Notebook defect 8 dagen na aflopen garantie, geen coulance

Pagina: 1
Acties:

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:52
Goed een kwestie die vrij nieuw voor mij is, ondanks het lezen van diverse sites als consuwijzer en die van radar.

Op 2 April 2010 heb ik een notebook gekocht bij een bekende webshop tegen het aankoopbedrag van 679,-. Deze is prima geleverd en in gebruik genomen. Op 12 Augustus 2010 is gaf de laptop geen beeld meer op de interne monitor, wel op een extern scherm. Afijn, contact opgenomen met de webshop en die gaf aan dat ik contact met HP op moest nemen, die zouden dan de pickup & return garantie uitvoeren. Dit is verder prima verlopen en binnen een week had ik een werkende notebook, iets wat voor een ICT student wel zo fijn is.

Op 10 April 2011 is de notebook opnieuw het zelfde defect gaan vertonen. Dit is dus 8 dagen na de aflopen van de garantie periode. Ik heb opnieuw contact opgenomen met HP, verhaal uitgelegd en verteld dat de garantie 8 dagen afgelopen was. De man aan de lijn gaf aan dat het hoogstwaarschijnlijk onder coulance opgelost kon worden, ik moest maar even mijn factuur mailen naar hun, dan zou het beoordeeld worden. Goed, smiddags factuur gemaild en na een half uurtje kreeg ik de volgende reactie.
Helaas hebben wij uw aankoopbewijs niet kunnen accepteren en de dienstverlening beginnen om de volgende redenen:
__garantietermijn op basis van het aankoopbewijs verlopen op 01.04.2011
Kennelijk hebben ze van coulance of tegemoetkoming nog nooit gehoord bij HP. Op diverse websites las ik dat ik voor dit soort zaken bij de winkel (webshop) moet zijn, met hun heb ik een koopovereenkomst.

Contact per mail opgenomen met de webshop en het hele verhaal (vanaf het eerste defect) nogmaals uitgelegd. Al snel kreeg ik een reactie
We vinden het vervelend dat uw aankoop niet aan uw wensen voldoet. Uiteraard willen we dit zo snel mogelijk voor u oplossen. We verzoeken u daarom vriendelijk de volgende aanwijzingen op te volgen zodat we meteen voor u aan de de slag kunnen.
Zo, dacht ik die zijn joviaal. Het was inmiddels al avond, dus de laptop nog niet direct opgestuurd. De volgende ochtend zat het vriendelijke verhaal mij toch niet lekker aangezien ik nergens het woord coulance of garantie las. Toch maar even navragen dus. Hun reactie hierop:
Dat is niet wat er in de mail staat. De procedure wordt simpelweg uitgelegd. Mochten er reparatiekosten worden gerekend, dan wordt u hiervan op de hoogte gesteld op het moment dat de fabrikant de laptop heeft geevalueerd.
Oftewel ik kan gewoon gaan betalen. Aangezien ik het belachelijk vind dat een consument zo behandeld kan worden, ben ik verder gaan zoeken over mijn rechten in zo`n geval. Kennelijk is het in Nederland een beetje grijs geregeld als het op dit soort zaken aankomt. Uiteindelijk met behulp van een voorbeeld brief van Radar een nieuwe mail gestuurd naar de webshop.
Het gekochte beantwoordt niet aan de overeenkomst, omdat het niet de eigenschappen bezit die ik mocht verwachten. Op 10 April 2011 is mij duidelijk geworden dat het gekochte gebreken vertoonde. Ik heb de volgende klachten over de notebook:

-Het scherm blijf opnieuw wit, dit is exact 6 maanden geleden onder garantie vervangen en vertoont nu hetzelfde probleem.
-De linker knop van het touchpad is gammel en klikt soms zonder aanraken

Daaruit blijkt dat het bij u gekochte product niet aan de overeenkomst beantwoordt.
Uit het garantiebewijs, waarvan u bijgaand een kopie aantreft, blijkt dat u mij een garantie van 12 maanden heeft gegeven. Deze termijn is echter onredelijk kort. De termijn is in strijd met de wettelijke conformiteitseis op grond waarvan het gekochte aan de overeenkomst moet beantwoorden. Het gekochte moet gezien zijn aard veel langer probleemloos gebruikt kunnen worden. In wezen geeft u geen garantie, maar beperkt u door de korte garantietermijn de rechten die ik als koper heb en daarmee ga ik niet akkoord.
Hoewel de andere mails door de shop binnen no-time beantwoord werden, heb ik op deze nog geen reactie gehad (wel een automatische ontvangst bevestiging). Ergens heb ik het idee dat hij in een "spam filter" is blijven hangen (aka ze doen net of hun neus bloed).

Heel verhaal dit, maar mijn vraag (je voelt hem al aankomen):

-Wat zijn mijn rechten als consument
-Hoe kan ik mijn gelijk halen

Alvast bedankt :)

• MrN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:45

MrN

Ik zou de brief ook aangetekend per post sturen, dan sta je sterker.

Volgens mij is het een kwestie van afwachten nu.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:56
Volgens mij zou je je moeten richten op het feit dat consumentenelektronica een bepaalde verwachte levensduur heeft, wat voor notebooks volgens mij 3 jaar is. Hier is wel e.e.a. over te lezen op Consuwijzer. De vraag is dan enkel of je bij de fabrikant of de verkopende partij zou moeten zijn.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• dragongamer
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:46
Hey

Voor zover ik kan afleiden uit dit stukje van consuwijzer heb je gewoon 2 jaar recht op garantie op electronica. Dit is een wettelijk europees minimum.

