Wifi netwerk over zo'n 26meter, gaat dit lukken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:13
Beste Tweakers,

Eind april verhuis ik naar een studio (containerwoning). Omdat daar alleen een kabel- of glasvezelaansluiting geplaatst kan worden, is het internet redelijke prijzig (vooral voor een student als ik). Een vriend van mij gaat ook in zo'n containerwoning wonen. Wij kwamen dus op het idee om onze internet te delen via wifi, met nog iemand die we kennen. Zo worden de kosten gedeeld. Natuurlijk wordt ook de snelheid dan verdeeld, maar dat is geen probleem.

Hier een plattegrond van de woningen:

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/20s7yc8.jpg

Ik ga wonen op nummer 442 (begane grond), hij gaat wonen op nummer 506 (1e verdieping). De andere persoon die ook gebruik maakt van het internet woont op nummer 458 (begane grond). De router komt waarschijnlijk in woning nummer 506 of 458 te staan (afhankelijk wie de TV aansluiting wilt). Laten we van het "ergste" geval uitgaan; de router komt te staan in woning nummer 506.

De lengte van zo'n woning is ongeveer 8 meter, de breedte is 3,5 meter. De geschatte afstand is dus ongeveer 26,5 meter (diagonaal is 8,81 meter, en dat keer 3 gedaan).

Het plan is om Ziggo alles in 1 extra aan te vragen. Dit is 120Mb/s down- en 10 Mb/s uploadsnelheid. Dit zou betekenen dat ik recht heb op 40Mb/s (we willen in de router gaan instellen dat elke PC max 40Mb/s mag gebruiken).

De grote vraag is nu: gaat een wifi n router deze afstand redden met een redelijke snelheid? Moeten hiervoor speciale antennes worden gebruikt of lukt dit ook met de standaard antenne van zo'n router. Als router dachten wij aan bijvoorbeeld de TP-Link TL-WR1043ND.
Als ontvanger dachten we aan: TP-Link TL-WN822N.

Gaat dit in z'n geheel werken? Zo ja, haal ik dan ook (ongeveer) 40Mb/s, of is dit veel lager? Zijn er nog op- of aanmerkingen over de router/ontvanger keuze? Belangrijkste is dus dat het wifi bereik ver is (ver genoeg) en dat de verbinding stabiel is (anders moet er elke dag aangeklopt worden bij de woning met de router).
Op internet kan ik niet heel veel vinden, alleen de theoretische afstand dat wifi n kan overbruggen. Uit ervaring (met wifi g) kan ik zeggen dat deze informatie niet heel nuttig is. Zelf heb ik nog nooit gebruik gemaakt van wifi n, vandaar dat ik dus ook niet weet hoe sterk het signaal is/hoe ver het signaal komt.

En eventueel: zijn er andere oplossingen voor dit duur-internet-probleem? Er ligt geen telefoonlijn, dus ADSL is geen optie.

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:33
containerwoning klinkt als een redelijke ijzeren kooi. Misschien denken aan een buiten-antenne voor beiden? fonera had van die dingen voor weinig

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

Als je richtantennes (bijvoorbeeld Yagi-antennes) gebruikt kan je het bereik wel flink vergroten. Waarschijnlijk sowieso wel aan te raden om minder last van intereferentie te hebben, want jullie zijn vast niet de enigen in de buurt die WiFi gebruiken.

Ook kan je 5Ghz gaan gebruiken, aparte apparatuur voor nodig maar die band zit wat minder vol momenteel.

Of gewoon allemaal netjes een eigen internetverbinding nemen.. ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:24
Studentenwoning ? waarom hang je niet gewoon een paar kabels uit het raam ? en anders zou ik idd aan buitenantennetjes gaan denken. Overigens vind ik het delen van internet gewoon netjes hoor.

