Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Een aantal vragen over http headers

Pagina: 1
Acties:
  • 516 views

• nerz101
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-11 15:06
Ik ben onlangs de website van mijn vader eens vernieuwd en nu ik veel bezig ben met de performance van de site wil ik graag even uitzoeken hoe ik de headers instel, ik heb informatie opgezocht maar ik snap er weinig van.

Ik gebruik DirectAdmin Web Control Panel © 2007 JBMC Software en gebruik voornamelijk de grafische interface (ik heb vrij weinig gebruik gemaakt ervan, alleen phpmyadmin en de mail ingesteld.)

Nou wil ik graag de laadtijd van mijn website verbeteren alleen weet ik niet precies waar ik naar moet zoeken, of welke bestanden ik moet aanpassen.

FireBug gaf mij aan dat er maar een paar dingen te verbeteren zijn en die zijn alleen Serversided.

Add Expires headers
Content Delivery Network
Configure entity tags (ETags)
Compress components with gzip

Nou gaat het mij vooral om de headers, aangezien het niet handig is dat er telkens nieuwe requests zijn.

Kan iemand mij dit kort uitleggen? Of misschien wat links geven of zelfs wat termen, want ik weet niet echt waar ik moet zijn voor deze zaken.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
nerz101 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 14:04:
(…) want ik weet niet echt waar ik moet zijn voor deze zaken.
Je zult toch ongetwijfeld wel een beetje een idee hebben waar je op kunt zoeken? Je bent bekend met de zoekmachine Google neem ik aan?

Doe eens een gok wat je daar in kunt typen... Ik zal je een hint geven: het staat al in je topic-start…

• nerz101
Ik heb al gezocht alleen ik heb geen duidelijkheid kunnen vinden, vandaar dit topic. Waar moet ik zijn voor deze info?

Ik vind zo op google veel info over de code die gebruikt word, alleen waar kan ik die code terug vinden op mijn server? in .htaccess heb ik alleen 3 redirects staan verder geen code.

Zoals ik aangaf, ik weet zeer weinig over apache en http protocollen

• Osiris
  • Niet online
Nou, for starters had je ook metéén kunnen melden dat je Apache gebruikte.

En verder lijkt de documentatie van Apache me een heel goeie start, denk je niet? En als je meer over de HTTP-headers zelf wilt weten, dan moet je bij *tromgeroffel* het HTTP-protocol zijn.

Verwijderd

Misschien is het handiger als je je eerst inleest wat Firebug je vertelt, want ik heb het gevoel dat je nog geen idee hebt wat voor headers je wilt gaan aanpassen...

Add Expires headers
Zoek op wat expire headers zijn en hoe ze werken. Hoewel ze erg handig zijn voor bepaalde websites, kunnen ze ook voor een hoop problemen zorgen als je niet weet hoe ze werken.

Content Delivery Network
Erg handig en een must voor een veel bezochte website, of als je niet veel bandbreedte te verslinden hebt.

Totaal overbodig, tenzij je exact weet wat je doet. Uitschakelen is in dit geval wel handig.

Dit is voor kleine websites totaal overbodig, dus mag uitgeschakeld worden.

Vraagje... ik neem aan dat je YSlow gebruikt hebt, misschien is het dan handig om te kijken op de website van Yahoo (http://developer.yahoo.com/performance/)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Expire Headers, Gzip compression en de ETags zijn allemaal via je .htaccess in te stellen, een CDN zou ik niet teveel over inzitten als je een Nederlandse server hebt en alleen Nederlandse bezoekers bedient.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 22:52
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 14:20:
Misschien is het handiger als je je eerst inleest wat Firebug je vertelt, want ik heb het gevoel dat je nog geen idee hebt wat voor headers je wilt gaan aanpassen...

Add Expires headers
Zoek op wat expire headers zijn en hoe ze werken. Hoewel ze erg handig zijn voor bepaalde websites, kunnen ze ook voor een hoop problemen zorgen als je niet weet hoe ze werken.