Misschien dat dit je verder kan helpen?

Zoals al eerder aangehaald door MrN is aangetekend versturen een heel slim idee om sterker te staan.

Het allerbeste wat je natuurlijk kan doen is om gewoon zelf terug naar de webshop te gaan en van jezelf te horen laten maken. Imo moet je vaak deze mensen (op een vriendelijke manier) onder druk zetten om je gelijk te krijgen of een compensatie.

Zo heb ik al eens meegemaakt dat een zakelijke klant bij Alternate helemaal door het lint ging omdat zijn garantie niet meer overeenkwam met het product. Hij begon te roepen en te tieren maar zo kom je natuurlijk ook niet verder dus vandaar dat ik zeg dat je het beste op een medelevende, vriendelijke manier met hun kan praten/onderhandelen.

Veel succes :)

[ Voor 0% gewijzigd door dragongamer op 13-04-2011 12:02 . Reden: Duidelijker maken van hyperlink ]

Verwijderd

@Dragongamer
Volgens mij heb je het stukje op consuwijzer niet helemaal goed gelezen... Europees gezien staat er een minimum van 2 jaar garantie, echter valt Nederland uit de boot door hier een uitzondering op te maken. Zie bericht van Railgunner. De Nederlandse wetgeving is hier behoorlijk vaag in, leuk genoeg...

Overigens zijn de verwachte levensduur uiteraard niet zo strak vastgelegd dat je bij voorbeeld al kan zeggen dat een laptop perse 3 jaar moet meegaan. Daar faalt consuwijzer wel behoorlijk in soms. Het is meer een verwachte tijd dat het product goed moet functioneren. 1 jaar is in dit geval ook wel erg kort, te kort dus.

Verder kan het volgens mij zijn, weet dit niet zeker, dat je buiten de garantie termijn wel enige kosten mag verwachten. De verkoper moet het product wel aannemen en je helpen met het probleem (vanwege die levensduur), hij mag dit niet weigeren, maar kosteloos hoeft dit volgens mij dan niet te zijn.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou het vooral gooien op garantie op de eerder uitgevoerde reparatie. Schijnbaar is die niet heel goed uitgevoerd, waardoor je het probleem weer hebt dat je al had tijdens de garantieperiode. Die reparatie is uitgevoerd door HP, en dus zou ik zeer zeker het nog een keer bij HP proberen.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:25
Garantie is 2 jaar minimaal, ook in Nederland. Het enige wat in Nederland 'vaag' is, is dat er ook gekeken wordt naar de verwachte levensduur, in deze periode moet de leverancier ook garantie verlenen (al hoeft dit niet altijd gratis te zijn) en dit komt bovenop die 2 jaar.

Het verhaal van HP zelf klopt, die leveren 1 jaar fabrieksgarantie, echter heb jij geen overeenkomst met HP, maar met de webshop. De webshop moet dus zorg dragen voor 2e jaar garantie. (en evt langer ivm verwachte levensduur).
Veel winkels en webshops proberen echter hun klanten direct door te sturen naar de leveranciers, omdat deze vaak iemand sneller kunnen helpen.

Verwijderd

KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:18:
Garantie is 2 jaar minimaal, ook in Nederland. Het enige wat in Nederland 'vaag' is, is dat er ook gekeken wordt naar de verwachte levensduur, in deze periode moet de leverancier ook garantie verlenen (al hoeft dit niet altijd gratis te zijn) en dit komt bovenop die 2 jaar.
Nederland heeft *geen* minimale garantie van 2 jaar, maar van een half jaar. Gevolgd door een garantie "zolang je mag verwachten dat het product werkt".

We gooien het over een andere boeg: De eerste keer dat je laptop is gerepareerd, hoe lang duurde dat? Als dat langer dan 10 dagen duurde zit je nu nog steeds in de garantieperiode.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:29

Quad

Doof

HP levert inderdaad 1 jaar fabrieksgarantie, waarom weet ik niet, maar als consument en als verkoper wordt je daar wel vaak de dupe van.
De verkoper is in Nederland verplicht om bij de verkoop van een notebook 2 jaar garantie te leveren.
In dit geval heb jij recht bij de webshop op 2 jaar garantie, wat hun er mee doen is hun probleem, maar jij zou nooit mogen betalen voor de reparatie kosten.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:47

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:18:

Het verhaal van HP zelf klopt, die leveren 1 jaar fabrieksgarantie, echter heb jij geen overeenkomst met HP, maar met de webshop. De webshop moet dus zorg dragen voor 2e jaar garantie. (en evt langer ivm verwachte levensduur).
Veel winkels en webshops proberen echter hun klanten direct door te sturen naar de leveranciers, omdat deze vaak iemand sneller kunnen helpen.
Wanneer leert men het nu eens, die 2 jaar staat nergens beschreven in de wet en vanuit de EU is het alleen een richtlijn die door elke lidstaat zelf geinterperteerd mag worden. Deze 2 jaar zegt in Nederland helemaal NIETS. In Nederland is het zo dat het eerste half jaar de bwijslast bij de leverancier ligt, wat daarna over gaat naar de consument waarbij de garantie loopt nagelang de verwachte levensduur. Nergens, behalfe het half jaar, worden vaststaande perioden genoemd. :)
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:22:
[...]
Nederland heeft *geen* minimale garantie van 2 jaar, maar van een half jaar. Gevolgd door een garantie "zolang je mag verwachten dat het product werkt".

