Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:02
De mensen,

Sinds kort heb ik Digitenne van KPN. Ik heb echter een probleem waar ik maar niet uitkomt. Allereerst, ik bezit een Samsung LE32C530 (full HD) TV. Mijn videokaart is een ATI HD4850 met HDMI uitgang.
Mijn TV heeft geen DVI ingang. Aangezien ik toch een digitaal signaal in mijn TV wil hebben vanuit mijn PC, gebruik ik een HDMI kabel. Deze HDMI kabel is gekocht op ebay (lees: goedkoop).

Het probleem:

Als ik mijn Digitenne antenne (zonder versterker) aansluit op mijn TV (ik gebruik een CAM module, dus geen aparte ontvanger nodig) en ik sluit de HDMI kabel NIET aan op mijn PC, dan kan ik alle zender ontvangen en is het signaal prima. Echter, sluit ik mijn HDMI kabel aan op mijn PC, dan kan ik bijna geen zenders meer ontvangen muv de commerciele zenders. Als ik de HDMI kabel in alleen mijn PC stop (dus niet in de TV), kan ik alle zenders ontvangen. Sluit ik de HDMI kabel alleen aan op de TV, dan kan ik ook alle zenders ontvangen. Het probleem doet zich dus alleen voor als er echt een signaal door de HDMI kabel gaat.

Nu vraag ik mij af hoe dit kan? Hoe ik dit op kan lossen? Op internet heb ik al gezocht, maar niemand heeft het probleem zo specifiek als ik. Ik vermoed zelf dat het aan de HDMI kabel ligt (niet goed geisoleerd oid). Echter lees ik op internet dat een HDMI kabel van 100 euro geen verschil moet maken met een kabel van 3 euro. De HDMI kabel is 2 meter lang.

Alvast bedankt :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:15

franssie

Save the albatross

Klinkt ook wel wat als een soort aardlus (vergelijk de brom die je wen eens uit een versterker kan krijgen) - zijn beide TV en PC geaard aangesloten op het zelfde stopcontact?
Maar het lijkt er ook op dat de HMDI signalen in je videokaart je tuner storen - in dat laatste geval wordt het lastiger.

Wat ik niet uit je verhaal kan halen is welke tuner je gebruikt, zit dat in die videokaart ingebakken of heb je een losse (usb stick oid)?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
De TV is aangesloten op een verlengsnoer (1), die weer in aangesloten op een andere verlengsnoer (2) waar de PC op is aangesloten. Deze tweede verlengsnoer is aangesloten op een stopcontact.

De tuner (van Digitenne neem ik aan?) zit in de TV zelf. De TV bevat een eigen DVB-T tuner en icm met de CAM module en een smartcard ontvang ik dus de zenders.

Door je verhaal heb ik wel zitten denken: als ik mijn speakers uit doe (Logitech Z4) dan hoor ik wel een "plof". De speakerset is eveneens aangesloten op verlengsnoer 2. Ik weet niet waar deze plof precies vandaan komt en vond het zelf dan ook niet zo erg. Maar misschien geeft dit wat extra informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ahh so - je kijkt dus gewoon Tv met je TV, ik dacht met je PC.

Het lijkt er dan op dat er een stoorsignaal van je PC je TV inkomt. TV tuners zijn vaak storingsgevoelig (is helaas mijn ervaring) in vergelijk met loss kastjes (betere filters).

Die plof van je luidsprekers is overigens verder onschadelijk denk ik.

Je zou eens een ferriet kraal als filter kunnen proberen - maar die moet je dan ook maar net hebben liggen, en er is absoluut geen garantie dat het iets helpt.

Een andere HDMI kabel ergens lenen zou ik zeker ook proberen, wellicht is het inderdaad een brakke afscherming maar aangezien het uit de PC komt denk ik ook niet dat dat veel gaat helpen.

Sorry - ik heb ook even geen idee meer. Dat stopcontact is geaard? En alle apparatuur zit dus uiteindelijk op 1 stopcontact (even los van de brand onveiligheid moet dat wel storingen tegen gaan).

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 14-04-2011 19:44 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
De gebruikte stopcontact is inderdaad geaard en alles zit op deze stopcontact aangesloten. Ik zal morgen even een andere HDMI kabel proberen, hopen dat dat helpt.

Maar komt dit dan doordat mijn computer te dicht bij mijn TV staat, of zou dit ook gebeuren als mijn PC bewijze van spreken 10 meter verderop stond? Want als het dan óók zou gebeuren zou de HDMI kabel toch de boosdoener zijn? Deze is dan niet goed geisoleerd.

