2 routers instellen als Wireless Access Points

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb hier thuis een telenet modem/router/switch. Ik heb net 2 routers (Linksys E3000 en Linksys E4200) aangekocht en wil deze gebruiken als WAPs. De bedoeling is 1 SSID te hebben, waarbij automatisch geschakeld wordt tussen beide WAPs. Ik heb wat gelezen en, zoals ik het begrijp, kan je dit bereiken via volgende opstelling_1:

internet --> telenet_modem/router/switch --> router_1 --> router_2 met

Kabels:
internet --> telenet_modem/router/switch: Coax naar WAN
telenet_modem/router/switch --> router_1: WAN naar LAN
router_1 --> router_2: LAN naar LAN

Configuratie:
telenet_modem/router/switch:

DHCP disabled
WiFi disabled

router_1:

Statisch IP router: 192.168.1.1
DHCP enabled (range van 192.168.1.3 - 192.168.1.254)
SSID: TestSSID
Security: WPA2/AES
Kanaal: 6

router_2:

Statisch IP router: 192.168.1.2
DHCP disabled
Kanaal: 11

Eerst en vooral, klopt deze opstelling?
Mijn vraag is nu of je dezelfde opstelling kan behalen zonder beide routers te verbinden via een Ethernet kabel (zie opstelling_2) ? Beide routers zijn hier thuis ver van elkaar verwijderd, en ik zie het niet zitten om de muren uit te breken. Of creëer ik hierdoor 2 aparte netwerken, waardoor er niet automatisch geschakeld kan worden?

opstelling_2:

internet --> telenet_modem/router/switch --> router_1
internet --> telenet_modem/router/switch --> router_2 met

Kabels:
telenet_modem/router/switch --> router_1: WAN naar LAN
telenet_modem/router/switch --> router_2: LAN naar LAN

Configuratie:
telenet_modem/router/switch:

DHCP disabled
WiFi disabled

router_1:

Statisch IP router: 192.168.1.1
DHCP enabled (range van 192.168.1.3 - 192.168.1.254)
Kanaal: 6

router_2:

Statisch IP router: 192.168.1.2
DHCP enabled (range van 192.168.2.1 - 192.168.2.254)
Kanaal: 11

Alvast bedankt!

naf10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BWBzz
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-06 11:49
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar moeten de kabels niet de volgende volgorde hebben?:

Kabels:
telenet_modem/router/switch --> router_1: LAN naar WAN

volgens mij moet de 1ste router de ethernetkabel in de WAN-poort hebben zitten, althans... zo regel ik het wel tussen mijn twee routers, maar die zijn dan wel volledig bekabeld en de tweede router is bij mij niet draadloos.

Voor de rest heb ik nog geen opstelling gehad waarbij twee draadloze routers als één SSID functioneerden, dus op de rest van de vragen heb ik zo één twee drie geen antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moest inderdaad zo zijn. Had een fout gemaakt. Bedankt!
Ik weet dat het mogelijk is om 2 routers als 1 SSID te laten functioneren, als je deze LAN naar LAN bekabeld. Ik vraag me nu af of dit ook mogelijk is zonder beide routers met elkaar te verbinden.
BWBzz schreef op donderdag 14 april 2011 @ 20:52:
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar moeten de kabels niet de volgende volgorde hebben?:

Kabels:
telenet_modem/router/switch --> router_1: LAN naar WAN

volgens mij moet de 1ste router de ethernetkabel in de WAN-poort hebben zitten, althans... zo regel ik het wel tussen mijn twee routers, maar die zijn dan wel volledig bekabeld en de tweede router is bij mij niet draadloos.

Voor de rest heb ik nog geen opstelling gehad waarbij twee draadloze routers als één SSID functioneerden, dus op de rest van de vragen heb ik zo één twee drie geen antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:48
Ik heb op mijn "hoofd"router (niet draadloos) twee draadloze routers aangesloten. Elk via een UTP-kabel vanaf de "hoofd"router naar een LAN-poort (dus niet de WAN-poort!) van de draadloze router. Op de "hoofdrouter" staat DHCP aan, op de draadloze routers staat het uit. Deze fungeren zo als Access Points. In beide draadloze routers is de SSID, beveiligingsinstelling en sleutel hetzelfde. De draadloze routers hebben ieder wel een apart kanaal (6 en 13, afgestemd met InSSIDer). Mijn smartphone switcht op die manier vlekkeloos tussen de draadloze router beneden en boven.

[ Voor 0% gewijzigd door hansvk op 15-04-2011 08:15 . Reden: typo ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
h40d schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 08:15:
Ik heb op mijn "hoofd"router (niet draadloos) twee draadloze routers aangesloten. Elk via een UTP-kabel vanaf de "hoofd"router naar een LAN-poort (dus niet de WAN-poort!) van de draadloze router. Op de "hoofdrouter" staat DHCP aan, op de draadloze routers staat het uit. Deze fungeren zo als Access Points. In beide draadloze routers is de SSID, beveiligingsinstelling en sleutel hetzelfde. De draadloze routers hebben ieder wel een apart kanaal (6 en 13, afgestemd met InSSIDer). Mijn smartphone switcht op die manier vlekkeloos tussen de draadloze router beneden en boven.
Ok, dan ga ik dit eens testen. Ik houd je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende opgesteld:

Telenet draadloze modem/router --> Router_1 (LAN naar LAN)
Telenet draadloze modem/router --> Router_2 (LAN naar LAN)

Telenet draadloze modem/router:
  • Statisch IP: 192.168.0.1
  • DHCP ingeschakeld
  • Geen WIFI
Router_1:
  • Statisch IP: 192.168.0.2
  • DHCP uitgeschakeld
  • SSID: Test
  • Security: WPA2-AES
  • Kanaal: 6
Router_2:
  • Statisch IP: 192.168.0.3
  • DHCP uitgeschakeld
  • SSID: Test
  • Security: WPA2-AES
  • Kanaal: 11
Klopt dit?
Op mijn Macbook en iPhone werkt alles perfect, maar op mijn Acer heb ik een gigantisch trage draadloze verbinding. Het ligt niet aan mijn netwerkkaart, want wanneer er maar 1 routers ingeschakeld is, haal ik wel de volledige snelheid.

Thanks,

naf10
Pagina: 1