We gooien het over een andere boeg: De eerste keer dat je laptop is gerepareerd, hoe lang duurde dat? Als dat langer dan 10 dagen duurde zit je nu nog steeds in de garantieperiode.
Amen. :O
Quad schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:22:
HP levert inderdaad 1 jaar fabrieksgarantie, waarom weet ik niet, maar als consument en als verkoper wordt je daar wel vaak de dupe van.
De verkoper is in Nederland verplicht om bij de verkoop van een notebook 2 jaar garantie te leveren.
In dit geval heb jij recht bij de webshop op 2 jaar garantie, wat hun er mee doen is hun probleem, maar jij zou nooit mogen betalen voor de reparatie kosten.
Dat is dus niet het geval of kan in geen geval op deze manier stellig gezegd worden. :)

[ Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 13-04-2011 12:25 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• dragongamer
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:46
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:11:
@Dragongamer
Volgens mij heb je het stukje op consuwijzer niet helemaal goed gelezen... Europees gezien staat er een minimum van 2 jaar garantie, echter valt Nederland uit de boot door hier een uitzondering op te maken. Zie bericht van Railgunner. De Nederlandse wetgeving is hier behoorlijk vaag in, leuk genoeg...

Overigens zijn de verwachte levensduur uiteraard niet zo strak vastgelegd dat je bij voorbeeld al kan zeggen dat een laptop perse 3 jaar moet meegaan. Daar faalt consuwijzer wel behoorlijk in soms. Het is meer een verwachte tijd dat het product goed moet functioneren. 1 jaar is in dit geval ook wel erg kort, te kort dus.

Verder kan het volgens mij zijn, weet dit niet zeker, dat je buiten de garantie termijn wel enige kosten mag verwachten. De verkoper moet het product wel aannemen en je helpen met het probleem (vanwege die levensduur), hij mag dit niet weigeren, maar kosteloos hoeft dit volgens mij dan niet te zijn.
Inderdaad na het nogmaals te hebben gelezen merk ik het nu ook pas op. Waarschijnlijk heb ik me vergist met het ''voorbeeld'' onderaan de pagina.

Maar ik raad dj_dysaster in iedergeval aan de website eens goed door te lezen, zo zag ik al op deze pagina rechts onder een menutje met ''zelf aan de slag''. Dit zou je misschien al ver op weg kunnen helpen. ;)

Verwijderd

VOL STOP zou ik zeggen. Je raakt gewoon in paniek door je eigen onderbuik gevoelens.

"....zat het vriendelijke verhaal mij toch niet lekker aangezien ik..."

Hiermee trek je ineens de conclusie dat de webshop gaat je kwaad doen.

Vervolgens doe je een "navraag" (ik vermoed een scherp gewoord navraag), en dan trek je nog een voorbarig conclusie uit:

"...Mochten er reparatiekosten worden gerekend..."

Je gaat er vervolgens gelijk mee uit dat ineeens zijn alle kosten voor jou. Dat zegd de webshop helemaal niet. Je raakt in paniek over nix. Elke leverancier gaan zijnzelf indekken met zo een uitsprak omdat als de fabriek achterkomt dat er cola over de laptop is gegoten bijvoorbeeld. In jou geval is waarschijnlijk gewoon een defect dat woord gerepareerd onder RMA zonder kosten voor jou. Don't panic.

• dj_dysaster
[...]

Ik had de laptop (in dit geval helaas) de zelfde week al weer terug, Dit heeft dus ongeveer 4 dagen geduurd. Ik het iig de site van ConsuWijzer even goed doorlezen om te zien welke stappen ik het beste kan ondernemen.

Bedankt iig voor alle reacties, dit geeft de moedeloze tweaker weer een beetje hoop _/-\o_
VOL STOP zou ik zeggen. Je raakt gewoon in paniek door je eigen onderbuik gevoelens.

"....het vriendelijke verhaal mij toch niet lekker aangezien ik..."

Hiermee trek je ineens de conclusie dat de webshop gaat je kwaad doen.

Vervolgens doe je een "navraag" (ik vermoed een scherp gewoord navraag), en dan trek je nog een voorbarig conclusie uit:

"...Mochten er reparatiekosten worden gerekend..."

Je gaat er vervolgens gelijk mee uit dat ineeens zijn alle kosten voor jou. Dat zegd de webshop helemaal niet. Je raakt in paniek over nix. Elke leverancier gaan zijnzelf indekken met zo een uitsprak omdat als de fabriek achterkomt dat er cola over de laptop is gegoten bijvoorbeeld. In jou geval is waarschijnlijk gewoon een defect dat woord gerepareerd onder RMA zonder kosten voor jou. Don't panic.
Waarom wordt dit dan niet glashard aangegeven (indien er schade is door eigen toedoen, dan zijn de kosten voor eigen risico). Verder zie ik het al gebeuren dat ik straks een rekening van een paar 100 euro aan de broek heb hangen, dan wordt de vraag of het over een half jaar niet weer gebeurt (aka is die laptop het nog waard).

