4:3 Schermen met hoge dpi.

Pagina: 1
Acties:

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:08

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik ben ondertussen al een flinke tijd aan het zoeken naar een set schermen welke ongeveer aan deze specs voldoet:

- 4:3 (breedbeeld heb ik geen ruimte voor en vind ik ook niet handig werken)
- 17" ongeveer (iets meer mag ook, maar mag niet veel meer dan 45cm breed zijn ivm bureauruimte)
- Ruim boven de 100 dpi

Ik werk nu een tegen de 7-8 jaar op een set 17" CRT's op 1600x1200 welke op die manier erg scherp beeld geven (ik zit vrij dicht op mijn schermen ivm krappe ruimte). Dit setje heeft ongeveer 125 dpi.
Nu zoek ik voor de setje een vervanger omdat deze duidelijk hun beste tijd gehad hebben.

Het lijkt alleen sterk alsof er in die jaren alleen slechtere monitoren gemaakt worden, heb de meeste gebaande paden afgezocht en niks gevonden wat boven de 100 dpi zit.

Opties die ik overwogen heb:
- Gewoon een niet tft kopen, kan er geen vinden die aan de dpi spec voldoet.
- Setje 2e hands CRT's van marktplaats of vergelijkbaar omdat ze nieuw niet meer te vinden zijn.
Valt af omdat het vrijwel onmogelijk is 2 dezelfde te vinden met vergelijkbare draaiuren en anders zit er teveel helderheidsverschil in.
- Goed laptop panel pakken en er een behuizing en dvi convertor omheen bouwen.
Kan geen goed paneel boven de 15" vinden.

Ik zal vast niet de enige zijn die dit probleem gehad heeft, misschien weet iemand iets wat ik over het hoofd gezien heb.

Budget zit ongeveer rond de 600-700 euro totaal.

Verwijderd

Ze zijn er wel, echter vnl. voor medische toepassingen. In de consumentensfeer komt, denk ik, een 20" met 1600x1200 resolutie (100 dpi) het dichtst in de buurt van je eisen. Ik heb zelf een tijdje achter zo'n ding gezeten en eerlijk gezegd waren de lettertjes mij wat te klein.

Hoe dan ook, op www.prad.de hebben ze een database met zo'n 6500 monitoren waarin je onder andere op dpi kunt zoeken.

Verwijderd

Ik moet je helaas teleurstellen, er is geen enkele TFT met fatsoenlijke resolutie en hoge DPI.
Het scherm wat het meeste in de buurt komt van je eisen is de U27, 2560*1440 en dus 109DPI.

Nog hoger? Dan zit je op dit moment vast aan een 16:9 laptop: full-hd @ 15.6" (142) of 17.3" (ongeveer 130).
Kan geen goed paneel boven de 15" vinden.
Boven de 15"? @15.6 is er een hele rits mogelijkheden (B156HW01 v4, ,7, en een aantal andere schermen met <65% gamut), in het 17" formaat schittert de B173HW01 v4 met een gamut van 95%, samen met de bekende IPS schermen. Meer keuze is er niet echt als je kwaliteit wil.

Waar ga je de schermen voor gebruiken? Drukwerk? Webontwikkelen? Of gewoon devven?

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@Tune5: bedankt voor de link, ik vind de Iiyama AU4831D, ben nu aan het zoeken of er nog 2 van te vinden zijn, al een oud beestje, maar wel ips en 105 en een beetje dpi.
19" 1600x1200 kleint nog wel goed.

@Darkstone
een 27 is echt te groot om er hier 2 te laten passen, zit een beetje krap qua breedte vooral.

die B173HW01 klink ook als een leuke optie en ziet er ook best betaalbaar uit mits ik geen 2 van die iiyama kan vinden (kost toch een hoop tijd om van een los paneel een monitor te maken)

Ik gebruik ze voornamelijk voor dev/browsewerk, een enkele keer wat grafisch, maar daar ga ik mijn monitoren niet op kopen.

Verwijderd

Dan kan je net zo goed geen wide-gamut monitor kopen (dat is alleen interessant voor drukwerk).

Ik zal even kijken of je een laptopscherm (LED) zonder problemen in een desktop casing kan schroeven. Ik weet iet zeker of desktops ook LVDS gebruiken.

Edit: volgende probleem:
http://tweakers.net/price...iFKcmTPc6loREWjbEsBU0rpBw
Er bestaan geen 17.3" 16:9 desktop monitoren volgens de pricewatch :X

16:10 bestaat wel, maar dan is het de vraag of je een fatsoenlijk scherm kunt vinden: 1200p 17" schermen waren 3 jaar geleden al zeldzaam. Zonde overigens, veel beter dan 16:9.

Als alternatief kun je ook nog een stel schermen in pivot rammen:

Triple Screen Samsung 2343BW

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2011 22:37 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Mjah, het daadwerkelijk in een behuizing zetten is wel te doen, er zijn lvds naar dvi chipjes die bruikbaar zijn (wel tricky met schermdetectie, maar dat is te forceren)
En sommige schermtypes hebben tegenwoordig native DVI op het panel zelf.

En met een paar stukjes alu profiel, wat bouwwerk en een standaard monitorvoet kan je een redelijk uitziend scherm bouwen.

Maarjah die 16:9 oplichting (16:9 heeft ivm 4:3 op dezelfde diagonaal 12% minder oppervlak) is bijna niet omheen te komen.

Verwijderd

Een laptop LED is altijd 40 pins LVDS, CCFL is bijna altijd 30 pins LVDS. (die "bijna" slaat op zeer oude schermen, die zijn uitgerust met een vesa feature connector wat een soort van VGA is, maar dat is van voor mijn tijd :P )
Maar ik neem aan dat je sowieso geen CCFL laptopscherm wilt, Die houden het geen 5 jaar vol met acceptable helderheid...

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Mm, voor zover ik weet heeft er nooit vesa feature op tft's gezeten, wel iets wat er goeddeels mee compatible was, maar je niet alles mee aan kan sturen.

Verder zal ccfl<>led me een worst wezen, als de helderheid te laag wordt haal ik wel een vervangende ccfl voor een tientje ofzo, dingen heb ik al vaak zat vervangen.

Weet je toevallig of de pinout van de connector ook altijd hetzelfde is? volgens mij niet echt namelijk.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:47
Mijn 21.5" LCD haalt volgens mij 105dpi?
het is echter wel een breedbeeld.. En veel te groot voor de TS
1920*1080

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Verwijderd

Klopt, maar dat is nog steeds een stuk lager dan 125. Het is echter wel een optie in pivot met een set van 3 oid. (al zou ik 1080 breed te weinig vinden, liever een stapje hoger naar 1152)

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Twee kleinere schermen naast elkaar nemen ook redelijk wat ruimte in. Is dan één groot scherm met hoge resolutie niet een bruikbaar alternatief? Twee vensters naast elkaar in een scherm of twee vensters elk op een aparte monitor maakt niet echt veel uit. Of is er een dringende reden om toch 2 schermen te willen hebben?

Deze Dell Ultrasharp 27 inch 2560x1440 heeft 109 PPI. Met 2x1600 horizontaal zit je natuurlijk hoger op 3200 maar het komt aardig in de buurt en het heeft verticaal weer meer pixels dan 1200. Prijs zit ook mooi op je budget.
Pagina: 1