Slechte draadloze verbinding bij afstand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justa3
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-05 18:57
Om gek van te worden, dit soort problemen.
Net een nieuwe laptop gekocht, voorheen nooit deze problemen gehad.

Nieuwe laptop is een Lenovo Thinkpad Edge 13. Ook al op Lenovo forum gekeken. Wat dingen geprobeerd, maar geen oplossing.

Probleem: naast het modem is de verbinding prima. Modem van Telfort staat boven.
Zodra we naar beneden gaan met de laptop, 'flipt' de internetverbinding. Heb nu een aantal dagen inSSider 2.0 de verbinding laten bijhouden in een logboek. Beneden is de signaalsterkte minder goed, ok, dat begrijp ik. Maar de hele tijd lijkt de verbinding op haaientanden. En valt de connectie helemaal weg.

De verkoper van de laptop heeft ons gisteren wat software laten deinstalleren, maar dit heeft geen effect gehad. Hij zei dat het natuurlijk altijd nog een hardware probleem kan zijn.

Komt dat iemand bekend voor? Dat in dezelfde ruimte als waar het modem staat de verbinding uitstekend is, en een verdieping lager 'flipt' het van uitstekend naar slecht en weer terug?

Ik hoop dat iemand ons kan helpen.

Groeten,
Marieke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:33
Je hebt ook de meest recente drivers et cetera geïnstalleerd neem ik aan?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justa3
Yes, alles gecheckt van laptop én modem. En het gekke is: zo vliegt ie zo een uur perfect over het internet, bloedsnel en is er niks aan de hand. En dan ineens kan het feest voorbij zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0SSI
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 15:00
Justa3 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 22:32:
Yes, alles gecheckt van laptop én modem. En het gekke is: zo vliegt ie zo een uur perfect over het internet, bloedsnel en is er niks aan de hand. En dan ineens kan het feest voorbij zijn...
Zijn er geen apparaten die dan kunnen storen, zoals een babyfoon of een magnetron?

Gamertag for Xbox: R0SSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justa3
Ik dacht zelf ook even aan de magnetron, maar wat zo vreemd is: eerdere laptops hadden nergens last van. Om te testen of het de magnetron was, heb ik de groep uitgezet van de keuken. Maar de verbinding bleef ellendig.

Wat ook raar is: de verbinding kan zo een uur prima werken en dan ineens is het uit met de pret. Dan ligt het toch niet aan de hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 22:21
Justa3 schreef op zaterdag 16 april 2011 @ 19:12:
Ik dacht zelf ook even aan de magnetron, maar wat zo vreemd is: eerdere laptops hadden nergens last van. Om te testen of het de magnetron was, heb ik de groep uitgezet van de keuken. Maar de verbinding bleef ellendig.

Wat ook raar is: de verbinding kan zo een uur prima werken en dan ineens is het uit met de pret. Dan ligt het toch niet aan de hardware?
Heb je al geprobeerd je draadloos modem op een ander kanaal te zetten? Ik snap dat je het probleem niet hebt gehad met andere laptops, maar misschien is deze wireless adapter gevoeliger voor een zwakker signaal.

Met inSSider 2.0 zou je moeten scannen op welke wireless netwerken er in de buurt op welke kanalen zitten. Het slimste is dan om een vrij, of zo vrij mogelijk kanaal te kiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door Black_Adder op 16-04-2011 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:18

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Mijn wifi is ook niet altijd even betrouwbaar. Maar er zitten ook een hoop andere netwerken in de buurt. Zit er niet iets op hetzelfde kanaal bij jouw?

De powersettings van je wifi kaart kunnen ook nog problemen geven, het kan zijn dat hij tijdelijk uit gaat als er even niet meer wordt gecommuniceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Post eens een inSSID screen. Waarschijnlijk is er een netwerk dat beneden bij jou wel sterk is, maar boven niet, en dat op hetzelfde kanaal zit. Als dat netwerk wordt gebruikt, komt er beneden bij jou extra storing en klapt de verbinding daardoor eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justa3
YouTube: Netwerkverbinding flipt.wmv
Laatste 5 seconden van het filmpje is een screenshot van SSID (het lukt me niet de opgeslagen gpx bestanden te openen)

Zit nu op kanaal 11. Had em vorige week omgezet naar 9, maar toen had ik helemaal geen toegang meer en kon ik niet eerder draadloos internetten dan toen ik het modem weer had teruggezet naar 11.

Daarna geen ander kanaal meer geprobeerd. Er zitten wel andere netwerken op 11. Maar eigenlijk ook op andere kanalen.

