CPU koeler

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurianus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-01-2018
Hallo tweakers,

Ik heb een vraag. Ik ben van plan om voor mijn pc een nieuwe/betere koeler te kopen, omdat ik de temperatuur van de standaard Intel koeler te hoog vind. De reden is eenvoudig. Ik heb met Intel Extreme Tuning Utility mijn CPU temperaturen gemeten. Bij idle wordt de temperatuur 35 graden en bij full load wordt de temperatuur 78 graden Celsius. Dit is nog zonder overklokken. Nu is mijn vraag of dat ik voor een budget van maximaal €50,- een CPU koeler kan kopen. Ik wil graag weten wat het beste is voor dat budget en of er wat ervaringsverhalen zijn.

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

http://tweakers.net/pricewatch/cat/488/processorkoeling.html
Kijk daar eens bij de reviews. Evt kun je nog sorteren op prijs etc.
Overigens zijn je temps lang niet zo heel slecht voor een stockkoelertje hoor, misschien als je gaat OCen dat het wat te warm wordt, maar verder is het heel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 15:06
Scythe Mugen 2.
Amen!

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurianus
Die Scythe Mugen 2 Rev. B komt wel heel goed uit de test, maar ze zeggen in reviews dat die wel moeilijk te installeren is. Als dat meevalt, zou deze wel eens in aanmerking kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Installeren is 1 keer en hij zit. En zo heel moeilijk is dat ook weer niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurianus
Ja, maar in reviews staat dat dan het hele moederbord eruit moet worden gehaald. En dat is waar ik eigenlijk vanaf zie, tenzij ik het iemand anders zou kunnen laten doen. Ik heb nog geen ervaring met pc's bouwen, maar wel met pc's samenstellen. Hoe zit het trouwens met de ruimte die zo'n koeler inneemt in zo'n kast? Ik heb namelijk een A-Open Mid-tower.

[ Voor 71% gewijzigd door Jurianus op 13-04-2011 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 16:41
Jurianus schreef op woensdag 13 april 2011 @ 20:39:
Ja, maar in reviews staat dat dan het hele moederbord eruit moet worden gehaald.
Dat is wel vaker bij high-end koelers, aan zo'n gammele pushpin constructie ga je natuurlijk geen koelers hangen die richting een kilo gaan.
En dat is waar ik eigenlijk vanaf zie, tenzij ik het iemand anders zou kunnen laten doen. Ik heb nog geen ervaring met pc's bouwen, maar wel met pc's samenstellen.
Misschien woont er wel een tweaker in de buurt die je wil helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurianus
Ik denk dat ik dat demonteren van het moederbord dan maar voor lief moet nemen. En ik heb eigenlijk al een systeembeheerder. Dus ik denk dat ik het hem wel kan vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 15:06
schroef eens de zijplaat van je kast eraf op het gedeelte van je mobo, kun je dan de CPU backplate zien? Zoja, hoef je het mobo er niet uit te halen...

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurianus
Ik zal eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:16
Ik weet niet waar je woont, maar als je naar veghel kunt komen wil ik het wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurianus
Ik laat het mijn systeembeheerder wel doen, want die woont net zoals ik in Venray. Dat is namelijk dichterbij.

[ Voor 14% gewijzigd door Jurianus op 13-04-2011 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik vind deze koeler met z'n 2'en een stuk makkelijker te monteren dan alleen, dus als je langs gaat bij iemand kan je het samen makkelijk even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurianus
Dat ga ik ook al doen. Ik heb nog niks gekocht, want ik wil nog eerst rustig beslissen. Maar goed ik denk dat als je deze koeler koopt, je ook nog vooruit zou kunnen met de nieuwe generatie CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Jurianus schreef op woensdag 13 april 2011 @ 21:03:
Dat ga ik ook al doen. Ik heb nog niks gekocht, want ik wil nog eerst rustig beslissen. Maar goed ik denk dat als je deze koeler koopt, je ook nog vooruit zou kunnen met de nieuwe generatie CPU's.
Zolang ie op andere sockets past kan je er denk ik heel erg lang mee vooruit. De Mugen 2 is zwaar genoeg voor zo'n beetje alle CPU's met overklok.

Tijdje terug bij een vriend de Mugen 2 geinstalleerd. Hij kan met die koeler mijn Q6600 net zo hard laten lopen als ik kon met mijn waterkoeling. Stressed temps liggen wel een stuk hoger maar een OC van 2.4GHz naar 3.5GHz is best flink voor een luchtkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurianus
Dat vind ik ook wel flink. Ik kan met mijn I7-2600 van 3.4GHz tot 4.2GHz gaan. Als ik hem zou gaan overklokken. Maar ik denk dat als ik het al doe, ik zou gaan tot 4GHz. Ik ben alleen bang dat het mijn RAM sloten in gaat nemen.

[ Voor 34% gewijzigd door Jurianus op 13-04-2011 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Jurianus schreef op woensdag 13 april 2011 @ 21:10:
Dat vind ik ook wel flink. Ik kan met mijn I7-2600 van 3.4GHz tot 4.2GHz gaan. Als ik hem zou gaan overklokken. Maar ik denk dat als ik het al doe, ik zou gaan tot 4GHz. Ik ben alleen bang dat het mijn RAM sloten in gaat nemen.
Als je RAM hebt van normaal formaat, dus niet met hoge heatspreaders zal het waarschijnlijk wel passen. Zoals ik het gemonteerd had kwam alleen de fan boven 2 reepjes terecht. Ik heb de fan gewoon wat omhoog geduwt waardoor alle RAM sloten te gebruiken zijn.