Content Delivery Network
Erg handig en een must voor een veel bezochte website, of als je niet veel bandbreedte te verslinden hebt.
Wat een onzin, licht maar eens toe waarom dit een must is voor veel bezochte sites?!
Totaal overbodig, tenzij je exact weet wat je doet. Uitschakelen is in dit geval wel handig.
Want? IIS doet het gelukkig automatisch en zou het echt niet uit willen zetten!
Dit is voor kleine websites totaal overbodig, dus mag uitgeschakeld worden.
Nog meer bullcrap. Elke site heeft nut bij het gebruik van gzipping.
Vraagje... ik neem aan dat je YSlow gebruikt hebt, misschien is het dan handig om te kijken op de website van Yahoo (http://developer.yahoo.com/performance/)
:-(

• nerz101
Ik heb firebug, maar mijn probleem was dat ik niet wist waar ik goeie overzichtelijke info kan vinden. Ik vind nu wel info zoals http://net.tutsplus.com/t...http-headers-for-dummies/ en het is mooi dat er uitgelegd word hoe het werkt en wat alles betekend, maar waar kan ik het zelf aanpassen?

maar ik ben er niet veel wijzer van geworden. Ik heb mij niet echt verdiept erin, dat klopt. Ik heb opgezocht wat de termen betekende maar ik kon zo snel vinden hoe het toegepast werd (en waar).

Wat ik hier o.a. hoopte is een korte uitleg of misschien een link naar een uitleg.

[ Voor 40% gewijzigd door nerz101 op 14-04-2011 14:32 ]

• nerz101
Laat ik de vraag wat makkelijker maken.
Ik wil delen van de website cacheable hebben zodat er geen onnodige http requests zijn.

En ik geloof dat een header set expire daarmee kan helpen, hoe pas ik dit toe?

Verwijderd

@nerz101
nerz101 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 14:39:
Ik wil delen van de website cacheable hebben zodat er geen onnodige http requests zijn.

In de .htaccess van HTML5 BoilerPlate staat een goed voorbeeld van hoe je het moet instellen (vanaf regel 177).

@kipusoep
kipusoep schreef op donderdag 14 april 2011 @ 14:25:
[...]

Wat een onzin, licht maar eens toe waarom dit een must is voor veel bezochte sites?!
Als je weet wat een CDN is en hoe het werkt dan zou je deze vraag niet stellen. Met name het gebruik van een externe locatie is zeer handig voor drukke sites omdat er een hoop niet vanaf jouw server geladen hoeft te worden.
Daarnaast gaat het sneller voor de bezoeker (verdelen van de load, geen ongewenste headers, etc), dus is het een must.
[...]

Want? IIS doet het gelukkig automatisch en zou het echt niet uit willen zetten!
Als je expire headers goed staan dan is dit niet nodig. Het enige wat het doet is een checksum maken van het bestand waarmee de versie in de cache wordt gecontroleerd. Is weer extra data wat heen en weer geschoven wordt...
[...]

Nog meer bullcrap. Elke site heeft nut bij het gebruik van gzipping.
Klopt, mits goed gebruikt. Als je namelijk alles gaat gzippen dan krijg je meer problemen dan dat je er profijt van hebt. Dus daarom is het voor kleine websites en niet technische mensen totaal geen materie om in te verdiepen.
:D

Mag ik nu van jou de argumenten waarom ik onzin uitkraam?

• nerz101
Even een (waarschijnlijk domme) vraag, maar waar haalt hij deze headers vandaan? Als ik op de server kijk naar de files zie ik .htaccess in de root. daarin staan puur en alleen 3 redirects.

Maar firebug laat

Antwoordheadersbron bekijken
Date Thu, 14 Apr 2011 12:52:25 GMT
Server Apache/2
Last-Modified Wed, 13 Apr 2011 17:34:39 GMT
Etag "4b48032-be4-4a0d03921c9c0"
Accept-Ranges none
Vary Accept-Encoding,User-Agent
Content-Type text/html

wel zien, zijn dit dan default headers die automatisch gegenereerd worden?