Ik heb hier overigens niet zo'n ferriet kraal filter liggen, dus dat kan ik op dit moment ook niet testen. Maar in het ergste geval (hoe jij erover denkt) zal ik dus een los kastje aan moeten schaffen, zodat ik de tuner van dat kastje gebruik en niet van de TV zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

barzi schreef op donderdag 14 april 2011 @ 19:51:
De gebruikte stopcontact is inderdaad geaard en alles zit op deze stopcontact aangesloten. Ik zal morgen even een andere HDMI kabel proberen, hopen dat dat helpt.

Maar komt dit dan doordat mijn computer te dicht bij mijn TV staat, of zou dit ook gebeuren als mijn PC bewijze van spreken 10 meter verderop stond? Want als het dan óók zou gebeuren zou de HDMI kabel toch de boosdoener zijn? Deze is dan niet goed geisoleerd.

[..]
Neh er kan een standaar een ferriet op de kabel zitten om storingen te voorkomen.

Maar een kabel an sich verzint geen extra stoorsingalen de singalen moeten eerst uit je tv of uit je videokaart komen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

precies - ik denk dat de signalen keurig door je PC aan je kabel gevoed worden en dan doet de kabel gewoon wat ie moet doen - signalen doorgeven.

In het ergste geval koop je een HDMI switchje om je kabel makkelijk los te koppelen, ik neem aan dat je niet tegelijkertijd TV kijkt en je PC aan de TV moet hebben hangen? - is veel makkelijker dan een losse tuner want dan zit je weer met een extra afstandsbediening, als het niet echt hoeft zou ik geen losse tuner willen.

edit: of twee hdmi kabels met een koppelstukje zodat je makkelijk aan en af kan koppelen zonder achte je PC of TV te hoeven kruipen.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 14-04-2011 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Dat snap ik. Maar als de kabel niet goed is geisoleerd kan het signaal van de PC de kabel "uit" en vervolgens storen bij mijn tuner. Of zeg ik nu iets geks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat zou voornamelijk gelden als het zou storen op een derde apparaat, wat me op een leuk testje brengt als je nog ergens een AM radiootje hebt liggen - die dingen (hoe goedkoper hoe beter) zijn enorm storingsgevoelig, wellicht kan je dan kijken waar het 'lek' ergens zit. Ik gok je PC en als je de kabel alleen in de PC hebt zitten ook aan het uiteinde van die kabel.
Het probleem is dat de storing op een frequentie zit waar het HDMI signaal geen last van heeft maar je DVB-T tuner wel, je kan daar wel mooie filters tussen gaan bouwen maar dan is een switchje toch makkelijker, of kijken of je video kaart af te schermen is maar dat lijkt me ohaalbaar (al heb ik al 5+ jaar geen PC meer geopend, ben ondertussen niet zo'n echte schroevendraaier-tweaker meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Ah oke! Werkt een wekkerradio ook op AM stand? Overigens kan ik wel alle zenders ontvangen (=geen storing) als ik mijn videokaart op de TV aansluit met een VGA kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

barzi schreef op donderdag 14 april 2011 @ 20:19:
Ah oke! Werkt een wekkerradio ook op AM stand? Overigens kan ik wel alle zenders ontvangen (=geen storing) als ik mijn videokaart op de TV aansluit met een VGA kabel.
mmm dan zou ik eerst even een paar ferrietjes proberen te scoren en kijken of het helpt.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Waar kan ik zulke ferietjes vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zoek eens bij conrad op ferriet, of in je lokale elektronica zaak
En dan zoek je er eentje die je er omheen kan klikken, en even rekening houden met de diameter van de kabel, meestal zit er 1 bij elke connector
e.g.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=502149

[ Voor 53% gewijzigd door Fish op 14-04-2011 20:51 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

of http://www.okaphone.nl/here.shtml of http://www.vandijkenelektronica.nl/ als de woonplaats in je profiel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Aard het zaakje eens niet en kijk dan of je beeld nog goed is? Als dat zo is weet je waar het probleem zit. Raak je spul overigens niet aan als het ongeaard met elkaar allemaal draait. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 58485 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 20:52:
Aard het zaakje eens niet en kijk dan of je beeld nog goed is? Als dat zo is weet je waar het probleem zit. Raak je spul overigens niet aan als het ongeaard met elkaar allemaal draait. :P
Jawel .. dat is leuk ...

maar niet heus. een voor een de stekker er in stoppen en omdraaien wanneer je een tik krijgt helpt wel vaak. alleen dingen een tik als de verwarming zijn niet de voorkomen (draai je verwarming maar eens om :P )

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Anoniem: 58485 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 20:52:
Noem me een leek, maar hoe kan ik ervoor zagen dat de boel niet wordt geaard?

