Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_the_hobbit
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 11:01
Momenteel loop er een project tussen onze instelling (overheid - museum) en Samsung. Het is de bedoeling een app te maken die binnen het museum gebruikt kan worden om de bezoeker een extra dimensie aan het bezoek te bezorgen.

Binnen dit project zitten we met een groot probleem. Diefstal. Elke persoon die het toestel uitleent, kan er bij manier van spreken gewoon mee buiten wandelen. Om dit op te lossen denk ik aan een aantal zaken:
  • Gebruik maken van de wifi capaciteit. Er staat een wifi router aan de uitgang. Op het moment dat de tablet deze detecteert maakt hij lawaai en licht. Het probleem hierbij is dat de samsung tab zelf geen groot volume heeft.
  • Gebruik maken van RFID chip ingebouwd in een externe case. Hier zitten we met het probleem dat ik voorlopige geen waardige cases vindt die afgesloten kunnen worden met een soort slot.
  • Vragen van de identiteitskaart. Dit is juridisch niet ok. Ook zal een echte dief zijn kaart namaken. Enkel de "goede huisvader of moeder" zal hier benadeeld door zijn.
Ik zit dus voorlopig met de handen in het haar hoe we dit moeten oplossen. :? Softwarematig is veel mogelijk op het apparaat. Maar als er op de launchday al een aantal devices gestolen zijn, maakt dit een enorme slechte indruk. :X

Zijn er zaken die ik over het hoofd aan het zien ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
-Een grote, onmogelijk danwel lastig te verwijderen, sticker waarop staat: dit apparaat is eigendom van..?
-In de gaten houden aan wie de tablets zijn uitgeleend en een bewaker bij de uitgang zetten? Werkt natuurlijk niet als je dit met 100 tablets ofzo gaat doen.
-Beveiliging inbouwen die de tablet lockt zodra deze zich niet meer in het museum bevindt. Oa met Wavesecure is het mogelijk om een apparaat op afstand te locken, al is deze natuurlijk niet helemaal toegespitst op jouw situatie, en tevens niet gratis.
-De tablet dusdanig locken dat alleen de museum-app te gebruiken is: maw, je kan deze niet afsluiten en daarmee dus geen gebruikmaken van de overige features van de tablet. Dat kost echter wel veel werk, gok ik.
Of...
-All of the above :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289377

Heeft hij GPS? Je zou elk apparaat op basis van GPS zijn locatie kunnen laten bepalen. Mocht hij verder dan 500 meter van het museum bevinden dan automatisch zijn GPS locaties laten doorsturen naar het museum. Je moet dan echter wel alle apparaten van internet voorzien. Maar misschien kun je iets regelen met een telecom provider. In principe is een prepaid simkaart al genoeg.

Anders kun je nog denken aan phone-home software zodra hij verbinding krijgt met een wifi netwerk anders dan die van het museum. Of natuurlijk iets van een sticker met magneetpoortjes oid.

Edit:
Volgens mij heb je twee opties: of het minder aantrekkelijk maken om zo'n ding mee te nemen (naam van het museum inbranden bijv), of het moeilijker maken om hem te stelen. Probeer ook in te schatten hoeveel je verwacht dat er gestolen gaan worden. Misschien is het plaatsen van enkele extra camera's bij de uitgang wel genoeg om 99% van de mensen af te schrikken. Dan neem je de kosten van het enkele apparaat wat gestolen wordt voor lief. Het is zonde om meer geld te investeren in het diefstal-proof maken van die dingen dan de kosten van een paar nieuwe apparaten.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 289377 op 13-04-2011 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fikkie_84
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:47
peter_the_hobbit schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:43:

• Vragen van de identiteitskaart. Dit is juridisch niet ok. Ook zal een echte dief zijn kaart namaken. Enkel de "goede huisvader of moeder" zal hier benadeeld door zijn.

Misschien een domme vraag maar waarom is dit juridisch niet ok?
Lijkt mij namelijk de beste optie, tablet uitlenen == identificatie achterlaten of eventueel laten kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fikkie_84 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 18:24:
[...]

Misschien een domme vraag maar waarom is dit juridisch niet ok?
Lijkt mij namelijk de beste optie, tablet uitlenen == identificatie achterlaten of eventueel laten kopieren.
Omdat dit weer allerlei privacy bezwaren met zich meebrengt. Je moet daar dan weer allerlei protocollen voor hebben. Hoe lang ga je ze opslaan, waar ga je ze opslaan, hoe zorg je ervoor dat deze protocollen nageleefd worden, hoe ga je ze vernietigen, wie hebben er toegang, wat doe je bij diefstal van deze kopieën, etc.