[ Voor 43% gewijzigd door dj_dysaster op 13-04-2011 12:34 ]

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:55
[...]
_Dune_ schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:22:
[...]
Wanneer leert men het nu eens, die 2 jaar staat nergens beschreven in de wet en vanuit de EU is het alleen een richtlijn die door elke lidstaat zelf geinterperteerd mag worden. Deze 2 jaar zegt in Nederland helemaal NIETS. In Nederland is het zo dat het eerste half jaar de bwijslast bij de leverancier ligt, wat daarna over gaat naar de consument waarbij de garantie loopt nagelang de verwachte levensduur. Nergens, behalfe het half jaar, worden vaststaande perioden genoemd. :)
[...]
Oneens. De Europese richtlijn scrhijft een ondergrens voor die alle Euroese landen in lokale wetgeving vast MOETEN leggen. Zo legt de consuwijzer het ook uit:
Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.
[Edit]
Verder maakt dit niet zo uit voor de TS aangezien een notebook sowieso een verwachte levensduur van meer dan 2 jaar heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door croxz op 13-04-2011 12:34 ]

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:45
Fabrikanten zijn verplicht om op reparaties BINNEN de garantie-periode minimaal 1 jaar garantie te geven op de uitgevoerde reparatie.
Als jij de laptop 11 Augustus 2010 hebt opgestuurd, moeten ze je in ieder geval daarop 1 jaar garantie geven.
Dan moet het wel hetzelfde defect/oorzaak zijn.

Verwijderd

dj_dysaster schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:30:
[...]

Ik had de laptop (in dit geval helaas) de zelfde week al weer terug, Dit heeft dus ongeveer 4 dagen geduurd. Ik het iig de site van ConsuWijzer even goed doorlezen om te zien welke stappen ik het beste kan ondernemen.

Bedankt iig voor alle reacties, dit geeft de moedeloze tweaker weer een beetje hoop _/-\o_

[...]

Waarom wordt dit dan niet glashard aangegeven (indien er schade is door eigen toedoen, dan zijn de kosten voor eigen risico). Verder zie ik het al gebeuren dat ik straks een rekening van een paar 100 euro aan de broek heb hangen, dan wordt de vraag of het over een half jaar niet weer gebeurt (aka is die laptop het nog waard).
Omdat simpelweg op dit moment kan de webshop dat niet zeggen. Die moeten ook afwachten op de report van de fabriek. Je maakt heelveel conclusies en assumpties op dit moment, en je toon tegenover de webshop is vrij agressief. Afwachten is de slimste zet. Waarschijnlijk krijg je geen rekening, als wel dan is er nix aan de hand. Spaar je woede voor de moment dat je daadwerkelijk wel een hoog rekening krijg.

Verwijderd

Ik neem trouwens aan dat de desbetreffende webshop in Nederland staat? In Belgie heb je andere rechten.

Verwijderd

ictinteresse schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:37:
Fabrikanten zijn verplicht om op reparaties BINNEN de garantie-periode minimaal 1 jaar garantie te geven op de uitgevoerde reparatie.
Als jij de laptop 11 Augustus 2010 hebt opgestuurd, moeten ze je in ieder geval daarop 1 jaar garantie geven.
Fabrieken hebben helemaal geen verplichtingen tegenover 3rde.

• dj_dysaster
Ja de webshop is een Nederlandse, ik had inderdaad gelezen dat het belgisch recht wat anders in elkaar zit.
Ik ga opzoek of ik hier ergens een bevestiging van kan vinden, want het probleem is exact hetzelfde.

De 1e keer dat ik belde met HP wist de man aan de lijn ook direct waar ik over praatte, het zal wss een probleem zijn wat vaker voorkomt.

• jandewit
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05-2025
Beste TS,

Wanneer het een hardwarematig defect betreft, heb je recht op een coulance regeling. Dit is ook bepaald in het consumentenrecht. Link naar de Wet Consumentenrecht
De coulanceregeling is van toepassing omdat je er van uit mag gaan dat het beeldscherm van een laptop langer mee kan en moet gaan dan één jaar.
De coulanceregeling die de webshop je moet aanbieden is: 1/3 deel van de reparatiekosten in rekening brengen aan de klant, 2/3 deel van de reparatiekosten moeten ze zelf betalen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en regeltjes:

Wanneer een defect binnen de garantietermijn ontstaat, moet de fabrikant/leverancier aantonen dat het de schuld van de klant is om onder een claim uit te kunnen komen (eigen schuld).
Buiten de garantietermijn is die rol omgedraait. Nu moet jij aantonen dat het niet jouw schuld is dat het apparaat kapot is gegaan. Hoe doe je dit? Als het deksel vol met krassen zit, of er zitten scheuren in het deksel ter hoogte van de scharnieren. Dan is het je eigen fout.

Ik hoop voor jou dat je apparaat er uit ziet "als nieuw", dan heb je de meeste kans op schadeloosstelling.