Ik heb hier overigens ook een Xbox 360 staan met HDMI uitgang. Als dezelfde HDMI kabel geen storing veroorzaakt als deze is aangesloten tussen mijn Xbox 360 en TV, kan ik dan concluderen dat het niet aan mijn HDMI kabel ligt?
Stel dat is het geval, dan ligt het dus aan mijn videokaart. Is deze dan defect? Helpt een nieuwe videokaart of.. Wat betekent het precies?

offtopic:
Ik voel me een leek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Via je vga heb je geen last, dus ik vermoed dat het niet in de aarding zit maar in stoorsingalen over de hdmi uitgang.

hou aard je iets niet .. sja gebruik een ongeaard verloopje/verlengsnoer oid

[ Voor 47% gewijzigd door Fish op 14-04-2011 21:01 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Met Fish - bij kabel TV kan dat wat oplossen (aardlus via de kabel) maar bij digitenne lijkt het me onwaarschijnlijk - maar proberen kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:38

mphilipp

Romanes eunt domus

barzi schreef op donderdag 14 april 2011 @ 20:56:
[...]
Als dezelfde HDMI kabel geen storing veroorzaakt als deze is aangesloten tussen mijn Xbox 360 en TV, kan ik dan concluderen dat het niet aan mijn HDMI kabel ligt?
Of de Xbox heeft beter afgeschermde electronica die geen stoorsignalen afgeeft aan de kabel. Het ligt in zoverre niet aan de kabel dat die kabel geen storing 'maakt', maar doorgeeft. Het is iets dat in de laptop niet helemaal jofel zit.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou ja digitenne is natuurlijk ook gevoelig .

ik heb zon ontvanger voor mijn laptop bijv, op werk werkte hij wel aardig bij het wk. maar thuis moet ik dat ding met 5 meter usb kabel in de tuin leggen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Net even getest met de Xbox 360; dan kan ik wel gewoon elke zender blijven ontvangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

duidelijk - ferrietkernen proberen (aan het einde van de kabel bij de PC, of gewoon elk einde, zo duur zijn ze niet) en anders op zoek naar een andere video kaart of PC die minder stoort ben ik bang, of accepteren.

offtopic:
wel heerlijk slowchatten met die 'nieuwe berichten functie' overigens

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 14-04-2011 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Of een andere kabel met ferrietkernen natuurlijk

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ja bijvoorbeeld

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 14-04-2011 21:35 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

jaaa!!! de Über HDMI kabel voor USD5,- including shipping - ga ik er ook gelijk een stuk of 3 van kopen, thanks voor de link!
(maar ik wacht even tot morgen zodat jij er een besteld hebt)

edit: mocht iemand dat denken, het is niet sarcastisch bedoeld, zoiets zocht ik al een tijd, ferrieten en een snake skin kabel van deze lengte _/-\o_ voor bijna gratis *O*

edit2:// ook verkrijgbaar met gele connectoren - mijn gadget kleur - you just made my day :>
Die gele heb ik dus gekocht, mag jij de rode die je linkte ;)
Dit is trouwens de enige ebay seller die maar 1 zo een product verkoopt ipv 10 of meer? Jammer.
Als ie er weer meer heeft is dit ook wel iets voor het zilveren elfen kabel topic.

[ Voor 63% gewijzigd door franssie op 14-04-2011 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
Geen dank. Dit is mijn bedankje voor je hulp :P !

Ik zelf ga ze nog niet bestellen. Ik krijg binnenkort mijn DVI naar HDMI kabel binnen (gebruik nu een HDMI naar HDMI kabel) en ik wil daar nog even op wachten of ik daarmee ook de storing heb. Als dat wel het geval is zal ik zo'n kabel bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:38

mphilipp

Romanes eunt domus

Je kunt ook gewoon naar de winkel lopen en daar een fatsoenlijke kabel kopen. Het kost misschien €5 meer, maar dan heb je a)meteen een kabel en b)weet je dat je iig geen prutzooi koopt.

Dit soort ellende komt juist vaak voort uit steeds maar het aller-allergoedkoopste te willen hebben en er dan tóch hoge eisen aan blijven stellen. Nou is duur natuurlijk niet persé beter, maar het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Dus de allergoedkoopste heeft érgens iets weggelaten of niet gedaan. Misschien een goede QA bv. Of hij slaat die arme kindertjes die de kabel in elkaar draaien wat harder :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Pagina: 1