Daarnaast mag je niet zomaar een kopie van een identiteitsbewijs maken. Hier staat namelijk jou BSN op, welke aan strikte regulering vast zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 289377 op 13-04-2011 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_the_hobbit
Anoniem: 289377 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:51:
Heeft hij GPS? Je zou elk apparaat op basis van GPS zijn locatie kunnen laten bepalen. Mocht hij verder dan 500 meter van het museum bevinden dan automatisch zijn GPS locaties laten doorsturen naar het museum. Je moet dan echter wel alle apparaten van internet voorzien. Maar misschien kun je iets regelen met een telecom provider. In principe is een prepaid simkaart al genoeg.
GPS is aanwezig in het apparaat. We zitten enkel met het probleem dat het apparaat dan al gestolen is, en dus actief moet worden teruggevonden. Dit vergt resources die we intern niet hebben. Ik denk dat het beter is de diefstal te verhinderen of tegen te houden binnen het museum.
Anders kun je nog denken aan phone-home software zodra hij verbinding krijgt met een wifi netwerk anders dan die van het museum. Of natuurlijk iets van een sticker met magneetpoortjes oid..
Zelfde problematiek.
Edit:
Volgens mij heb je twee opties: of het minder aantrekkelijk maken om zo'n ding mee te nemen (naam van het museum inbranden bijv), of het moeilijker maken om hem te stelen. Probeer ook in te schatten hoeveel je verwacht dat er gestolen gaan worden. Misschien is het plaatsen van enkele extra camera's bij de uitgang wel genoeg om 99% van de mensen af te schrikken. Dan neem je de kosten van het enkele apparaat wat gestolen wordt voor lief. Het is zonde om meer geld te investeren in het diefstal-proof maken van die dingen dan de kosten van een paar nieuwe apparaten..
Hierin kan ik je goed volgen. Het inbranden van het logo is al een goed idee. Camera's staan er al genoeg aan de uitgang denk ik :P Ik denk dat we ook moeten vragen aan de sponsor om, bij diefstal, tot een bepaald aantal, vervangingstoestellen te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter_the_hobbit
RoD schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:50:
-Een grote, onmogelijk danwel lastig te verwijderen, sticker waarop staat: dit apparaat is eigendom van..?
Vindt ik een goed idee. Dit zal al veel mensen afschrikken. Enkel mensen die de tablet voor thuisgebruik ziet...
-In de gaten houden aan wie de tablets zijn uitgeleend en een bewaker bij de uitgang zetten? Werkt natuurlijk niet als je dit met 100 tablets ofzo gaat doen.
Er zullen meer dan 30 tablets in omloop zijn. Ook zijn er per dag +- 1000 mensen in het museum.
-Beveiliging inbouwen die de tablet lockt zodra deze zich niet meer in het museum bevindt. Oa met Wavesecure is het mogelijk om een apparaat op afstand te locken, al is deze natuurlijk niet helemaal toegespitst op jouw situatie, en tevens niet gratis.
-De tablet dusdanig locken dat alleen de museum-app te gebruiken is: maw, je kan deze niet afsluiten en daarmee dus geen gebruikmaken van de overige features van de tablet. Dat kost echter wel veel werk, gok ik.
Of...
-All of the above :P
Het zal ziezo een combinatie van beveiligingen worden. Het is met samsung zelf dat we samenwerken, dus hoop ik van hen uit ook nog wat mogelijkheden te kregen. Zij kennen hun apparaat het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

peter_the_hobbit schreef op donderdag 14 april 2011 @ 13:36:
[...]
GPS is aanwezig in het apparaat. We zitten enkel met het probleem dat het apparaat dan al gestolen is, en dus actief moet worden teruggevonden. Dit vergt resources die we intern niet hebben. Ik denk dat het beter is de diefstal te verhinderen of tegen te houden binnen het museum.
Ik zou de apparaten zelf niet terug gaan zoeken. Ook omdat je zelf niet bevoegd bent om zelf actie te ondernemen. Je kunt ten hoogste een burgerarrestatie doen. Ik zou de gegevens gewoon doorgeven aan de politie. Je zit dan misschien wel met het probleem dat ze hier misschien geen actie voor willen ondernemen.

Misschien is een sticker met 'deze apparaten zijn voorzien van GPS en bij diefstal nemen wij contact op met de politie' wel genoeg om mensen af te schrikken. Waar je dan wel mee zit is dat mocht het ooit uitlekken dat jullie helemaal geen mogelijk hebben om die apparaten op te sporen, er misschien een 'stormloop' van mensen komt die die apparaten meenemen. Maar misschien dat camera beelden wel afdoende zijn om dit te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:00

Bestla

M/M -> V/F

Gewoon kopie van ID maken die de klant terug krijgt bij inlevering van tablet.
Is heel gewoon in de autoverhuurbranche, dus waarom moeilijk doen.

Is er toch een tablet gestolen? Daar heb je de verzekering voor, of vraag huur voor gebruik tablet. Dan is elk probleem opgelost.

[ Voor 31% gewijzigd door Bestla op 14-04-2011 17:21 ]

Pagina: 1