Een soldeerbout voor jou doel staat meestal rond de 350-400°C.
Voor heel kleine componenten kan je proberen op 300-320°C, maar dat is hier je toepassing niet.
Dat zal je ook zeker nodig hebben om die elco's eraf te krijgen.
Er zitten heel wat massa-lagen (6 koperlagen) in je moederbord en zoals je weet geleidt koper de warmte zeer goed. Van zodra je de soldeerbout tegen het pinnetje zet zal je de temperatuur van je bout zien ineenstorten (als het eentje met display is). Daarna begint ie bij te regelen om terug op temperatuur te komen.
Als je zelf niet echt soldeerervaring hebt zou ik het aan iemand vragen die het wel heeft, op PCB niveau, niet aan een loodgieter met een 600W soldeerbout...
Als het niet lukt (je krijgt de tin niet gesmolten) kan je altijd gebruik maken van een kookplaat, verfstripper of oven.
Zet deze op de lichtste stand en probeer het hele bord gelijkmatig ermee op te warmen.
Bedoeling is dat je het hele bord op 40-50°C brengt, zodat je het bord natuurlijk wel nog kan vastnemen.
Verwarm het bord een 5-tal minuten tot het rond de 40-50°C zit.
Alle warmte die al in het bord zit moet niet meer uit je bout komen.
Zet die verfstripper, kookplaat of oven niet te heet! De temperatuur van de hittebron mag iets hoger zijn, een 60° bijv. In de oven is dit wel makkelijk, zorg dat hij op 60° zit en leg het bord er een minuut of 5 in.
Na het wegnemen van de hittebron moet je natuurlijk wel even doorwerken, want het zal direct beginnen afkoelen en dus weer moeilijker en moeilijker worden om de tin te laten vloeien.
Eventueel doe je 1 elco er eerst af en leg je het weer 5 minuten terug in de oven, dan de volgende elco, enz...
Gebruik ook een aangepaste soldeerpunt.
Een hele scherpe dunne punt gaat te fel afkoelen bij het aanraken en zal niet genoeg warmte kunnen overbrengen. Gebruik dus een 'dikkere' punt.
Voeg een beetje extra soldeertin toe aan de bout zodat je een goeie warmte overbrenging krijgt.
Als je flux hebt, mag je altijd aan het soldeerpunt wat flux toevoegen, indien je dit niet hebt liggen kan je ook soldeertin toevoegen (in de draad zit flux). Let wel dat je geen te dikke bollen soldeertin krijgt, want die moet je dan weer zien te verwijderen met zuiglitze of een zuigbout.
Zelf heb ik ook elco's vervangen op een moederbord, ik had het op een onderverwarming liggen op 80° en ik heb ferm lang moeten verwarmen voor deze wilde bewegen.
Verwarm 1 pootje en duw de elco lichtjes opzij.
Zodra de elco beweegt en je hem een beetje opzij hebt geduwd, haal je de bout weg en verwarm je het andere pootje. Duw nu weer lichtjes tegen de elco. Zodra hij weer beweegt haal je weer je bout weg en doe je weer het andere pootje. Zo duw je hem keer op keer stilaan naar boven.
Let op, duw niet te hard (zachtjes duwen) want anders kan je het through-hole gat beschadigen waar hij in zit en dan kan je je moederbord weg gooien.
Duw ook niet tegen je soldeerbout. Zet hem gewoon tegen het te solderen pinnetje en duw vooral niet te hard want dan ga je de soldeereilandjes beschadigen.
Als je niet genoeg ervaring hebt, zoek ergens een defecte printplaat en soldeer daar eerst wat componenten los op de bovenstaande manier, dan heb je al een idee wanneer iets smelt en een beetje feeling ermee.
Een temperatuurgeregelde bout a la Metcal, Pace of Weller WSD80, die ook nog z'n eigen temperatuur meet en bijstuurt is hierbij wel een hele verademing. Met een Velleman van 15W moet je denk ik al heel wat ervaring hebben om daar mee een component schadevrij van een moederbord te halen.
En eigenlijk als je de vraag stelt 'hoe warm moet mijn bout staan voor die toepassing', wil dat zeggen dat je niet genoeg ervaring hebt. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet lukt!
Nog vragen?
[
Voor 36% gewijzigd door
Dikke Foaf op 14-04-2011 20:38
]