Goed een kwestie die vrij nieuw voor mij is, ondanks het lezen van diverse sites als consuwijzer en die van radar.
Op 2 April 2010 heb ik een notebook gekocht bij een bekende webshop tegen het aankoopbedrag van 679,-. Deze is prima geleverd en in gebruik genomen. Op 12 Augustus 2010 is gaf de laptop geen beeld meer op de interne monitor, wel op een extern scherm. Afijn, contact opgenomen met de webshop en die gaf aan dat ik contact met HP op moest nemen, die zouden dan de pickup & return garantie uitvoeren. Dit is verder prima verlopen en binnen een week had ik een werkende notebook, iets wat voor een ICT student wel zo fijn is.
Op 10 April 2011 is de notebook opnieuw het zelfde defect gaan vertonen. Dit is dus 8 dagen na de aflopen van de garantie periode. Ik heb opnieuw contact opgenomen met HP, verhaal uitgelegd en verteld dat de garantie 8 dagen afgelopen was. De man aan de lijn gaf aan dat het hoogstwaarschijnlijk onder coulance opgelost kon worden, ik moest maar even mijn factuur mailen naar hun, dan zou het beoordeeld worden. Goed, smiddags factuur gemaild en na een half uurtje kreeg ik de volgende reactie.
Contact per mail opgenomen met de webshop en het hele verhaal (vanaf het eerste defect) nogmaals uitgelegd. Al snel kreeg ik een reactie
Heel verhaal dit, maar mijn vraag (je voelt hem al aankomen):
-Wat zijn mijn rechten als consument
-Hoe kan ik mijn gelijk halen
Alvast bedankt
Op 2 April 2010 heb ik een notebook gekocht bij een bekende webshop tegen het aankoopbedrag van 679,-. Deze is prima geleverd en in gebruik genomen. Op 12 Augustus 2010 is gaf de laptop geen beeld meer op de interne monitor, wel op een extern scherm. Afijn, contact opgenomen met de webshop en die gaf aan dat ik contact met HP op moest nemen, die zouden dan de pickup & return garantie uitvoeren. Dit is verder prima verlopen en binnen een week had ik een werkende notebook, iets wat voor een ICT student wel zo fijn is.
Op 10 April 2011 is de notebook opnieuw het zelfde defect gaan vertonen. Dit is dus 8 dagen na de aflopen van de garantie periode. Ik heb opnieuw contact opgenomen met HP, verhaal uitgelegd en verteld dat de garantie 8 dagen afgelopen was. De man aan de lijn gaf aan dat het hoogstwaarschijnlijk onder coulance opgelost kon worden, ik moest maar even mijn factuur mailen naar hun, dan zou het beoordeeld worden. Goed, smiddags factuur gemaild en na een half uurtje kreeg ik de volgende reactie.
Kennelijk hebben ze van coulance of tegemoetkoming nog nooit gehoord bij HP. Op diverse websites las ik dat ik voor dit soort zaken bij de winkel (webshop) moet zijn, met hun heb ik een koopovereenkomst.Helaas hebben wij uw aankoopbewijs niet kunnen accepteren en de dienstverlening beginnen om de volgende redenen:
__garantietermijn op basis van het aankoopbewijs verlopen op 01.04.2011
Contact per mail opgenomen met de webshop en het hele verhaal (vanaf het eerste defect) nogmaals uitgelegd. Al snel kreeg ik een reactie
Zo, dacht ik die zijn joviaal. Het was inmiddels al avond, dus de laptop nog niet direct opgestuurd. De volgende ochtend zat het vriendelijke verhaal mij toch niet lekker aangezien ik nergens het woord coulance of garantie las. Toch maar even navragen dus. Hun reactie hierop:We vinden het vervelend dat uw aankoop niet aan uw wensen voldoet. Uiteraard willen we dit zo snel mogelijk voor u oplossen. We verzoeken u daarom vriendelijk de volgende aanwijzingen op te volgen zodat we meteen voor u aan de de slag kunnen.
Oftewel ik kan gewoon gaan betalen. Aangezien ik het belachelijk vind dat een consument zo behandeld kan worden, ben ik verder gaan zoeken over mijn rechten in zo`n geval. Kennelijk is het in Nederland een beetje grijs geregeld als het op dit soort zaken aankomt. Uiteindelijk met behulp van een voorbeeld brief van Radar een nieuwe mail gestuurd naar de webshop.Dat is niet wat er in de mail staat. De procedure wordt simpelweg uitgelegd. Mochten er reparatiekosten worden gerekend, dan wordt u hiervan op de hoogte gesteld op het moment dat de fabrikant de laptop heeft geevalueerd.
Hoewel de andere mails door de shop binnen no-time beantwoord werden, heb ik op deze nog geen reactie gehad (wel een automatische ontvangst bevestiging). Ergens heb ik het idee dat hij in een "spam filter" is blijven hangen (aka ze doen net of hun neus bloed).Het gekochte beantwoordt niet aan de overeenkomst, omdat het niet de eigenschappen bezit die ik mocht verwachten. Op 10 April 2011 is mij duidelijk geworden dat het gekochte gebreken vertoonde. Ik heb de volgende klachten over de notebook:
-Het scherm blijf opnieuw wit, dit is exact 6 maanden geleden onder garantie vervangen en vertoont nu hetzelfde probleem.
-De linker knop van het touchpad is gammel en klikt soms zonder aanraken
Daaruit blijkt dat het bij u gekochte product niet aan de overeenkomst beantwoordt.
Uit het garantiebewijs, waarvan u bijgaand een kopie aantreft, blijkt dat u mij een garantie van 12 maanden heeft gegeven. Deze termijn is echter onredelijk kort. De termijn is in strijd met de wettelijke conformiteitseis op grond waarvan het gekochte aan de overeenkomst moet beantwoorden. Het gekochte moet gezien zijn aard veel langer probleemloos gebruikt kunnen worden. In wezen geeft u geen garantie, maar beperkt u door de korte garantietermijn de rechten die ik als koper heb en daarmee ga ik niet akkoord.
Heel verhaal dit, maar mijn vraag (je voelt hem al aankomen):
-Wat zijn mijn rechten als consument
-Hoe kan ik mijn gelijk halen
Alvast bedankt