Toon posts:

Aanmaken RAID-1 vanuit 1 HDD met Win7 64bit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

ik heb een paar vragen omtrent het in gebruik nemen van RAID1.
Ik heb de FAQ en het (gebrekkige) boekje van mijn mobo gelezen, maar kom er nog niet helemaal uit. Ik ben helemaal "fresh" aangaande RAID.

Ik heb nu een WD 1,5TB HDD en wil die uitbreiden met een zelfde type schijf.
Deze wil ik dan in RAID 1 inzetten op mijn mobo. Ik heb een Gigabyte P35-DS3 mobo.

Op mijn bestaande HDD heb ik dus al een goed werkende windows installatie. Deze draait in AHCI, dus de benodigde driver is al geladen bij oorsponkelijke win7 installatie.

Mijn hoofdvraag is eigenlijk: is het mogelijk om beide harde schijven in een RAID1 config aan mijn mobo te hangen, waarna de gevulde harde schijf "vanzelf" gerebuild wordt naar mijn nieuwe harde schijf?
En zijn er dan zaken waar ik extra op moet letten, zoals welke hdd op welke sata aansluiting en of dat op dezelfde controller moet?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-02 19:08
Ik denk het niet. Bij het maken van een raid array door de controller zal de controller de schijven op een bepaalde manier beschrijven: dat hebt je niet met een losse schijf. Deze schijf wordt niet herkend als deel van een array, waardoor de controller geen re-built zal kunnen uitvoeren.

Je zult dus volgens mij een image van de losse schijf moeten maken, dan de raid array bouwen en daarop de image plaatsen. Een punt is mogelijk dat je dan een niet opstartende Windows krijgt: je moet dan eerst de huidige Windows voorzien van de driver voor de raid controller.

Aansluiten van de schijven dient vanzelfsprekend te geschieden aan de met de raid controller verbonden poorten, verwisselen van de schijven bij een 2 schijfs raid-1 array lijkt me geen problemen te kunnen geven.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben echt een ei op dit gebied. 8)7

In mijn huidige, op 1 schijf draaiende Win7, staat de AHCI/RAID driver al geïnstalleerd. De huidige schijf draait dus al in AHCI.

Me er wat meer verdiepend in het hele RAID verhaal, lijkt het me simpeler om via Win7 een RAID1 te bouwen dan via mijn BIOS. Ik begrijp dat dat nagenoeg geen verschillen geeft qua performance, en wellicht beter te onderhouden is, mocht ik ooit van systeem (mobo+cpu) veranderen. Daarbij begrijp ik dat eea waarschijnlijk makkelijker is om te zetten van de huidige 1-disk installatie naar een RAID1, zonder dat de installatie op de originele disk in gevaar komt.

Is dit correct? Of moet ik toch écht via de BIOS dingen aan gaan zetten om eea mogelijk te maken?

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:54

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Als je een RAID configuratie wil hebben, kun je het best van schoon af aan beginnen. Image maken dus, HDD bijplaatsen, RAID configureren (je HDD's worden daarbij geformatteerd) en image terugzetten. Ik weet alleen niet of je installatie (betrouwbaar) werkt.

In de BIOS zul je je RAID moeten activeren, bij het booten wordt gevraagd of/hoe je je RAID geconfigureerd wilt hebben, en klaar (in een notendop, dan ;)).

Mijn ervaring tot op heden is niet anders dan dit. Het kán misschien afwijken met jouw hardware, maar ik denk niet dat dat het geval is.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De essentie van RAID-1 is dat als er een schijf stuk gaat je die kunt vervangen door een nieuwe schijf waar dan weer een kopie van de intacte schijf op gezet wordt. Dat is in feite wat je ook doet als je een RAID-1 array voor het eerst creëert. Het zal dan ook naar alle waarschijnlijkheid met jouw hardware mogelijk zijn om een RAID-1 set te creëren waarbij je eerst de volle schijf toevoegt en dan de lege schijf. Dat kan bij mij gewoon onder Windows met de SATARaid utility van Silicon Image. Het kan ook in de BIOS van de RAID controller. Daar kan ik een RAID set aanmaken waarbij ik opgeef welke schijf naar welke schijf gekopieerd moet worden. Wat je natuurlijk niet moet doen is de lege over de volle heenschrijven.

Een simpele truc om dat te vermijden is om eerst de volle schijf naar de nieuwe te klonen zodat ze al identiek en beide volledig functioneel zijn. Dan maakt het niet meer uit welke over welke heen gekopieerd wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het (incomplete) manual van mijn mobo vergelijk met opzetten van OS RAID in Win7 hier, dan neig ik toch heel erg naar opzetten via Windows. Dit ziet er vrij pijnloos uit, eigenlijk, en van wat ik hier en op andere plekken op het web kan vinden zijn de performances prima en nagenoeg onverschillig in vergelijk met HW RAID. Maar belangrijkste voor mij: dit kan ik gewoon doen door nieuwe schijf van gelijke makelij en grootte toe te voegen, mirror aan te maken in diskmanagement, boel rustig laten mirroren en daarna evt rebooten. Presto en klaar, toch?

HW RAID lijkt me meer en meer iets om in te richten als ik ooit een nieuw systeem optuig en van 0 af aan ga installeren. Dit bevreemd me wel, want dat druist naar mijn idee tegen het hele idee van RAID1 in.Toch is dit wel wat ik overal lees op het web.

Ik zal voor de zekerheid even een image maken van mijn systeempartitie voor ik bovenstaand circus optuig.
Ik heb ook nog een 500GB disk liggen waar die partitie wel op past.

Dank voor jullie antwoorden, als jullie nog tips, op- of aanmerkingen hebben hoor ik het graag.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2011 14:51 ]

Pagina: 1