HD 5850 Crossfire instabiliteit

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 09:30

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Ik heb sinds gisteren een extra 5850 in mn PC zitten. De kaart wordt herkend door CCC en GPU-Z en CF staat ook gewoon aan (te zien aan mn FPS in 3dMark Vantage).

Het rare is nu dat ik de hele tijd op compleet willekeurige momenten vastlopers en BSOD's krijg. Ik heb mijn CPU (die ook pas een paar dagen in de PC zit) helemaal weer op stock gezet, evenals het geheugen. Ik heb toen de pc 's nachts 8 uur prime blend laten draaien.
Toen ik een screenshot had gemaakt en prime afsloot kreeg ik nota bene BIJ HET OPSTARTEN VAN PAINT! weer een Blue Screen..

Ook heb ik 1 keer een volledige Vantage run doorlopen om op het moment dat score in beeld kwam ik m meteen weer vast zag lopen ;(

Ik heb de nieuwe kaart ook even apart getest en toen ie Furmark 10 minuten lang zonder fouten doorstond heb ik de andere er weer bij gezet.

Ik heb nu al 10 keer geprobeerd Vantage te draaien op allemaal verschillende instellingen, waarbij ik alles terug naar stock en zelfs underclocked heb gehad, maar het mocht niet baten.
Ook heb ik de drivers verwijderd -> veilige modus/driver sweeper -> reboot/re-install vd drivers gedaan (11.3).

Geen idee wat ik nog kan doen..

System specs:
AMD Phenom II X6 1090T
Asus M4A89GTD PRO
Kingston HyperX LoVo DDR3 2*2 GB 1600 C9@ 1.35v
Asus HD5850
PowerColor HD5850
Corsair HX650W
Samsung F1 640GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:03

ride277

Cooled by Noctua

Ik zou het zoeken in de richting van je I/O controllers. Als prime zolang stabiel blijft, kan je proc en geheugen wel uitsluiten. Om 100% zeker te zijn van het feit dat je geheugen goed is zou ik nog even een aantal runs memtest eroverheen gooien, je weet maar nooit. (Probleemoplossing is vaak simpelweg het uitsluiten van mogelijke oorzaken)

Daarnaast komt me dit probleem bekend voor, maar dan icm een ander AMD bord en proc. Ik zou beginnen te zoeken naar een oplossing in de richting van drivers voor je SATA, en aangezien je een F1 heb (heeft die al sata, meen van wel?), als deze geen sata heeft, de drivers voor je jmicron controller installeren.

Ik moet helaas namelijk concluderen dat de drivers voor AMD in een of ander vaag pakketje zitten, en slecht vindbaar zijn op de site. Ook vind ik het vreemd dat (in ieder geval bij mij toendertijds) je geen geupdate drivers vond in apparaatbeheer; de datum noch typenummer veranderde nooit? :? Kortom, kijk of die drivers ECHT worden geinstalleerd door versies en data te checken in apparaatbeheer.

| system specs |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Nouja, het punt is dus dat de PC al maandenlang zonder problemen heeft gedraaid, waarbij het geheugen bvb op 1666 MHz 7-8-7-1T liep, terwijl het nu op 1333 Mhz 9-9-9 loopt.

Het enige verschil is dus dat er sinds 1 dag een nieuwe videokaart inzit. Ik heb misschien wel wat te veel ATI/AMD drivers verwijderd met Driver Sweeper.

De F1 heeft inderdaad al SATA. Maar wat je dus eigenlijk zegt is dat ik nieuwe drivers mn Southbridge moet installeren? Misschien geen slecht idee. Ga het morgen als ik weer thuis ben even uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
memtest86+ al gedraaid?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:17
Vage bsod's kan ook duiden op een voeding probleem. Heb je je videokaarten op verschillende groepen van je voeding aangesloten? Dus niet doorgelust via extenders ofzo.
Bios is ook up2date?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Mn voeding (Corsair HX650W) heeft 4 6/8-pins PCIe aansluitingen, dus die gebruik ik dan ook. De voeding zou het op zich wel moeten trekken, zeker nu ik mn cpu nog niet overklokt heb.

memtest86+ nog niet gedraait, maar ik heb nog wel een ander RAM setje liggen wat ik zou kunnen proberen.. Ik heb nu het bios van mn mobo ge-update en nieuwe SB drivers geinstalleerd.