[ Voor 18% gewijzigd door MEN-O op 13-04-2011 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Hou rekening met het feit dat je niet de enige bent die daar met Wifi aan de gang zal zijn/gaan.
Het kan dus zo zijn dat de ether redelijk vol zit met wifi accesspoints, waardoor je signaal achteruit gaat.
Met N heb je daar wel iets minder last van, maar kans op verstoring is zeker aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:07
Als ik het zo bekijk zit je veel dichter bijelkaar.
Gewoon die router neerzetten en kijken of het werkt.
Is dat niet het geval, dan kun je altijd nog aan de slag met versterkers, antennes of kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Cat5e'tje trekken et voila.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-01 01:17
Bij dealsextreme.com (China) hebben ze verschillende ontvangers en verzenders met 'hoge wattages'. Link: http://www.dealextreme.co...esize=1000&pagesort=price
Je zou eventueel een (paar) grote antennes kunnen aanschaffen en die op een N-router aansluiten, en een sterke usb zender (~2000mW) zou het moeten doen.
Ik weet niet hoe goed die specs zijn van dealsextreme, want USB levert maar 500mA * 5,2 V = 2,6 W (en ze verkopen ook 3 Watt ontvangers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 21:51
506 en 458 liggen boven elkaar: Touwtje trekken buitenom. (wel een beetje netjes weg werken)

Ik weet niet als er een gangpad loopt tussen de containers door. Zo niet: kabel tussen 458 en 442; beetje licht de grond in werken en je hebt de ideale verbinding.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Btw, toevallig die woningen bij de gevangenis?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:06
Huismus schreef op woensdag 13 april 2011 @ 20:05:
Bij dealsextreme.com (China) hebben ze verschillende ontvangers en verzenders met 'hoge wattages'. Link: http://www.dealextreme.co...esize=1000&pagesort=price
Je zou eventueel een (paar) grote antennes kunnen aanschaffen en die op een N-router aansluiten, en een sterke usb zender (~2000mW) zou het moeten doen.
Ik weet niet hoe goed die specs zijn van dealsextreme, want USB levert maar 500mA * 5,2 V = 2,6 W (en ze verkopen ook 3 Watt ontvangers).
In nederland mag je max 100mw uitzenden... Dit is hoogst illegaal en andere studenten hebben er erg veel last van en die melden dit dan echt wel.

Als ik zo kijk moet een kabel wel lukken en dit is ook de beste oplossing omdat zo'n container wonig echt een kooi van fahraday is. Tijdje terug was ik in zo'n woning en mobiel ontvangst was niet of slecht. Bij ramen ging het beter...

Als je echt draadloos moet ja dan moet je richtantennes gebruiken en dan de ontvanger als kan een eigen accespoint neerzetten zodat die altijd een sterk signaal heeft.

Met een raytek bijvoorbeeld de 2130 kun je makkelijk de snelheden reguleren per vlan zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Laatst online: 17:13
Ik denk dat een kabel leggen niet is toegestaan (oogt niet mooi), alhoewel dat inderdaad de beste optie is.

Over wifi: gaat het ook lukken zonder buitenantenne? Dus gewoon met standaard antennes of iets uitgebreidere binnenantennes (welke?)? En het is dus beter om een router en ontvanger aan te schaffen met 5Ghz ondersteuning? Bijvoorbeeld zoiets: Netgear WNDR3700 Simultaneous Dual-Band. Mijn voorkeur ging uit naar die van TP-Link van de openingspost, omdat daar externe antennes zijn gebruikt. Volgens mij is dit over het algemeen beter voor het bereik/snelheid.