Ik had op het forum bij Lenovo al gelezen dat je een vinkje moet weghalen bij de power-settings. Dat had ik gedaan, maar het is niet de oplossing gebleken.

Screenprints: https://cid-b51320d4a8a5e...live.com/self.aspx/Lenovo

Edit: op het Lenovo forum tipte iemand mij dat ik de powersettings moest checken en bij geavanceerd de setting moest zetten op maximum prestatie. Deze stond inderdaad op maximaal energiebesparing.
"You might want to check your power settings in windows 7. Control panel, power options, under your power plan click change plan settings. Then change advanced power settings, under wireless adapter settings, power saving mode, make sure maximum performance is chosen for battery and plugged"

Verder kijk ik nog naar de instellingen omtrent het kanaal. Bedankt voor het meedenken!

Edit 2: Zoals het nu lijkt heb ik nog steeds problemen grrrrrrrrr

[ Voor 33% gewijzigd door Justa3 op 18-04-2011 10:52 . Reden: link naar screenprints toegevoegd + extra edit nav Lenovo forum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 402944

Welke wireless opties heb je op de modem ingesteld (en welke zijn er beschikbaar)?
b/g/n, g-only, ...?
WPA/WPA2, WPA, WPA2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justa3
Wat ik zo raar vind is dit: in dezelfde ruimte als het modem/router is de verbinding prima. Beneden geeft ie vaak wel aan dat het signaal goed is, maar is er niet altijd sprake van een internetverbinding. Dit kan soms zelfs per minuut verschillen: de ene minuut vlieg ik over het internet, de andere minuut heb ik 'beperkte internettoegang' of helemaal geen verbinding meer. Een antwoord op de modem-instellingen volgt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 12:22
Als de problemen steeds na een bepaalde tijd pas beginnen kan het ook zijn dat de wireless kaart in je laptop te warm wordt en daardoor een slechter bereik krijgt. Heb ik met (goedkope dealextreme) usb ontvanger ook gehad.

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justa3
Ik zit nu al 3,5 uur zonder problemen te internetten... er lijkt niks aan de hand..... warmte kan het zo niet zijn toch?! En wat te zeggen over alle instellingen? Als die niet goed stonden, had ik nu toch niet al zo lang zonder problemen kunnen internetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stel: een van je buren heeft een oudere 802.11b client in zijn laptop steken. Wanneer die opstart en probe requests begint te sturen, kan het zijn dat jouw Access Point bepaalde protectie mechanismen gaat beginnen gebruiken (RTS/CTS bv) om te vermijden dat die tragere client niet gaat proberen traffiek te sturen wanneer jij traffiek aan het sturen bent.
Om dit te vermijden, kan je in je eigen AP en Client instellen dat hij geen 802.11b gaat ondersteunen.
Gevolg: tragere client ziet jouw netwerk niet en zal dus geen probe request gaan uitsturen voor jouw netwerk.
Ik weet niet of het nu nog steeds het geval is, maar de WZC-tool van Window had vroeger de gewoonte om (indien hij niet kon connecteren met een 'preferred network', hij ging proberen om met eenders welk netwerk in de buurt te connecteren. Indien dit het geval is, kan het dus wel zijn dat je soms 3,5u zonder problemen op het het net kan, en soms 'plots' problemen krijgt. Het is namelijk je omgeving die veranderd zonder dat je dit merkt.

Betreffende WPA/WPA2, heb zelf ook al vaak gemerkt dat er sommige clients en/of APs zijn die moeilijheden hebben met WPA-mixed-mode (zijnde dus WPA+WPA2 - TKIP+AES). Dit zou niet direct een verklaring kunnen zijn waarom je dan soms wel 3,5 uur kan internetten en soms niet, maar gewoon ook een tip uit ervaring waar je eens naar kan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:25
Topictitel: Slechte draadloze verbinding bij afstand

Uitstekend. Ik kan de oorzaak niet korter verwoorden.
Enige oplossing: Sterkere antenne nemen. Als dat niet kan, beneden een AP neerzetten. De beste optie is en blijft toch je laptop direct met een LAN kabel aan het internet te hangen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justa3
Anoniem: 402944 schreef op maandag 18 april 2011 @ 14:00:
Welke wireless opties heb je op de modem ingesteld (en welke zijn er beschikbaar)?
b/g/n, g-only, ...?
WPA/WPA2, WPA, WPA2?
g-only en WPA2-PSK

De router staat vast ingesteld op kanaal 11.

