Gigabyte P965-DS3 vernielt harde schijven

Pagina: 1
Acties:

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:21
Beste,

Het is weer raak: de 3e harde schijf in mn computer is kapot.

Iets meer dan een jaar terug is in deze configuratie een harde schijf kapot gegaan. De computer wilde niet opstarten en na wat testen bleek de harde schijf niet meer als primary slave te willen functioneren maar wel als secondary, puur voor opslag dus. Drie maanden terug is hetzelfde gebeurt met de andere harde schijf, momenteel ook alleen bruikbaar voor opslag. Het betreft hier 2 schijven van 320GB van Seagate en Western Digital.

Sinds eergisteren wil de computer (weer) niet opstarten. Na het scherm van het moederbord (Gigabyte P965-DS3) komt er een aantal seconden een zwart scherm, waarna de opstartprocedure weer opnieuw begint. Komt erop neer dat de computer steeds opnieuw blijft opstarten. Hier gaat het om een 30GB SSD van Kingston van maximaal 3 maand oud.

Wat heb ik gedaan?
- Batterij eruit gehaald
- Bios gereset
- Onderdelen opnieuw in het moederbord gestoken
- Voeding in alle harde schijven opnieuw ingedaan
- Veilige modus opgestart
- Boot order nagekeken, hij herkent wel alle 3 harde schijven.
Bovenstaande heeft dus niet geholpen.

Configuratie:
- Intel E6420
- 2 GB Ram
- 500W voeding
- Gigabyte P965-DS3
- Ati Radeon 2600XT

Conclusie:
Het lijkt wel alsof het moederbord ergens een fout maakt, waardoor het schijven sloopt. Het kan natuurlijk ook stom toeval zijn..Anders weet ik niet waar de fout ligt maar elk half jaar het risico lopen om documenten kwijt te zijn + nieuwe schijf kopen zie ik niet zitten 8)7 .

Wie weet er raad?

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een controller op je moederbord kan over de zeik gaan, maar daarmee sloopt die je HDDs waarschijnlijk niet.
Doen die schijven het nog wel in een ander systeem?
Als schijven er fysiek mee kappen is de schuld eerder bij een brakke voeding te leggen dan het moederbord.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:10
Zit je pc aan een geaard stopcontact?

• Reaper.JA2
boers706 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 13:07:
Zit je pc aan een geaard stopcontact?
Nee dat niet, het is een simpel stopcontact. Dacht nog wel aan een master slave contactdoos.
Kan dit het zijn?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je harde schijven fysiek stuk zijn, dan is je voeding eerder verdacht dan je moederbord. De kans is echter groter dat je moederbord gewoon lastig doet, en je schijven niet echt stuk zijn.

• Reaper.JA2
Admiral Freebee schreef op donderdag 14 april 2011 @ 13:22:
Als je harde schijven fysiek stuk zijn, dan is je voeding eerder verdacht dan je moederbord. De kans is echter groter dat je moederbord gewoon lastig doet, en je schijven niet echt stuk zijn.
Ok, dan alsnog; het is een Earthwatt 500W voeding van Antec die deze componenten makkelijk zou moeten trekken. Om deze kast en voeding.

Verder blijkt uit ervaring dat de vorige twee harde schijven wél kapot zijn als "opstart-harde schijf". Dus hoe bedoel je precies het "niet echt stuk" gedeelte? De opslag werkt inderdaad nog wel maar toch is de schijf stuk.

[ Voor 9% gewijzigd door Reaper.JA2 op 14-04-2011 13:31 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens mij zijn je schijven helemaal niet stuk als ik dat zo lees. Probeer ze eens in een ander systeem. Ik vermoedt dat het eerder ergens mis gaat met de controller of de driver ervan, dan dat er echt iets mis is met die schijven. Test ze eens in een ander systeem om dat uit te sluiten.

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:42
Misschien een USB stick of drive ingeplugd?
Mijn oude P965-DS4 had hetzelfde probleem (en degene die nu de eigenaar is loopt er ook geregeld tegenaan)

Verwijder alle USB meuk en probeer het nog eens.

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:15
Zanac-ex schreef op donderdag 14 april 2011 @ 13:35:
Misschien een USB stick of drive ingeplugd?
Mijn oude P965-DS4 had hetzelfde probleem (en degene die nu de eigenaar is loopt er ook geregeld tegenaan)

Verwijder alle USB meuk en probeer het nog eens.
Dat kan inderdaad werken. Toen ik net mijn nieuwe systeem in elkaar had geflansd werkte alles perfect. Ik had wat data overgezet vanaf mijn externe HD (USB). Toen ik moest herstarten weigerde hij door te starten. Alle fans draaien, even zwart scherm.. en hij herstart gewoon.

Zodra ik de USB aansluiting van mijn externe eruit haal ging hij gewoon mooi verder. Nu moet ik er wel op letten dat ik hem iedere keer loskoppel als ik afsluit. Best vervelend. Kan het zijn dat de externe zich opdringt als primary boot device (normaal gezien gebeurt dit toch handmatig in de BIOS)? Hierdoor wil hij starten vanaf deze schijf maar hij vindt er geen OS op.

• Reaper.JA2
Ok, bedankt voor de tips! Zal vanavond direct kijken :)

Op de site van Gigabyte zie ik dat de processor vanaf "F11" (versienummer van de bios) wordt ondersteund.

Eerst probeer ik het met de USB poorten, mocht dat niet lukken dan ga ik de BIOS updaten.

• Reaper.JA2
Update:
- Blijkt dat de USB poorten niet de oorzaak zijn. Alle USB-poorten vrijgemaakt en het probleem blijft aanhouden.
- Firmware van het moederbord is wel up to date dus ook daar ligt het niet.
- 2e harde schijf eruit gehaald (die 3 maand terug stuk is gegaan) en de computer start weer op. Hoe het kan, geen idee..Ga morgen naar een winkeltje toe; kijken wat er aan scheelt.

Erg vreemd dit :'(

Pagina: 1