Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tweeters inbouwen

Pagina: 1
Acties:

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 13:27
Goedenavond allen,

Mijn vader bezit een Mazda Premacy uit 1999. We hebben destijds een testrit gemaakt met het 'duurdere model' met tweeters in het dashboard, maar bij onze versie zitten hier kapjes. Nu bedacht ik mij vanavond ineens om onder die kapjes te kijken, en de draden zitten daar gewoon onder.

Zie hier het dashboard met de kapjes.

De gaten zijn ongeveer 5cm in diameter, maar nu kan ik daar dus geen passende tweeters voor vinden in de webshops. Alle tweeters die ik vind zijn rond de 3cm (conrad.nl, overige shops) of ze zijn niet te betalen.

Ook originele tweeters zijn niet te vinden.

Hebben jullie een idee hoe ik hier tweeters ik moet gaan monteren? Budget is niet ruim, gewoon zo rond de 30 euro, het hoeft dan ook geen top-class audio te zijn. :)

Extra foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/11mfg60.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/javxpx.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/n3os34.jpg

En klopt het dat ik deze verloopkabels nodig heb zodat ik geen draadjes door moet knippen? De draadjes zijn erg kort namelijk.

No Shame, only Fame!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:40

Rmg

Hmm 2 inch tweeters zijn wel te vinden en die zijn bijna 5 cm :+

http://www.dwcaraudio.nl/product_info.php?products_id=213 bijv. die zijn ook nog wel redelijk in dat gat te proppen denk ik

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan een rond gat maken in het bestaande plastic kapje en daarin de tweeter monteren.
Ik zie 30 en 45mm dingen bij conrad in de datasheet staan wel plaatjes om een indruk te krijgen.
Andere opties de dealer of de sloop.

[ Voor 9% gewijzigd door bouwfraude op 13-04-2011 22:42 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:07

-tom-562

Oliesjeik

Vaak bu'j te bang!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:11
Misschien een idee om is een keer op de sloop te gaan kijken? Zijn ze en origineel en vaak erg goedkoop ;).

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Rmg schreef op woensdag 13 april 2011 @ 22:19:
Hmm 2 inch tweeters zijn wel te vinden en die zijn bijna 5 cm :+
Correctie: ruim 5cm :P 5,08 om redelijk precies te zijn en aan de foto te zien past dat prima. Wat de maximale inbouwdiepte is weet ik niet, maar volgens mij is dat geen probleem hier...

[ Voor 7% gewijzigd door Grrrrrene op 19-04-2011 06:51 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 22:29
Ik zou eerst een bij de dealer gaan vragen wat de originele tweeters kosten. Als je niet teveel kwaliteit aan de tweeters hecht is dit misschien een optie. Anders de sloop, daar moet het wel te lukken zijn.

Weet je overigens wel dat de draden daadwerkelijk werken, het zou lullig zijn als het gewoon loze eindjes zijn welke veel meer werk hebben als je nu zo verwachten :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Marcusso
grannymark schreef op maandag 18 april 2011 @ 23:44:
Misschien een idee om is een keer op de sloop te gaan kijken? Zijn ze en origineel en vaak erg goedkoop ;).
Er zijn weinig Premacy's geleverd met tweeters ingebouwd, dus dat wordt een lange zoektocht.
Maar zal morgen de dealer eens bellen, en ook vragen naar originele tweeters.
peugeot206gt schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 08:19: Weet je overigens wel dat de draden daadwerkelijk werken, het zou lullig zijn als het gewoon loze eindjes zijn welke veel meer werk hebben als je nu zo verwachten :)
Ik heb begrepen dat bij een fabrieksradio de draden worden getrokken, maar de consument zelf ook nog voor extra tweeters moet kiezen. Als er geen fabrieksradio is ingebouwd liggen er geen draden onder de kapjes.

Ik zie trouwens dat deze tweeters een opbouwdoorsnede van 53 mm en een onderbouwdoorsnede van 48 mm hebben, dus dat zou perfect moeten passen omdat de buitenrand dan over het dashboard heen valt. Alleen zijn ze wel aan de dure kant.
Ik ga morgen nog even goed meten of deze 45mm tweeters wellicht ook passen.