Jan

Word een expert in het gebruik van Microsoft Word! www.jjdewit.nl

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Vergeet ook niet te kijken of de webshop is aangesloten bij een keurmerk
http://www.webwinkelwijzer.nl/keurmerken.shtml

• croxz
jandewit schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:45:
Beste TS,

Wanneer het een hardwarematig defect betreft, heb je recht op een coulance regeling. Dit is ook bepaald in het consumentenrecht. Link naar de Wet Consumentenrecht
De coulanceregeling is van toepassing omdat je er van uit mag gaan dat het beeldscherm van een laptop langer mee kan en moet gaan dan één jaar.
De coulanceregeling die de webshop je moet aanbieden is: 1/3 deel van de reparatiekosten in rekening brengen aan de klant, 2/3 deel van de reparatiekosten moeten ze zelf betalen.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en regeltjes:

Wanneer een defect binnen de garantietermijn ontstaat, moet de fabrikant/leverancier aantonen dat het de schuld van de klant is om onder een claim uit te kunnen komen (eigen schuld).
Buiten de garantietermijn is die rol omgedraait. Nu moet jij aantonen dat het niet jouw schuld is dat het apparaat kapot is gegaan. Hoe doe je dit? Als het deksel vol met krassen zit, of er zitten scheuren in het deksel ter hoogte van de scharnieren. Dan is het je eigen fout.

Ik hoop voor jou dat je apparaat er uit ziet "als nieuw", dan heb je de meeste kans op schadeloosstelling.

Jan
Oneens. Binnen de verwachte levensduur is het uitgangspunt kosteloze reparatie of vervanging.
Ook het tweede deel klopt niet: de eeste 6 maanden moet de verkoper bewijzen dat de klant onzorgvuldig is omgegaan met het product om een garantieclaim te kunnen afwijzen. Na 6 maanden moet de consument aannemelijk maken dat hij het product zorgvuldig gebruikt heegt om aanspraak te kunnen maken op garantie.

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:46
Bespaart toch wel veel moeite als je gewoon een overeenkomst hebt afgesloten met de winkel in kwestie over de garantie. Ik heb 4 jaar garantie op mijn Dell :)

Voor de rest vind ik het wel dubieus dat jij dus blijkbaar om het half jaar precies dezelfde klacht hebt over je laptop. Lijkt toch verdacht veel op een productiefout. Zou betekenen dat de laptop nooit aan de voorwaarden die je aan een laptop mag stellen, is geleverd en ik zou haast zeggen dat ze je een nieuw model met vergelijkbare specificaties zouden moeten leveren. Maar goed, dit is natuurlijk wel erg op de zaken vooruit lopen. Ga eerst maar eens op t internet kijken of meer mensen het zelfde probleem met het zelfde laptoptype hebben gehad :)

Edit: Ah, ik lees dat je de conclusie van een vaker voorkomend probleem al had getrokken. Nu nog goed aantoonbaar maken zou ik zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door AMD1800 op 13-04-2011 12:55 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

croxz schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:33:
[...]
Oneens. De Europese richtlijn scrhijft een ondergrens voor die alle Euroese landen in lokale wetgeving vast MOETEN leggen. Zo legt de consuwijzer het ook uit:

[Edit]
Verder maakt dit niet zo uit voor de TS aangezien een notebook sowieso een verwachte levensduur van meer dan 2 jaar heeft.
Elke lidstaat mag het zelf interperteren, wat Nederland heeft gedaan gaat in feiten verder dan de twee jaar en daarmee voldoet Nederland aan de Europese richtlijn. Alleen doordat de Nederlandsewet geen vast periode handteerd, maar werkt met een verwachte levensduur en de bewijslast na een half jaar bij de consument ligt is dit erg open voor dicussie. In princiepe sta je in je recht, maar zoals zovaak is in je recht staan en je recht krijgen veelal twee heel verschillende werelden, maar dit alles is hier al zo veel vuldig besproken. :)

TS, mag ik vragen welke GPU of IGP in de betreffende laptop aanwezig is?

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 13-04-2011 13:00 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• dj_dysaster
De webshop is aangesloten bij Thuiswinkel.org. Ik ben van plan om hier een klacht te deponeren, om te kijken of dat misschien nog iets uithaalt. Thuiswinkel zegt ook over de "bewijsplicht":
Mankementen die optreden binnen 6 (zes) maanden na aflevering van het product worden wettelijk vermoed reeds aanwezig te zijn geweest bij aflevering van het product, tenzij het bedrijf het tegendeel bewijst. Het bedrijf zal in het voorkomende geval dus moeten bewijzen dat het defect aan het product dat binnen 6 (zes) maanden na aflevering wordt ontdekt, te wijten is aan onzorgvuldig handelen van u. U hoeft niet te bewijzen dat het niet aan uw schuld lag dat het product defect is geraakt.

Na deze 6 (zes) maanden ligt de bewijslast voor te vroege slijtage bij u. U dient dus te bewijzen dat er normaal gebruik is gemaakt van een product.
Nu ziet de laptop er nog netjes uit, een paar kleine krasjes van het in/uit de tas halen daargelaten. Zijn er verder nog manieren om te bewijzen dat je normaal gebruik maakt van een product (lijkt me erg lastig om dit hard te maken namelijk).