• Osiris
  • Niet online
nerz101 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 14:57:
Even een (waarschijnlijk domme) vraag, maar waar haalt hij deze headers vandaan? Als ik op de server kijk naar de files zie ik .htaccess in de root. daarin staan puur en alleen 3 redirects.

Maar firebug laat

Antwoordheadersbron bekijken
Date Thu, 14 Apr 2011 12:52:25 GMT
Server Apache/2
Last-Modified Wed, 13 Apr 2011 17:34:39 GMT
Etag "4b48032-be4-4a0d03921c9c0"
Accept-Ranges none
Vary Accept-Encoding,User-Agent
Content-Type text/html

wel zien, zijn dit dan default headers die automatisch gegenereerd worden?
Heb je überhaupt énig idee wat Apache allemaal wel en niet doet? Heb je überhaupt énig idee wat een .htaccess is? Heb je überhaupt énig idee wat "HTTP" an sich inhoudt?

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 22:52
Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2011 @ 14:42:
@nerz101

[...]

In de .htaccess van HTML5 BoilerPlate staat een goed voorbeeld van hoe je het moet instellen (vanaf regel 177).

@kipusoep

[...]

Als je weet wat een CDN is en hoe het werkt dan zou je deze vraag niet stellen. Met name het gebruik van een externe locatie is zeer handig voor drukke sites omdat er een hoop niet vanaf jouw server geladen hoeft te worden.
Daarnaast gaat het sneller voor de bezoeker (verdelen van de load, geen ongewenste headers, etc), dus is het een must.
Het grootste nadeel van een CDN gebruiken is de query voor de DNS. Daarom hebben wij ervoor gekozen om geen CDN te gebruiken. Ongewenste headers kun je natuurlijk voor bepaalde resources ook gewoon uitschakelen. Statische bestanden inladen geeft geen extra noemenswaardige load op de server, dus dat argument is al invalide. De browsers van tegenwoordig hebben toch al genoeg verbindingen (per hostname) om alles op te halen.
[...]

Als je expire headers goed staan dan is dit niet nodig. Het enige wat het doet is een checksum maken van het bestand waarmee de versie in de cache wordt gecontroleerd. Is weer extra data wat heen en weer geschoven wordt...
Je begint al met "Als ....". Dus mocht je om de één of andere reden de expires header niet goed hebben staan, heb je in ieder geval een backup. De extra data die heen en weer gaat is verwaarloosbaar.
[...]

Klopt, mits goed gebruikt. Als je namelijk alles gaat gzippen dan krijg je meer problemen dan dat je er profijt van hebt. Dus daarom is het voor kleine websites en niet technische mensen totaal geen materie om in te verdiepen.
Welke problemen dan? Tegenwoordig gebruikt bijna elke website al wel een javascript library als jQuery (verschil van 55(!) kB). En anders heb je altijd nog je CSS en overige javascript die met gzipping zeker wel een stuk kleiner worden.
[...]

:D

Mag ik nu van jou de argumenten waarom ik onzin uitkraam?
Bij deze }:O

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-11 22:53

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

nerz101 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 14:39:

Hmja, sorry hoor, maar dit soost zaken zijn zeker wel zelf op te zoeken. Ik krijg niet de indruk dat je jezelf echt in de materie verdiept hebt. Het lijkt me verstandig dat eerst te doen voordat je dit soort zaken wilt gaan optimaliseren. Los daarvan hoort het topic ook niet in SEA thuis, zie ook Waar hoort mijn topic?.

Verdiep je dus eerst zelf eens echt in de materie en ga er mee aan de slag. Er is echt een hoop over te vinden. Mocht je er dna nog niet uitkomen en wat meer concrete problemen hebben, dan kan je altijd een nieuw topic openen maar laat dan aub wel op Het algemeen beleid #quickstart

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.