Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Battery Saver voor laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Nu bij mijn vriendin haar laptop de zoveelste accu alweer gesneuveld is, wordt de irritatiegrens zo langzaam wel bereikt. Via via heb ik gehoord over een soort Battery Saver.

Hiermee bedoel ik niet een "battery saver" die ervoor zorgt dat je langer zonder stroom kunt laptopperen, maar een battery saver die ervoor zorgt dat hij niet "doorlaadt" als de laptop aangesloten zit op de netstroom en de accu vol zit. Ik heb namelijk gehoord dat dit erg slecht voor de accu is.

Zelf heb ik Google al afgespeurd, maar helaas zonder resultaat. Als iemand me kan helpen, ben ik hiervoor uitermate dankbaar!

Met vriendelijke groet,
Jurjen

Verwijderd

Gelukkig zit deze functie al sinds jaar en dag ingebouwd in elke laptop die word gemaakt ;)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:25
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 18:05:
Hiermee bedoel ik niet een "battery saver" die ervoor zorgt dat je langer zonder stroom kunt laptopperen, maar een battery saver die ervoor zorgt dat hij niet "doorlaadt" als de laptop aangesloten zit op de netstroom en de accu vol zit. Ik heb namelijk gehoord dat dit erg slecht voor de accu is.
Dat ligt maar net aan het type accu dat wordt gebruikt :)

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-11 11:30
Let er op dat je vriendin de laptop ook tussendoor oplaad, niet alleen als deze bijna helemaal leeg is, dat is namelijk nogal slecht voor Li-ion batterijen. Tussendoor opladen is dan veel beter.

I'm a photographer, not a terrorist

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk ligt het idd niet aan het feit dat hij als hij vol is aan de lader hangt, maar heeft het meer te maken met opladen terwijl de accu nog vol zat zit. (Laptop aan de lader, even verplaatsen, en dan weer aan de lader hangen, met als gevolg dat de accu bijna nooit helemaal leeggetrokken wordt.) Kan dit kloppen ?
Het is dan namelijk beter de accu pas weer in te pluggen als hij echt helemaal leeg is.

(Ja, ik weet het, Li-Ion zou geen geheugen-effect moeten hebben, maar bovenstaande heeft bij mij toch echt geholpen)

Edit: Zo, en citruspers zegt precies het tegenovergestelde ..... hmmmm....

[ Voor 6% gewijzigd door u_nix_we_all op 14-04-2011 18:17 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

hier een snel overzicht hoe je het meeste uit je batterij kunt halen (site heeft veel info over verschillende batterij-types)
http://batteryuniversity....do_and_dont_battery_table
http://batteryuniversity....g_lithium_based_batteries

[ Voor 17% gewijzigd door A4- op 14-04-2011 18:34 ]

Verwijderd

u_nix_we_all schreef op donderdag 14 april 2011 @ 18:16:
Waarschijnlijk ligt het idd niet aan het feit dat hij als hij vol is aan de lader hangt, maar heeft het meer te maken met opladen terwijl de accu nog vol zat zit. (Laptop aan de lader, even verplaatsen, en dan weer aan de lader hangen, met als gevolg dat de accu bijna nooit helemaal leeggetrokken wordt.) Kan dit kloppen ?
Het is dan namelijk beter de accu pas weer in te pluggen als hij echt helemaal leeg is.

(Ja, ik weet het, Li-Ion zou geen geheugen-effect moeten hebben, maar bovenstaande heeft bij mij toch echt geholpen)

Het is schadelijk om de laptop voor lange tijd niet te gebruiken. Ik heb nog nooit een accu uit een desktopvervangen gezien die het na 2 jaar nog goed deed.
De meeste veelgebruikte accu's die ik ben tegengekomen doen het daartegen nog prima na lange tijd.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-11 11:30
u_nix_we_all schreef op donderdag 14 april 2011 @ 18:16:

Ik was eerder, dus ik heb gelijk! :+

Maar even serieus, het is in sommige gevallen wel wenselijk om de accu af en toe even helemaal te ontladen, zodat de capaciteit wat nauwkeuriger te bepalen valt. 1x in de 30 charges is ongeveer de maatstaf.

Ik heb deze dingen opgezocht voor mijn camera accu's (allemaal li-ion), en ik ga er vanuit dat hetzelfde geld voor li-ion laptop accu's. Ik merk in ieder geval zelf dat mijn D2H camera accu soms "gecalibreerd" moet worden, en het enige wat de oplader dan doet is hem ontladen en weer opladen.

I'm a photographer, not a terrorist

Pagina: 1