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

dj_dysaster schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:59:
Nu ziet de laptop er nog netjes uit, een paar kleine krasjes van het in/uit de tas halen daargelaten. Zijn er verder nog manieren om te bewijzen dat je normaal gebruik maakt van een product (lijkt me erg lastig om dit hard te maken namelijk).
Waneer de laptop er nog netjes uit ziet, is dit veelal voldoende. Als de laptop onzorgvuldig is gebruikt kun je dit veelal al wel aan de buitenzijde zien. :)

• jandewit
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05-2025
TS,

Sowieso beroep aantekenen bij Thuiswinkel.org. Motiveer je beazwaar uitvoerig en vergeet niet foto's van je laptop er bij te doen om te bewijzen dat het apparaat er netjes uitziet.

Jan

Word een expert in het gebruik van Microsoft Word! www.jjdewit.nl

• croxz
_Dune_ schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:59:
[...]
Elke lidstaat mag het zelf interperteren, wat Nederland heeft gedaan gaat in feiten verder dan de twee jaar en daarmee voldoet Nederland aan de Europese richtlijn. Alleen doordat de Nederlandsewet geen vast periode handteerd, maar werkt met een verwachte levensduur en de bewijslast na een half jaar bij de consument ligt is dit erg open voor dicussie. In princiepe sta je in je recht, maar zoals zovaak is in je recht staan en je recht krijgen veelal twee heel verschillende werelden, maar dit alles is hier al zo veel vuldig besproken. :)

TS, mag ik vragen welke GPU of IGP in de betreffende laptop aanwezig is?
Ik denk dat we grotendeels op 1 lijn zitten: verwachte levensduur is een vaag begrip en open voor discussie. Maar ik wilde even aanstippen dat die discussie pas begint NA de 2 jaar die gedekt worden door de Europese richtlijn. Elke Europeaan heeft bij elke Europese winkel recht op minimaal 2 jaar garantie (ervan uitgaande dat het product correct is gebruikt natuurlijk). Daar is (AFAIK) geen discussie over mogelijk.

• dj_dysaster
Ik heb nu een klacht ingediend bij thuiswinkel.org. Dit wordt eerst weer doorgespeeld naar de winkel, waarna die de kans krijgen om het met mij op te lossen. Mocht het na een week nog niet opgelost zijn kan ik weer contact opnemen met de thuiswinkel.org jurist.

Even afwachten dan maar, iedereen hardstikke bedankt voor de input, keep you posted :)

Verwijderd

croxz schreef op woensdag 13 april 2011 @ 13:23:
[...]

Ik denk dat we grotendeels op 1 lijn zitten: verwachte levensduur is een vaag begrip en open voor discussie. Maar ik wilde even aanstippen dat die discussie pas begint NA de 2 jaar die gedekt worden door de Europese richtlijn. Elke Europeaan heeft bij elke Europese winkel recht op minimaal 2 jaar garantie (ervan uitgaande dat het product correct is gebruikt natuurlijk). Daar is (AFAIK) geen discussie over mogelijk.
Overal is discussie over mogelijk.

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-01 18:25
en was hier ook niet ergens een spreekwoord van:
Brutale mensen hebben de halve wereld.
met andere woorden gewoon erachteraan blijven gaan. ook al krijg je een paar keer nee te horen.

Verwijderd

dj_dysaster schreef op woensdag 13 april 2011 @ 13:23:
Ik heb nu een klacht ingediend bij thuiswinkel.org. Dit wordt eerst weer doorgespeeld naar de winkel, waarna die de kans krijgen om het met mij op te lossen. Mocht het na een week nog niet opgelost zijn kan ik weer contact opnemen met de thuiswinkel.org jurist.

Even afwachten dan maar, iedereen hardstikke bedankt voor de input, keep you posted :)
Best triest eigenlijk dat je gaat zo gelijk in de aanval :? Het is mensen zoals jou met dit sort attituden dat knijpt de coulance langzaam uit de systeem. In iedere geval good luck met je actie.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 14:08:
[...]
Best triest eigenlijk dat je gaat zo gelijk in de aanval :? Het is mensen zoals jou met dit sort attituden dat knijpt de coulance langzaam uit de systeem. In iedere geval good luck met je actie.
Opzich vindt ik dit niet zo vreemd, de betreffende webwinkel schuift ook direct alles af waar zijn verantwoordelijk voor zijn. De eerste maal garantie afhandeling had ook door de leverancier afgehandeld moeten worden en niet door de fabrikant (HP), ookal kan dit sneller zijn.

Waarom zou je nog langer gaan lopen "bekvechten" als een geschillen commissie dit voor jou kan doen. :)
croxz schreef op woensdag 13 april 2011 @ 13:23:
[...]
Dat is nu net het probleem, als je de vele topics er op na slaat (waar ook juristen in hebben gereageerd) dan kun je lezen dat de discussie nu juist niet na die 2 jaar begint. (jammer genoeg)

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 13-04-2011 14:14 ]

• Lex2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-01 15:00

Lex2

Fotografieliefhebber

@Bulldog72: Tja, het is maar hoe je het bekijkt. 8 dagen na het verlopen van de garantie is uiteraard lullig, en een beetje coulance is dan op zijn minst gewenst (hoewel dit niet verplicht is). Wanneer je dit niet krijgt kun je inderdaad doen wat TS heeft gedaan en _Dune_ voorstelt:
Waarom zou je nog langer gaan lopen "bekvechten" als een geschillen commissie dit voor jou kan doen.
M.i. komt het steeds vaker voor dat de klant niet (meer) centraal staat...

