel hoe zinnig dit is op een 1TB of grotere schijf. Zeker wanneer deze in RAID heeft gestaan wordt het een erg moeilijke operatie om enigzins zinnige data terug te halen. Dit er vanuit gaande dat je niet van te voren al de precieze locatie en het format van de data kent.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
EvilWhiteDragon schreef op donderdag 14 april 2011 @ 22:09:
[...]

De vraag is natuurlijk wel hoe zinnig dit is op een 1TB of grotere schijf. Zeker wanneer deze in RAID heeft gestaan wordt het een erg moeilijke operatie om enigzins zinnige data terug te halen. Dit er vanuit gaande dat je niet van te voren al de precieze locatie en het format van de data kent.
Tja, dat is weer een afweging van wat er vanaf te halen valt. Voor 1 of 2 mp3'jes zullen ze de moeite niet doen. Voor de geheimen die in films gebruikt worden (waar het topic mee begon) is de kans al ietwat groter...

Rest alleen nog de vraag of jij de geheimen uit de film ook op je hdd hebt staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:51
Ah, zag per toeval dit topic, vroeg me hetzelfde af. Ik wil mijn nas met 3x2TB schijven verplaatsen naar een locatie dichtbij een subwoofer (actief, 200 watt) op een afstand van ongeveer 30cm. Natuurlijk zal ik wel zorgen voor een anti tril mat onder de nas, maar ik vroeg me af wat voor invloed magnetisme erop kan hebben. Eventueel een dikke ijzeren plaat ertussen? Heb geen concrete dingen hierover kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 31-07 22:28

Hoite

Goed verhaal

Trishul schreef op donderdag 14 april 2011 @ 22:23:
Ah, zag per toeval dit topic, vroeg me hetzelfde af. Ik wil mijn nas met 3x2TB schijven verplaatsen naar een locatie dichtbij een subwoofer (actief, 200 watt) op een afstand van ongeveer 30cm. Natuurlijk zal ik wel zorgen voor een anti tril mat onder de nas, maar ik vroeg me af wat voor invloed magnetisme erop kan hebben. Eventueel een dikke ijzeren plaat ertussen? Heb geen concrete dingen hierover kunnen vinden.
Ik zou dan toch gewoon het zekere voor het onzeker nemen en die NAS iets verder weg zetten, zo klein zal je bureau nou ook weer niet zijn?

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou me geen moment zorgen maken. wel met een crt beeldbuisje dan wel

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Hoite schreef op donderdag 14 april 2011 @ 22:24:
[...]

Ik zou dan toch gewoon het zekere voor het onzeker nemen en die NAS iets verder weg zetten, zo klein zal je bureau nou ook weer niet zijn?
Hahaha.... Je moest eens weten op wat een kleine kamer ik een hele homecinema heb gebouwd, compleet met htpc en nas enz.... Ik kan m helaas niet ergens anders zetten, kwestie van ruimtegebrek. Als ik zo de reacties hierboven lees, hoef ik me geen zorgen te maken, maar ja, geldt dat ook voor een afstand van 30 cm? De behuizing van de nas is van metaal (aluminium), dit zorgt voor isolatie neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Trishul schreef op donderdag 14 april 2011 @ 22:28:
[...]

Hahaha.... Je moest eens weten op wat een kleine kamer ik een hele homecinema heb gebouwd, compleet met htpc en nas enz.... Ik kan m helaas niet ergens anders zetten, kwestie van ruimtegebrek. Als ik zo de reacties hierboven lees, hoef ik me geen zorgen te maken, maar ja, geldt dat ook voor een afstand van 30 cm? De behuizing van de nas is van metaal (aluminium), dit zorgt voor isolatie neem ik aan?
Neh .. dan moet je mu-metaal hebben
Wikipedia: Mu-metal

Nogmaal ik zou me eerder zorgen maken over de trillingen wanner die hard staat en de hardde schijf bezig is dan het magnetischme

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 14-04-2011 22:33 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Had niet verwacht dat je het gewoon kunt kopen: http://www.hollandshieldi...hp?p=Nieuws&id=220&Lang=2

Interessant om mee te klooien.....
Pagina: 1