Missende bestanden bij kopiëren van volledige schijf.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Naar aanleiding van mijn vorige topic heb ik besloten alle bestanden over te zetten naar een nieuwe kleinere virtuele schijf. Hiervoor boot ik Linux in rescue-mode en wil ik de bestanden kopiëren naar de nieuwe schijf. Hierna de boot-loader installeren en alles zou moeten werken.

Commando's voor back-uppen zijn als volgt:
cd /mnt/sysimage/
tar -cvpf /mnt/newdisk/sysimage.tar --exclude=proc --exclude=sys --exclude=dev/pts --exclude=mnt .

cd /mnt/newdisk/
tar -zvpf sysimage.tar

Helaas lijkt het erop dat de hele var-directory niet is meegekopiëerd. Dit is een directory van 5.7GB. Hele schijf is 9.4GB. De Tarball is 8.6GB.

[root@plesk01 newdisk]# ls
aquota.user  etc   lib    lost+found  misc  opt   srv  sysimage.tar
bin          home  lib64  media       net   sbin  sys  usr
[root@plesk01 newdisk]# ls / (origineel)
aquota.user  dev   lib         media  net   root     srv  usr
bin          etc   lib64       misc   opt   sbin     sys  var
boot         home  lost+found  mnt    proc  selinux  tmp
[root@plesk01 newdisk]#

Hoe zorg ik ervoor dat mijn belangrijke bestanden correct meegekopiëerd worden naar de nieuwe schijf? Tijdens het maken van de tarball stond er een melding "improper exit, see previous errors", maar had het gevoel dat hij wel alles verwerkt had, wellicht enkele foutmeldingen voor systeembestanden. Zal opnieuw (3e keer) proberen een back-up te maken en deze keer de logfile weg te schrijven naar een bestand om de foutmeldingen te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zonder de preciese meldingen is het natuurlijk moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen.

Kijk eens naar rsync, dat is wat intelligenter dan tar en kopieert alleen de verschillen maar het controleert wel af alles goed is overgezet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Met rsync was het inderdaad gelukt om alles te kopiëren zonder missende bestanden. Helaas kreeg ik de bootloader niet aan de praat. Ook na samengewerkt te hebben met mensen in #rhel op Freenode, leek het echt niet mogelijk grub opnieuw te installeren en goed draaiende te krijgen en beter te gaan voor een herinstallatie. Ben totaal met troubleshooting wel 4-5 uur mee bezig geweest. Heb er wel van geleerd, bijvoorbeeld dat > output.log geen errors logt, maar 2>&1 output.log wel.

Heb uiteindelijk besloten opnieuw CentOS te installeren, rescue mode te booten, en via rsync de mappen /var, /usr, /lib (muv /lib/modules ivm driver signatures), /lib64, /home, /root over te kopieren. Originele mappen in /archive gezet en vervolgens gesynchroniseerd via:
rsync -av -op -e ssh root@plesk01.isprovider.nl:/var .

Alles draaide gelijk perfect! Ik denk dat het overzetten van schijf-1 naar lege schijf-2 wel had gewerkt indien ik niet was overgaan van LVM op direct ext3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 08:44
chronoz schreef op donderdag 14 april 2011 @ 18:21:
/.../
Commando's voor back-uppen zijn als volgt:
cd /mnt/sysimage/
tar -cvpf /mnt/newdisk/sysimage.tar --exclude=proc --exclude=sys --exclude=dev/pts --exclude=mnt .

cd /mnt/newdisk/
tar -zvpf sysimage.tar

/.../
Tijdens het maken van de tarball stond er een melding "improper exit, see previous errors", maar had het gevoel dat hij wel alles verwerkt had, wellicht enkele foutmeldingen voor systeembestanden.
/.../
Haal eerst die -v (verbose) opties eens uit je tar-commando, dan zie je ten minste welke foutmeldingen er voorbij komen. Nu verdrinken de relevante foutmeldingen tussen de namen van de getarde bestanden. Een listing van je tar-file kun je later altijd nog maken.
offtopic:
Hoewel de werking van het commando er natuurlijk niet door verandert, kun je jezelf een plezier doen door de tar-file een gz-extensie te geven: sysimage.tar.gz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Je hebt gelijk dat verbose-mode enorm lastig werkt met het vinden van foutmeldingen. Daar kwam ik ook achter en heb vervolgens de totale back-up opnieuw moeten maken met het volgende commando:
tar -cvpf /mnt/newdisk/sysimage.tar --exclude=proc --exclude=sys --exclude=dev/pts --exclude=mnt . 2> /mnt/newdisk/sysimage.err 1> /mnt/newdisk/sysimage.log. 

Op deze manier worden zowel de errors (stderr) als de verbose-log (stdout) apart gelogd. Achteraf had ik het misschien ook zonder verbose kunnen doen, maar er ging bij tar sowieso te veel mis.

Offtopic: Je hebt gelijk, maar ik gebruik geen gzip-compressie. De -zvpf moet -xvpf zijn.