[ Voor 12% gewijzigd door Lex2 op 13-04-2011 14:16 ]

Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8

Verwijderd

_Dune_ schreef op woensdag 13 april 2011 @ 14:12:
[...]

Opzich vindt ik dit niet zo vreemd, de betreffende webwinkel schuift ook direct alles af waar zijn verantwoordelijk voor zijn. De eerste maal garantie afhandeling had ook door de leverancier afgehandeld moeten worden en niet door de fabrikant (HP), ookal kan dit sneller.

Waarom zou je nog langer gaan lopen "bekvechten" als een geschillen commissie dit voor jou kan doen. :)
Ik kan zeggen dat dit verbaast mij van een Mod. Jij weet best wel hoe de vork in de steel zit. Lees de OPs opening topic en laat mij zien waar het staat zwart op wit dat de OP moet wat betalen? De OP gaat alles baseeren op een onderbuik gevoel en er is geen spraak van een malifide intent mbt de webshop. De shop krijgt niet eens de kans om voor een oplossing en er woord gelijk een geschillencommisie opgeroepen. Verder zie ik nergens een "afschuiving van verandwoordelijkheden". Hooguit heb ze algemeen indekkend reply gegeven dat een al reeds paranoid OP heeft verder fout geintpreteerd. Als last ik ben best benieuwd naar de exact wording van de "navraag".

Verwijderd

Lex2 schreef op woensdag 13 april 2011 @ 14:14:
@Bulldog72: Tja, het is maar hoe je het bekijkt. 8 dagen na het verlopen van de garantie is uiteraard lullig, en een beetje coulance is dan op zijn minst gewenst (hoewel dit niet verplicht is). Wanneer je dit niet krijgt kun je inderdaad doen wat TS heeft gedaan en _Dune_ voorstelt:

[...]

M.i. komt het steeds vaker voor dat de klant niet (meer) centraal staat...
En dat is het wel. Wie zegd dat de webshop gaat niet een regeling treffen met de fabriek? De webshop weet waarschijnlijk donders goed dat hun zijn aansprakelijk voor de levensduur. Maar nee, er is gelijk een conclusie getrokken dat de webshop is malifide. Ik heb best wat gek dingen hier gelezen over de jaren, maar dit slaat bijna alles. Mischien er is een collectief paranoia ingeslagen op dit forum wegens Minister Teeven's standpunt over downloads, en maniacs op een shooting rampage in winkelcentrums.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 14:22:
[...]
Ik kan zeggen dat dit verbaast mij van een Mod. Jij weet best wel hoe de vork in de steel zit. Lees de OPs opening topic en laat mij zien waar het staat zwart op wit dat de OP moet wat betalen? De OP gaat alles baseeren op een onderbuik gevoel en er is geen spraak van een malifide intent mbt de webshop. De shop krijgt niet eens de kans om voor een oplossing en er woord gelijk een geschillencommisie opgeroepen. Verder zie ik nergens een "afschuiving van verandwoordelijkheden". Hooguit heb ze algemeen indekkend reply gegeven dat een al reeds paranoid OP heeft verder fout geintpreteerd. Als last ik ben best benieuwd naar de exact wording van de "navraag".
Je hebt gelijk, dat wij een deels eenzijdig verhaal horen en we moeten TS op zijn blauwe ogen geloven. ;) Maar het is al begonnen met het doorverwijzen naar HP, terwijl zij in princiepe verantwoordelijk zijn voor de afhandeling.

Daarnaast ben ik misschien enigszins bevooroordeeld doordat regelmatig dergelijke topics voorbij komen waarin de webwinkels veelal gewoon niet mee willen werken of pas na heel lang aandringen en waarom dit laatste doen als dat door een instantie gedaan kan worden die daarvoor in het leven geroepen is. :)

Verwijderd

_Dune_ schreef op woensdag 13 april 2011 @ 14:40:
[...]

Je hebt gelijk, dat wij een deels eenzijdig verhaal horen en we moeten TS op zijn blauwe ogen geloven. ;) Maar is al begonnen met het doorverwijzen naar HP, terwijl zij in princiepe verantwoordelijk zijn voor de afhandeling. Daarnaast ben ik misschien enigszins bevooroordeeld doordat regelmatig dergelijke topics voorbij komen waarin de webwinkels veelal gewoon niet mee willen werken of pas na heel lang aandringen en waarom dit laatste doen als dat door een instantie gedaan kan worden die daar voor in het leven geroepen is. :)
Ik denk dat het is idd waar het misgaat. Wegens de weigerachtig standpunt van HP, de OP gaat gelijk de conclusie trekken dat de webshop gaat ook moeilijk doen. Het klopt idd dat uiteindelijk zal HP wat moeten doen, maar de veraantwoordelijkheids ketting blijft strikt linear OP>Webshop>HP. Als last ik kan alleen maar met je eens zijn dat er zijn genoeg malifide webshops dat verpest het voor de rest.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-01 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Los van het feit of de laptop als geheel 1 of twee jaar garantie heeft en of dat binnen de EU wettelijk bepaald is cq het een richtlijn is:
Laptop is gerepareerd. Die garantie van een jaar slaat neem ik aan ook op reparaties? Dwz: volgens mij heb je op een reparatie ook gewoon een jaar garantie. Iets met je diensten goed uitvoeren enzo ;)

Kan een goed argument zijn om je gelijk te halen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