Je kan het natuurlijk ook even van te voren opmeten om het zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurianus
Ik heb gewoon Kingston Valueram dat niet overdreven hoog is, dus ik denk dat het dan wel gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Jurianus schreef op woensdag 13 april 2011 @ 21:24:
Ik heb gewoon Kingston Valueram dat niet overdreven hoog is, dus ik denk dat het dan wel gaat passen.
Dan nog zou ik het even opmeten. Bij het ene moederbord zit het RAM geheugen veel dichterbij de CPU dan bij het andere moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Verbazend dat dit topic nog zolang (hier) blijft staan / in leven blijft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurianus
De afstand van het RAM tot de CPU is zo'n 2 cm. Dit is natuurlijk vanuit de breedte gezien. De hoogte van het RAM is 2 tot 2,5 cm. Het is een ATX moederbord.

[ Voor 57% gewijzigd door Jurianus op 13-04-2011 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
Da's vrij krap met een mugen, maar je zou even op kunnen zoeken hoe hoog dat zo'n koeler is (hoe ver hij van het moederbord af staat). Als dat meer is dan die 2,5 centimeter dan kun je hem gerust plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurianus
Als het niet gaat passen, ga ik waarschijnlijk voor een ander koeler kijken. Ik denk dat koelers van Arctic of Corsair ook wel goed zijn. Ik ga namelijk niet of misschien licht overklokken, dus denk ik dat deze ook wel voldoen als het niet gaat lukken met een Mugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:50
Je kunt voor <35 euro ook kijken voor een Cooler Master Hyper 212 Plus. Prima koelertje, wat minder dan de Mugen, maar wel goede prestaties en (redelijk) eenvoudige installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nou, zal ik het dan maar naar de juiste plek schoppen?

>CO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 05:22
ValueRAM past makkelijk onder de Mugen 2 hoor, maak je daar maar geen zorgen over. Dat geheugen is super klein, is amper hoger dan die palletjes van het slot waarmee je ze vast zet ;) HyperX geheugen is een stuk hoger, maar past ook makkelijk. Je kan dus prima voor een Mugen 2 gaan.
Andere (iets duurdere) koelers die aan te raden zijn, zijn de Prolimatech Megahalems, en de Thermalright Archon. Deze laatste is wel erg hoog (>17 cm), en kan misschien niet in jouw kast.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 21:18
Ik heb vorige week een Zalman CNPS10X Performa op mijn i5-2500 gezet en ik moet zeggen dat deze op perfect zijn werk doet. Idle is mijn CPU zo'n 30 graden en load niet meer dan 50, wat de ingestelde termperatuur in het UEFI is. Heb het tussenstukje van Zalman ook aangesloten dat de fan niet meer dan 1400 RPM kan maken. Al met al een zeer tevreden gebruiker, dus voor minder dan €30 heb je in mijn ogen geen miskoop aan deze Zalman. Installatie is gemakkelijk en snel, cooler is stil en mijn Kingston geheugen past er makkelijk onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurianus
Dat is ook wat ik ongeveer zoek, ik vind namelijk dat een koeler niet te groot moet zijn en dat ze ook stil kunnen zijn, want sommige formaten zijn gewoon te. Verder kan teveel geluid ook irritant zijn. Dus ik denk dat als ik dat van die Zalman lees, ik wel tevreden zou kunnen worden en dat voor ongeveer €30,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorik1
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-11-2024
h50 is ook een leuk koelertje, iets duurder en wat mindere prestaties dan de mugen maar wel beter dan de 212 plus.
hij is zover ik weet makkelijk te installeeren (wel backplate nodig) en je hebt waterkoeling in huis (gesloten loop dus geen problemen met lekken als het goed is).

h60/70 zijn nog een stapje beter, maar dan ook iets duurder weer (buiten je budget).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een vraagje; Ik ben ook opzoek naar een goede koeler voor mijn CPU. Ik heb namelijk een i7 CPU en die wordt belachelijk warm. komt tijdens het gamen zelfs tot aan de 90 graden(zonder overclocking). Ik heb geen verstand van koelers en ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Ik heb een ASUS P6T SE moederbord met Corsair XMS3 DDR3 geheugen. Gaat de Mugen die hier wordt aanbevolen hier op passen? Ik vraag dit ivm met de hoogte wat het geheugen en de grote van die koeler.

Alvast bedankt.

Symplexity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks!

goede info, maar is niet erg positief.

Wat is een goed alternatief voor de mugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:15
is dat Dominator geheugen of niet? de normale XMS3 bankjes zoals ik die ook heb zijn dusdanig laag dat ze onder de Mugen blijven. dan zou het geen probleem moeten zijn. en anders een paar koelribben van de mugen II krom maken? Niemand die het ziet en voor die prijs kun je geen andere koeler wensen denk ik zo :)

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja het zijn standaard XMS3, dus vrij laag.

bedankt voor de snelle replies.

Heb ook nog gekeken naar de Corsair H50, iemand daar ervaring mee?
Pagina: 1