Trouwens, bij die tweeters van conrad zit een scheidingsfilter kastje, maar dat ga ik nooit door die gaatjes krijgen. Zijn die tweeters ook zonder dat filter aan te sluiten? Lijkt me wel aangezien ze op draden komen die oorspronkelijk voor tweeters zijn bedoeld en dus de hoge tonen al van de lage zijn gescheiden?

No Shame, only Fame!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
peugeot206gt schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 08:19:
Ik zou eerst een bij de dealer gaan vragen wat de originele tweeters kosten. Als je niet teveel kwaliteit aan de tweeters hecht is dit misschien een optie. Anders de sloop, daar moet het wel te lukken zijn.
Ik denk dat je daar nog wel 's enorm van kan schrikken. Toen ik mijn Mazda 626 kocht, was er een speaker kapot. Een nieuwe, originele via de dealer kostte meer dan het hele setje Infinity Kappa's dat ik nu voor en achter heb gemonteerd bij elkaar :o

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

S2801 schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:44:
[...]

Er zijn weinig Premacy's geleverd met tweeters ingebouwd, dus dat wordt een lange zoektocht.
Maar zal morgen de dealer eens bellen, en ook vragen naar originele tweeters.

[...]

Ik heb begrepen dat bij een fabrieksradio de draden worden getrokken, maar de consument zelf ook nog voor extra tweeters moet kiezen. Als er geen fabrieksradio is ingebouwd liggen er geen draden onder de kapjes.

Ik zie trouwens dat deze tweeters een opbouwdoorsnede van 53 mm en een onderbouwdoorsnede van 48 mm hebben, dus dat zou perfect moeten passen omdat de buitenrand dan over het dashboard heen valt. Alleen zijn ze wel aan de dure kant.
Ik ga morgen nog even goed meten of deze 45mm tweeters wellicht ook passen.

Trouwens, bij die tweeters van conrad zit een scheidingsfilter kastje, maar dat ga ik nooit door die gaatjes krijgen. Zijn die tweeters ook zonder dat filter aan te sluiten? Lijkt me wel aangezien ze op draden komen die oorspronkelijk voor tweeters zijn bedoeld en dus de hoge tonen al van de lage zijn gescheiden?
Je moet bij Conrad niet de link in de adresbalk kopiëren, maar ergens recht staat een directie link die je kunt kopiëren. Nu kunnen we niet zien waar je naartoe hebt gelinkt.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-11 19:34

Metro2002

Memento mori

Ik heb zelf tweeters van de kijkshop in mijn auto ( :+ ik weet het ) maar ze klinken eigenlijk best goed!

http://www.kijkshop.nl/pr...ers/marquant-tweeter-mm8/

Zijn volgens mij geen 5cm maar iets van 3cm ofzo maar je kan ze wel gewoon bovenop je bestaande kapjes zetten met schroefjes en dan het snoertje gewoon door een klein gaatje in het kapje leiden :)

• Marcusso
Ik heb inmiddels de Rockford Fosgate R1T-S tweeters besteld. Moeten qua afmetingen precies in de gaatjes vallen waardoor je geen gekke puisten op het dashboard krijgt.

Als alles gemonteerd zit zal ik wel even een foto plaatsen.

Inmiddels heb ik het aardig te pakken en ben ik ook bezig met de Daihatsu Cuore van mijn moeder, waar ik ook de nodige meters in maak. Gisteren de deur bekleding verwijderd om te kijken hoe alles eruit ziet en plan van aanpak gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/2vmbyb4.jpg

- Deuren bekleden met bitumen platen
- Nieuwe speakerdraden trekken
- Aanschaf 13cm composetje

Zit al een beetje op marktplaats te speuren, gaat waarschijnlijk een tweedehands Infinity of Alpine setje worden. Nieuwe setjes zijn namelijk wel prijzig.

Bij Conrad staan wel goedkope combosetjes, zoals deze MAC-audio en Magnat. Maar ik vraag mij af wat de kwaliteit hiervan zal zijn. Iemand ervaringen? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Marcusso op 21-04-2011 11:48 ]

No Shame, only Fame!

Pagina: 1