The Eagle schreef op woensdag 13 april 2011 @ 14:59:
Los van het feit of de laptop als geheel 1 of twee jaar garantie heeft en of dat binnen de EU wettelijk bepaald is cq het een richtlijn is:
Laptop is gerepareerd. Die garantie van een jaar slaat neem ik aan ook op reparaties? Dwz: volgens mij heb je op een reparatie ook gewoon een jaar garantie. Iets met je diensten goed uitvoeren enzo ;)

Kan een goed argument zijn om je gelijk te halen ;)
Dat hangt eraf van een aantal factoren. De meest belangrijk hiervan is: "Is de defect hetzelfde?". Omdat bij voorbeeld de scherm uitvaalt zegt niet dat het heeft mee te maken met een eerder reparatie. Dat kan alleen de reparatie centrum bepalen. Garantie op reparaties is een grijs gebied. De policy dat ik hanteer hier op de afdeling is een sort verkapte DOA regeling. Als een defect duikt weer op binnen een paar weken van retour dan meestal ik wil ik het best nog een keer bekeken. Kom je 6 maanden later met de klacht van "hij is weer stuk omdat jou reparatie was niet goed", dan neem ik het niet zo serious. Ik weet dat de meeste van mijn concurrenten werken ook zo.

• dj_dysaster
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 14:08:
[...]

Waarom zou dit een aanval zijn? Ik probeer gewoon als consument mijn gelijk te halen en lukt dit niet door hun rechtstreeks te benaderen schakel ik daar een instantie voor in die daarvoor bedoelt is.

En waarom zouden mensen als ik de coulance uit het systeem knijpen? Als een winkel zelf met een redelijk voorstel komt is het nergens voor nodig om in instantie als thuiswinkel in te schakelen.

Verwijderd

dj_dysaster schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:29:
[...]

Waarom zou dit een aanval zijn? Ik probeer gewoon als consument mijn gelijk te halen en lukt dit niet door hun rechtstreeks te benaderen schakel ik daar een instantie voor in die daarvoor bedoelt is.

En waarom zouden mensen als ik de coulance uit het systeem knijpen? Als een winkel zelf met een redelijk voorstel komt is het nergens voor nodig om in instantie als thuiswinkel in te schakelen.
*snip*

Waarom knijp je de coulance uit? Als fabrieks vertegenwoordiger ik ben door de jaren heen geconfronteerd met jou sort attituden. Naar iedere "ruzie" ik zat te denken. "Hoe kan ik dit voorkomen de volgende keer?" Keer op keer komt het op de hetzelfde oplossing neer. Meer regels, strakker policy, minder coulance.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2011 18:08 ]

Verwijderd

Sowieso altijd handig om deze er even bij te pakken :)
Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:53
Sorry maar volgens mij is dit onzin en is dit geen jaar maar 3 maanden op de reparatie. Zowel binnen als buiten de garantieperiode.

Verwijderd

Ik denk dat het inschakelen van een externe organisatie een zeer goede zet is. Ik ben van mening dat -op basis van de bovenstaande info- de winkelier onder zijn verplichtingen uit probeert te komen. Als je dit zelfstandig gaat proberen op te lossen dan ben ik bang dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Kortom, maak gebruik van de juiste kanalen voor het zetten van de juiste hoeveelheid druk.

Verwijderd

De ervaring leert mij dat een negatieve shopreview ook wel eens wil helpen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2011 18:52 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 18:52:
De ervaring leert mij dat een negatieve shopreview ook wel eens wil helpen.
Shopreviews zijn nadrukkelijk niet bedoeld om shops onder druk te zetten, dit soort suggesties zijn dan ook tamelijk ongewenst. Uiteraard is het een goed idee om na afloop van de ervaring die te delen via de Shopreview, maar voortijdige reviews die bedoeld zijn om de shop onder druk te zetten zijn niet de bedoeling en worden verwijderd.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• davidoss
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-01 09:48
Om wat voor laptop gaat het ?
Ik weet dat voor de "zakelijke" toestellen normaal niet zo moeilijk doen over 8 dagen mits je de originele factuur kunt sturen. Ook is de garantie termijn op een reparatie 3 maanden bij de "zakelijke" toestellen.

**doss**

• dj_dysaster
Ik werd net gebeld door een medewerker van de betreffende webshop. Ze vertelden mij dat ze de kosten voor reparatie op zich gaan nemen :) . De laptop is inmiddels met de post onderweg naar hun toe.

Ik ga ervan uit dat alles op zn pootjes terecht komt. Iedereen bedankt voor zijn raad en advies. _/-\o_

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-01 23:02
Eventussendoor, DV6000 9000 serie ?.

• dj_dysaster
Nee een probook 4310s.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

dj_dysaster schreef op woensdag 13 april 2011 @ 16:29:
Ik probeer gewoon als consument mijn gelijk te halen en lukt dit niet door hun rechtstreeks te benaderen schakel ik daar een instantie voor in die daarvoor bedoelt is.
Als je een beroep doet op coulance, dan sluit dat uit dat je gelijk hebt. Want coulance heb je niet nodig als je in je recht staat; het is juist bedoeld voor als je niet in je recht staat maar er gerekend wordt op redelijkheid.

Vergeet dat dus niet, en ook niet dat redelijkheid van twee kanten moet komen :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1