Dan had ik nog een vraag:

Allereerst, elke container heeft een eigen meterkast. Nu zijn er ook opties op internet te verdelen via het lichtnet. Hier kan ook een wachtwoord op worden ingesteld, zodat niet iedereen met zo'n ontvanger gebruik kan maken van ons internet. Nu vroeg ik mij af of dit ook gaat werken in mijn geval? Ik weet niet hoe het zit als elke container een eigen meterkast heeft. Komt het lichtnet van studio 442 bijvoorbeeld "in aanraking" met het lichtnet van container 506? Hoe zou ik dit kunnen testen, zonder deze adapters eerst aan te schaffen. Dit zou eigenlijk voor ons ideaal zijn, omdat ik dan geen tot nauwlijks snelheid/signaal verlies heb, en het allemaal toch netjes is weggewerkt. Wat zijn jullie ervaringen met zulke adapters? Werkt het echt zo goed (gelijk als een Cat5e kabeltje)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
barzi schreef op donderdag 14 april 2011 @ 09:58:
Dan had ik nog een vraag:

Allereerst, elke container heeft een eigen meterkast. Nu zijn er ook opties op internet te verdelen via het lichtnet. Hier kan ook een wachtwoord op worden ingesteld, zodat niet iedereen met zo'n ontvanger gebruik kan maken van ons internet. Nu vroeg ik mij af of dit ook gaat werken in mijn geval? Ik weet niet hoe het zit als elke container een eigen meterkast heeft. Komt het lichtnet van studio 442 bijvoorbeeld "in aanraking" met het lichtnet van container 506? Hoe zou ik dit kunnen testen, zonder deze adapters eerst aan te schaffen. Dit zou eigenlijk voor ons ideaal zijn, omdat ik dan geen tot nauwlijks snelheid/signaal verlies heb, en het allemaal toch netjes is weggewerkt. Wat zijn jullie ervaringen met zulke adapters? Werkt het echt zo goed (gelijk als een Cat5e kabeltje)?
Dat soort adapters werken eigenlijk alleen (goed) als je op dezelfde groep zit, dus daar gaat het al mis: iedere container heeft z'n eigen meterkast, met daarin mogelijk meerdere groepen (1 voor verlichting/stopcontacten, 1 voor natte groep etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlivierF
  • Laatst online: 02-06 09:33
Iva_Bigone schreef op donderdag 14 april 2011 @ 10:05:
[...]

Dat soort adapters werken eigenlijk alleen (goed) als je op dezelfde groep zit, dus daar gaat het al mis: iedere container heeft z'n eigen meterkast, met daarin mogelijk meerdere groepen (1 voor verlichting/stopcontacten, 1 voor natte groep etc.)
In mijn ervaring maakt het niet zo veel uit op welke groep de adapters zitten. Uiteraard moet wel alles op de zelfde fase zitten. Grotere woonhuizen (of huizen met veel elektrische apparaten) hebben vaak 3 fasen. Dat deelt het huis wat dat betreft in drieeen.
In het geval van de TS zullen er 100% zeker meerdere fasen gebruikt zijn voor de woningen. Eenvoudigste manier om te testen of je op de zelfde fase zit? Even proberen.. Kun je niet van iemand zo'n powerline setje lenen?

Overigens hebben we het wel over behoorlijke (stroom)kabellengtes denk ik.. Daar hebben die setjes last van. Ook daarbij zou ik het gewoon eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
barzi schreef op donderdag 14 april 2011 @ 09:58:

Over wifi: gaat het ook lukken zonder buitenantenne? Dus gewoon met standaard antennes of iets uitgebreidere binnenantennes (welke?)? En het is dus beter om een router en ontvanger aan te schaffen met 5Ghz ondersteuning? Bijvoorbeeld zoiets: Netgear WNDR3700 Simultaneous Dual-Band. Mijn voorkeur ging uit naar die van TP-Link van de openingspost, omdat daar externe antennes zijn gebruikt. Volgens mij is dit over het algemeen beter voor het bereik/snelheid.
Voor deze situatie heb je aan die 5GHz consumentenrouters niets, bereik daar van is zeer teleurstellend (vergeleken met 2,4GHz). Voor 40Mbps over redelijke afstand te halen heb je aan allebei de uiteinden van de verbinding toch wel minstens twee antennes nodig i.s.m. een capabele 11n radio. Bereik van 2,4GHz G en N is nagenoeg hetzelfde, wireless G is natuurlijk wel absoluut niet toereikend voor 40Mbps.
Pagina: 1