Twee vloerstaanders op Yamaha RX-V357

Pagina: 1
Acties:

• 19william85
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-11-2025
Hallo allemaal,

ik zit met een dillema. Ik wil graag mijn jbl 200.5 set vervangen voor 2 vloerstaande speakers. Dat is natuurlijk geen probleem. Ik heb alleen een cheapass receiver de yamaha rx-v357. I.c.m. de jbl set werkt dit prima, aangezien je verwachtingen hiervan niet al te hoog zijn.

Nu wil ik gaan luisteren naar nieuwe speakers, alleen het probleem is dat je in de winkel vaak luistert naar een betere receiver. Geld om de receiver te vervangen heb ik op dit moment niet. Mijn vraag is dus ook of deze versterker andere speakers aankan, of dat het een zinloze actie is om andere speakers op deze yamaha aan te sluiten. Ik heb intresse in Klipsch Synergy F2 of de Wharfedale Diamond. Althans dit zijn speakers die het budget redelijk dekken.

Grtz,

William

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kort door de bocht:

"elke" moderne versterker kan "elke" moderne speaker aansturen. Geen punt dus.

Wise enough to play the fool

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

teacher schreef op donderdag 14 april 2011 @ 15:02:
Kort door de bocht:

"elke" moderne versterker kan "elke" moderne speaker aansturen. Geen punt dus.
Met alle respect, dat is wel heel kort door de bocht :P
Genoeg moderne speakers welke een impedantiedip hebben waardoor een receiver het niet meer kan trekken. Maar goed, dat zijn veelal speakers in de hogere prijsklassen en die sluit je sowieso niet aan op een receiver als deze.

Feit blijft dat de receiver straks maar twee in plaats van vijf kanalen aan hoeft te sturen. Dat geeft de voeding van de receiver al wat meer ruimte en werkt dus in je voordeel. Sowieso is er voor normaal gebruik maar een paar Watt per kanaal nodig. Het is niet zo dat een speaker meteen 100 Watt nodig heeft, met een paar Watt kan je de buren al irriteren. Als je dan ook nog een speakers pakt welke een redelijk rendement (gevoeligheid) hebben en geen rare dippen qua impedantie dan zal het allemaal wel goed komen. De Klipsch en de gekozen Wharfedale hebben beide een nominale impedantie van 8 en 6 Ohm en dat gaat dus al goed. Speakers die 4 Ohm zijn kunnen lastig worden voor een instapreceiver, zeker als ze onder de 4 Ohm duiken. De Klipsch heeft zelfs een redement van 95,5 dB dus die speaker is zeer makkelijk aan te sturen. De Wharfedale zit wat lager, maar nog steeds boven de 85 dB.

Ander feit is dat er altijd wel iets van geluid uit de speakers zal komen. Echter zal het geluid beter worden als je er een betere versterker aan hangt. Maar zolang je dat nooit gehoord hebt en tevreden bent met welke geluid jouw Yamaha geeft met de speakers is er niets aan de hand. Alleen wel kijken of je je eigen receiver mee kan nemen als je gaat luisteren naar de speakers. Want als de speakers aangesloten worden op een dikke eindbak dan kan het geluid dus wel eens wat minder uitpakken.

Lange post kort: geluid zal er altijd uit de speakers komen. En zeker speakers met een hoog rendement als de Klipsch gaan geen problemen opleveren. de Klipsch zou in dit geval dan ook de veiligere keuze zijn van de twee. Maar dus niet dat er uit de Wharfedale geen geluid gaat komen.

Ik heb een titelchange gedaan, want "advies gevraagd" is niet zo heel veel zeggend.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 14-04-2011 15:24 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:33
^ with stupid

Daarnaast kan ik als tip wel iets meegeven: Kijk ook op de 2e handsmarkt.

Genoeg mensen die van hun "Instap" vloerstaanders een upgrade doen naar iets hogers.

K to the KillaZ

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Ik heb Wharfedale Evo 2-30 op een cheap ass Yamaha rx-v363 staan.
Komt een heleboel geluid uit kan ik je vertellen, moet geen enkel probleem zijn dus :)

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:45
Ossi schreef op donderdag 14 april 2011 @ 16:30:
Ik heb Wharfedale Evo 2-30 op een cheap ass Yamaha rx-v363 staan.
Komt een heleboel geluid uit kan ik je vertellen, moet geen enkel probleem zijn dus :)
'Heleboel' betekent natuurlijk niet per definitie 'Mooi'

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 15:50
Lumics schreef op donderdag 14 april 2011 @ 16:33:
[...]

'Heleboel' betekent natuurlijk niet per definitie 'Mooi'
Daar heb je gelijk in, daar vroeg hij ook niet om :P
Ik vind het trouwens een erg prettige combinatie: yamaha + wharfedale.
Pagina: 1