sony introduceert nieuwe sensor voor professionele cameras

Pagina: 1
Acties:

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
In het artikel http://tweakers.net/nieuw...ilmcameras.html#r_4637994 staat de volgende regel:
Daarbij is de matrix van subpixels een kwartslag gedraaid en maken groene fotodiodes de helft van het totale aantal subpixels uit. Dit is twee keer zoveel als bij een gewone Bayer-beeldsensor
Dit is echter niet juist. Bij een bayer sensor maken de groene fotodiodes ook de helft van het aantal subpixels uit. (is ook te zien in de plaatjes bij het artikel. De layout is exact hetzelfde, maar gewoon wat gedraaid en dichter op elkaar gezet)

Het "twee keer zoveel" slaat wellicht op het aantal vertikale en horizontale "beeldlijnen".
Door die draaing kun je ze wat dichter op elkaar zetten, lijkt de tekening te suggereren. Het is twijfelachtig of dat zinvol is, want in werkelijkheid staat de boel natuurlijk niet dichter bij elkaar door alleen maar te draaien.

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
Dat was inderdaad een denkfout van mij. Ik heb het stuk iets aangepast.
Sony's uitleg: "The Sony imager is also the first to provide a dedicated green photosite for each pixel in the 4K output image. This is twice the amount of green resolution compared with traditional 4K Bayer pattern sensors, providing a significant improvement in image resolution".

Verwijderd

Ik zie geen wijziging...
Daarbij is de matrix van subpixels 45 graden gedraaid waardoor het aandeel van groene subpixels, die in belangrijke mate de resolutie bepalen, groter is dan bij een Bayer-sensor.
Als je het aantal groene pixels telt t.o.v. rood en blauw, dan is de ratio nog steeds exact hetzelfde. Het aandeel is dus niet anders. Tenzij de pixel grootte anders is, maar dat wordt niet getoond.

De "uitleg" van Sony is volgens mij gewoon marketing bullshit.

• mjtdevries
Het is inderdaad gewoon marketing bullshit.

Wat Sony doet is een 8K bayer sensor met een 4K bayer sensor vergelijken.
Vervolgens zeggen ze dat een 8K bayer sensor eigenlijk een 4K sensor zonder bayer is met daarnaast extra groene fotodiodes.

Uiteraard is het voor een 4K film beter om met een 8K bayer sensor te schieten ipv een 4K bayer sensor. Maar zo'n uitspraak is uiteraard niet interessant genoeg voor de marketing mensen.

(verder misleiden ze de boel door de fotodiodes rond te tekenen terwijl ze in werkelijkheid vierkant zijn)

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
Volgens Steve Castle, die op uitnodiging van Sony met de F65 CineAlta heeft geschoten, heeft de subpixelconfiguratie van Sony als voordeel dat er geen demosaicing van van de beelddata nodig is. De raw-stream bevat dus al alleen maar rgb-data in plaats van het gebruikelijke rggb. Weer wat geleerd.

• mjtdevries
Er vind ook bij Sony wel degelijk interpolatie van de data plaats, want die pixel configuratie blijft gewoon geroteerd bayer.

Maar het verschil is simpelweg dat de interpolatie van de 8K sensor bij sony al in de camera plaats vind. En daardoor krijg je dus een 4K output die je niet meer hoeft te interpoleren.

Ik kan me wel voorstelen dat het handig is die interpolatie al vroeg te doen omdat het een gigantische berg data scheelt die je niet hoeft te verwerken.

Maar laten we niet doen alsof er iets bijzonders met die sensor aan de hand is. Het enige wezenlijke aan deze sensor is dat je de interpolatie op een ander moment uitvoert.
Neem je een 8K bayer sensor met 8K output waarbij je zelf de interpolatie naar 4K uitvoert, dan krijg je exact hetzelfde 4K eindresultaat.
Pagina: 1