Wat me verder opvalt is dat Vantage eigenlijk altijd vastloopt bij het laden van CPU test 2.. Misschien moet ik m gewoon ff opnieuw installeren.
3Dmark11 ben ik wel 'stabiel' doorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:54
En je hebt ook 1 crossfire bridge gebruikt? Want ik heb een soortgelijk systeem en die gaf ook onverklaarbare bluescreens toen ik 2 crossfire bridges gebruikte. En die voeding is wel aan de lage kant. Probeer eens met OCCT een powersupply test te doen.

Voor de locatie van de CF bridges. Volgens mij horen die zo dicht mogelijk bij de achterkant van de kast te zitten. Ik snap niet wat je bedoelt met boven of onder, maar ik hoop dat je wel snap wat ik bedoel.

En misschien is het zoals je al aangaf niet verkeerd om een complete reinstall te doen van je pc. Mocht dat niet de oplossing zijn eventueel die dubbele test met prime en furmark.

[ Voor 43% gewijzigd door Irwon op 14-04-2011 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
superman12 schreef op donderdag 14 april 2011 @ 16:09:
En je hebt ook 1 crossfire bridge gebruikt? Want ik heb een soortgelijk systeem en die gaf ook onverklaarbare bluescreens toen ik 2 crossfire bridges gebruikte. En die voeding is wel aan de lage kant. Probeer eens met OCCT een powersupply test te doen.
Erg ruim is het niet, dat weet ik, maar die 5850's trekken zo'n 200W per stuk, de CPU zal op dit moment niet meer dan 150W trekken (3.6GHz op stock volts) en dan is er nog 100W over voor 3 HDD's, mobo en een stuk of 6 fans. Moet te doen zijn toch? Zeker omdat het een A-merk voeding is lijkt me dat geen probleem.

Die OCCT PSU test heb ik wel vervelende verhalen over gehoord (gefrituurde PC's enzo) dus daar ga ik niet aan beginnen. Ik zou wel een keer Prime en Furmark tegelijk aan kunnen zetten, maar dat lijkt me nu nog niet aan de orde..

Ik heb btw maar 1 CF bridge erop zitten. Maakt het eigenlijk uit of je m op de bovenste of onderste CF Connector doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
test eerst je systeem eens op stabiliteit.. is dit in orde, dan zou het de voeding kunnen zijn, dit verklaart echter niet waarom hij er bij de cpu test uitknalt, GT2 is namelijk het zwaarst voor je voeding..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je turbo core UIT gezet in je bios???Zo niet , doe dat maar eens!Brengt wonderen!!

Als je de 1090t overklokt naar 3,6 met turbo core aan op stock volts , gegarandeerd dat tie vast hoekt bij de cpu test!

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2011 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
@nedernakker: Ja je hebt gelijk. Ik heb net een kwartiertje Furmark en Prime naast elkaar laten draaien zonder problemen. Toen ik Furmark en Prime afsloot en daarna verderging in FireFox liep ie na een halve seconde weer vast. Ik heb nu mn andere RAM setje erin en daarmee heb ik eindelijk een keer een Vantage run mee doorlopen zonder vast te lopen.

Ik ga dus nu ff een memtest86+ op een stickie zetten en mn andere RAM testen op stabiliteit. T probleem zal wel in die hoek liggen helaas.

@daniel: Alle ongein als C1e, C&Q en Turbo staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Heb 22 uur memtest 86+ gedraaid (24 passes) zonder errors. Denk dat we CPU/RAM instabiliteit wel kunnen uitsluiten. Namelijk 8u Prime95 en 22u memtest lijkt me toch wel genoeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

faust2016 schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 15:50:
Heb 22 uur memtest 86+ gedraaid (24 passes) zonder errors. Denk dat we CPU/RAM instabiliteit wel kunnen uitsluiten. Namelijk 8u Prime95 en 22u memtest lijkt me toch wel genoeg..
Die kan je nu idd wel uitsluiten.Kan je het teminste ergens anders in gaan zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Topicstarter
Hmm blijkbaar is al mijn gepruts toch nog ergens goed voor geweest. Ik heb Vantage opnieuw geinstalleerd, het bios van mn mobo ge-update, nieuwe SB drivers geinstalleerd, verschillend RAM uitgeprobeerd..

Ik heb geen idee waar het nou uiteindelijk aan lag, maar ik heb zojuist een run op 3.8 GHz en mn 5850's op 900/1150 doorlopen met een score van 24.5K.

Ben blij dat het eindelijk werkt :p.
Pagina: 1