Heb vanmiddag in de bibliotheek gezeten en op een terras met wifi in de stad. Helemaal geen problemen gehad.
Dus het ligt echt aan de omgeving bij mij thuis...

[ Voor 29% gewijzigd door Justa3 op 19-04-2011 20:46 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, dat is dan vermoedelijk weer een stap dichter.
Enige probleem is dat het nu moeilijker wordt om het zo te kunnen beantwoorden.
Indien je, op het moment dat je problemen optreden, zelf geen storende elementen inschakelt (bluetooth, magnetron, draadloze tv zenders, wifi-camera, babyfoon, etc.... kortom, alles dat in de 2.4GHz band werkt) lijkt het me eerder van buitenaf te komen.

Maar dat wordt haast onmogelijk om zo te zeggen. Je zou dan ofwel het spectrum moeten kunnen bekijken, ofwel de volledige communicatie tussen laptop en modem op de moment dat het probleem zich voordoet.
Zal nog eens verder nadenken en zien of ik nog op een mogelijke oorzaak/oplossing kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justa3
Qua apparaten weet ik vrijwel zeker dat er geen sprake is van een storing. Kan een apparaat van de buren ook invloed hebben?

Ik moet zeggen dat het de laatste dagen wel beter gaat, ik vermoed dat het ook beter is gegaan nu ik alles op 'maximaal presteren' heb gezet.

Verder zit ik erover te denken, als de problemen aanhouden, om een usb-adapter te proberen die sterker is dan de ingebouwde adapter. Ook vraag ik me af of het zin heeft om bij Telfort te vragen om een nieuw modem. We hebben momenteel de zilveren ZyXEL (P-2602HW-D1A staat erbij). Verder geen problemen met telefonie en Lan verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Wat er blijkbaar ook vergeten wordt is dat de wireless kaart in je laptop waarschijnlijk een stuk minder sterk is als voorheen want ook die kaart moet gegevens verzenden naar je modem.

Ik weet dat je als je op je router bijv DD-WRT installeert dat je dan kunt zien wat de sterkte is van het signaal van je wifi chip in je laptop ik vermoed dat hier wat aan schort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Met inSSIDer zie je welke draadloze netwerken er in jouw omgeving aktief zijn.
Op basis daarvan kun je proberen een kanaal te kiezen wat het meest rustig is, of de andere netwerken zwak zijn.
Probeer zoveel mogelijk, maar minstens 3, kanalen afstand te nemen van een ander sterk signaal.
En controleer of je de juiste keuze gemaakt hebt ook nog diverse keren.

Heb zelf wel eens een prima werkende wifi oplossing weggezet, en kreeg 's avonds telefoon dat het niet werkte.
Bleken er "opeens" veel meer netwerken bijgekomen te zijn in de avond. En beide buren zaten op hetzelfde kanaal, wat overdag zo rustig was. De buren hadden overdag hun AP uit staan :X

Verder zie je in InSSIDer niet wat er nog meer op die 2.4GHz band werkt.
En dat zijn veel meer dingen dan jij denkt. Daar kun je dus last van hebben.

Een andere, gevoeligere antenne op de Zyxel zou je nog kunnen proberen, hoeft niet meer dan €15.- te kostten.

Ook kan je proberen je Zyxel ietsje te verplaatsen. 20 cm kan al veel schelen.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Moest de kaart van de laptop TE zwak zijn (is inderdaad zwakker dan AP), vermoed ik dat hij ook geen 3,5 uur zonder probleem trafiek kan verwerken alvorens problemen te ondervinden.

Naar alle waarschijnlijkheid, zal de router het signaal in normale omstandigheden als goed aangeven en wanneer er problemen zijn als zwak tot slecht. Persoonlijk zegt dit op zich nog steeds niet echt iets over de oorzaak.

Andere toestellen bij de buren kunnen inderdaad een invloed hebben.

Verplaatsen van Zyxel zou kunnen helpen.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 402944 op 20-04-2011 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297223

Kanaal en 2, 7 en 12 overlappen ook niet. Evenals 3, 8 en 13.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justa3
Is het niet mogelijk de laptop opdracht te geven zich met niks anders te bemoeien dan dat ene netwerk waar hij mee moet connecten? Verder vond ik nog een menu om aanpassingen te doen aan de adapter. Kom nog even terug op de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justa3
Heb uiteindelijk gekozen voor kanaal 4, daar zitten wij als enige op. Lijkt goed te werken. Heel af en toe een internethik, maar bij wat het geweest is, hoor je mij niet klagen.
Pagina: 1